• lilla smulan

Bekymrad

Hej alla på BT.

Vi ska gifta oss 19 maj 2012, och jag upplever att jag inte får respons hos min M2B. Till saken hör att jag blev av med jobbet efter en arbetskada, och a-kassan kommer igång i mars. Allstå har han all ekonomi till dess. Han säger att han vill absolut vara delaktig och vi ska göra och fixa tillsammans. framför allt vill han göra inbjudningskorten själv, detta är inte gjort, inte ens skissat lite på dem. Jag kanske är tramsig, men jag upplever en enorm inre stress över att ingen vet något än, han tycker det är lungt. Enligt honom kan vi posta inbjudningarna i mars. Jag har påpekat att man brukar ge en månads o.s.a, vilket då skulle innebära att i slutet av april vet jag hur mycket av matrial som jag kan köpa in, vi ska ju göra allt, sy servetter, göra dekorationer, servettringar och så vidare, baka, börja ordna med våra matinköp och liknande. Jag tror det kommer att bli jättestressigt och tiden knapp. Hela april har vi barn och barnabarn som fyller år och andra familjemedlemar med, som ska hinna firas. då har jag drygt tjugo dagar att ordna ett helt bröllop för 72 gäster, på minimi budget.

Det kan ju faktiskt hända att jag har en kurs eller ett arbete då också. Nu känner jag ju M2B, han är alltid, alltid ute i sista minuten med allt, så jag oroar mig, kanske jag borde bara ta det lugnt, men jag vet inte hur. Har försökt att prata med honom om detta, bett honom kolla runt lite här på trådarna för att han ska få en bättre bild av hur mycket som ska göras och att det tar tid. Klart att jag kan hinna, med lite av hans hjälp, på två tre veckor, men jag vill ju inte att det ska bli hafsigt eller slarvigt gjort och inte heller vara helt slut och utmattad på dagen D. Är ju inte unga längre, (jag 39 han 51).

Oj vad mycket pip och gnäll det blev. kramar till alla underbara bröllopsplanerare =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 23:44
    Det har blivit lite fart i min M2B. Nu ska jag tänka positivt, som jag normalt brukar. Hur gör andra i sådan situation? Jag är nyfiken.
  • Svar på tråden Bekymrad
  • Sara 120707

Börja med att sätta en budget så att ni har något att utgå ifrån.

Gör en riktigt detaljerad check lista med en tidsstämpel på varje punkt som ni sätter er ner och kollar igenom tillsammans.

Nämn också för honom att bokar man inte i god tid så blir ofta möjligheterna färre och priserna högre.

• lilla smulan

Tack för tipsen Sara 120707.

Vi har kyrka och lokal klart, klänning köpt, smycken klara,men det är allt. Har visat honom planering och påtalat att kostnader ökar när man inte har tid att åka, eller beställa eller hitta på rea. Han har ju sitt inre kugn som jag ibland kan beundra. men lite fart bör man ju ha iaf. Vi har en budget på 10.000:- till allt utom ev resa.

min tanke är att iaf få ut inbjudningar så vi kan få svaren till dess at min inkomst kommer igång, då kan vi ju börja skapa och fixa direkt.

Ska ta ditt exempel på att göra en detaljplan, checklista med tider och liknande, Vi har egentligen en, fast inte väl strukturerad. hihihi. kanske han ser det då =)

Tack så mycket.

• Anneli256

Hej
    Har ni utsett toastmaster, tärnor o marskalkar?  Om du har en väninna som du vill ha som tärna och som kanske är jätteintresserad av  att hjälpa till så kan det vara bra att prata med henne. Då har hon gott om tid att skaffa en klänning.
    Det finns många saker som ni/ du kan ta tag i utan din m2b hjälp. Och som inte heller medför någon kostnad. Kolla ut musik tex? Ge förslag på vilka låtar resp psalmer ni kan ha i kyrkan. Kolla om du har någon som kan hjälpa dig med håret och sminkning.

Vi ska gifta oss 26 Maj och jag känner också lite panik. Vi har också en begränsad budget.

Baka skulle du tex kunna göra innan du vet exakt hur många som kommer. Ni har sagt ung 72 och ni har kanske en liten hum om hur många som  tackar ja? och kostnade för tex 20 kanelsnäckor mer eller mindre är ju inte så stor. Eller småkakor  Det kanske inte stämmer men som jag gör är att jag förutsätter att alla tackar ja tills sista OSA dag. Visst när det kommer till stora kostnader som kött , sprit (om ni ska ha det) så får man kanske avvakta. Eller om ni skulle springa på det på rea, köpa hem och lägga i frysen.

När det gäller servetter så kan du leta billigt tyg redan nu du vet ju hur många som ska bjudas. Jag förstår att med en begränsad budet så kan det vara svårt. Men jag hitta en sida på nätet googla bliligt tyg. Hittade tyg för ung 20 kr metern 140 bredd, då kan man få ganska många servetter, utan att kostnade skjuter iväg även om du gör 20 för många eller som en hel del gjort köpa billiga lakan på ikea för under 20 kr stycket.. Servettringar fick jag ett tips på en sida där man kan beställa  dom . Man hade gjort en ring av lite fastare papper, klistrat ihop på den. På pappersring så är det en bild eller symbol och brudparets namn. Detta hade jag tänkt göra  hemma på datorn och själv skriva ut. Sen om man vill så kan man utsmycka denna lite extra. Ingen stor kostnad om man har dator och skrivare kostnaden skjuter inte heller iväg här även om man gör extra.

Ditt hår, sminkning, musik, festprogram (utkast kan göras) är sådant som kan planeras... Meny kan utarbetas .utgå från antal personer ni tänkt bjuda och gör upp en budget på hur mycket ung det kommer att kosta. Du kan förhöra dig om det finns folk som kan hjälpa dig med servering eller buffe eller vad ni nu har tänkt er? ( för ni ska väll inte fixa med såna saker själv på den dagen eller?) Du kan höra dig för om det finns någon som är händig och kanske kan baka tårtan.  Baka bröd till maten kan göras o läggas i frysen, inte heller någon större utgift och inget som går till spillo även om allt inte går åt till själva bröllopet. Du skrev att smycken är klara..gäller det även vigselringen? annars så kan ni gå och titta ut en sådan utan att beställa så har ni valt en iaf beställa och gravyr kan göras senare. Ska ni ha någon som fotograferar, Vi har väldigt tur då min bästa vän är fotograf och har valt att ge oss fotograferingen i present... men ni har kanske någon fotointresserad i omgivningen. Vad ingår i lokalen? Finns det glas och porslin? såna saker kan ni / du kolla upp. Vem ska ta städning? vart ska ni vara på bröllopsnatten?

Min m2b läste inlägget samtidigt som mig..skrattade lite o sa.. En till som mig..( han mena ännu en karl som tycker det finns gott om tid) tro mig jag förstår din oro.. även om jag har mycket fixat redan. Våra inbjudningskort har vi gjort på icas foto. Lagt in ett eget foto på oss själv. Vi kommer att beställa 40 kort och det går på ung 400 kr. Vet inte om vi hade kunnat få det billigare genom att pyssla själv? Nu vet jag inte hur din m2b är som person. Men säg rakt ut vad du känner det gör jag till min. Det hjälper lite, men oron har jag faktiskt kvar. Tror dock att det är rätt normalt oavsett om man har mycket eller lite kvar att planera.

.. jag uppfattar det som att ingen vet.. Varför? vill ni dom ska bli överraskade när dom får inbjudningskortet? Vi har berättat för alla som orkar lyssna det har också gjort att många har kommit med tips och förslag, erbjudit sig att hjälpa till med tårtbakning och fixa bil från kyrkan och sjunga i kyrkan... utan att vi ens behövde fråga själv Skrattande
    Jag ska säga att jag är oerhört glad för att jag har mina tärnor som verkligen är engagerade och hjälper till med olika saker. Samt vår toastmadame som kommer  att "strukturera" upp tal osv. Hoppas du har likadana '"pårlor" i din närhet.

Lycka till

• lilla smulan

Hej Anneli256.

Tack för de fina tipsen =). Han vill inte berätta för någon, inte en ända..... inbjudningarna ska bli en överraskning, helt rätt. Men detta gör ju att jag inte kan förhöra mig om en tärna eller toastmadame. han har sagt att han har ide om vem han vill ha som bestman, men tänker inte fråga..än?! Skumt tänk. Tänkte att baka kan jag ju göra, men vi har en sådan där liten frys, får inte plats med mjuka bakverk, torra kakor kan jag ju göra=). min dotter skulle kunna baka tårtan, men hon får ju inte heller veta ngt. Tyg har jag hittat, tack för tipset om googla det., Stoff och stil, 39:-m, får ju första utbetakningen från A-kassan i mars och då ska jag handla in. Menyer och festprogram, tja alla trycksaker vill han skapa och designa. jag har gett honom tips och ideer. Men nu kom jag på att jag kan ju göra våra plaseringskort, vi ska ha slumpartad placering, små kort med ett vackert citat eller ordspråk till varge gäst. dessa ska sedan numreras tex bord 1,2,3, osv. korten läggs i två olika kuvert tex, grönt för män, och vit för damer, sen när gästerna kommer till lokalen får de ta ett kuvert i korgen, detta gör vi för att slippa "gnäll", nu är det slumpen som avgör. 4 kort i grönt, 4 i vitt till varje bord.

Min familj, släkt osv, känner inte hans sida allls, så detta blir första gången alla samlas och vi är väldigt olika. ska bli kul, hans sida är lite råa, buffliga och gillar dryck och dans och liknande, medan min sida är mjuka, artiga och nycktra och gillar lugn och natur. hahaha, kulturkrock. Men de korten kan jag ju göra.. underbart med lite tips och inspiration. jag visste väl att någon här kunde stötta.

Nu har vi ju ingen ekonomi alls, han betalar för sin gamla bostad, där hans son bor, och alla mina och sina egna räkningar på bara en lön. därför känns det som om jag inte kan be honom om pengar nu. Ska sälja av en del på blocket och så, så jag får in lite. Nu fick jag lite ny energi. Han är som han är och jag får acceptera det, han är ju min älskling, trots att han är lite strutsaktig.. hihhihi. Tack för energiboosten. precis vad jag behövde. underbara ni..

• Anneli256

smulan .. det kommer säkert att gå bra. Jag intalar mig själv det varje dag. Jag är en otrolig kontrollfreak. Men som du sa.. en toastmaster eller madame kan du ju inviga i planerna och även en tärna och be dom vara tysta om saken. Du kan ju förklara för din m2b att du vill han någon att bolla med men att infon stannar hos er. Och det är ju viktigt att dom har gott om tid att hitta en fin klänning till sig själv.. Ev spex och annat under festen brukar ju ofta fixas av tärnor, ännu en orsak att be någon innan inbjudningar går ut. Även om ni ska ha osa till toastmaster, vi har det för att dom ska kunna anmäla till henne om dom vill hålla tal eller liknande till brudparet. Vi har gjort en lista på alla vi tänkt bjuda. Namn, och om dom är gifta, sambo etc o namn på den personen. Relation till brudparet tel nr osv. Allt för att underlätta för toastmadame så hon har en checklista att gå efter.
    Har du någon mamma eller kanske den du tänkt som tärna som kanske kan ha lite av dina bakverk hemma hos sig i frysen?
    Jag vet inte hur du tänkt dig med hår och blommor. Ett litet tips är om du nu bor i en stad eller i närheten (om du inte har någon som kan hjälpa dig i din omgivning) så kan du fråga på ett gymnasium för florister resp frisörer. Kostnaden blir mycket lägre. Min väninna fick sin brudbukett o tärnbukett gjord av floristelever och behövde bara betala för blommorna inte för jobbet. En arbetkamrat gick bara in i blomsteraffären samma dag som hon skulle gifta sig, köpte en bukett blommor med såna hon ville ha. Snurrade ett sidenband runt stjälkarna o vips så hade hon en jättefin brudbukett.

Du känner din m2b bäst? Hur är det brukar han "jobba bäst" under stress.. jag menar brukar han få saker och ting gjorda eller faller det platt till marken. Om han är sådan att han gör vad han sagt att han ska så har du ju egentligen inga problem, även om det kan kännas så. Men om han är en sådan som säger att han ska göra saker och sen liksom inte kommer till skott då  kan d ju bli strul. I så fall så kan du ju pula lite själv med en idee som du har som backup ifall han inte skulle göra som han sagt.

Vi har också många som inte känner varandra. Efter vigseln i kyrkan kommer gästerna att åka till festlokalen medan vi fotograferas. Vid festlokalen kommer vi att ha lite snacks och dryck framdukat, en tipsrunda med frågor rörande oss och även en "röda mattan" fotografering för gästerna med en amatörfotograf med stort intresser för fotografering. Där kan man antagligen komma överens om att gästerna som vill har möjlighet att köpa fotona av fotografen (dvs hon inte får betalt av oss) eller som vi tänkte att vi skickar ut ett kort på dom med tackkorten.. det kommer ju efter bröllopet och ingår inte i den budgeten Skrattande  Vi tror att detta kommer `medföra  att folk minglar lite och börjar prata med varandra. Speceilt den lilla tipsrundan..där pris kommer att utdelas..Ett diplom hemmagjort tex.. vet mest om brudparet, vet absolut inget om brudparet ..

Du fixar detta. Förstår att det kan kännas motigt just nu pga pengar men det är eran dag och viljan och glädjen finns där Solig

• Anneli256

ursäkta läste fel om d där med toastmadame o tärna. fick för mig att du skulle kunna inviga dom... men jag skulle rek att du kanske propsade på lite där.. går det inte att övertala honom lite just med tanke på allt som ska göras och din oro Obestämd Likadant om dom skulle vilja göra en möhippa eller liknande för dig så kanske dom borde ha lite mer tid att plannera.. min rek är att du försöker iaf. Lycka till

• lilla smulan

=) Tack..

Idag började han med inbjudnings skisser på datorn, äntligen. Han är en som jobbar bäst under press, och nu gav du mig boost att prata med honom och lyssna på honom. jättebra. Nu när han började idag höll han med om att "oj, vilken tid detta tar", dessutom är han perfectionist och så har vi tråkiga program i datorn, men han är duktig och det kommer att bli jätte fina kort. Vi kommer att ha samma till festprogrammet och vigselprogrammet. Vi ska köpa in papper och lite sånt nu i nästa vecka och detta känns toppen, då kan vi börja med alla pappers grejor och annat sådant. Jag har även strukturerat upp listan så att han och jag ser tydligare vad som behövs och vad som ska göras och när. Tack för det tipset. det är ju ganska logiskt, men jag tänkte inte på det alls. Har även hittat på wedshop.se billiga grejor till buketter och arrangemang. Har fått massa ideer nu, massa ny energi och imorgon efter jag gjort en romantisk frukost till min skatt, ska jag ta upp vikten av att vi behöver ta in några utifrån, som du skrev, toastparet och våra tärnor och bestmanen. Fråga dom i alla fall, det är ju inte alls självklart att de som vi vill ska vara detta, vill det.

Nu har mina föräldrar tyvärr gått bort för några år sedan, men jag har ju tänkt på min syster och hennes familj och min dotter. Har även två underbara vänninor som skulle kunna bli delaktiga, under strikt tystnad om han nu vill det.. :). Du har så rätt, detta kommer att gå bra. Tror att alla som planerar bröllop blir lite panikslagna vid något tillfälle.

Jag ska även kolla upp detta med frisörskolan, och liknande. Vi bor i universitets stad och det finns nog sådant här. Skulle kunna tro att du var en äkta proffesionell bröllopsfixare, med tanke alla bra tips och trix du har. Kommer att ta vara på så mycket jag kan av den informationen som du kommit med.

Tack än en gång Anneli256. Lycka till med ditt bröllop och planering och göromål inför det. Du är en underbar människa som delade med dig av allt detta till en främling. Om det fanns fler som du i världen skulle allt nog vara lättare för många.

• Anneli256

naaaaaaaaaaaaw vad glad jag blir. Tack för dom fina orden. Glad Kul att man kan hjälpa varandra.

• Darling Daisy

Hej TS! 
    Vilken trevlig bordsplacering ni har planerat!
    Vi valde mellan en slumpad placering och fri placering. Till slut valde vi helt fri placering och det blev också jättetrevligt.  Många hade med sig små barn, så de kunde då själva välja om de ville ha barnen nära sig eller vid ett annat bord. 

Ni kan ju hitta mycket fint att pynta med i naturen i mitten av maj. Vi hade fina blommor från dikesrenen som prydde vår lokal.
    Hur har ni tänkt m tallrikar o bestick? Vi valde att hyra från cateringfirman, det kostade 1 kr/grej (alltså fem spänn för en tallrik, gaffel, kniv, sked o glas per person).  Är engångstallrikar ett alternativ? 
    Dukar? Går att hyra från cateringfirmor. Det går självklart också att ha pappersdukar, det är både snyggt och enkelt.
    Servetter? Kolla upp vad vanliga papperservetter kostar! Såna är enkla att vika lite snajsigt och du slipper bli vansinnig på att klippa o sy kanter. (vi hade pappersservetter)
    Trycksaker kan kosta en hel del, kolla vilka ni verkligen behöver. Vi struntade i festprogram och bordsplaceringskort, och det blev en trevlig fest ändå!
    Fotograf? Vi bad mannens lillasyster att fota. Fick jättefina bilder! 
    Smink? Sminkar du dig själv eller ber en kompis om hjälp så är det ju gratis.
    När det gäller frisör o blommor så har du ju redan fått fina tips här ovan!

Kom ihåg att det inte finns några måsten! Ni bestämmer själva hur ni vill att er dag ska bli, så bestäm vad som är viktigt för er och lägg pengarna på det!

Lycka till! 

• lilla smulan

Hej Darling Daisy.

Äntligen kom jag till datorn, min älskade har fått stora snurren på hemlösa hundar, och letar febrilt efter en vi kan adoptera, =).

Men nu är det min tur. Kan tro att jag skrattade när jag läste om vansinnigheter av att sy och klippa, hihihi. Funderar på pappers servetter, finns ju fina och billiga. tyget till dem kommer att gå loss på 253:- annars. Vi får se.Vi har hyrt en kanon lokal, en gammal skola, det är en stor lokal och en snäppet mindre, stolar och bord finns i salen,och i den mindre salen finns piano och en fin soffgrupp och två finare matbord, väl utrustat kök med vitt porslin och glas i diverse storlekar,bestick, termosar och skålar och uppläggningsfat, till 100 kuvert, handikaps anpassat också, så en vanlig toa och en handikapp. en fin entre och hall med dubbeldörrar sk spegeldörrar, du vet kanske vad jag menar, sådana gamla i vitmålat trä.. Även vasar och dyl finns. allt detta för endast 300:- och då får vi nycklar på fredag kl tre och lämnar tillbaka dem på måndag kl 08:00 senast. Helt otroligt tycker jag.

Dessutom ligger lokalen vackert vid en liten skogsdunge med en bäck, och på andra sidan vackra fält. En allé går från kyrkan till lokalen ca 500 meter. en vacker stenbro över bäcken finns precis vid kyrkan. Det tog sin lilla tid att hitta detta, men jag är nöjd. Sen hittade jag min klänning på kinasidor, bara 600:- och bra service och snabb leverans.

Angående smink gör jag det själv, och klipper mig hos en trevlig nysvensk frisör för bara 150:- och sen gör jag nog en sådan lite ruffsig frisyruppsättning. kommer dock att lägga 300:- till fina naglar, jag är tyvärr en nagel svag person. pillar med dem till de går av =(. men jag tycker att det är det värt. Vi letar efter knoppalakan, men kanske inte jätteaktivt då pengarna kommer sen. Om jag inte får sålt lite via tradera förstås =).

Jag tog upp med M2B att vi kan ta in grönt och sånt från naturen, och bara köpa lite egna blommor till buketten, han tyckte precis som jag att det var ett kanon tips. Tack så mycket =). Vi bestämde också att festprogram kan vi stunta i, vi gör en menytavla som vi kan ha i "hallen", eftersom att vi kommer att ha buffe så kan det ju kvitta =). inbjudningarna däremot designar han på datorn och sen skriver vi ut de på ett lite finare papper som vi limmar på ett lite styvare papper, och sen använder vi vanliga kuvert som vi sätter en snygg stämpel på bara, sånt har jag hemma. Kanske köper vi ett lite tunt sidenband som dekoration till de. Håller fullständigt med dig om att trycksaker är jätte dyrt.

Samma här med fotograf, jättedyrt. min syster och hans bror har fina kamror och är duktiga amatör fotografer. De ska bli till frågade, eftersom att vi båda vet att de två går ingenstans utan kamera. Tror nog det går.

Musiken har vi löst med cd eller spotyfie (eller vad det nu heter), kanske får hyra högtalare dock. Det vi kommer att behöva hyra är 7 bord 120*80cm, för vi saknar bord till alla. men de kostar bara 350:- fred-sön. kanon. Nu har inspirationen kommit i rasande fart, kan ni tro.. Jag är så oerhört tacksam för alla fantastiska och bra tips och trix. underbara människor. Tack så mycket.

Hur var ert bröllop? Många gäster? Vad hade ni för mat? Lekar och så vidare....? Vi har också ca 10 barn till gåster, åldern 1år-3år. funderar på att ha någon väninnas barn att hjälpa till att passa dem och roa dem lite ibland, så att småbarnsföräldrarna också får vila lite, är det fel att tänka så? min tanke är att ifall barnen blir uttråkade kan någon ta med dem ut en liten stund. jättetrist ätt gå på fest när man bara är 1-3årju (ler)..

Kramar till dig och önskar dig och de dina en helt underbar framtid./smulan

Svar på tråden Bekymrad