• Anonym (Orolig)

Inbjudan till mb2s svensexa, orolig att trampa på tår :´(

Hejsan,

måste skriva av mig lite här. Är stressad och ledsen och hoppas att ni orkar läsa och komma med goda råd!

Vi skall ha ett litet bröllop med 35 gäster. Vi bestämde tidigt att det var viktigt för oss att bara bjuda närmaste familj och vänner som vi känner väl och umgås med, vi ville ha ett intimt bröllop för de närmaste.

När min tärna bad mb2 om en "inbjudningslista" med kontaktpersoner till min möhippa disskuterade han den med mig. Likadant gjorde jag när jag fick samma fråga ifrån bestmannen. Det kanske inte är rätt enligt tradtitionen men så gjorde vi. Vi bestämde båda att vi bara skulle bjuda våra närmaste vänner som vi umgås med en och en. Några kusiner med respektive fick stå tillbaka och även några vänners respektive. Jag tyckte inte att det var konstigt, när mb2s barndomskompis gifte sig i somras var han på svensexan men jag var inte med på möhippan. Jag kände henne knappt så det kändes naturligt!

Min möhippa var i helgen och jag hade jätteroligt med mina närmaste tjejkompisar. Idag ringde bestmannen och sa att en av mina kompisar hade frågat hans fru när svensexan var. När hon svarade att den är nu på lördag, såg hon väldigt förvånad ut och antydde att det var konstigt att hennes kille inte var bjuden.

Tycker ni det? Måste man bjuda respektive på möhippa/svensexa? Han är inte den enda manliga bröllopsgästen som inte är bjuden! Han och mb2 har aldrig umgåtts bara de två, de har bara täffats några gånger om året tillsammans med mig och min kompis. Det är för sent nu, svensexan är på lördag och planerad och klar. Skulle de bjuda in honom nu skulle de bli tvugna att bjuda de andra respektive också. Dessutom skulle det ju vara uppenbart att de är bjudna i efterhand.

Har blivit jättestressad över detta... Är rädd att min vän skall bli sur och att det skall bli dålig stämning på bröllopet.

• Svar på tråden Inbjudan till mb2s svensexa, orolig att trampa på tår :´(
  • Aniara4
    BlackWIngedAngel skrev 2012-02-01 21:22:50 följande:
    Där måste jag nog få inflika lite. Den enda egentliga gästen på en svensexa är brudgummen. Att brudföljet ofta bjuder in och att de får gästlista av brudparet beror snarare på att man många gånger har en splittrad umgängeskrets, alltså att inte alla som är brudgummens vänner nödvändigtvis är varandras vänner för det. 

Med detta vill jag alltså bara poängtera att det är meningen att svensexan ska anordnas av de av brudgummens vänner som väljer att delta och anordna. Gör man på något annat sätt så är det rimligt att man har förståelse för att det kanske behöver förklaras. 
    Jag håller med lite om det här. Grundidén är ju att "kompisarna", eller alla killar i samma ålder som känner brudgummen, gör svensexan tillsammans (och motsvarande för bruden). Svensexan och möhippan ska vara en överraskning som brudgummen/bruden inte har haft något med att göra, så det är ju inte riktigt rätt att sitta och välja vilka som ska bjudas.

Samtidigt är det ju inte som förr när det kanske helt enkelt var ungdomarna i byn som var vännerna och alla kände alla, utan det kan behövas lite hjälp med kontaktuppgifter. Och då kan man ju känna att vissa inte är så nära och därför inte behöver tillfrågas. Jag satte ihop en kontaktlista till makens svensexa, och jag tog inte med alla som var bjudna på bröllopet, t.ex. mina kusiner som han aldrig ens träffat. Några var mer gränsfall. Jag ringde t.ex. min bästa kompis och frågade om hon trodde att hennes man skulle vilja vara med, och det visade sig att han gärna ville så han var självklart välkommen även om de bara har träffats några gånger.

Men det viktigaste är väl att försöka sätta sig in i hur huvudpersoner kan tänkas vilja ha det. Är han en social typ som tycker att "the more the merrier", eller är han mer reserverad och föredrar att bara ha några nära vänner och syskon omkring sig?
  • Anonym (Orolig)
    Sara 120707 skrev 2012-02-02 10:20:01 följande:

Jag tror att det BWA syftar på är att du nu funderar på att utesluta personer som faktiskt hör av sig och vill hjälpa till och fira din M2B.

Samtidigt tycker jag det är lite grovt att säga att du "väljer" när du faktiskt mycket tydligt har valt ut en liten krets som ska få komma och till och med funderar på att AVVISA övriga som hör av sig och vill fira din M2B.

Att din väns sambo skulle få möjlighet att vara med skulle ju egentligene inte vara så konstigt eftersom det BEHÖVS ingen inbjudan för detta fenomen utan man förväntas samordna sig och den ende inbjudne är den blivande. Att han hör av sig räcker.

Att man sedan ger lite kontaktuppgifter för att tex bestman ska få något att starta med är ju bara en praktisk fråga eftersom det inte är ofta hela vänkretsen känner varandra i dagens samhälle.

Det är ingen som kan klaga på att man inte blivit inbjuden på en svensexa/möhippa, den enda som bör BJUDAS är den blivande bruden/brudgummen.

Att han har "hört av sig" är väll att ta i? Hans tjej frågar bestmans fru tre dagar innan svensexan om hon vet när den är? Då har han väll inte "sammordnat sig"?

Om man får frågan om kontaktuppgifter ifrån bestman, tycker du att man skall lämna ut uppgifter till alla manliga bröllopsdeltagare då? Att jag valt ut en liten krets och tänker avvisa resten tycker jag är att överdriva. Jag har lämnat ut kontaktuppgifter till de jag trodde skulle vilja vara med. Ingan av de andra har ju heller hört av sig, förrens detta nu tre dagar innan.

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-02-02 10:46:34 följande:
    Om man får frågan om kontaktuppgifter ifrån bestman, tycker du att man skall lämna ut uppgifter till alla manliga bröllopsdeltagare då? Att jag valt ut en liten krets och tänker avvisa resten tycker jag är att överdriva. Jag har lämnat ut kontaktuppgifter till de jag trodde skulle vilja vara med. Ingan av de andra har ju heller hört av sig, förrens detta nu tre dagar innan.
    Jag har varit på möhippor där jag inte varit jättenära vän med bruden, mycket för att det blir ett trevligare bröllop när man känner fler personer. Och självklart för att fira bruden såklart. Det har alltid blivit jättelyckat och jag har fått många nya vänner på köpet.

Jag hade inte förväntat mig en "inbjudan" till dessa möhippor och hade inte efterfrågat någon heller eftersom jag inte tillhörde närmsta kretsen, och följdaktligen hade jag inte dragit igång någon planering heller. Däremot gärna hjälpt till om behov fanns, och jag tycker det är lite av en ära att få delta på någons möhippa (under rimliga omständigheter).

Jag hade definitivt bjudit "alla" i samma generation (inte föräldragenerationen) och låtit dem själva avgöra om de ville komma eller inte. Varför göra det valet åt någon annan?
  • Anonym (Orolig)
    Aniara4 skrev 2012-02-02 10:45:46 följande:
    Jag håller med lite om det här. Grundidén är ju att "kompisarna", eller alla killar i samma ålder som känner brudgummen, gör svensexan tillsammans (och motsvarande för bruden). Svensexan och möhippan ska vara en överraskning som brudgummen/bruden inte har haft något med att göra, så det är ju inte riktigt rätt att sitta och välja vilka som ska bjudas.

Samtidigt är det ju inte som förr när det kanske helt enkelt var ungdomarna i byn som var vännerna och alla kände alla, utan det kan behövas lite hjälp med kontaktuppgifter. Och då kan man ju känna att vissa inte är så nära och därför inte behöver tillfrågas. Jag satte ihop en kontaktlista till makens svensexa, och jag tog inte med alla som var bjudna på bröllopet, t.ex. mina kusiner som han aldrig ens träffat. Några var mer gränsfall. Jag ringde t.ex. min bästa kompis och frågade om hon trodde att hennes man skulle vilja vara med, och det visade sig att han gärna ville så han var självklart välkommen även om de bara har träffats några gånger.

Men det viktigaste är väl att försöka sätta sig in i hur huvudpersoner kan tänkas vilja ha det. Är han en social typ som tycker att "the more the merrier", eller är han mer reserverad och föredrar att bara ha några nära vänner och syskon omkring sig?

Ja, jag har ju inte tolkat det som att denna personen känner mb2.

Bestman bad om en lista, och eftersom jag inte har kontaktuppgifter till alla blev ju jag tvungen att fråga mb2. Det fanns inget sätt för mig att fråga mb2 utan att han skulle veta vad det gällde så vi pratade om det öppet. Så han har ju i princip valt själv, och han valde då de hans själv tycker att han känner. Jag förstår inte vad jag skulle kunnat gjort annorlunda?Propsat på att alla manliga deltagare skulle bli kontaktade?

Så man behöver inte "försöka" sätta sig in i hur han vill ha det, det är ju så här han vill ha det. Ingen av oss är the more the merrier, vi har ju av den anledningen ett litet bröllop.

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-02-02 10:59:53 följande:
    Jag har varit på möhippor där jag inte varit jättenära vän med bruden, mycket för att det blir ett trevligare bröllop när man känner fler personer. Och självklart för att fira bruden såklart. Det har alltid blivit jättelyckat och jag har fått många nya vänner på köpet.

Jag hade inte förväntat mig en "inbjudan" till dessa möhippor och hade inte efterfrågat någon heller eftersom jag inte tillhörde närmsta kretsen, och följdaktligen hade jag inte dragit igång någon planering heller. Däremot gärna hjälpt till om behov fanns, och jag tycker det är lite av en ära att få delta på någons möhippa (under rimliga omständigheter).

Jag hade definitivt bjudit "alla" i samma generation (inte föräldragenerationen) och låtit dem själva avgöra om de ville komma eller inte. Varför göra det valet åt någon annan?

Men jag tycker att möhippa/svensexa är till för att fira bruden/brudgummen och att de skall få en så rolig dag som möjligt. Han önskar sig en dag med bara sina närmaste vänner, det har han själv sagt! Det vet såklart inte den här personen om för han känner honom inte. Då kan väll de som känner honom försöka ordna det?

Jag kan inte vara ensam om att tänka såhär, för jag har varit på möhippor där mb2 inte varit inbjuden till svensexan och vice versa.

• Lilique

Jag personligen vill inte ha med tjejer jag inte känner på min möhippa. Skulle någon annan vilja komma så skulle det bli ett vänligt men bestämt nej från min tärna (eller från min blivande, om det kommer från det hållet) för jag har sagt till de båda att det bara ska vara med de närmsta.

Vi har inte tagit någon som helst hänsyn till vem som är respektive till vem när vi har listat vilka vi önskar ha med på möhippan/svensexan. Allas respektive är bjudna på bröllopet. Det är ju lite som att känna ett behov av att ha en stor kill-kväll med både vänner och främlingar bara för att mina väninnors respektive inte ska känna sig utanför när jag har haft tjejkväll hemma. Det är min åsikt, ingen måste hålla med :)

• Dannedo

Jag har inte läst alla svaren här men jag tycker så här: En svensexa är något vännerna ordnar för brudgummen. Om ts väns respektive har träffat brudgummen några gånger och uppenbarligen gillat honom och vill vara med och fira så tycker JAG inte att det vore något konstigt. Dom närmsta vännerna har samordnat sig och om det var jag och min m2b skulle vi bara tycka att det var självklart och kul att han ville hänga på. Och jag skulle inte bry mig om dom andra vännernas respektive, om dom var intresserade av en svensexa skulle kan dom gärna ta tag i det själva. 
    Jag vet inte om det är jag som inte har något "hyfs", men om vi var bjudna på bröllop och den blivande bruden är någon jag verkligen gillar även om det är en rätt ny bekantskap så skulle jag kunna tänka mig att fråga om man fick hänga på möhippan, och inte bara sitta och vänta på en inbjudan från hennes vänner som kanske inte känner mig så bra. Min bild av en möhippa är att det är något som man ordnar tillsammans. Men jag förstår också att man har helt olika typer av umgängen, men vore det min m2b skulle han bara tycka att det var kul och kanske se det som en start på en lite närmare vänskap även om det vid första "anblicken" kanske känns lite märkligt.
    Man får väl väga för- och nackdelarna: Vad är är det värsta som kan hända om den ytliga vännen hänger på? Vad är det bästa som kan hända? Och samma fråga om man väljer att in låta honom komma. Hoppas det blir bra iaf!

• Joanna Marie

Jag håller med dig TS, det är inte orimligt. Nu vet jag inte hur långt till bröllopet det är för er men han som ville bli bjuden är lite sent ute. Och nu var det din m2b som satte ihop listan med de personer han ville spendera sin svensexa med.
    Jag har nog tänkt att de flesta tjejerna i min ålder ska få vara med på min möhippa så att de iaf har koll på vilka vi andra är och så men jag är en the more the merrier person.
    Min m2b är inte det.
    Jag har sagt till bestmannen att han får en lista av alla på bröllopet men att jag markerar ut vilka som jag tycker är rimligt är med. Att min vänninas nya pojkvän som är mycket yngre än alla andra grabbarna ska med tycker inte jag är rimligt så jag rekomenderar inte att han bjuds men mycket beror på vad de ska göra antar jag.

Det är som det är, det är inte hela världen. Om hon frågar så är det bara att säga att de var de närmsta som bjöds på svensexan. Inget mer med den saken.

• Anonym (Orolig)
    Joanna Marie skrev 2012-02-02 16:11:58 följande:
    Jag håller med dig TS, det är inte orimligt. Nu vet jag inte hur långt till bröllopet det är för er men han som ville bli bjuden är lite sent ute. Och nu var det din m2b som satte ihop listan med de personer han ville spendera sin svensexa med.
    Jag har nog tänkt att de flesta tjejerna i min ålder ska få vara med på min möhippa så att de iaf har koll på vilka vi andra är och så men jag är en the more the merrier person.
    Min m2b är inte det.
    Jag har sagt till bestmannen att han får en lista av alla på bröllopet men att jag markerar ut vilka som jag tycker är rimligt är med. Att min vänninas nya pojkvän som är mycket yngre än alla andra grabbarna ska med tycker inte jag är rimligt så jag rekomenderar inte att han bjuds men mycket beror på vad de ska göra antar jag.

Det är som det är, det är inte hela världen. Om hon frågar så är det bara att säga att de var de närmsta som bjöds på svensexan. Inget mer med den saken.
    Då tänker vi lite likadant, skönt att jag inte var helt ensam!
  • BlackWIngedAngel
    Anonym (Orolig) skrev 2012-02-02 09:43:21 följande:
    Vad menar du? Vi har väll inte gjort på något annat sätt? Mb2s vänner känner inte varandra och skulle inte kunnat kontakta varandra utan att fråga oss. Och får vi frågan blir det ju automatisk att vi "väljer" vilkas kontaktuppgifter vi lämnar ut.
    Det är just det jag menar att ni gör som är annorlunda. Att ni "väljer" vilka som ska kontaktas istället för att ge alla manliga vänner och bekantas kontaktuppgifter och låta dessa själv välja vilka som vill vara med och styra upp det hela. 

Att han har "hört av sig" är väll att ta i? Hans tjej frågar bestmans fru tre dagar innan svensexan om hon vet när den är? Då har han väll inte "sammordnat sig"?

Om han inte vet vilken dag där är så tycker jag inte att det är sent att höra av sig tre dagar före. 
    Och som någon annan skrev så ja, jag tycker det är rimligt att lämna ut kontaktuppgifter för de manliga bröllopsgästerna i samma generation, förutsatt att de har träffat brudgummen tidigare. 

Jag har lite blandade känslor kring det där med att sålla, just därför att det inte är en fest som brudparet anordnar och således bara bör vara tacksamma för. Har man ändå svårt för att umgås med en stor grupp och man därför väljer närmaste kretsen tycker jag att det är rimligt att förklara det för den som hört av sig och inte är inbjuden. Förståelse för varandras ståndpunkt är bästa sättet att undvika att någon känner sig stött eller utelämnad. 
  • lotzac

Jag tycker inte du ska stressa upp dig över detta nu. Kanske bröt du mot traditionen när du och din blivande la er i gästlistorna till möhippa resp svensexa men gjort är gjort och ni kommer förhoppningsvis få det roligare på era resp fester. Själv skulle jag inte vilja att alla mina kusiner och mostrar blir bjudna på min möhippa men jag litar helt enkelt på att min "maid of honour" känner mig tillräckligt för att ordna det bästa möjliga.

Jag tycker nog egentligen att detta ligger på er bestman. Han borde väl ha frågat om alla inbjudna män och eventuellt åldrar eller om det är något annat han borde veta för att sätta ihop gästlistan. Om han låter er sätta gästlistan får han väl ta samtalet från din väninna när hon ringer och förklara varför han inte hört av sig till alla. Det är ändå han som ordnar festen.

Men viktigast av allt nu för dig är att du inte tänker mer på detta. Och absolut inte oroa dig över det på bröllopsdagen. Det är ungefär lika onödigt som att vara nervös varje gång man träffar någon som man inte bjudit på bröllopet och känner att man måste förklara att man höll det litet osv. Det går inte att göra alla nöjda!

• Anonym (Orolig)
    lotzac skrev 2012-02-03 00:55:05 följande:
    Jag tycker inte du ska stressa upp dig över detta nu. Kanske bröt du mot traditionen när du och din blivande la er i gästlistorna till möhippa resp svensexa men gjort är gjort och ni kommer förhoppningsvis få det roligare på era resp fester. Själv skulle jag inte vilja att alla mina kusiner och mostrar blir bjudna på min möhippa men jag litar helt enkelt på att min "maid of honour" känner mig tillräckligt för att ordna det bästa möjliga.

Jag tycker nog egentligen att detta ligger på er bestman. Han borde väl ha frågat om alla inbjudna män och eventuellt åldrar eller om det är något annat han borde veta för att sätta ihop gästlistan. Om han låter er sätta gästlistan får han väl ta samtalet från din väninna när hon ringer och förklara varför han inte hört av sig till alla. Det är ändå han som ordnar festen.

Men viktigast av allt nu för dig är att du inte tänker mer på detta. Och absolut inte oroa dig över det på bröllopsdagen. Det är ungefär lika onödigt som att vara nervös varje gång man träffar någon som man inte bjudit på bröllopet och känner att man måste förklara att man höll det litet osv. Det går inte att göra alla nöjda!
    Tack för dina ord!
  • Anonym (Orolig)
    BlackWIngedAngel skrev 2012-02-02 21:56:01 följande:
    Det är just det jag menar att ni gör som är annorlunda. Att ni "väljer" vilka som ska kontaktas istället för att ge alla manliga vänner och bekantas kontaktuppgifter och låta dessa själv välja vilka som vill vara med och styra upp det hela.

Om han inte vet vilken dag där är så tycker jag inte att det är sent att höra av sig tre dagar före.
    Och som någon annan skrev så ja, jag tycker det är rimligt att lämna ut kontaktuppgifter för de manliga bröllopsgästerna i samma generation, förutsatt att de har träffat brudgummen tidigare.

Jag har lite blandade känslor kring det där med att sålla, just därför att det inte är en fest som brudparet anordnar och således bara bör vara tacksamma för. Har man ändå svårt för att umgås med en stor grupp och man därför väljer närmaste kretsen tycker jag att det är rimligt att förklara det för den som hört av sig och inte är inbjuden. Förståelse för varandras ståndpunkt är bästa sättet att undvika att någon känner sig stött eller utelämnad.
    Han visste inte vilken dag svensexan är men han vet vilken dag bröllopet är, det är om två veckor. Så det tycker jag visst är sent! Bestmannen fick inte hans kontaktuppgifter av oss, men bestmannens kontaktuppgifter har hela tiden funnits på vår hemsida. Enligt dig är det ju upp till var och en att sammordna sig, tycker du verkligen inte att han borde sammordnat sig tidigare då?
  • BlackWIngedAngel
    Anonym (Orolig) skrev 2012-02-03 08:34:27 följande:
    Han visste inte vilken dag svensexan är men han vet vilken dag bröllopet är, det är om två veckor. Så det tycker jag visst är sent! Bestmannen fick inte hans kontaktuppgifter av oss, men bestmannens kontaktuppgifter har hela tiden funnits på vår hemsida. Enligt dig är det ju upp till var och en att sammordna sig, tycker du verkligen inte att han borde sammordnat sig tidigare då?
    Inte nödvändigtvis. Olika människor planerar olika långt i förväg. Jag kontaktades om en möhippa två veckor innan bröllopet, möhippan var veckan innan. Jag bokar saker månader i förväg, men jag vet att inte alla gör så. Därför tycker jag inte att det är rätt att anklaga någon för att vara för sent ute. Han har kanske väntat på en inbjudan och så när det verkligen började närma sig så tog han tag i det och frågade. Det visar snarare att han är mån om din blivande och att han inte skulle bli utan en svensexa. 

Vad som är rätt och fel gällande hur man har själva svensexan låter jag vara osagt, men jag tycker definitivt att det är orättvist att du verkar negativt inställd till att någon faktiskt bryr sig och engagerar sig i din blivandes svensexa, bara för att han inte gör det på de premisser som du tycker är de rätta. 
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2012-02-03 19:30:28 följande:
    Inte nödvändigtvis. Olika människor planerar olika långt i förväg. Jag kontaktades om en möhippa två veckor innan bröllopet, möhippan var veckan innan. Jag bokar saker månader i förväg, men jag vet att inte alla gör så. Därför tycker jag inte att det är rätt att anklaga någon för att vara för sent ute. Han har kanske väntat på en inbjudan och så när det verkligen började närma sig så tog han tag i det och frågade. Det visar snarare att han är mån om din blivande och att han inte skulle bli utan en svensexa. 

Vad som är rätt och fel gällande hur man har själva svensexan låter jag vara osagt, men jag tycker definitivt att det är orättvist att du verkar negativt inställd till att någon faktiskt bryr sig och engagerar sig i din blivandes svensexa, bara för att han inte gör det på de premisser som du tycker är de rätta. 
    Instämmer
  • Dejli
    Chicita skrev 2012-02-03 19:54:28 följande:
    Instämmer
    Samma här.
  • Anneli256

Jag har lämnat namn på alla gäster både manliga och kvinnliga till mina tärnor och bestman och toastmadame så kan gästerna själv välja om dom vill vara med eller inte.. det är min uppfattning.Glad

• Anonym

Vår toastmaster satte som villkor att han skulle få samtligas kontaktuppgifter (för att kolla ev tal osv) och den listan användes säkert till möhippa/svensexa.

Det är inget problem att någon som inte känner brudgummen så väl blir tillfrågad om att vara med och ordna svensexan. Om denne tycker att han inte känner brudgummen tillräckligt väl tackar han nej.

På min möhippa kom en väldig blandning tjejer. Många hade aldrig träffats tidigare men blev vänner och det gjorde att stämningen på bröllopet blev bättre än den skulle blivit annars.

Svar på tråden Inbjudan till mb2s svensexa, orolig att trampa på tår :´(