• Josefina

Var hittar vi en festlig präst i Stockholm?

Vi ska gifta oss 18 augusti i en kyrka i södra Stockholm. Nu till en av de viktigaste punkterna: Hitta en grym präst som kan flirta lite med publiken. Jag är både döpt och konfirmerad men min m2b är det inte, så vi är inte supervana kyrkobesökare. Men ser väldigt mycket fram emot en kyrklig vigsel!

Känner ni till någon präst som har det där lilla extra så tveka inte att tipsa om namn!
    Tack tack!

• Svar på tråden Var hittar vi en festlig präst i Stockholm?
  • Aniara4

Ursäkta, men nu tycker jag respektlösheten mot kyrkan går lite väl långt. Vi pratar om en gudstjänst som prästen ska förrätta, inte en show på Berns. Att man inte är någon van kyrkobesökare är en sak, men nog borde man väl ändå ha uppfattat att man under en gudstjänst inte har en publik (som ska beundra spektaklet) utan en församling som deltar i gudstjänsten, sjunger psalmer tillsammans osv.

Församlingen kommer att tilldela er en präst. Är man väldigt missnöjd och inte känner förtroende för den präst man fått sig tilldelad finns det förstås möjlighet att be att få en annan (=att församlingen lägger om sitt tjänstgöringsschema) och i vissa fall finns det möjlighet att be en präst från en annan församling förrätta vigseln och att församlingarna gör upp om ersättningen sinsemellan.

Det är inte det att jag inte förstår din önskan att ha en bra präst. Jag har också hört om präster som sagt fel namn, varit berusade osv . För mig var det också viktigt, och faktum är att vi frågade en vän som är präst om hon ville göra oss den äran, och hon var vänlig nog att ställa upp fast hon inte kunde få någon ersättning (och de är strängt förbjudna att ta emot någon betalning från brudparet). Men det är en sak om man har en relation till en speciell präst (det kan ju vara någon som döpt ens barn, begravt en släkting osv, det behöver inte vara en privat vän), en helt annan att "shoppa runt" efter nån som verkar spexig.

• Chicita

Jag håller med Aniara4 här...
    Prästens jobb är att hålla en gudstjänst som innehåller vigsel, inte att showa för publiken.

Nu tror jag att TS kanske bara uttryckte sig lite olyckligt, och menade att hon ville ha en lite modernare präst som kanske inte uppfattas som stel och mässar entonigt med näsan i bibeln, utan någon som känns lite mer öppen och inkluderar de som deltager i gudstjänsten.

Långt ifrån alla präster är så där "mossiga" som många kommer ihåg att man tyckte att konfirmationsprästen var. Dels har kyrkan moderniserats en hel del genom åren och dels består ju prästerskapet i dag av många moderna människor med moderna åsikter och synsätt.
    Hur som helst så kan ni inte "välja" präst. Ni bestämmer er för en kyrka ni vill vigas i, och kollar om datumet ni önskat är ledigt. Och ni tilldelas då en präst.
    Ta kontakt med den prästen så snart ni kan för att känna av lite hur det klickar. Om ni vill byta präst så behöver ni en bättre anledning än att han/hon inte är "showig" nog...

Hur fel det än låter så kan man i princip säga att ni är bi-personer i vigselgudstjänsten. Även om det är ni som vigs så kan ni inte diktera hur det ska gå till eller vem som ska viga er.
    Om ni har sådana önskemål så bör ni välja en borgerlig vigselförrättare

• Pebbles

Jag är inte alls insatt i hur en kyrklig vigsel går till (damerna här ovanför har förklarat läget) men om ni vill välja präst mer "fritt" än de som finns i en kyrka finns ju alternativet att ha vigseln på någon annan plats. T.ex. gifte sig en släkting till mig med en präst i Rosendals trädgård.

Loves it!
  • Kjell Präst

Man är inte hänvisad till den präst församlingen erbjuder, utan kan välja en annan - men då är det man själv som får ombesörja detta, församlingen har sas uppfyllt sina åtaganden om de erbjudit en präst.

• Josefin521

Slappna av nu, ni förstår väl vad TS menar?! Har varit på många dop, begravningar och vigslar och prästen har verkligen jättestor betydelse för hur gudstjänsten blir. Kan verkligen rekomendera Erik Holmberg, Allahelgonnakyrkan, en helt underbart varm människa och präst, lättar upp stämmningen i ett kick! Lycka till, hoppas du hittar en kanonpräst.

• Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-01-27 22:16:31 följande:
    Man är inte hänvisad till den präst församlingen erbjuder, utan kan välja en annan - men då är det man själv som får ombesörja detta, församlingen har sas uppfyllt sina åtaganden om de erbjudit en präst.
    Ok, jag har uppfattat det som att man ska ha goda skäl att byta präst, vill man ha någon annan så kanske man får byta kyrka. Det var så det lät här i alla fall när vi skulle begrava mamma och jag absolut inte ville ha min konfirmationspräst som tjänstgjorde i den kyrkan den dagen.
    Men prästen som skulle viga oss förbarmade sig och tog begravningsgudstjänsten på sin lediga dag. Innan det så sa dom helt enkelt att "vill ni inte ha honom så får ni välja en annan kyrka, för det är han som jobbar där den dagen"...
    Men det är ju bra att veta att det inte är så Glad
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-01-27 22:42:13 följande:
    Ok, jag har uppfattat det som att man ska ha goda skäl att byta präst, vill man ha någon annan så kanske man får byta kyrka. Det var så det lät här i alla fall när vi skulle begrava mamma och jag absolut inte ville ha min konfirmationspräst som tjänstgjorde i den kyrkan den dagen.
    Men prästen som skulle viga oss förbarmade sig och tog begravningsgudstjänsten på sin lediga dag. Innan det så sa dom helt enkelt att "vill ni inte ha honom så får ni välja en annan kyrka, för det är han som jobbar där den dagen"...
    Men det är ju bra att veta att det inte är så Glad
    Jo, det stämmer ju såtillvida att man får byta kyrka om man inte själv kan ordna fram en präst, om man nu inte är nöjd med den som församlingen föreslår. Men ingen kyrka/församling bör säga nej om man, när man bokar dop/vigsel/begravning, berättar att man har med sig en egen präst som utför den kyrkliga handlingen.
  • Kjell Präst

Tillägg: Observera också att om man lyckas engagera en annan präst än den församlingen erbjuder så måste denne/a präst förmodligen göra detta gratis och på sin fritid. Att vigselförsamlingen skulle ersätta honom/henne är inte troligt, och inte heller hans/hennes tjänstgöringsförsamling. och brudparet får inte göra det, eftersom präster bara får ta emot ersättning från församlingen, inte från brudpar/dopfamilj/sorgehus

• Chicita

Bra att du förtydligade Kjell Präst Glad
    Det är skönt att det finns präster här inne som kan svara när vi förvirrade brudar inte hittar rätt Glad

• Toktant

Skont att nagon kande detsamma som jag efter de forsta kommentarerna! Saklart man vill ha en trevlig prast som kan na ut till gasterna i kyrkan och som man kan se tycker om vad han/hon gor. Stackare TS valde inte sina ord ratt och folk bestamde sig for att saga att hon ar "respektlos", det var da det fanigaste jag hort. Lycka till TS!

• Aniara4
    Toktant skrev 2012-01-28 12:13:40 följande:
    Skont att nagon kande detsamma som jag efter de forsta kommentarerna! Saklart man vill ha en trevlig prast som kan na ut till gasterna i kyrkan och som man kan se tycker om vad han/hon gor. Stackare TS valde inte sina ord ratt och folk bestamde sig for att saga att hon ar "respektlos", det var da det fanigaste jag hort. Lycka till TS!
    Du tycker det är respektfullt mot kyrkan att efterlysa en festlig präst som kan flirta med publiken?

Om det fånigaste du nånsin har hört är att tycka det var respektlöst, då har du inte hört mycket fånigheter.
    Kjell Präst skrev 2012-01-28 07:50:32 följande:
    Tillägg: Observera också att om man lyckas engagera en annan präst än den församlingen erbjuder så måste denne/a präst förmodligen göra detta gratis och på sin fritid. Att vigselförsamlingen skulle ersätta honom/henne är inte troligt, och inte heller hans/hennes tjänstgöringsförsamling. och brudparet får inte göra det, eftersom präster bara får ta emot ersättning från församlingen, inte från brudpar/dopfamilj/sorgehus
    Mycket bra information! Det kan bli svårt att hitta en festlig och underhållande präst som dessutom är beredd att ställa upp gratis på sin fritid. Kanske enklare då att lita på att kyrkan tillhandahåller en som är fullt kvalificerad för uppgiften...
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-01-28 16:32:15 följande:
    Du tycker det är respektfullt mot kyrkan att efterlysa en festlig präst som kan flirta med publiken?

Om det fånigaste du nånsin har hört är att tycka det var respektlöst, då har du inte hört mycket fånigheter.
    Kjell Präst skrev 2012-01-28 07:50:32 följande:
    Mycket bra information! Det kan bli svårt att hitta en festlig och underhållande präst som dessutom är beredd att ställa upp gratis på sin fritid. Kanske enklare då att lita på att kyrkan tillhandahåller en som är fullt kvalificerad för uppgiften...
    Bra formulerat Glad

Jag tycker att det är rätt roligt också att man genast ses som en elak kärring bara för att man inte på rak arm kan räkna upp 7 enertainers / clowner som också råkar arbeta som präst...

Nu skrev jag ju också: "Nu tror jag att TS kanske bara uttryckte sig lite olyckligt... osv"... Så jag tror inte att hon menar så illa som det lät.
    Men samtidigt så tycker jag att aniara4 har rätt i att man inte bara kan klampa på som man vill när det gäller kyrkan och vigseln och att man måste ha en viss respekt för kyrkan och prästerskapet. Med det är det inte sagt att jag förutsätter att TS var ute efter att vara respektlös...

Kyrkan är ingen lekstuga, det är inte en kuliss man kan använda som man vill. Men det är samtidigt inte det mossiga ställe som många tror att det är.
    En vigselgudstjänst är ju just det - en gudstjänst dit alla är välkomna. Även folk från gatan som råkar passera och se att det är en vigsel, turister, pappas kusins faster som man hatar... osv...
    Jag ser personligen skillnad på en präst som är öppen och social, mot en som kan "flörta" med publiken.
    Showiga präster har jag inte sett många. Men öppna, nytänkande, sociala och väldigt trevliga präster har jag sett många. Som hon som vigde oss exempelvis. Hon gjorde verkligen det där lilla extra, som att kontakta en präst på gotland för att höra hur dom gjorde med medeltidsvigslar. Hon kom med massa konkreta tips på saker vi kunde tänka på, och som vi ibland inte hade tänkt på. Hon lät vår lille väpnare leka i koret under gudstjänsten utan att så mycket som rynka på ögonbrynen (men däremot drog på smilbanden). Och när mamma dog så sköt hon på sin semester i en vecka för att kunna komma in och ta hennes begravning när hon fick höra att jag (och mamma) inte tålde den präst som var i tjänst den dagen.

Jag personligen skulle börja med att välja kyrka och höra vilken präst som är i tjänst den dagen (om det finns tid för vigsel eller om det redan är uppbokat) och be att få prata med denne.
    Om man inte klickar - tja då är det kanske dags att kolla om det finns någon annan präst i den församlingen som man klickar bättre med och höra om denne kan tänka sig att ställa upp - gratis, på sin fritid...
    Och i tredje hand se om någon man känner har haft en präst som dom gillat - som man kanske kan fråga...
  • Aniara4

Chicita uttrycker sig mycket bättre än jag. Oskyldig

Alltså, jag tror också att TS uttryckte sig lite olyckligt, och inte menade sin fråga lika respektlös som den lät.  Kanske blir man lite extra känslig när man har hängt här ett tag och sett ett antal bridezillas som vill använda kyrkan som kuliss och prästen som statist och på riktigt vill ha "publik" till spektaklet. Då känner man att det behöver upprepas ganska ofta att en kyrklig vigsel är en gudstjänst som prästen ansvarar för och som prästen, församlingen, och kyrkan ska kunna stå bakom. Vill man vigas i kyrkan bör man förstå vad det innebär och tänka igenom om man kan underordna sig den formen med allt vad det innebär.

Trots att jag har en kyrklig bakgrund var det inte alls självklart för mig att vilja gifta mig i kyrkan. Både min man och jag skulle nog definiera oss som agnostiker, där jag lutar mer åt "kanske" och han lutar mer åt "förmodligen inte". Och personlig tro åsido är jag inte övertygad om att Gud behöver vara inblandad i formaliserandet av vår relation, om han finns är den nog lika giltig i hans ögon ändå. Men vi kom fram till att det kändes ok för oss ändå.

Sen kan det ju tyckas att jag kastar sten i glashus eftersom jag själv ordnade en egen präst, just för att det kändes viktigt för mig att veta att det var en präst som delade våra värderingar och inte skulle kläcka ur sig nåt stötande (för oss) om könsroller och familjeliv. Och dessutom för att just den här personen är någon som jag har stor respekt för. Kan tillägga att vår präst snarare är ganska sträng, någon av gästerna kommenterade efteråt att det var skönt att hon inte var så tjenis och kompis, utan att hon var väldigt seriös fast hon var en kompis.

Men samtidigt inser jag ju att min oro sannolikt var fullständigt obefogad. Det finns enskilda präster som gör riktigt usla jobb, men de är i kraftig minoritet. Nästan alla präster jag har träffat på har varit alldeles utmärkta, och vilken som helst av prästerna i vår församling hade säkert vigt oss på ett alldeles förträffligt sätt.

Som Chicita säger är det kanske inte så många präster som är direkt spexiga (även om jag känner en eller två såna också). Men de allra flesta är kloka, varma, mänskliga personer som gör sitt bästa för att göra kyrkans budskap tillgängligt för dem som besöker den, även när de inte i första hand är där för att höra guds ord utan för att se två människor gifta sig. Så man behöver inte vara så orolig för att få nån surmulen puckskalle.

Jag tycker också det är en bra idé att boka, och så tidigt som möjligt försöka få veta vem som kommer att tjänstgöra, och be att få träffa henom. Eller varför inte gå på någon av henoms gudstjänster så att man får en bild av hur hen är som präst. Känns det då alldeles galet kanske man kan försöka hitta någon annan.

Men som sagt, en dos ödmjukhet och respekt inför vad en kyrka är är aldrig fel.

• Josefina
    Josefin521 skrev 2012-01-27 22:34:59 följande:
    Slappna av nu, ni förstår väl vad TS menar?! Har varit på många dop, begravningar och vigslar och prästen har verkligen jättestor betydelse för hur gudstjänsten blir. Kan verkligen rekomendera Erik Holmberg, Allahelgonnakyrkan, en helt underbart varm människa och präst, lättar upp stämmningen i ett kick! Lycka till, hoppas du hittar en kanonpräst.
    Ojojoj, precis som Chicita och Aniara4 skriver så har jag uppenbarligen uttryckt mig otydligt. Visste inte att man inte kunde flirta lite med er här på forumet, för helt seriöst tror jag nog att det är många som känner som jag egentligen.
    Skulle enbart de djupt religösa gifta sig i kyrkan så skulle det bli en handfull vigslar om året, och det blir bara fånigt att värdera någons religiositet. Som en klok präst lärt mig: Tron kan se olika ut och den får aldrig ses som en prestation. 
    Men ok, jag ska förtydliga mig lite...

Jag har studerat religionsvetenskap och lärde då känna en av de varmaste och ödmjukaste prästerna som jag kommit i kontakt med hittills. Och har även diskuterat denna fråga med honom och han säger att jag självklart ska söka och finna en präst som passar oss. Jag menar bara för att man är i kyrkan behöver det ju inte vara stelt och tyst. Präster är ju människor med olika egenskaper, vissa tystare, andra mer frispråkiga, modiga och ödmjuka, varpå jag som för övrigt är uppvuxen med 2 mammor hellre väljer den senare.

Så om jag ska omformulera mig: "Vi söker en präst som är precis så fantastiskt som vårat böllop kommer att bli" Tungan ute Och är jag respektlös enligt någon så får det stå för dem, smaken e som baken! 
  • Chicita
    Josefina skrev 2012-01-28 22:19:03 följande:
    Så om jag ska omformulera mig: "Vi söker en präst som är precis så fantastiskt som vårat böllop kommer att bli" Tungan ute Och är jag respektlös enligt någon så får det stå för dem, smaken e som baken! 
    Det låter bättre Flört

Aniara4:as tips om att besöka några gudstjänster och lyssna på olika präster är bra Glad
    Har ni någon favoritkyrka ni vill gifta er i, eller väljer ni hellre kyrka efter vart prästen jobbar?
    För mig var valet av kyrkan väldigt viktig, men det kan kanske bero på att vi inte har så jättemånga att välja på i den stad jag bor, och jag ville inte ha den extremt stora StoraTuna kyrka, och inte det pyttelilla (men väldigt gemytliga) Amsbergs Kapell... Så Torsångs Kyrka från 1300-talet var perfekt för oss, och prästen som tjänstgjorde den dagen var också helt perfekt för oss. Vi klickade direkt vid första telefonsamtalet Solig

Jag tror inte att valet av präst är jättesvårt.
    De flesta präster i dagens läge är varma, moderna människor med humoristisk syn.
    Men om jag läser mellan raderna så är det viktigaste för dig att det inte är en präst som fördömer dina mammor? Och det är ju inte så svårt att få till i så fall, det är ju bara att höra med pastorsexpeditionen när du ringer och bokar... Eller säga att du har två mammor och inte vill ha en präst som är emot sånt på er dag...
Svar på tråden Var hittar vi en festlig präst i Stockholm?