• Carrolainen

Var köpte ni material till era egengjorda kort?

Nu är det dags för mig att beställa material till inbjudningskorten. Var har ni beställt ert material? Är ni nöjda? Och jag vill gärna ha inspiration i form av bilder. Något som är bra att tänka på?
    Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Var köpte ni material till era egengjorda kort?
  • julle79

halloj igen

Mera frågor haha nja ja bor ju inte i göteborg så jag har försökt kolla på ebay men blir inte så klock på deras mått...å igår natt sprang jag på nån scrapbooksida i sverige som hade lite rea på bazzill ark...men nästan alla scrapbook ark e måtten 12*12 tror de betyder 12*2,5cm å 12*2,5 men e inte helt säker måste maila dom å fråga.

hur stort va ditt ark innan du började skära i det??

ah du har alltså tryckt de som e på insidan ?? eller fatta jag fel?? jag hade tänkt att ajg skulle göra nått själv me hjälp av skrivaren hitta nått tunnare fint papper som gå å skriva på å sen klistra in...i nån matchande färg vit/lila kör vi på så letar grejer på ebay för fullt. och hoppas de funkar å köra i skrivaren.

sen e jag väl tvungen å köra save the date kort å skicka ut före eftersom vi ska gifta oss en sommarmånad å folk kan boka upp semester :-/...så letar lite matreal till de oxå de eså kul å pyssla så de kliar i fingrarna å få börja prova sig fram...sen tänkte jag väl göra lite itaget å så får de ligga klara tills de börjar närma sig...ska ju göra festprogram och vigselprogram oxå i likanande stuk kanske inte lika påkostat som själv inbjudan då

tack för svaren så här långt

Du har supersnygga inbjudningar

MrsSilfverblad2b skrev 2012-01-24 11:31:06 följande:
    Hej!

Jag tror alldeles säkert att det går att göra den typen av kort som du vill ha. Pappret var rätt stort, tror jag fick plats med 4 kort på varje ark, korten blev ca 15 x15 cm när de var färdiga (något mindre 14,3 x 14,3 typGlad ) Pappret heter Rives Design Dots och finns på Rum för papper om du bor i gbg.

Våra kort trycktes ju på staples så då beskar (gratis) och bigade (ett par hundralappar) de korten åt oss men det kan även Rum för papper hjälpa till med om du inte är duktig på det själv.

Jag hade köpt ett annat slags kuvert så jag vet inte om just det här pappret har ett matchande men kuvert som passar 15 x15 finns det ju massor!

Lycka till!
    12-05-12
  • MrsSilfverblad2b
    julle79 skrev 2012-01-24 15:10:16 följande:

halloj igen

Mera frågor haha nja ja bor ju inte i göteborg så jag har försökt kolla på ebay men blir inte så klock på deras mått...å igår natt sprang jag på nån scrapbooksida i sverige som hade lite rea på bazzill ark...men nästan alla scrapbook ark e måtten 12*12 tror de betyder 12*2,5cm å 12*2,5 men e inte helt säker måste maila dom å fråga.

hur stort va ditt ark innan du började skära i det??

ah du har alltså tryckt de som e på insidan ?? eller fatta jag fel?? jag hade tänkt att ajg skulle göra nått själv me hjälp av skrivaren hitta nått tunnare fint papper som gå å skriva på å sen klistra in...i nån matchande färg vit/lila kör vi på så letar grejer på ebay för fullt. och hoppas de funkar å köra i skrivaren.

sen e jag väl tvungen å köra save the date kort å skicka ut före eftersom vi ska gifta oss en sommarmånad å folk kan boka upp semester :-/...så letar lite matreal till de oxå de eså kul å pyssla så de kliar i fingrarna å få börja prova sig fram...sen tänkte jag väl göra lite itaget å så får de ligga klara tills de börjar närma sig...ska ju göra festprogram och vigselprogram oxå i likanande stuk kanske inte lika påkostat som själv inbjudan då

tack för svaren så här långt

Du har supersnygga inbjudningar

Hej igen!

Ja, det måste ju stämma att 12 x 12 på scrapbookingsidorna avser inch, så måttet i cm blir alltså 30,5 x 30,5. Kommer inte alls ihåg måtten på våra ark så jag googlade och fick fram att de var 100 x 70 cm. Stoora med andra ord! Tror inte att tryckeriet fick plats med dem i sin skrivare så de fick beskära en bit innan.

Och ja, vi lämnade in hela ark till Staples så fick de trycka direkt på och sen beskära och biga. Jag var först inne på att göra som du, alltså trycka på ett annat papper och klistra in, kanske med ett färgat papper emellan. Dvs, ta ett vitt, finare papper att skriva ut på, beskära i typ 12 x 12 cm, sen klistra på ett grönt papper i stl 13x 13 så att det blir en snygg ram runt, och sen klistra båda in i kortet som är 14,5 x 14,5.

Efter mycket velande fram och tillbaka så bestämde jag mig ändå för att trycka direkt på och ha den gröna ramen som en del av layouten, för att spara lite tid och energi. Jag är dessutom värdelös på att beskära rakt, det blir liksom lite snett hur jag än gör. De gröna små korten på framsidan fick därför räcka! Men jag håller med dig, det är jättesnyggt att göra så! ( för att förklara närmare så lämnade jag in den färdiga texten till tryckeriet och så skrev de ut precis det jag hade lämnat in på kortet, dvs, jag hade kunnat skriva ut exakt samma själv men iom att det skulle skrivas direkt i kortet så blev det enklare att lämna in så att texten hamnade rätt i förhållande till resten av kortet)

Håller med dig om att det är jättekul att pyssla! Mitt bästa tips är att köpa så många hjälpmedel du kan för att göra det enklare! Typ sånt här: http://store.scrapbooking-warehouse.com/fiskars.html Sen har etsy.com massor med pappersprodukter (typ våra fjärilar) för en billig peng. Tror jag betalade 40 kr för 150 fjärilar.
    12-05-12
  • knyttan
    knyttan skrev 2012-01-16 19:36:36 följande:
    Ska göra egna, men väldigt enkla.
    Mörkbruna avlånga kort och cremfergade kuvert från Matton.
    Cremefärgad inlaga (vikt och tillskuret A4) också Matton, att stoppa i skrivaren hemma
    Tunnt band att knyta ihop (ej köpt än, Panduro?)
    stämpel, dyna och embossing till ett litet tryck på framsidan från www.stampelfabriken.com

Jag gjorde också ett provex först som jag blev nöjd med, provade även att göra egna kuvert i tapet, men den idén kasserades snabbt  då det tog alldeles för lång tid o resultatet inte blev nå bra. Så som någon sagt här ovan så rekommenderar jag varmt att prova lite först innan man köper allt material! Nu hade jag redan tapeten hemma, men köpte ett paket silkespapper för att limma fast inne i kuverten alldeles i onödan...
    Nu är de färdiga och så här blev det:

• malin martin

Teza: kolla om det finns någon stans i närheten av er som gör handgjorda papper. vi kunde mott beställa efter hur många och stora vi ville ha. Anna papper är av detta slag, inbjudan, kyrkoprogram, festprogram, bordsplaceringskort och kommande tackkort.

• julle79

va e biga???

MrsSilfverblad2b skrev 2012-01-24 11:31:06 följande:
    Hej!

Jag tror alldeles säkert att det går att göra den typen av kort som du vill ha. Pappret var rätt stort, tror jag fick plats med 4 kort på varje ark, korten blev ca 15 x15 cm när de var färdiga (något mindre 14,3 x 14,3 typGlad ) Pappret heter Rives Design Dots och finns på Rum för papper om du bor i gbg.

Våra kort trycktes ju på staples så då beskar (gratis) och bigade (ett par hundralappar) de korten åt oss men det kan även Rum för papper hjälpa till med om du inte är duktig på det själv.

Jag hade köpt ett annat slags kuvert så jag vet inte om just det här pappret har ett matchande men kuvert som passar 15 x15 finns det ju massor!

Lycka till!
    12-05-12
  • MrsSilfverblad2b
    julle79 skrev 2012-02-05 18:10:04 följande:
    va e biga???
    Hej på dig,

Bigning betyder att man viker pappret med en speciell grej. Tjockare papper blir kan bli fult när man bara viker det, liksom sprickor längs den vikta kanten. Bigningen gör att det blir slätta och snygga veck.

Går allt bra med dina inbjudningskort?
    12-05-12
  • julle79

Hej!

jag har börjat beställa hem matreal bara å sånnt...jag har långt kvar över ett år så jag e ute i godtid kan man säga

Ska göra save the date kort först men kollar runt å beställer grejer fick hem en stanns som gör fina mönster längs kanter å cirklar osv idag ska försöka lära mig den så de blir bra de va inte helt lätt.

papper anlände idag...bazzill canvas i olika lila varianter å sen har jag köpt ett vitpärlemorpapper som de ska bli text på å ha på insidan e de tänkt. lite klistermärken iform av ringar å klister hjärtan i vit pärlemor.

Ah då fattar jag lite bättre va de är hur hittar jag ställen som gör sånnt i örebro.??

mvh ullis

MrsSilfverblad2b skrev 2012-02-05 19:57:32 följande:
    Hej på dig,

Bigning betyder att man viker pappret med en speciell grej. Tjockare papper blir kan bli fult när man bara viker det, liksom sprickor längs den vikta kanten. Bigningen gör att det blir slätta och snygga veck.

Går allt bra med dina inbjudningskort?
    12-05-12
  • Happy Bride

Ska oxå göra egna inbjudningskort. Hitta en affär i GBG som man kan beställa papper eller färdiggjordda kort i vilket papper eller färg du vill. Vi ska beställa kort som hon viker exakt så som vi vill att de ska se ut, samt informationslappen ska hon skära till så den passar kortet samt så fixar hon kuvert. Sen är det bara för mig att börja scrappa Skrattande
    http://rumforpapper.se/

sen är denna sida super bra. ska beställa tackkort här i från bla som jag ska fixa självSkrattande
    http://www.scrapbruket.com/

• tesso77

Jag hade tur och sprang på vita dubbla kort och kuvert på 70% rea på Panduro förra sommaren. Jag köpte kort och kuvert till både inbjudningskort och tackkort. Detta kostade mig ca: 250:- för korten och 147:- för kuverten. Ordinarie pris var totalt: -1480 :- ...jag tycker jag gjorde ett klipp Solig 
    Korten var dock lite större än kuvertet så jag skar alla kort för hand, remsan som blev kvar har jag nu gjort servett-ringar av med alla gästers namn på till bordsplaceringen.
    Övrigt material köpte jag på en lokal data-affär, exakt samma papper som Panduro har som de säljer styckvis för 6 kr betalade jag 1,50 kr för Skrattande Organzaband och silverpapp till inbjudningskorten köpte jag dock på Panduro.
    Men visst finns det pengar att tjäna om man tittar runt lite.

• tesso77

Här kommer lite bilder Solig

Festhäfte och bordsplacering. Det lila ser blått ut men det är lila Rynkar på näsan och sen ska det givetvis vara en vit, snyggare servett  (Duni Elegance 48'48 cm) och inte hushållspapper, men man tager vad man haver för fotografering Flört
  • tesso77

Såhär blev inbjudningskorten

Väldigt enkla och lagom gulliga enligt mig Solig
  • tesso77

Kyrkhäftet kommer se ut såhär.

• tesso77
    tesso77 skrev 2012-02-10 09:47:49 följande:
    Såhär blev inbjudningskorten

Väldigt enkla och lagom gulliga enligt mig Solig
    Vi skickade oxå med ett brev med all annan info....så blev det inte så trångt i själva inbjudan.
  • Just Me
    knyttan skrev 2012-02-04 18:54:48 följande:
    Nu är de färdiga och så här blev det:

Dem är jätte jättefina!!!!! 
    Blev lite sugen o göra vigselprogram efter samma stil.... hmmm
    Men dem är KANON fina!!!!  
  • knyttan
    Just Me skrev 2012-02-11 13:57:53 följande:
    Dem är jätte jättefina!!!!! 
    Blev lite sugen o göra vigselprogram efter samma stil.... hmmm
    Men dem är KANON fina!!!!  
    Tack Solig
  • Trixie

Har ni själva skrivit ut texten på era inbjudningskort med en vanlig skrivare?

Svar på tråden Var köpte ni material till era egengjorda kort?