• Äldre 19 Jan 13:41
    4370 visningar
    24 svar
    24
    4370

    Är det fel att hålla nere kostnader?

    Idag vid lunchen kläcker min svärmor ur sig "Ska detta bli ett budget bröllop? Eller?"


    Tydligen sticker det i hennes ögon att jag har lyckat hitta många saker till bra priser.


    Min klänning köpte jag med 70 % rabatt, kläderna till min m2b och våra två söner köptes också till väldigt reduserade priser. Inbjudningskorten har jag gjort själv, med rabatt på papprerna jag köpt i en affär där jag tidigare arbetat. Mina skor hittade jag på rean (de är ljusbruna, vilket min svärmor påpekade också. Hon tycker att jag skall spreya dem vita), jag hittade ljus i en av våra färger till bra pris, samt att jag hittade min vigselring till mer än halva priset, det var en utgående modell. Min farmor dog förra året och hon hade tydligen många frimärken, då jag av min faster fick ett par häften. Vilket också min svärmor påpekade.


    Är detta fel? Visst jag kanske kikar lite mer åt rean är de dyraste sakerna, men jag köper inte saker som jag inte vill ha. Just nu är jag på god väg att bli tokig på henne!

  • Svar på tråden Är det fel att hålla nere kostnader?
  • Jane
    Äldre 19 Jan 14:49
    #11

    Det är inget fel alls med att handla på rea. Jag gör det alltid och gör det nu inför bröllopet också. Bara för att en klänning t.ex är billig, så betyder det inte att den är ful. Tvärtom kan en billig klänning vara finare ibland. Jag själv tycker det är helt fel att lägga mer pengar än man behöver på en sak. Självklart kan man betala lite dyrare saker också, om man inte hittar samma grej för ett billigare pris. Att medvetet köpa dyrare saker bara för att dom ska vara dyrare är fel.


  • Liliqu­e
    Äldre 19 Jan 15:09
    #12

    Såklart att det inte är fel, tvärtom vill jag säga grattis till att du hittat så mycket saker på REA! Jag letar med ljus och lykta efter erbjudanden. Det är ju trots allt samma sak, även om det är ett lägre pris. Förstår inte problemet.

    Min svärmor är lite fram och tillbaka och säger emot sig själv när det gäller pengar. Först har hon en lååång utläggning om varför det är dumt att lägga en massa pengar på en lokal till bröllopsfesten när man kan lägga de pengarna på annat och istället ha hela festen med ca 65 pers på deras lilla gräsmatta (eh? mellan de hemsnickrade fotbollsmålen då?). Fast sen slår hon om och förklarar för mig att det är lika bra att gå all in, man gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång och det finns ingen anledning till att snåla på någonting.

    Sen är jag plötsligt obetänksam som beställer inbjudningskort från Calligraphen när jag egentligen hade kunnat göra egna med gammalt tapetspill. Två dagar senare är jag omständig för att jag sitter och viker egna askar till favours när man kan beställa färdiga. Bestäm dig, kvinna! 

    Hur som helst det är absolut inget fel med att köpa saker på REA.

  • ElinFa­lk85
    Äldre 19 Jan 15:11
    #13

    Håller med alla andra! MIn svärmor fick spel för att vi ska ta kuvertavgift, men då gjorde min blivande man en ganska smart sak. när hans bror skulle gifta sig så gifte dom sig neråt landet nånstans så alla var tvugna att bo på hotell och resa dit. "Men det gick bra att betala för resa och hotell när brorsan gifte sig?!!"
    Ibland kan han min blivande hihi.

  • Äldre 19 Jan 15:35
    #14

    Syrinx skriver:


    Haha, det låter som att min svärmor och din svärmor hade behövt träffas för att diskutera litegrann. De hade nog kunnat lära varandra en hel del...


    Jag håller med! Skall vi boka in en bubbeldate? =0)


     

  • Äldre 19 Jan 15:39
    #15

    På ett sätt så är jag även stålt att ha lyckats hitta mycket av det jag vill ha så billigt som jag har gjort. Lite avensjuka tror jag att det ligger bakom hennes uttalanden också, flera gånger har hon sagt att " det skulle jag också vilja ha om jag gifte mig nu". Men saken är ju den att det INTE är hon som gifter sig, utan JAG och hennes SON!


    Det är helt okej att spy galla över era egna svärmödrar också! Det är ibland skönt att veta att man inte är ensam!

  • Syllis 2012
    Äldre 19 Jan 17:23
    #16

    Det är inte alls fel att köpa rea produkter!Jag tycker det är smart.Vi köper rea produkter till vårat kommande bröllop.
    Inte kul för dej att höra när din svärmor säger sådana saker sånt vill man ju inte höra.Det vore trevligare om hon sa något positivt istället.

  • Äldre 19 Jan 19:45
    #17
    Misswert skrev 2012-01-19 15:35:48 följande:

    Syrinx skriver:


    Haha, det låter som att min svärmor och din svärmor hade behövt träffas för att diskutera litegrann. De hade nog kunnat lära varandra en hel del...


    Jag håller med! Skall vi boka in en bubbeldate? =0)


     


  • Millan­1984
    Äldre 19 Jan 20:01
    #18

    Min mamma tyckte att det var på tok för dyrt när jag sa att den preliminära budgeten var på 70.000 kr (mammas och pappas var litet, enkelt och med familj och hon avskyr hur hon såg ut på bröllopsfotot).


    Nu kan vi dock minska på budgeten efter mera planering och senast idag fyndade jag en bröllopsväska för 39 kr (i övrigt har vi köpt pysselböcker för 1 kr/ st, organzapåsar 1,50 kr/st, billiga småvinster för gästerna och fyndat inbjudningskort + kuvert för en liten summa och handlat dekoration på IKEA) , jag försöker göra allt för att hålla kostnaderna nere, och strävar inte efter attv det ska vara dyrt.


    Det dyraste för oss blir; alkohol,mat, och våra ringar. Och om alla kommer blir vi strax under 60 pers.


    Fynda på du, och det är er ekonomi!!

  • Memmsa­n
    Äldre 19 Jan 21:43
    #19

    Grattis till dina fynd! Att slösa med pengar bara för att man kan är OATRAKTIVT på hög nivå. Ännu värre om man inte har råd. Bara för att sakerna är på REA är det inget fel på dem. Va nöjd över att ni kan lägga pengar på annat än saker som ni använder bara en dag. Det är ju er kärlek som är den viktiga och som ska hyllas den dagen.
    Jag önskar att jag har samma tur och hittar saker på REA precis som du.
    Idag har jag beställt material till mina trycksaker, MED rabatt, som jag ska göra tillsammans med mina tärnor. Roligt, minnesvärt och precis som jag vill ha det. Handgjort är ju mer värt än massproducerat =)
    Slå på det lilla dövörat åt svärmor och gilla henne för de goda sidorna hon har, så får ni ett fantastiskt bröllop och äktenskap!

    Kram 

  • Äldre 4 Apr 12:53
    #20

    Funderar på vad min "kära" svärmor hade sagt om hon hade varit med igår...


    Hittade tillslut en väska som passade min klänning (färgerna var nästintill de samma), men den kostade där efter. 400 kronor, där var det då ingen REA. De bidrar inget till bröllopet så jag avser att de inte har särskillt mycket att kräva att vi gör. Därimot har vi fått ett ganska stort bidrag från min biologiska far, då han varken kan komma eller hjälpa till. Detta tänker jag då inte tala om för henne, tänk vilket liv det hade blivit. Tror inte att min blivande inte har sagt något (förhoppningsvis i alla fall), hon har i alla fall inte kommenterat det. Vilket hon hade gjort om hon vetat något, hon kan aldrig hålla tyst om något! När vi hade talat om för henne att vi skulle gifta oss, han svärfar inte innanför dörren innan hon talade om det. Det fick vi inte göra, fast vi hade ju inte talat om för henne att hon skulle vara tyst till honom. Bara att ingen utanför familjen skulle veta något innan inbjudan gick ut. Men ändå!


    Nä nu kom jag in på annat. En förändring jag har gjort för att slippa höra förmycket av henne är det att jag har slutat äta lunch hos dem (svärmor har sitt företag hemma, granne med oss och sin mamma), som jag har gått sjukskriven länge och nu har börjat jobba 25% är jag hemma till lunch. Men nu har jag börjat skylla på att vi alltid har mat kvar sedan dagen innan, även om detta inte är sant. Så då har jag minimerat tiden då hon har chansen att fråga ut mig... Hihi...

  • Äldre 4 Apr 12:55
    #21

    Glömde tillägga....


    Min biologiske far har defentift inget att säga till om, då han bor på andra sidan landet, samt att vi har väldigt lite kontakt...

  • AnnL
    Äldre 5 Apr 07:44
    #22

    Jag har handlat i princip allt till till bröllopet för billiga pengar på Tradera och det gör att vi kan bjuda några vänner extra vilket är det viktigaste för oss :)

  • Moster Stina
    Äldre 5 Apr 08:00
    #23

    Vi hade ett stort bröllop. Först med mottagning, mingel, snittar och dryck för ca 150 personer.


    Sen var vi 100 stycken på mat och fest efteråt.


    Det hade vi aldrig haft råd med om vi skulle bjudit fint och dyrt. Men vi snålade verkligen på allt, för att kunna bjuda många och på mycket tilltugg och mat. Vi pyntade så att det skulle se superflott ut, men med mycket billiga medel.


    Bjöd på lokal och speciell mat som folk i allmänhet inte hade ätit av förut, men som alla i alla fall verkade gilla.


    Alla brudpar vill väl skapa en fest att minnas...och man får göra precis hur man vill för att få igenom det.


    Men det är klart att spendera en massa dyra pengar på saker man kan hitta billigare är ju bara dumt. Många bäckar små blir VÄLDIGT mycket utgifter när det handlar om bröllop.


    Vi köpte förresten massor av rosor från en handelsträdgård. Superfina men billiga. Vi dekorerade kyrkan med dem, festen samt gjorde vår egna bröllopsbukett. Inte alls svårt, men besparde oss många penningar.

  • Pernil­laaa
    Äldre 5 Apr 08:40
    #24

    Jag tycker det är helt rätt att handla billigare om man kan det :).


    Så min svärmor är snarare imponerad över att vi kommer undan så billigt som vi gör med våra inköp inför bröllopet. Förstår inte varför man måste sprida pengar som en vattenspridare bara för att man gifter sig.


    Planering och jämförande är mina tips :)

Svar på tråden Är det fel att hålla nere kostnader?