• Anonym (grodan)

    bröllops-sparande

    Jag tror att de kan vara så att det ev. blir ett frieri i år(2012), eller snarare, jag är ganska säker på att det blir det eftersom sambon råkade kläcka ur sig att det blir någongång under 2012 Solig
    Så nu funderar jag på det här med att spara pengar till ett framtida bröllop(2-3år i framtiden), exakt hur gör ni när ni sparar/sparade till ert bröllop?
    Hade ni ett separat "bröllopskonto" ?
    Hur mycket pengar per månad gick in på "bröllopskontot" ?

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden bröllops-sparande
  • Hella

    Vi har sparat i ett par år nu. Vi sätter in 400 kr där minst varje månad med autogiro men sen sätter vi in mer när vi känner att vi har råd. Dessutom sparar vi småpengar i en burk och sätter in där. Vi har varit föräldralediga under hela tiden och därför inte haft råd med mer. Men nu är det bara 5 veckor kvar till bröllopet :)

  • Chicita

    Vi sparade en del av pengarna vi fick när vi sålde lägenheten (efter att vi byggt hus) och la in på ett konto,
    Mamma ville bidra på något sätt så hon betalade in 500:- i månaden på det kontot och själva sparade vi 500:- i månaden + att maken satte över eventuellt överskott på kontot var tredje månad dagen innan nya lönen kom.

  • Syrinx

    Ja, vi har ett speciellt bröllopskonto. Efter bröllopet får det väl byta namn till renoveringskonto eller resekonto eller något annat trevligt!

    Vi är båda musiker på frilansbasis, så inkomsterna är ganska ojämna från månad till månad. Därför valde vi att inte ha autogirodragning till just bröllopskontot varje månad - det har vi till våra sparkonton däremot, och har istället satt över pengar när vi har haft extra mycket någon månad. Vi har också önskat oss bidrag i julklapp t. ex.

  • Anonym (grodan)

    okej, kanske dags och skaffa ett sådant konto då... men är det ett gemensamt konto då eller är den i ert eget namn - fast ni två sparar(gör insättningar) i det kontot?
    Skulle ju kännas lite skumt att börja snacka om ett gemensamt bröllopskonto innan vi ens hunnit förlova oss, tror också att han(sambon) kanske skulle känna lite stress/press från min sida då... och det vill jag ju inte. 

  • Anonym

    Vi sparar allt jag tjänar in på kontot och det är olika från månad till månad. sen har min m2b väldigt snälla föräldrar som bidrar med mat, dryck och hans kläder och min klänning är redan köpt så vi har inte så många poster kvar. känns väldigt skönt!

  • Bmw

    Vi förlovade oss i början på året och ska inte gifta oss förrän nästa år. Men jag har gjort ett eget sparkonto åt bröllopet som jag för över pengar till och min sambo sparar i ett eget sparkonto. Så man måste inte ha ett gemensamt för att det ska fungera. Det viktiga är ju att man vet ungefär vad budgeten ska vara och att man kommer dit i slutändan. För vissa månader kan man inte alltid lägga samma summa. Sen så är det ju inget som förbjuder en att börja spara före man ens har förlovat sig!

  • augustesen

    Nej vad roligt, då har du något att se fram emot :)

    Vi förlovade oss i april och började spara i augusti och bröllopet är 4 augusti i år. Vi sparar 5000:-/månad som sätts in på ett bröllopskonto. Vi är båda arbetslösa för tillfället då vi pluggat färdigt - men allt går om man vill :) Vi ville inte vänta i flera år utan ca 1 år efter förlovning ville jag gifta mig.

    Men alla sparsätt är bra utan dom dåliga :p

  • Chicita
    Anonym (grodan) skrev 2012-01-28 23:28:04 följande:
    okej, kanske dags och skaffa ett sådant konto då... men är det ett gemensamt konto då eller är den i ert eget namn - fast ni två sparar(gör insättningar) i det kontot?
    Skulle ju kännas lite skumt att börja snacka om ett gemensamt bröllopskonto innan vi ens hunnit förlova oss, tror också att han(sambon) kanske skulle känna lite stress/press från min sida då... och det vill jag ju inte. 
    Jag öppnade ett sånt konto i mitt namn men dit min make fick tillgång.
  • Sandra och Joakim

    Vi har ett gemensamt sparkonto där vi varje månad sätter in så mycket vi kan. Just nu bor vi väldigt billigt så nu passar vi på att sätta in ganska mycket. Det som blir över efter bröllopet och resan kommer att bidra till handpenningen för vårt nästa boende!

  • 1700tal

    Ett tips (om man är dålig på att spara pengar och de lätt går till annat istället) är att öppna ett sparkonto i bådas namn som inte är kopplat till internetbank eller kort (vi för däremot över pengarna via internet). Så gjorde vi och för att komma åt de pengarna måste vi båda gå till banken samtidigt för att kunna röra dem. Dessutom har vi bara 4 fria uttag/år. Då blir det inget "hattande". Lätt att föra över pengar dit, svårt att komma åt dem sen. Perfekt för oss!

  • polkapinne

    Två månader innan vi förlovade oss förra året började vi spara på vårt nyöppnade bröllopskonto. Vi visste att vi skulle gifta oss i augusti i år.

    Eftersom vi inte hade några gemensamt sparade pengar innan så körde vi igång med 4000 kr/pers in på detta konto. Det har gått jättebra för vår del och efter bröllopet så kommer vi att fortsätta spara där, fast kanske inte riktigt lika mycket var månad, till husköp.

Svar på tråden bröllops-sparande