• Marylojs

    Hur löser man fotografering vid dåligt väder?

    Hur har ni gjort med fotografering vid dåligt väder? 

    Vi kommer fotografera oss innan vigseln och man är ju inte jättesugen på att stå ute i ösande regn om man har sådan otur. Hur brukar man göra? Vår första tanke var att ha en lokal fotograf med studio men de lokala alternativen har inte varit så lockande så nu överväger vi andra.

    Var tar man i sådana fall sina foton då? Festlokalen? Kyrkan? Andra idéer? 

  • Svar på tråden Hur löser man fotografering vid dåligt väder?
  • Jeaneettes

    Kan du inte fråga fotografen? dom borde ha erfarenheten

  • Lommila1

    vi gjorde en sån klausul med vår fotograf att vi tar fotonen en annan dag om det regnar.
    Fotografen föreslog dock en hel massa platser där vi kunde ta foton innomhus vid fall av regn,
    det var museer, stadhuset, hotell ect.

    Men om det på riktigt regnar vet jag faktiskt inte hur vi gör, jag skulla gärna ta foton utomhus, men det blir ju lite omständigt med hår, smink och blommar om vi tar det nån annan dag:/

  • CarolineJohan

    Vi har tänkt att ta ute, men vid dåligt väder kommer vi att ta inne i deras studio och ju mer jag tänker på det desto mer vill jag nog ta inne. Gillar när det är vit bakgrund - lite mer grafiska bilder!

  • 20110920

    Hej!

    Om ni har hittat fotograf redan borde han/hon ha en back-up-plan vid riktigt dåligt väder.

    Sålänge regnet inte öser ner utan det bara duggar lite så köp ett fint paraply och ta fina bilder i regnet. Det finns massor exempel på detta. Prova att googla på "bröllopsbilder regn" så kommer du kanske hitta lite inspiration.

    Annars för man ju helt enkelt ta bilder innomhus. Kan vara värt att boka ett fin hotellrum ett par timmar för fotografering. Även kyrkan känns ju relevant.

    Ett tips är att välja en fotograf med erfarenhet och några år på nacken. Det är lite knivigare att fota i eventuellt regn och så även inomhus. Om det inte är ett välldigt ljust rum/lokal så krävs externa blixtar, amatör- och hobbyfotografer sitter sällan inne på rätt utrustning för detta (men det finns såklart undantag).

    Lycka till!

    MVH
    Fotograf Lotta Johansson

Svar på tråden Hur löser man fotografering vid dåligt väder?