• LillaMy666

Mall till InDesign A5?

Har lite lagom panik med precis allt just nu då jag gifter mig nästa helg. De flesta texter till festhäftet börjar nu bli klara men sen ska ju allt pillas ihop. Tänkte ge mig InDesign igen då ju inbjudningskorten blev bra, den här gången är det en väldig massa mer som ska in bara....

Någon som vet om det går att få tag i bra mallar till InDesign i A5-format? Tänkte mig att häftet ska vara skapat av vikta A4-sidor som häftas i ryggen. Men hur vet man vilken sida som blir nr 1? Hur får man rätt storlek på allt? Texterna ska vara både i två spalter och heltäckande. Sen ska meny, bilder och lite sådant in.

Är rätt ok på Photoshop så allt det svåra handlar egentligen om det som gäller just tryck. Hur får man rätt mariginaler? Hur vet man att sidan 1 kommer fram o.s.v.? Hur ska filen sparas? Som någon form av pdf gissar jag, men sen då?

Vore fullkomligt  överlycklig av lite kunnig hjälp. Är så stressad och hispig över allt just nu att jag kommer sova två veckor när det här bröllopet är klart! Skrattande

• Svar på tråden Mall till InDesign A5?
  • Pauliner

Jag kan nog hjälpa dig lite fastän jag inte längre är helt insatt, men har varit.

Det du till en början kan fundera på är hur många A5 sidor du vill ha. Jag gissar att du vill ha dubbelsidigt och eftersom det går två A5 sidor på en A4 så är tips att använda sig sammanlagt 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28 sidor osv så att det inte blir massa tomma sidor i häftet.

Därefter är nästa tips att göra en "dummy", där du tar tomma A4 papper, så många som du ska ha i häftet och viker ihop så som häftet ska bli i slutet. Sedan skriver du exempelvis s.1 = framsida, s.2 = innehållsföreteckning, s. 3 = bild på oss, s. 4 = meny, osv - är du med mig fortfarande? Var bara noga med att skriva sidnummer på varje och vad den ska innehålla så underlättar det mycket sedan!

Ta sedan loss papprerna från häftet så ser du vilken ordning allt ska vara. Skapa därefter lika många A5 sidor i InDesign - och du har ju nu dina papper så du vet vad som ska vara på vilken sida.

Misstänker att du vet hur du får in text och spalter, bilder osv eftersom du gjort inbjudningskorten i samma program. Vad menar du med storlek föresten, på vad alltså? Du kan ju förhandsgranska eller ändra så att det är zoomat till 100% så får du en uppfattning på hur det ser ut när det är färdigt. Jag använder aldrig mallar utan skapar alltid egna så där kan jag inte hjälpa dig, men finns väl i programmet?

Och för att slippa gråa hår är att inte flytta eller kopiera de bilderna som du har med, programmet "länkar" endast. Så ha en speciell mapp som du har allt i så slipper du detta. Undertiden som du arbetar så är en vanlig InDesign-fil bra, sedan när det är färdigt så fungerar pdf bra (se bara till att den är inställd för tryck).

Hoppas det hjälpte!

Svar på tråden Mall till InDesign A5?