• sannasofia

    Blommor i augusti

    Vad är det egentligen för blommor som har högsäsong i augusti? Alltså rosor, gerbera mm finns ju året runt. Det jag främst är intresserad av är pioner och ranunklar, men de blommar väl på våren?

  • Svar på tråden Blommor i augusti
  • passionsblomman

    Då det antagligen är försent för Pioner i augusti-eller så kommer de att vara väldigt dyra, eftersom de egentligen inte har säsong då, så kan det vara bra att veta att blommor som Dahlior och Hortensia däremot har högsäsong i augusti. Det är blommor som med fördel används för buketter med lite samma känsla som Pioner. I kombination med rosor kanske?
    Utöver det, så kommer sorter som Gladiolus, Glamini (små gladiolus), solrosor, Crocosmia och mycket annat vackert i augusti. Även olika bär, som björnbär och snöbär osv.
    Men som du säger, mycket finns året om. Just Ranunklar och Pioner börjar sin säsong alldeles snart och den räcker sedan framåt juni-juli, med peak i april och maj.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sannasofia

    Tack för era svar, det var ju som jag misstänkte då, men jag får försöka hitta andra favoriter istället :)

  • sannasofia

    Förresten, hur fungerar hortensia i brudbukett? Det känns som att den vissnar snabbt, men vad vet jag??!

  • passionsblomman
    sannasofia skrev 2012-01-16 18:20:21 följande:
    Förresten, hur fungerar hortensia i brudbukett? Det känns som att den vissnar snabbt, men vad vet jag??!
    Ingen fara! Rätt behandlad och av bra kvalité så fungerar den jättefint.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Blommor i augusti