• Mela01

Tips till Buffén!!

Vi ska ha kallskuret till buffé!! Och skulle gärna vilja ha lite tips och idéer från er. Har redan lite idéer men e roligare med fler tips o trix från andraGlad 

• Svar på tråden Tips till Buffén!!
  • Pluppe

Jag vet att jag kopierade från någon som hade skrivit om vad dem hade på sin buffé så vi har tänkt att köra efter det också, med lite bortfall och några tillagda rätter :)

Kall marinerad fläskfilé
    Kallmarinerad kyckling filé
    Grillat vildsvin
    Hemgjord potatissallad i vinägrett
    Krämig pastasallad
    Sallad
    bröd, smör
    Olika ostar
    vitlökssås
    fetaost sås
    hummus
    fetaostknyten
    champinjoner i marinad

• Mela01

Aa det var några saker man inte tänkt på som fanns på listan Glad Tack så mycket Glad

• Pluppe
    Mela01 skrev 2012-01-18 19:13:38 följande:
    Aa det var några saker man inte tänkt på som fanns på listan Glad Tack så mycket Glad
    Så lite så :) Vad har ni för ideér? Som du skrev, alltid kul att höra vad andra ska ha :)
  • moonlightgirl

Vi ska ha:

Skivad kassler
    Kyckling
    Tjälknöl på älgkött
    potatisgratäng
    hemgjord Tjeckisk potatissallad
    grönsallad
    frukter
    bröd och smör
    ska be syrran göra tzaziki
    fetaost

vi funderar på att ha ost och kex till lite senare

• Pluppe
    moonlightgirl skrev 2012-01-18 20:02:23 följande:
    Vi ska ha:

Skivad kassler
    Kyckling
    Tjälknöl på älgkött
    potatisgratäng
    hemgjord Tjeckisk potatissallad
    grönsallad
    frukter
    bröd och smör
    ska be syrran göra tzaziki
    fetaost

vi funderar på att ha ost och kex till lite senare
    tjeckisk potatissallad, vad är det? :) Lät spännande!
  • sho

Hej!
    Vi gifter oss på midsommar så vi kommer ha en midsommar inspirerad buffé, där allt kommer vara kall skuret utom den kokta färsk potatisen :)

Vi kommer ha:
    Västerbottens tårta, med skinka & rostbiff
    Potatis sallad
    Tjärknöl
    dubbel marinerad fläskfilé
    grillade kyckling spett
    gravad lax
    olika sillar
    Kokt färskpotatis
    Lax rullar
    Inkokt lax
    Ägg halvor
    Löjrom
    Crem fraiche
    rödlök
    aioli
    taziki
    örtagårds sås
    blandsallad
    ost bricka
    frukt & melon fat
    bröd & smör

• Mela01

Det vi har kommit på hit tills e

Rostbiff
    Skinka
    Parma
    Salami
    Kycklingspett 
    Potatissallad (Krämig)
    Potatisgratäng
    Sallad
    Rosenbröd
    Ostbricka
    Frukt

Så det finns ju rum för lite till på bordet Glad 

• Mela01

Samt att vi ska ha oliver i skålar, funderar även på om man ska göra något med kryddkorvar Glad

• Pluppe
    Mela01 skrev 2012-01-19 12:48:14 följande:
    Samt att vi ska ha oliver i skålar, funderar även på om man ska göra något med kryddkorvar Glad
    Ölkorv är faktiskt en rolig detalj att ha, skära bitar lite snyggt på sidan så det blir lite plockmat likt. Glad Det har vi tänkt att köra på också (fanns inte på listan såg jag nu)
  • Mela01

Va en tjej här på BT som hade gjort sina rosenbröd på detta vis o tyckte det va jätte fiffigt så ska göra så själv Glad
  • Mela01
    Pluppe skrev 2012-01-19 13:42:25 följande:
    Ölkorv är faktiskt en rolig detalj att ha, skära bitar lite snyggt på sidan så det blir lite plockmat likt. Glad Det har vi tänkt att köra på också (fanns inte på listan såg jag nu)
    Aa och kommer uppskattas då det e många i våran umgänges krets som gillar sånt  Glad
  • Pluppe
    Mela01 skrev 2012-01-19 14:56:39 följande:

Va en tjej här på BT som hade gjort sina rosenbröd på detta vis o tyckte det va jätte fiffigt så ska göra så själv Glad
    Himla häftigt! Hur formade hon dem till hjärtan?
  • Mela01
    Pluppe skrev 2012-01-19 16:05:47 följande:
    Himla häftigt! Hur formade hon dem till hjärtan?
    Hon gjorde helt vanliga rosenbröd deg o sen använde hon sig av hjärtform o stansade ut dom Glad
  • moonlightgirl
    Pluppe skrev 2012-01-18 20:55:32 följande:
    tjeckisk potatissallad, vad är det? :) Lät spännande!
    Jag ska se om jag kan få receptet på den, det är vänner till oss som ska göra den. Den är verkligen super god. Jag är inte så pigg på vanliga potatissallader för jag tycker ofta att de är skarpa i smaken men denna är så krämig och god. Den innehåller inte heller några mjölkproduker så för de som inte tål laktos eller mjölkprotein är ju det toppen att de kan äta samma mat som de andra.  =)
    Men som sagt jag ska återkomma med receptet.
  • teddy

Vi ska också ha buffé och jag tror att de flesta tänker i liknande banor med pastasallad o potatissallad, bröd och ost osv men sen är jag en sucker för pajer så de ska vi ha också.  :)
    Lite olika sorter... paj e ju sån mat man kan äta både varmt och kallt o e rätt lätt att göra... :) 

Nåt annat som jag tror vi kommer köra på e en form av rödbetssallad med fetaost... jättegott! kallt som varmt... :) 

Finns det någon som har bra tips på vegetariska grejer... altså förutom alla sallader då...?! Är väl inte så sugen på quorngrejer utan jag tänker mer med naturliga ingredienser... 

• Pluppe
    Mela01 skrev 2012-01-19 16:14:06 följande:
    Hon gjorde helt vanliga rosenbröd deg o sen använde hon sig av hjärtform o stansade ut dom Glad
    Smart! Det ska testas :)
    moonlightgirl skrev 2012-01-19 19:21:20 följande:
    Jag ska se om jag kan få receptet på den, det är vänner till oss som ska göra den. Den är verkligen super god. Jag är inte så pigg på vanliga potatissallader för jag tycker ofta att de är skarpa i smaken men denna är så krämig och god. Den innehåller inte heller några mjölkproduker så för de som inte tål laktos eller mjölkprotein är ju det toppen att de kan äta samma mat som de andra.  =)
    Men som sagt jag ska återkomma med receptet.
    Ja gör gärna det för det där låter jätte inressant! Jag är nämligen känslig mot laktos och känner att jag inte vill göra en laktosfri också utan kunna göra en alla kan äta :)
  • Mela01
    teddy skrev 2012-01-19 20:15:54 följande:
    Finns det någon som har bra tips på vegetariska grejer... altså förutom alla sallader då...?! Är väl inte så sugen på quorngrejer utan jag tänker mer med naturliga ingredienser... 
    Hittade denna sida kanske e något http://www.vegetariskt.com Glad
Svar på tråden Tips till Buffén!!