• Anonym (blivande Fru)

Måste bli av med minst 20 kilo till Dagen D!

Gifter mig den 18 Augusti (om 32 veckor).

Jag vägrar vara en sån tjockis som jag är idag på mina bröllopsbilder resten av livet!

Väger idag 90 kilo och vill gå ner MINST 20 kilo, helst 30 kilo innan dess.

Har dragit ner på kaloriintagen, äter ca 500-1000 kalorier per dag och rör mig måttligt. Tror ni det är möjligt?

• Svar på tråden Måste bli av med minst 20 kilo till Dagen D!
  • ofelia

Först vill jag bara säga att det låter som att du är målmedveten och har alla möjligheter att klara det du företar dig. Och grattis till det stundande bröllopet!

Men jag skulle rekomendera att du inte sätter ribban för högt. 500-1000 kalorier per dag är inte tillräckligt för att få all näring du behöver. Rör du dessutom på dig är det stor risk att kroppen ställer in sig på svält och börjar bryta ner muskler istället för fett. Genom att äta så pass lite ökar du också risken att bli deprimerad, orkeslös och eventuellt överäta och gå upp i vikt istället för ner. Det kanske låter som att jag målar upp ett mardrömsscenario här, men tänk på att njuta av tiden före bröllopet (och själva bröllopet!) lika mycket som tiden efter. Att gå ner fem kilo gör stor skillnad både för hur man mår och ser ut. Tänk då bara vad 10 kilo kan göra! Jag skulle helt enkelt säga att det är bättre att satsa på att gå ner en del, och inte bara för bröllopet utan för resten av livet. Konditionsträning och långa promenader varvat med lite styrka och en balanserad kost låter kanske inte som tillräckligt av en utmaning, men man kommer längre på det än man tror. Speciellt på några månader.

Jag säger inte att du inte kan lyckas med att gå ner 20 kilo till augusti, bara att det (i min mening) är bättre att tänka långsiktigt och se till att inte allt fokus i livet hamnar på vikten. Jag tror att det man tänker mest på när man ser sina bröllopsfoton i framtiden ändå är hur lycklig man var den dagen, inte vilken storlek klänningen var i. Lycka till och se till att njuta av din partner!

• 201212

Jag ska också ner, 10-15 kilo till december.

Svar på tråden Måste bli av med minst 20 kilo till Dagen D!