Aniara4 skrev 2012-01-28 16:32:15 följande:
Du tycker det är respektfullt mot kyrkan att efterlysa en festlig präst som kan flirta med publiken?
Om det fånigaste du nånsin har hört är att tycka det var respektlöst, då har du inte hört mycket fånigheter.
Kjell Präst skrev 2012-01-28 07:50:32 följande:
Tillägg: Observera också att om man lyckas engagera en annan präst än den församlingen erbjuder så måste denne/a präst förmodligen göra detta gratis och på sin fritid. Att vigselförsamlingen skulle ersätta honom/henne är inte troligt, och inte heller hans/hennes tjänstgöringsförsamling. och brudparet får inte göra det, eftersom präster bara får ta emot ersättning från församlingen, inte från brudpar/dopfamilj/sorgehus
Mycket bra information! Det kan bli svårt att hitta en festlig och underhållande präst som dessutom är beredd att ställa upp gratis på sin fritid. Kanske enklare då att lita på att kyrkan tillhandahåller en som är fullt kvalificerad för uppgiften...
Bra formulerat
Jag tycker att det är rätt roligt också att man genast ses som en elak kärring bara för att man inte på rak arm kan räkna upp 7 enertainers / clowner som också råkar arbeta som präst...
Nu skrev jag ju också: "
Nu tror jag att TS kanske bara uttryckte sig lite olyckligt... osv"... Så jag tror inte att hon menar så illa som det lät.
Men samtidigt så tycker jag att aniara4 har rätt i att man inte bara kan klampa på som man vill när det gäller kyrkan och vigseln och att man måste ha en viss respekt för kyrkan och prästerskapet. Med det är det inte sagt att jag förutsätter att TS var ute efter att vara respektlös...
Kyrkan är ingen lekstuga, det är inte en kuliss man kan använda som man vill. Men det är samtidigt inte det mossiga ställe som många tror att det är.
En vigselgudstjänst är ju just det - en gudstjänst dit
alla är välkomna. Även folk från gatan som råkar passera och se att det är en vigsel, turister, pappas kusins faster som man hatar... osv...
Jag ser personligen skillnad på en präst som är
öppen och social, mot en som kan
"flörta" med publiken.
Showiga präster har jag inte sett många. Men öppna, nytänkande, sociala och väldigt trevliga präster har jag sett många. Som hon som vigde oss exempelvis. Hon gjorde verkligen det där lilla extra, som att kontakta en präst på gotland för att höra hur dom gjorde med medeltidsvigslar. Hon kom med massa konkreta tips på saker vi kunde tänka på, och som vi ibland inte hade tänkt på. Hon lät vår lille väpnare leka i koret under gudstjänsten utan att så mycket som rynka på ögonbrynen (men däremot drog på smilbanden). Och när mamma dog så sköt hon på sin semester i en vecka för att kunna komma in och ta hennes begravning när hon fick höra att jag (och mamma) inte tålde den präst som var i tjänst den dagen.
Jag personligen skulle börja med att välja kyrka och höra vilken präst som är i tjänst den dagen (om det finns tid för vigsel eller om det redan är uppbokat) och be att få prata med denne.
Om man inte klickar - tja då är det kanske dags att kolla om det finns någon annan präst i den församlingen som man klickar bättre med och höra om denne kan tänka sig att ställa upp - gratis, på sin fritid...
Och i tredje hand se om någon man känner har haft en präst som dom gillat - som man kanske kan fråga...