• catrinem

    Budget-bröllop. Hur gjorde/gör ni?

    Hej!

    Är helt ny på denna sida och har börjat småplanera vårt bröllop lite grovt.
    Vi måste hålla budgeten nere pga att pengar inte växer på träd som fler säkert vet =)

    Vi vill hålla oss någonstans 50000-60000 och kommer antagligen gifta oss någonstans i stockholmsområdet eller mellan stockholm och Uppsala eftersom flest gäster bor i båda städerna. Antal gäster blir runt 50-60 st.
    Min fråga är till er som har haft eller planerar ett bröllop med liknande budget hur ni har gjort och tänkt.
    Alla idéer är välkomna!

    Tack!

  • Svar på tråden Budget-bröllop. Hur gjorde/gör ni?
  • Evelinas
    Juni 2012 skrev 2012-01-15 14:03:28 följande:
    Missade visst några av dina punkter

    Dukar = Nä, köksbordet är fint som det är, behöver ingen duk, annars har jag ett fint tyg med fåglar som jag brukar använda som duk
    Blommor = ska inte ha någon brudbukett så...
    Dryck förutom skålen blir kaffe/saft och det hade jag ju satt på listan redan? Hemkokt saft finns i frysen, litervis  Solig
    Som sagt, visste ju inte rikigt vilken typ av bröllop ni tänkt, ville bara tipsa om saker som kan vara lätt att glömma annars Flört Smycken tänkte jag mer på andra smycken, inte just ringarna. Skor va ett gissel för mig eftersom vi gifte oss på vintern, finns inte så många fina skor då, man vill ju ha mer sommarskor liksom och jag hade inte några jag ville använda så jag lånade ett par av mormor Solig kändes lite kul!!
    Låter mysigt med hemmabröllop!!
  • sagoprinsessa

    Vi har ungefär samma budget som du TS och har valt att ha bara efterrätter, för att dra ner kostnaderna och för att det känns mer vi. Vi har köpt pynt, smycken, kläder och så vidare vid olika tillfällen för att det ska kännas "mindre", känns inte lika dyrt som om vi hade köpt allt på en gång. Att vara ute i god tid så man hinner jämföra och hitta saker på reor kan man nog också spara en del pengar. Och sen nätet, ebay och etsy, har jag sparat pengar på, sen tycker jag att det brukar finnas större utbud på nätet än när man springer runt i butik.

  • Dannedo

    Vi har ungefär samma budget som ni och gjorde en liten prioriteringslista för vad som vad viktigt för oss. Våran största utgift blir mat och dryck, det bli på en riktigt fin restaurang med ca 50 gäster. Det som vi sparat in lite pengar på har varit detta:
    *Jag har en helt vanlig, hellång vit sommarklänning som jag fyndade på rean efter sommaren, hade kostat 2000 kr men fick den för 500kr. Har också hittat välidgt fina skor på rea, och syr min slöja själv.
    *Mannen har kostym sedan innan
    *Har gjort väldigt enkla, men fina inbjudningar helt själv som vi delat ut när vi träffat folk.
    *Kommer att göra menyer/placeringskort/vigselprogram själva, har investerat i en pappersskärare från claes ohlsson.

     

  • Nudax

    Vi landar på 45.500 kr och det vi sparat in på är saker som att vi gör allt pappersmaterial själva (inbjudningskort, festhäften, placeringskort, tackkort etc etc etc), vi gör hår, smink, brudbukett själva, köpt en hel del av bordsdekoration/dukar/servetter via ebay billigt, musik kör vi spotify, fotograf har jag en bra hobbyfotograf till vän... ja men det är en del av det vi sparat pengar på.

    Ett tips är att du läser igenom denna tråd, där finns många bra tips: www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m4058737.html

  • pulmonate

    Var har ni hittat billiga kostymer till era män? Är det vanliga kostymer, eller vigselkostym? 
    Vårt bröllop kommer att vara dyrare då vi äter på restaurang med många rätter, men det är mycket billigare än vad vi hade fått det för i Sverige. Men vi försöker dra ner på andra kostander..
    - Göra egna inbjudningar och ge till folk personligen där det går.
    - Odla egna favours (gästerna får en växt, alt. frö) där plastkrukan viras in i Juteväv (29kr /m)
    - Flaggor och dekorationer i Eco-Chic stil i juteväv och annat tyg
    - Bara 1 meny / bord som skrivs på ett gammalt fönster eller på glaset av en ram
    - Vigselprogram gjorda som en solfjäder med tapetprov på en sida och utskrivet i skrivaren på andra. Paddlepops kostar 45kr för 100st.
    - Dukar, bestick mm ingår då vi äter på restaurang. Det finns även ganska fina dekorationer redan, så vi hade kunnat låta det vara som det är, om vi vill.
    - Fotograf - en vän som gör det gratis. Kanske blir en present till henne.
    - Musik - En kompis som är DJ gör det mesta, och lite musikervänner lirar nog lite.
    - Smink - gör jag nog själv
    - Hår - frisör...kostar nog en del... fast om man undviker att säga att det är bruduppsättning, utan bara festuppsättning brukar det bli billigare.
    - Blommor - köper och binder själv.
    - Koner med konfetti gjorda av en gammal bok med dikter i. Fylls av ris, eller lavender som vi odlar själva.
    - Klänningen har jag köpt på Milly Bridal som jag designat själv. 

    Det är där vi sparar, men vi har tyvärr många kostnader som är dyra förutom detta så som:
    - Transport bussar (2st) för gästerna
    - Ceremoniplatsen 7000kr
    - Middagen (helt klart det dyraste).
     


  • lilla smulan

    Så här räknar vi för att få en tight miniatyr budget att funka...


    Bommuls servetter och mittparti dukar i lime, 280:- stoff och stil Pappers material från CChobby, har mycket sjävlv sen tidigare, detta är till inbjudningar och dyl, kostnad 200:- Såpbubbelrör panduro 300:-, Blommor köps in i buntar och gör egna buketter och deco, 1000:- Ringar Silver fina 300;- gravyr tar vi på ett års dagen (för vi e fattiga=). Dryck från tyskland via en vän, 1500:- (bara en 3del dricker alkohol,) läsk och kaffe och te ca 600:- knoppa lakan till dukar 400:- lill gardiner till stol deco, 400:- värmeljus 30:- stearinljus till 2 kandelabers 20:- porto 200:- transport 0:- serveringspersonal 0:- (vänner ungdommar fixar:) Hår 300:- vänner hjälper, smink 0:- naglar 300:- Maten köper vi på utlänska stormarknader till grymt bra priser.. wc rullar till servettringar och vikaskar får man ju i överflöd(ler). godis och kakor köps in i grosist pack, presis som den mesta maten.. Vår lokal kostade 300:- och som tidigare nämnt våra kläder 616:- klänning 750:- kortym skor har vi och lite annat som köås på rean... hoppas verkligen jag inte glömt något.. jo, foto, M2Bs bror är fotograf, en annan ordnar med musik på dator, och min bekant som är trubadur ska spela med mina barn. Det blir nog bra.. hoppas jag =P


     


     

  • Dolly P

    I mina öron låter inte 50.00 som ett budgett bröllop.
    Vi kommer nog hamna strax över 10.000.
    Klänning:2500
    Kostym: 1000kr
    Mat: 3000
    Lokal: 1200
    Dukar, inbjudningskort, placeringskort, ljus och annan dekoration ca 1000
    Bukett: ca 200kr
    Smink och hår 700kr
    Musik: sportiy
    smycken 150kr
    Alkohl kommer vi bara bjuda på till maten. Så det går inte på speciellt mkt heller.

    Allt handlar ju om hur man själv vill ha det och vad man själv ser som ett budgett bröllop.Skrattande

  • catrinem

    Oj vad många bra svar! Jag skrev budget för jag trodde verkligen världen var full av bridezillas med 200.000 krs budget :) Mitt största problem är lokal och mat. Vi vill gifta oss i närheten av både Uppsala och Sthlm pga av gästerna. Tanken är buffé , liveband, borgerlig vigsel helst nära festplatsen pga avstånden. Tänkte inte stå för transport av gäster. Hyrd klänning alt billig. Ni måste berätta vad Kina-sidor är!!!! :) Känner florist och fotograf och frisör men hon vill ha 3000 för hår och smink. Är det verkligen rimligt?? Smådetaljerna är inte uttänkta alls. Blir höst/vinter bröllop så måste vara inomhus. Vigselring är inte heller uttänkt. Vi håller på att leta förlovningsringar för fullt ;) Men som sagt. Kina-sidor??? ;)

  • gbg2012

    nu ska vi inte ha ett budgetbröllop för vi har valt bort det, men vi kunde haft. 

    Mitt största tips är att hitta billig lokal och få ned matkostnaderna, köpa brudklänning och tärnklänningar från Kina. Sedan gå igenom alla vänner och bekanta om folk kan saker.

    Det måste ju finnas föreningslokaler och bygdegårdar och sånt?  

  • filibustern

    vi har en budget på 20 000-25 000. våra planer är typ såhär: 

    klänning köpt på blocket : 1300 (med skor och vinterjacka)
    ringar: 3000 kanske (sätta in diamanter i min nuvarande förlovningsring, då jag förmodligen inte kommer på plats med en till ring..)
    tårta: 1000- 1500kr
    lokal: 100 kr (min karl är med i byaföreningen så vi får rabatterat pris på hyrningen av byastugan
    mat o dryck: vet inte riktigt, kan vara mellan 3000 och 7000 (buffé) :P
    kostym har gubben
    inbjudningskort, tackkort m.m.: 600? vi gör själva.
    dekoration: naturen (skogstema) och låna av folk. 

    sen har vi ju inte börjat planera så detaljerat, bara grovt. ^^ men vi ska försöka att inte överstiga 25 000. 
     :)

  • Pyttsan

    Mitt bästa budgettips är: begagnad klänning och våga be om hjälp! Vi har lyckan att ha väldigt kapabla vänner och en familj som gärna ställer upp! 

    * svägerskans syster fixar våra hår.
    * vänner dekorerar kyrkan 
    * Vi får låna transportmedel
    * en kompis mamma har lovat sy de små ändringarna som ska göras till klänningen
    * min gudmor fixar brudbukett och blommor till borden
    * vänner som sjunger vid vigseln
    * begagnad vigselring och hårsmycke
    * jag använder ett strumpeband som sambon fångade på senaste bröllopet vi var på.
    * jag köper ett par nya dansskor, inga speciella brudskor (har dans som hobby)
    * fixar kort och trycksaker av gamla tapeter(får låna stämplar av kompis som gift sig)
    * affärsbekant bjuder på tvätt av kläder.

    Det enda vi köper nytt till bröllopet är: Underkläder till mig, skor till mig, strumpor till honom.

    Resten är begagnat eller gratis. Kärleken har redan en frack som han vill gifta sig i, så den ska bara tvättas.  

    Sen gifter vi oss i oktober och då är det ju säsong för en massa härlig mat, så priset är faktiskt avsevärt billigare än om vi hade gift oss i mars. Skrattande 

    Vår budget är 60 000, men då har vi liveband, bordsservering och 150 gäster. Så vi sparar in på allt, utom mat, dryck och orkester.

  • imalifh

    Läst om att några gör servetringar av  tomma toarullar, hur gör ni då?

    Annat som vi gör:

    Ska binda brudbukett och coursage och göra armbandsblomma till tärnorna.
    Köper sidenblommor (murgröna) som dekoration på bordet/borden.
    Knoppalakan som dukar.
    Tekla kökhanddukar (blir två servetter av en handduk)
    Rosa/lila ljus från ikea.
    Göra servettringar, som blir rosa/lila, på ngt sätt.
    Göra bordsplaceringar i form ¨"treats" (några godisbitar) i små tygpåsargjorda av tyg från ikea, med en bit tapet där namnet står, knyter fast med band.
    Min bror är kock och lagar en bufffé, 100kr/kuvert kostar det.
    Lokal är ett frågetecken än så länge... 
    Kyrka är bokad.
    Vi serverar vin/öl/mineralvatten/ läsk til maten resten av drickat, typ likör, drinkar blir till självkostnadspris.
    En kompis gör bröllopstårtan, 40 bitars i  tre våningar för 35kr biten.
    Brudklänning köpt via blocket för 1400, precis den jag redan tittat på och ville ha.
    Brudskor 100 kr Tradera.
    Tärnorna köper sina kläder och skor, jag står för blommorna.
    Blivande man ska köpa nya kostym och nya skor.
    Champagne ochj alkoholfritt till brudskålen.
    Musiken fixar svägerskan Spotify  på liten bärbar, externa högtalare.
    Kläder till barnen (15 och 11) blir nog den största utgiften, efter maten.  
    Gör egna save-the-date kort
    Beställer inbjudningskort från vistaprint.
    Ska försöka göra ngn form av festprogram också.
    Våra färger kommer att gå i "blåbär och mjölk" färg dvs rosa/lila färg samt grönt. 
    Hotell bokat till bröllopsnatten.
    Ringar 2000
    Räknar med högst 15000 totalt för allt.
    Bil till och från kyrkan är olöst ännu så länge.
    Hår och make för mig och tärnor en kompis som gör.
    Säkert glömt ngt )

Svar på tråden Budget-bröllop. Hur gjorde/gör ni?