• Dazzle

Ange alkoholfritt?

Hej alla smarta bröllopsfixare

Utan att önska någon diskussion om huruvida vårt bröllop ska vara alkoholfritt eller inte, så önskar jag råd om hur vi tar oss an att det faktiskt inte kommer servaras någon alkohol. Jag är nykterist av politiska skäl, flera gäster är oxå nykterister medan andra dricker ganska friskt. På vårt bröllop önskar vi inte servera någon alkohol och fram tills nu har jag egentligen tänkt att vi inte skulle nämna det för så många, då min sambo är rädd att folk ska ta med fickplunta eller förfesta extra mycket och komma onyktra till kyrkan.

Nu har jag dock insett att om vi inte berättar det har vi massa gäster som kommer försöka ordna skjuts/taxi/övernattning för att de inte kan köra och misstänker att deras reaktion när de kommer dit inte är något jämfört med vad de tycker om att det står på inbjudan.

Frågan är hur vi tar oss an detta. Hur skriver man det snyggt? Vi kommer ha en liten infolapp i inbjudningen med boknings/anmälningsinfo/att det kommer finas barnaktiviteter/och så kanske något om detta.

Vad tycker ni? Hur göra? Vad skriva? Funderar på hur man skulle kunna göra något lite roligare av det.

Kanske: "Vi nyttjar alkoholfri bar" (då det antingen blir en godisbar eller glassbar, eller båda)? Har ni andra förslag?

Tacksam för råd och tips.

• Svar på tråden Ange alkoholfritt?
  • Dejli
    Magenta skrev 2012-02-18 13:59:12 följande:
    Nu blir jag nyfiken. Hur är man nykterist av politiska skäl? Jag har hört av familjeskäl, religösa skäl och sociala skäl men poltiska var helt nytt för mig. Vilket poltiskt parti är emot alkohol?
    Måste man höra till ett parti för att ha åsikter som man klassar som politiska?
  • Dannedo

ElinFalk85: Varför skriver ni det inte i inbjudan? Det blir ju så mycket enklare för gästerna om dom vet så kan dom som vill ta bilen. Då slipper ni också att det blir en stor grej under dagen. Det hör ju till att skriva att det bjuds på öl eller vin, så varför inte skriva att det blir alkoholfritt? Förövrigt skulle jag inte ha en alkoholfri kväll bara av ekonomiska skäl, då skulle jag hellre säga att det bjuds på mat och måltidsdryck med om man önskar vin eller öl kan det beställas så ta med kort/kontanter. Men det är bara jag! Men jag är starkt för att meddela att det blir alkohofritt iaf. På samma sätt som man kanske väljer att meddela att det bara kommer serveras vegetariskt t.ex. Min uppfattning är att folk inte gillar överraskningar.

• Maseralda

Hmm, varför tänkte inte vi på att skriva det i inbjudan... Nu har våra inbjudningar redan gått ut, så vi får väl ta upp det med de gäster som har bil. Har däremot märkt att alla som vi har pratat med, och sagt att det ska vara alkoholfritt, har blivit väldigt förvånade och genast skojat om att 'då får man väl ta med sig egen alkohol'. Det förstår jag inte alls, att det ska vara så självklart att det ska finnas alkohol. Själv är jag gravid, så det är ju ingen nyhet att jag inte kommer dricka något. Sen hyr vi lokal av kommunen och får därför inte servera alkohol. Dessutom kommer det många barn och säkert hälften av gästerna skulle föredra att köra dit, så alkohol hade bara varit en onödig utgift enligt oss.

• Marylojs
    Maseralda skrev 2012-02-18 20:06:48 följande:
    Hmm, varför tänkte inte vi på att skriva det i inbjudan... Nu har våra inbjudningar redan gått ut, så vi får väl ta upp det med de gäster som har bil. Har däremot märkt att alla som vi har pratat med, och sagt att det ska vara alkoholfritt, har blivit väldigt förvånade och genast skojat om att 'då får man väl ta med sig egen alkohol'. Det förstår jag inte alls, att det ska vara så självklart att det ska finnas alkohol. Själv är jag gravid, så det är ju ingen nyhet att jag inte kommer dricka något. Sen hyr vi lokal av kommunen och får därför inte servera alkohol. Dessutom kommer det många barn och säkert hälften av gästerna skulle föredra att köra dit, så alkohol hade bara varit en onödig utgift enligt oss.
    Ni kanske kan bekräfta deras OSA med en liten rad, t ex "notera att vi önskar en alkoholfri fest, möjlighet till parkering finns bla bla bla...". På det viset kommre informationen naturligt fram ändå. 
  • 1700tal

Jag skulle (som flera skrivit) meddelat att det blir alkoholfritt men utan att nämna att det har med barnen att göra. Särskilt i de fall det inte HAR med barnen att göra, utan mer ekonomiska skäl osv. Jag vet inte om våra 100-talet gäster är ovanligt "måttliga" men de skulle nog bli både förbryllade och lite förolämpade om vi skrev att de inte får dricka vin till maten för att det kommer barn. Som om vi förutsatte att de skulle dricka sig fulla på ett bröllop! Men vad vet jag, ibland när man läser om folks erfarenheter på BT blir man ju lite chockad. Det finns visst folk till allt...

Och som några skrev, att det fanns risk att gästerna tog med fickpluntor och kom berusade till kyrkan - va?? Inte på fullt allvar väl?

Hursom, jag skulle nämna att det blir alkoholfritt, parkering finns etc etc... För att folk ska veta att de varken behöver taxi/övernattning för just den skull. Punkt. Finns ingen anledning för gästerna att spekulera i varför, anledningar osv, det har de inte med att göra. Tycker inte man behöver förklara sig alls.

• ElinFalk85
    Dannedo skrev 2012-02-18 19:40:58 följande:
    ElinFalk85: Varför skriver ni det inte i inbjudan? Det blir ju så mycket enklare för gästerna om dom vet så kan dom som vill ta bilen. Då slipper ni också att det blir en stor grej under dagen. Det hör ju till att skriva att det bjuds på öl eller vin, så varför inte skriva att det blir alkoholfritt? Förövrigt skulle jag inte ha en alkoholfri kväll bara av ekonomiska skäl, då skulle jag hellre säga att det bjuds på mat och måltidsdryck med om man önskar vin eller öl kan det beställas så ta med kort/kontanter. Men det är bara jag! Men jag är starkt för att meddela att det blir alkohofritt iaf. På samma sätt som man kanske väljer att meddela att det bara kommer serveras vegetariskt t.ex. Min uppfattning är att folk inte gillar överraskningar.
    dels för att vi redan har skickat ut våra inbjudningar och där står det att det finns en bar i restaurangen där dom tar kort och kontanter, vi har skrivit ut att vi inte bjuder efter middagen. dels för att vi bor i en stor stad med bra kommunikationer att ta sig hem. när dom osa:ar så kommer dom att göra det till mig och då tänkte jag säga att det blir alkoholfritt. vi är nykterister och det vet våra vänner.
  • ElinFalk85
    Dannedo skrev 2012-02-18 19:40:58 följande:
    vi har aldrig bjudit på öl eller vin när vi haft gäster men de kommer få reda på det vid osa som sagt.
  • Chicita

Jag vet inte många som skulle bli sura av att bröllopet är alkoholfritt om dom vet om det.
    Däremot skulle nog jag (och en del med mig) kunna bli irriterade om man har bekostat taxi, hotellrum mm och så hade man kunnat ta bilen både dit och hem och sluppit massa extrakostnader.
    Precis som man kan bli irriterad om man tar bilen för att man fått info om att det inte kommer att bjudas på alkohol och så fanns det en bar där man kunde köpa ett glas vin om man önskade det...

Så information är A och O.
    Hur man informerar är nog mindre viktigt. Men jag skulle nog gärna vilja veta det så fort som möjligt.

Även om det inte är viktigt för mig att kunna ta ett glas vin till maten, så är det ändå något som liksom "hör till" en finare middag känner jag. Och även om jag helt klart respekterar brudparets önskan en sådan dag, så skulle jag nog ändå fundera över  "varför"... Om det är kostnaden - så kunde jag väl betala för mitt eget vin i så fall.
    Om det är principiellt - brudparet är absolutister / det är någon närstående som är nykter alkoholist eller liknande - visst det är inget jag måste veta eller något jag har med att göra egentligen. Men det kan vara bra att ha ett svar redo till de som frågar...

Kommunikation, information och en bra dialog är det viktigaste för ett lycket bröllop. Oavsett om det gäller alkoholfritt, barnfritt, betalbar, ingen middag... eller vad det nu kan vara för "annorlunda" grejor man gör.

• Dazzle

Ja, jag tycker oxå det är respektfullt att meddela att man inte behöver ordna taxi då vi gifter oss fem mil från närmaste taxibolag, och att övernattning finns, men att man kan köra hem efteråt. Tänker just nu något i stil med: "Vi hoppas ni respekterar vår önskan om en alkoholfri bröllopsdag" på infolappen eller
    "efter vigseln inbjuds ni till alkoholfri middag och festligheter" på huvudlappen.

Jag tror inga partier förbjuder alkohol, och kanske är sociala skäl ganska passande men för mig handlar det om politiska skäl då undersökningar visar att barn blir osäkra om föräldrarna fått i sig motsvarande 2 öl/glas vin. Det finns 800 000 barn i Sverige som påverkas av en närståendes alkoholism - det är skrämmande siffror. Jag har sett så många vänner dricka sig pinsamt berusade med sina barn i samma rum, och jag har sett mina vänner under uppväxten försöka göra allt för att få uppmärksamhet från sina berusade föräldrar. Jag har upplevt hur min lillasyster satts på Antabus som 18-åring. Jag vill ha en familjefest för alla, med glädje och bara lyckliga minnen.

JAg vill inte ha någon debatt om dessa åsikter i detta forum, utan bara goda råd (vilket jag fått) för hur man formulerar det, och om man bör formulera det på inbjudan. Tack för många bra tankar!

• Dazzle

Nu är inbjudan på tryckeriet med följande passus på infolappen: "Vi önskar njuta av en härlig bröllopsdag och fest utan alkohol, så det går bra att ta bilen men samåk gärna för miljön!"

Nöjd och tycker det känns avspänt och trevligt.

• 1700tal
    Dazzle skrev 2012-03-13 19:55:28 följande:

Nu är inbjudan på tryckeriet med följande passus på infolappen: "Vi önskar njuta av en härlig bröllopsdag och fest utan alkohol, så det går bra att ta bilen men samåk gärna för miljön!"

Nöjd och tycker det känns avspänt och trevligt.

Det lät ju jättebra!
  • fotografida

Hej, läste precis igenom den här tråden då det var ett område som intresserar mig. Jag har i dagsläget inget datum för bröllop inplanerat, men efter 11 års förhållande så är det väl snart dags hoppas jag. Min sambo dricker inte av medicinska skäl, men både inom familjen och i vänkretsen dricks det ganska mycket mellan varven. Jag skulle verkligen vilja ha ett bröllop utan alkohol men undrar hur det skulle tas emot. Det känns som att det är mer uppseendeväckande att det faktiskt inte bjuds på alkohol än tvärtom i dag. Men som någon skrev så finns det ju gott om alternativa drycker som inte innehåller alkohol. 
    Tycker texten som ni valde att skicka med var väldigt bra. Önskar er en underbar bröllopsdag & fest!

• Dazzle

Tack fotografida!

Jag har verkligen länge tänkt att jag vill ha det alkoholfritt - av massa anledningar. Jag tror att om folk hunnit processa sitt missnöje innan festen så bryr sig ingen där - bara man har bra variation på drickat - både sött och syrligt och neutralt. Vi ska ha vatten/mineralvatten/närproducerad vita vinbärscider från Gränna/ samt några andra svenska cidervarianter.

Jag är jätteglad att vi tagit detta beslutet och tror dagen kommer bli kanon, blir den seg så hade det nog inte blivit bättre om folk druckit alkohol på det...

Lycka till

Svar på tråden Ange alkoholfritt?