• Anonym (orosmoln)

De förväntar sig att vi ska stå för husrum åt dem.

Min sambo och jag har länge pratat om att gifta oss och nyligen kom vi fram till datum och all planering tog vid.
    Nu är det snart dags att skicka ut inbjudan. Släkten, som kommer att utgöra en klar majoritet, vet allt om våra planer, men våra vänner har vi inte berättat för.

Nu är det så att hela "min sida" av gästlistan måste resa hit. Vi bor i sambons hemstad med hela hans familj och alla vänner. I veckan ringde jag en av mina vänner och avslöjade nyheten. Frågan kom direkt "Kommer vi att få husrum eller betalar ni hotell åt oss?". Till saken hör att åtminsone till min familj hade vi tänkt hitta husrum åt i den mån det går, men alla vänner får inte plats och måste nog ta in på hotel. Detta har inte vi råd att betala för.

Hur säger man på ett snyggt sätt att alla får betala för hotell/vandrarhem osv. själva? Jag lyckades dra mig ur frågan ganska hastigt med att säga att planeringen inte har gått så långt, men att jag återkommer med detaljer längre fram.

• Svar på tråden De förväntar sig att vi ska stå för husrum åt dem.
  • Odium

Vi hyr en herrgård till vårt bröllop då vi har halva släkten i Stockholm och min sida i Luleå. Vi gifter oss i Luleå och har förklarat för gubbens sida av släkten att det beror på att det är fler uppifrån samt att jag har några i min släkt med dåliga hjärtan som jag inte vill "tvinga" iväg på en resa. Och det här är då människor som jag vet skulle komma även om vi hade bröllopet på andra sidan jorden.

På herrgården finns rum att låna för dem som vill, 12 rum med 40 platser. För ca 100-120kr/pers bröllopsnatten.
    ÄNDÅ har en man från min gubbes sida varit på oss flöertalet gånger och sagt "Jag tycker det är skitdålig stil att ni har bröllopet där uppe" Trorts att dom alla vetat att vi ska gifta oss i över två år.
    Det gjorde mig riktigt förbannad.

Och vidare så tycker jag som alla andra att det är svinigt att FÖRVÄNTA sig något av brudparet öht. Det är småsint och girigt. Det är ett privilegie att bli bjuden till en sån fantastisk tillställning. Och att få vara med att fira någons kärlek.

• Aniara4
    Odium skrev 2012-01-28 16:35:20 följande:
    ÄNDÅ har en man från min gubbes sida varit på oss flöertalet gånger och sagt "Jag tycker det är skitdålig stil att ni har bröllopet där uppe" Trorts att dom alla vetat att vi ska gifta oss i över två år.
    Fråga honom om han tycker det skulle vara bättre stil att begära att gamla och hjärtsjuka människor ska resa lika långt som han inte vill göra?
  • Odium
    Aniara4 skrev 2012-01-28 17:02:54 följande:
    Fråga honom om han tycker det skulle vara bättre stil att begära att gamla och hjärtsjuka människor ska resa lika långt som han inte vill göra?
    Jotack, jag har påpekat det varje gång han gnällt om det. Det är alltså inte EN gång. Det är varje gång vi pratat om bröllopet när han vart i närheten.
    Han är bara en sån människa som sätter sig själv i främsta rummet, skiter i alla andra och har noll empati.
    Att han är som han är gör dock inte att jag blir mindre sårad när han säger så. Jag VET att det är jobbigt för dom att ta sig den biten för bröllopet.
    Och om det var åt andra hållet, att han skulle gifta sig 100 mil bort, visst skulle jag tycka att det var lite obekvämt MEN jag skulle aldrig i mitt liv klaga på det till dom.
    Jag är inte mycket för traditioner öht när det gäller något, men såpass mycket vett och etikett tycker jag man kan ha att man inte pissar på någons inbjudan på det viset.
  • Anonym (hur tänker dem?)
    Odium skrev 2012-01-28 16:35:20 följande:
    Vi hyr en herrgård till vårt bröllop då vi har halva släkten i Stockholm och min sida i Luleå. Vi gifter oss i Luleå och har förklarat för gubbens sida av släkten att det beror på att det är fler uppifrån samt att jag har några i min släkt med dåliga hjärtan som jag inte vill "tvinga" iväg på en resa. Och det här är då människor som jag vet skulle komma även om vi hade bröllopet på andra sidan jorden.

På herrgården finns rum att låna för dem som vill, 12 rum med 40 platser. För ca 100-120kr/pers bröllopsnatten.

Och vidare så tycker jag som alla andra att det är svinigt att FÖRVÄNTA sig något av brudparet öht. Det är småsint och girigt. Det är ett privilegie att bli bjuden till en sån fantastisk tillställning. Och att få vara med att fira någons kärlek.
    Jag tyckte det var jätte billigt så det kan de inte klaga på. Det hade ju blivit "orättvist" för någon sida av släkten oavsett vad. Han behöver inte komma! Är han inte glad att få vara med får han väl låta bli. 
    Du har gjort allt du kan och nu borde han bara vara tyst

Vi kommer att ha ett bröllop som inte är bekvämt för någon egentligen :-/ Visst, det är i min killes hemland där vi också bor, men över 300km ifrån hemorten. Så alla måste resa. Desutom är det inget jätte jätte billigt hotell. Vi har fått 30 euros rabatt per rum, men det kostar ändå 80 euro natten/rum. Det finns inget billigare i området i Augusti. Vi förstår att alla inte kommer att ha råd att komma, men de allra flesta har ändå tackat ja muntligen.  
  • Odium
    Anonym (hur tänker dem?) skrev 2012-01-28 21:36:33 följande:
    Jag tyckte det var jätte billigt så det kan de inte klaga på. Det hade ju blivit "orättvist" för någon sida av släkten oavsett vad. Han behöver inte komma! Är han inte glad att få vara med får han väl låta bli. 
    Du har gjort allt du kan och nu borde han bara vara tyst

Vi kommer att ha ett bröllop som inte är bekvämt för någon egentligen :-/ Visst, det är i min killes hemland där vi också bor, men över 300km ifrån hemorten. Så alla måste resa. Desutom är det inget jätte jätte billigt hotell. Vi har fått 30 euros rabatt per rum, men det kostar ändå 80 euro natten/rum. Det finns inget billigare i området i Augusti. Vi förstår att alla inte kommer att ha råd att komma, men de allra flesta har ändå tackat ja muntligen.  
    Nä det tyckte inte jag heller. Det är gubbens bror det handlar om, så det är ganska känsligt. Dom har iofs inte speciellt bra kontakt, men jag tror ändå gubben skulle bli sårad om han inte kom.

Ja det var ju snäppet värre kan man ju säga. Det är bara hoppas på det bästa. Och i slutändan är det ju ändå så att det är VI som bestämmer hur våra dagar ska se ut. DOM får bestämma sina egna bemärkelsedagar.
  • Anonym (orosmoln)

Hej alla! Tack för alla råd! Känner också som de flesta här att det är fräckt att de förväntar sig något alls. Nu har vi inte sagt till alla vi tänkt bjuda än. Vi vill ge inbjudningarna personligen till de vi kan. I helgen åker jag till min familj och då kommer jag att ge inbjudningarna till mina vänner. En del vet redan att det blir bröllop (de som frågat om vi tänker betala hotell åt dem) andra vet inte. Så det är lite nervöst hur de reagerar. Men jag ska inte be om ursäkt utan bara framföra fakta. Jag har kollat med några hotell angående priser och rabatter och väntar svar från några. I veckan borde dessa svar trilla in och då kan jag rekommendera dem dessa. Passar det inte så behöver de inte komma. Jag blir inte arg eller så utan jag kan förstå om någon inte har råd att betala resa och hotell, men då vill jag att de är lika respektfulla åt mitt håll. Som någon skrivit så är vi inte gjorda av pengar. Vi är nyutexaminerade studenter. Jag har inget jobb än och min blivande började jobba för ett tag sen. Det är våra snälla föräldrar som hjälper oss ekonomiskt så att vi alls ska kunna bjuda vänner. Vi själva tänkte bara bjuda familjen annars.

• MalinLarsson

Jag sitter i precis samma sits. Vi bor i min fästmans stad, där vi kommer att gifta oss och ha festen.
    Det vore ju helt galet av gästerna att förvänta sig att vi ska betala för boendet för halva skaran av gästerna (Typ 40-50 st)! Jag tycker vännen din som frågade ska skämmas lite faktiskt. Hon kan ju inte ha tänkt sig för alls.

Vi ska ha festen på en herrgård. Vi, brudparet, kommer att bo på herrgården och  våra gäster har 10 % på boendet där. Trots det så kostar det ca 1400 kr/natt/rum/par.
    I vår inbjudan så tippsade vi om detta boende OCH ett annat boende. Det är en stugby som ligger ca 1 km (dvs gångavstånd) från herrgården. Där är det några hundralappar billigare att bo, speciellt om man är en hel familj.  

Då kan gästerna välja om de vill bo på lyx eller budget. Om de inte har råd att bo alls, ja då finns alternativet att sätta sig i bilen efter middagen och köra de 25-30 milen hem... Men det kommer ingen av dem att göra vad jag vet.

Vi har iallafall undanbett vänligen men mycket bestämt från  presenter i alla former då många behöver bo över natten. Känns inte rätt att de ska behöva köpa presenter och dessutom betala boendet. Vi är bara glada om det kommer på vår stora dag!

• Jenny 03

Jag har ett stort tält du kan få låna till gnidna släktingar och vänner.. ;) Min släkt åker oxå långan väg men skulle aldrig komma på tanken att vi skulle stå för husrum..

• Just Me

Jadu.... vi kommer ordna (i den mån det går) åt släkten husrum hos den släkt som bor på orten. Åt övriga gäster så kommer vi tipsa om hotell, vandrarhem, stugor etc så behöver de bara surfa in på rätt hemsida på nätet och boka Då har man gjort det liiiite enklare för dem  

• Josefin521

Vi är i precis samma situation. Vi har skickat med tips på boende i inbjudan och när man anmält sig får man ytterliggare ett informationsbrev. Där skickar vi med ännu mer boendeförslag. Vi har skrivit ngt i stil med "då vi har begränsat utrymme på gården så är boende endast reserverat till närmaste familj och släkt". Men igentligen behöver man inte förklara sig alls.

• Anonym

Jag jobbar på ett hotell som arrangerar massvis med bröllop varje år. Det är faktiskt ganska ovanligt att brudparet betalar hotellrummen åt sina gäster. Under mina 6år så har jag varit med om det 1gång och då bara åt några få utvalda.

Svar på tråden De förväntar sig att vi ska stå för husrum åt dem.