• fasit

Spänningshuvudvärk??

Jag har haft huvudvärk till och från sedan 10 jan. Jag kan inte förstå vad det är,men imorgon ska jag till läkaren. Jag kan göra allt, jag tränar och pluggar, men det gör ont och huvudet känns tungt..symtomen liknar bihålinflammation,men ingenförkyldning eller likanade har jag haft och jag är inte täppt i näsan. Kan det vara spänningshuvudvärk??

• Svar på tråden Spänningshuvudvärk??
  • Chicita

Jag brukar kunna få spänningshuvudvärk i 2-3 veckor i sträck ibland så visst kan det vara det.
    Prova om det hjälper med massage (nacken, skuldrorna och bröstryggen speciellt).

Jag brukar även köra med akupressur. Be någon sätta handflatan mot din stortå (så den stöttar från nageln så att säga) och sen sätta en knoge på undersidan av tån, mitt på ytterdelen (mitt emellan leden och toppen av tån) och trycka och hålla trycket i minst 15 sekunder - släppa efter och trycka igen en stund.
    Ju ondare det gör i tån - destå bättre effekt på huvudvärken.
    Av någon konstig anledning så gör det inte ont alls i tån på mig om jag inte har huvudvärk. Så jag tror faktiskt på denna teknik...

• tweety

hejsan!

ibland kan man få spänningshuvudvärk som kommer från huvud och hals regionen och som har sitt ursprung från tuggmusklerna. Detta kan utlösa huvudvärk om man tex har en stressig period.

Detta kan lösa sig om man går till tandläkaren och får ett rörelseschema  eller gör en bettskena för att motverka rörelserna man oftast gör omedvetet på natten som utlöser huvudvärken.

Kan vara bra att tänka på detta om läkaren inte hittar någon bakomliggande orsak. 

Har själv mkt huvudvärk och det blev bättre med en bettskena, men när det är stressiga perioder med tentor så är det jobbigt.

Lycka till 

• Nikkita

Jag har oxå haft problem med huvudvärk ofta. Sedan fick jag ont i ryggen & gick till en kiropraktor som tryckte ut alla låsningar & efter några gånger försvann värken både i huvud & rygg. kanske något att prova?
    Även djupgående massage kan hjälpa om det är spänningshuvudvärk. När muskler i rygg & nacke är spända resulterar detta lätt i huvudvärk. 
    Dricker du tillräckligt mycket vätska? (inte te, kaffe & annat som är vätskedrivande) 
    Har du kollat din syn på sista tiden? Kanske fått något synfel?
    Finns så mkt olika saker det kan bero på, hoppas att läkarna hittar problemet & att det är lätt att åtgärda {#emotions_dlg.flower} Lycka til!

• fasit

Tack för alla svar. Det lugnar mig.huvudvärken började med att jag slutade dricka kaffe men gick sen aldrig över. Kan koffeinbrist leda till stress av ngt slag kanske..jag är inte det minsta stressad av annat just nu. Eventuellt skulle det kunna vara att jag spänner mig för min svanskota är bruten så det gör ont när jag sitter. Det som är konstigt är att jag aldrig haft det tidigare, varför nu??!

• Chicita

Om du har ont någonstans så är det inte så konstigt om du har huvudvärk - faktiskt...

Koffein vidgar blodkärlen, så om du har slutat med kaffe så kan det hända att du nu har upptäckt en förträngning i ett blodkärl någonstans, som du inte har märkt förut när du druckit kaffe...

Får jag fråga varför du har slutat dricka kaffe?

• fasit

Jag har kanske druckit kaffe från och till i 5 år men så tyckte jag det böev lite för mkt. Vill kunna klara en dag utan kaffe så jag sa upp mitt beroende kan man säga. Jag har inte slutat helt utan dricker kanske varannan var trejdje dag. Sen har jag ju haft ont i svanskotan länge så det är samma sak igen, varför just nu?

• Chicita

Ok då är det ju inget som har förändrat sig akut nu, varken med kaffet eller med svanskotan...
    Däremot kan det vara bidragande orsaker till huvudvärken.

Finns det något du oroar dig för?
    Har du en bra säng / kudde?
    Är du stressad?

• fasit

Jag är ostressad efter 4 veckors jullov och ganska lugn skolstart. Har tid att laga mat och träna och slappa:) orolig..hm..det skulle väl vara bröllopet eller sommarjobb, men inget jag tänker på varje dag. Samma säng som jag haft innan.

• Chicita

Bröllopsplanering kan stressa mer än man tror Flört
    Det är sånt som kan snurra i huvudet efter att man somnat, och det kan ju göra att du spänner dig omedvetet och kanske gnisslar tänder.
    Så sådana saker kan bidra...

Det kan alltså vara många småsaker som liksom har strålat samman nu och därför har du börjat få huvudvärken.
    Det är jättebra att du ska få träffa en läkare, oron över varför du har ont i huvudet kan faktiskt framkalla huvudvärken i sig också. Det blir en ond spiral så att säga...

• lilja

Jag lider av migrän och förstår att du måste må pyton. Du kan ju vara omedvetet stressad vilket gör att du biter ihop på natten. Kolla med tandläkaren!
    Lite massage och akupunktur kan oxå hjälpa!
    Sen så blir jag alltid sämre när jag varvar ner och är ledig, vilket innebär att man kanske tar det lite lugnt med tränandet och då smyger sig ganska snabbt låsningar sig på.
    Promenader när du svänger med armarna hjälper faktiskt jättebra, få igång blodcirkulationen.
    Efter många turer hos läkare, så föredrar jag att gå till en som håller på med massage, idrottskador och akupunktur. De kan oftast mer än en sjukgymnast. Men det är bara från mina egna erfarenheter.
    Lycka till!

* 21 juli 2012 *
  • KhiraLii
    fasit skrev 2012-01-25 21:00:58 följande:
    Jag har kanske druckit kaffe från och till i 5 år men så tyckte jag det böev lite för mkt. Vill kunna klara en dag utan kaffe så jag sa upp mitt beroende kan man säga. Jag har inte slutat helt utan dricker kanske varannan var trejdje dag. Sen har jag ju haft ont i svanskotan länge så det är samma sak igen, varför just nu?
    Koffein är känt för att framkalla huvudvärk vid avvänjning. Jag har ett svagt minne från en uppsats jag skrev om detta att generellt brukar man ha besvär 2-3 veckor.
  • Juni 2012

Usch, det låter jobbigt!

Jag har haft huvudvärk de senaste 2 ½ åren efter en bilolycka (jag var inte vållande till den) så jag lider med dig och om det är någon tröst så vänjer man sig liksom.

Eller för att citera en överläkare som utredde mitt fall: "Måste du känna efter så mycket?" (alldeles sant)

Tungan ute

• fasit
    Juni 2012 skrev 2012-01-26 14:43:23 följande:
    Usch, det låter jobbigt!

Jag har haft huvudvärk de senaste 2 ½ åren efter en bilolycka (jag var inte vållande till den) så jag lider med dig och om det är någon tröst så vänjer man sig liksom.

Eller för att citera en överläkare som utredde mitt fall: "Måste du känna efter så mycket?" (alldeles sant)

Tungan ute
    ja, så kan man ju tänka. Jag hoppas att det inte är något som kommer sitta i typ hela livet. Jag ska gå till läkaren idag och om hon inte hittar ngt så kommer jag testa synen och höra med tandläkaren innan jag ger upp. Jag hoppas verkligen att alla ni som har mycket eller ofta huvudvärk att det kommer gå över eller bli bättre!!
Svar på tråden Spänningshuvudvärk??