• Happy Bride

Betalbar, vad är rimligt?

Vi har tänkt haft betalbar på bröllopsfesten. Men vad är rimligt att ta betalt?

Vi har tänkt haft öl, vin samt läsk som alternativ.

• Svar på tråden Betalbar, vad är rimligt?
  • Juni 2012

Rätta mig om jag ha fel, men är det lagligt att ta mer än inköpspris?

• Mela01

Dom fester man själv varit på har dom tagit 10:- st glas vin/ burk öl.

• Happy Bride

Vi hade tänkt tagit 10 kr men tänkte att de kanske var för mycket.

• Mela01

Nej då det blir en bra summa Glad

• Sara 120707

Det som gäller rent lagligt är:

På privatfest så får man sälja alkohol till inköpspris.

Du får endast sälja alkohol köpt på systembolaget.

• Happy Bride

Vi ska köpa alkoholen på systemet, för då kan vi lämna tillbaka de som ej har gått åt. innan 1-2 veckor efter inköp.

• kaju

Vi har tänkt ställa fram en skål som gästerna får l'ägga en passande slant i, för att slippa säga ett exakt pris. Annars tycker jag 10 kr verkar billigt och bra! Lycka till!

• Chicita

Vi tog 20:- / glas (men det beror säkert en hel del beroende på vad man har i baren också, vi satsade på lite dyrare vin, öl och cider. Samt en bartender som kunde blanda 16 olika drinkar).
    Allt alkoholfritt var gratis dock. (6 alkoholfria drinkar fanns också) Vi ville uppmuntra våra gäster att dricka alkoholfritt nämligen så vi bjöd på avalkoholiserat vin, alkoholfria drinkar, alkoholfri cider, men vi hittade inget alkoholfritt öl som var gott så vi hoppade över det...

Vad jag förstått i efterhand så får man egentligen inte sälja alkohol alls, ens till inköpspris.
    Men att myndigheterna kan se lite mellan fingrarna så länge som man inte går med vinst. Och det gjorde vi defenitivt inte...
    Men ni har rätt att dom inoficiella reglerna gäller bara för systemsprit. Handlar man i Tyskland exempelvis så är det bara bjud-sprit. Man får inte ens gå +-0 på det och "komma undan"

• Sara 120707

Det här är ett urklipp ur kapitel8 i alkohollagen.

lagen är ganska tydlig och det är absolut inget man behöver smyga med.

Det enda som är luddigt är om man får sälja billigare än inköpspriset på systemet. Detta kallas pricedumping och hade kunnat argumenteras att den goodwill man då skapar kan räknas som ett vinstintresse.

Men som sagt den delen är lite luddig.

8 kap. Servering av alkoholdrycker

1 § För servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker krävs tillstånd av den kommun där serveringsstället är beläget (serveringstillstånd).

Serveringstillstånd som avser servering i inrikes trafik på fartyg, luftfartyg eller järnvägståg (trafikservering), meddelas dock av den kommun där det företag som vill bedriva serveringen har sitt säte, eller där den person som vill bedriva serveringen har sitt hemvist. Har företaget inte säte inom landet eller personen inte hemvist inom landet, meddelas tillstånd av Stockholms kommun.

Serveringstillstånd krävs dock inte om serveringen
    1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
    2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
    3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Detaljhandelsbolaget får utan hinder av bestämmelserna i första stycket anordna provning av alkoholdrycker för allmänheten enligt riktlinjer i avtalet mellan staten och bolaget

Att man inte får återförsälja importerad sprit står i ett annat stycke men lagen börjar ge mig huvudvärk så jag pallar inte leta reda på det just nu.

Svar på tråden Betalbar, vad är rimligt?