• sabz

Resande gäster

Hej

Jag och min m2b planerar bröllop den 9 juni nu i år och vi har ett litet problem (som bara växer känns det som). Hans släkt och vänner är nere från Blekinge/Skåne och det är ca 20 personer (av ca 40 inbjudna). Vi ska ha bröllopet söder om stockholm i Tullinge så dessa måste alltså resa upp till oss.

Vi har hittat ett vandrarhem som alla kan bo på med priser som är helt okej. Kyrkan och festplatsen som vi har tänkt oss ligger en bit därifrån och det börjar kännas lite "hattit" mellan alla platser, dvs det är inte direkt gåavstånd mellan dessa platser.

Vi har försökt att få det så att antingen lägger man festen nära kyrkan, eller så lägger man festen nära vandrarhemmet, men nu har vi hittat ett festställe som verkar jättebra och som inte är alltför dyra.

Hur mycket kan vi kräva av gästerna? Hur ska man lösa det här med transporter? Vi vill ju att alla ska kunna slappna av och lämna bilen på vandrarhemmet och supa ner sig Oskyldig och bara ha roligt utan att det ska bli för jobbigt att åka runt.
    Kan man begära att de själva får stå för taxiresan från festen till vandrarhemmet om vi styr transport mellan kyrka och festen? De får öven stå för kostnaden för vandrarhemmet.

Blir det för mycket?
    Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Resande gäster
  • Chicita

Jag har varit på bröllop där jag både fått stå för hotell, nya kläder (för dom haft en dresscode som inte är något jag brukar ha i garderoben), transport till kyrkan, mellan kyrka och festlokal samt hem till hotellet igen.

Så om ni står för transport mellan kyrka och vandrarhemmet så tycker jag att det är bra Glad
    Det visar ju att ni bryr er om era gäster och försöker underlätta för dom.
    Var det gångavstånd mellan vandrarhemmet och kyrkan?

• sabz
    Chicita skrev 2012-01-16 13:44:14 följande:
    Jag har varit på bröllop där jag både fått stå för hotell, nya kläder (för dom haft en dresscode som inte är något jag brukar ha i garderoben), transport till kyrkan, mellan kyrka och festlokal samt hem till hotellet igen.

Så om ni står för transport mellan kyrka och vandrarhemmet så tycker jag att det är bra Glad
    Det visar ju att ni bryr er om era gäster och försöker underlätta för dom.
    Var det gångavstånd mellan vandrarhemmet och kyrkan?
    Nej :( Det är inte gångavstånd någonstans tyvärr. Tanken var ju först att vi skulle ha festen vid vandrarhemmet men det blev alldeles för dyrt tillslut.
  • Chicita
    sabz skrev 2012-01-16 13:51:41 följande:
    Nej :( Det är inte gångavstånd någonstans tyvärr. Tanken var ju först att vi skulle ha festen vid vandrarhemmet men det blev alldeles för dyrt tillslut.
    Så dom ska ta sig från vandrarhemmet -> till kyrkan
    Och sen från festplatsen och hem till vandrarhemmet...

Är det långa avstånd så det blir dyrt med taxi?
    Går det att lösa med samtransport, alternativt minibuss? Och då tänker jag mer att man kanske kan erbjuda gästerna den transporten - mot en liten avgift. Typ "för 50:- per person så kan man få transport under dagen mellan vandrarhem, kyrka och festplats, samt tillbaka igen på kvällen"
    Antingen om ni kan prata med ett taxibolag som kan komma med en större bil på kanske 3-4 förutbestämda tider som gästerna får sätta upp sig på i förväg (exempelvis runt 23,00. 00,00. 01,00 och 02,00) om dom förbeställer vilken dom vill åka med så kan ju storleken på bilen anpassas efter antalet.
    Om ni får lite betalt av varje gäst för transporten så bör inte den slutgiltiga kostnaden bli så mycket mer än vad ni skulle betala på att bara boka mellan kyrla och festlokal. Men betydligt enklare för gästerna...

Det finns säkert många lösningar på problemet.
    Men alltså jag som gäst har aldrig förväntat mig att få transport. Däremot är det ju lite huvudvärk hur man ska ta sig mellan olika platser när man inte hittar med lokaltrafik eller har råd med taxi hur som helst...
    Så att på något sätt lösa transporten åt gästerna även om dom får vara med och betala kan nog vara shysst Glad
  • sabz

Tack så mycket! Känns redan lite lättare. Taxi bör inte kosta mer än 200:- tror jag (en tur) så det bör inte vara några problem alls.

Att fixa taxi till gästerna kan man ju sätta toastmastern på att fixa när det är dags och några vill åka hem. Delar de dessutom taxi blir det ju inga pengar alls!

Skrattande

• Chicita
    sabz skrev 2012-01-16 14:17:06 följande:
    Tack så mycket! Känns redan lite lättare. Taxi bör inte kosta mer än 200:- tror jag (en tur) så det bör inte vara några problem alls.

Att fixa taxi till gästerna kan man ju sätta toastmastern på att fixa när det är dags och några vill åka hem. Delar de dessutom taxi blir det ju inga pengar alls!

Skrattande
    Precis, att dela taxi är alltid ett alternativ, och det kan vara bra att kanske berätta för dom när ni fått in alla anmälningar typ "dessa bor på vandrarhemmet. vill ni dela taxi med varandra så kan ni träffas i receptionen x timme innan det är dags och prata ihop er"
Svar på tråden Resande gäster