• Anonym (Sömnlös i Sthlm)

Plågas av stressmardrömmar, önskar råd

Hej

Är det någon som har tips på hur man göra om man har svårt att sova samt har mardrömmar?

Ända sedan det nya året började och jag plötsligt insåg hur lite tid det är kvar har börjat få mardrömmar. I drömmarna går allt liksom åt helvete. T.ex kan det handla om banala stresssaker som att jag inser 1, 5 h innan bröllopet att jag inte har bokat frisör eller fixat klänningen eller mycket värre saker som att jag kommer på min sambo med att vara otrogen (en återkommande, helt obefogad, dröm som oftast slutar med att jag bara skriker och skriker av ilska).

Jag har också börjat få svårt att sova. På kvällarna ligger jag i sängen och vänder och vrider mig, tänker på allt jag måste göra. Ibland somnar jag inte förrän kl. 2 och ofta vaknar jag svettig eller frusen mitt i natten.

Så här har det inte varit förut. Jag förstår inte alls varför jag känner så här. Jag känner mig inte alls som en bridezilla som tycker att allt måste vara perfekt. Men det är sant att jag mycket ångest och oro över att det inte ska bli bra stämning på bröllopet och jag oroar mig mycket för ekonomin och kostnaderna (trots att varje liten utgift är noggrant bokförd och kontrollerad).  

Ju närmre bröllopet lider dessdå mer önskar jag innerligt att vi bara hade valt att ha en liten cermoni för oss själva istället. Men nu är ju inbjudningskorten utskickade sedan länge (och våra familjer ser framemot det så mycket) och det är bara några månader kvar.

Hur ska jag göra för att hantera stressen? Jag är rädd att jag ska bli sjuk bara för att slippa vara med på bröllopet (min kropp tenderar att spela mig sådana spratt när jag har tagit mig vatten över huvudet).

Hjälp mig snälla!

• Svar på tråden Plågas av stressmardrömmar, önskar råd

Är det ens normalt att känna så här? Rynkar på näsan

• Anonym

Jag känner precis likadant. Jag vet inte hur långt du har till bröllopet eller om du jobbar. Men om du hinner ta några dagars semester då du bestämmer dig för att inte prata om bröllopet (tänka på det gör man ändå) Eller gå på bio med kompisar eller själv (se inte en bröllopsfilm :) ) Försök få lite distans. Så gjorde jag och det hjälpe lite ett tag iaf. Lycka till

• Marylojs

Här har du en till!

Jag drömmer knäppa mardrömmar om saker som går fel, min ring blir fult gjord, vi kommer till festlokalen men har blömt bort att boka den, vi har glömt att bjuda in folk osv osv i all oändlighet. Jag har också svårt att komma till ro och somna, hjärnan går på högvarv och funderar kring arrangemang osv. 

• Lilique

Du kan göra som jag brukar göra när jag blir stressad över något: Du skriver en lång och detaljerad lista över allt som ska göras/köpas/bokas. Var gärna lite överambitiös och skriv allting i ordning efter när det ska utföras. Skriv upp varenda liten grej du kan komma på, och fyll på den efterhand om du kommer på att det saknas något. Börja sedan att bocka av listan. Sedan har du listan på ett bra ställe där du inte glömmer bort vart den är.

Ta dig gärna lite tid att titta på listan emellanåt bara för att se igen att du faktiskt har koll på allting. Andas in, andas ut. Läget är under kontroll.

• nuså

Jag har inte kommit så långt än men har haft liknande problem innan när jag blivit stressad.
    Det som hjälpt för mig är att skriva av mig tankarna. Göra extremt nogranna listor på vad som ska göras och när. Och när jag fått ner det på papper har det varit lättare att släppa vilket ger mindre oro för att glömma saker eller att nåt ska gå fel.
    Sen brukar det också vara bra att tvinga sig själv att tänka på annat ett tag som nämnt ovan.
    Lycka till! 

• Lilique

Mitt inlägg skickades innan jag var klar.

Gör något annorlunda och roligt men som samtidigt är avslappnande, kanske en spadag med tjejerna? (Om man nu är en sån tjej förstås).

• Anonym

Jag känner exakt med dig... Jag började må ganska dåligt nu efter nyår när jag också insåg hur lite tid det var. Men som sagt inte för att allting blir perfekt utan för att gästerna inte kommer ha trevligt och för att jag inser att det kostar MASSOR..Suck.

• Chicita

Det finns en bra avbockningslista här på BT.
    Det kan hjälpa att bocka av sakerna på den så ser du hur det minskar och du kan släppa dom saker som är bokade eller redan gjorda

Att ha "bröllopsfria" dagar kan också vara bra. Antingen om du (som tipsats om ovan) tar några dagars semester. Eller om du helt enkelt bestämmer att "varje X-dag är en dag då vi ska göra annat än att pyssla med bröllopet"...

Och sen är det bara att försöka inse att saker händer. Någon kanske råkar lämna brudbuketten ute en stund och den fryser och blir ful - so what? Ni kommer ändå att bli gifta, ni älskar inte varandra mindre för att en sak händer...
    Allt som händer på er dag kommer att vara minnen att se tillbaka på. Försök släpp kontrollbehovet. Er dag blir inte bättre för att besticken ligger exakt rakt och att rosetterna på stolarna är knutna helt perfekt. Er dag blir bra, trevlig och underbar för att ni är glada och avslappnade - även om ni gifter er i potatissäckar på en parkeringsplats liksom... Ok nu överdrev jag, men erkänn att du drog på smilbanden där när du såg bilden framför dig Flört

Kör en avslappningsövning varje gång du lägger dig. Lägg händerna på magen och knäpp dom. Sätt tumspetsarna emot varandra så tummarna bildar en bro. Nu ska dom dåliga tankarna "vandra över bron" och försvinna.
    Tänk dig in i att dom saker du grubblar över vandrar iväg och försvinner in i mörkret, visualisera det... Låt sen ett lugn fylla dig där alla positiva tankar strömmar och fyller upp dig. Fokusera på hur glada ni kommer att vara, se din blivandes leende, kanske glädjetåren i ögat när ni lovar varandra evig trohet inför alla era inbjudna gäster. Se hur vacker dukningen är på middagen, hur solen bryter fram och lyser på er...
    Låt detta positiva fylla dig tills du somnar

• Jenny 03

Jag har drömt att maten inte var gjord till våran dag och fick gå in i en usel närköpsbutik i värsta förorten där dom tillagade nån tacos variant som var gräslig. Sen har jag drömt det hemska att jag tagit med mig mitt vapen hem ( från mitt jobb och är inte galen vapenhandlare ) och sköt min blivande man i hjärtat på kort avstånd. DET ÄR JU GALET!!! Vaknade super ledsen.. Kollade upp vad det kunde betyda och tydligen är det så att dom man älskar mest vill man ta ännu närmre till sig och då drömmer man om sådan död.. Tolkningen är väl fri men det lät ju bättre..

TACK! Det känns för det första verkligen skönt att veta att jag inte är ensam!

Ibland får jag känslan av att alla andra som planerar sitt bröllop bara tycker det är fantastiskt roligt och alla runt omkring mig förväntar sig att jag ska tycka att det är det roligaste jag gjort. (Jag har alltid längtat efter att gifta mig och nu när det äntligen ska bli av kan jag inte annat än längta efter att det ska vara över)

Så det hjälper verkligen att veta att jag inte är den enda som är stressad.

Och tack för era råd! Särskilt till Chicita för det söta rådet att göra en bro av mina tummar. Det ska jag testa ikväll!

Gärna flera avslappningstips :)

och kram på alla er andra stressade brudar!

• Chicita

På slutet i mitt planerande så sa jag att "om jag hade förstått att det var så här mycket att göra - så hade jag aldrig gift mig"

Så du är defenitivt inte ensam...
    Däremot är det nog inte många som klagar - för att det ska ju vara så där rosenskimrande roligt att planera och göra allt inför bröllopet.

Ett sätt kan ju vara att dumpa av sig frustrationerna, tankarna och oron här inne. Det är säkert fler som behöver det Solig

• gbg2012

precis såhär har jag också, vilket resulterar i att jag är sjuk hela tiden som gör mig ännu mera stressad. Tror det viktigaste är att ta paus från bröllopstänk, borde själv göra det. Jag gifter mig om 4 månader och min hjärna är verkligen på högvarv! 

Det där med checklista kan vara stressande också, vi ligger efter i våran och då blir jag stressad av det. I höst vinter är jag inne på min 10:e vecka som jag är sjuk. Stress är inte hälsosamt och försök komma ifrån!!  

• brideo

Det är normalt. Ett tips: skriv dagbok varje kväll innan du går och lägger dig. Det hjälper! 

Svar på tråden Plågas av stressmardrömmar, önskar råd