• Äldre 9 Jan 21:23
    12602 visningar
    8 svar
    8
    12602

    Effekt av shakes?

    Halloj! Tänkte kolla om nån av er vet om det är lönt att bara byta ut lunchen mot typ Nutrilett/Naturdiet shake? Ger det nån effekt eller är det bara bortkastade pengar? Just nu känns det som att jag lika gärna kan hoppa över lunchen, för den är mest bara jobbig. Och eftersom jag ändå vill loosa några kilo så tänkte jag om man kanske kan ta en sån måltidsersättning istället. Då slipper jag laga lunch samtidigt som jag kanske kan gå ner lite Glad Jag är verkligen ingen van bantare, utan känner mest att jag inte skulle må dåligt av att gå ner ett par kilo.

    Vad tror ni? Är det värt att lägga pengar på att ersätta lunchen med nåt "pulver" eller färdig shake?

  • Svar på tråden Effekt av shakes?
  • Caroli­neJoha­n
    Äldre 9 Jan 21:31
    #1

    Puff!

    Skulle också vilja att någon kunnig skrev om detta!

    Jag gör så nu. Men har ingen aning om det funkar... Går ju inte upp i vikt i alla fall och jag mår verkligen bra. Jag gör det mest för att, som du skrev, slippa laga extra lunchlåda etc. Ibland tar jag en som frukost till jobbet (pendlar 30 min), äter keso vid fikat, shake till lunch, frukt/morötter till mellis och middag med familjen på kvällen. Jag är dock en sucker för sött (godis) vilket är min last, men jag tycker detta passar mig bra. Ska komma igång med träning nu med och då kommer nog några kilon försvinna, förhoppningsvis! 

  • FelizL­ane
    Äldre 9 Jan 21:47
    #2

    Alltså Färdig shake är iallafall dubbelt så god som den du gör själv! Jag tycker även nutrilette är godast.

  • brud12
    Äldre 9 Jan 21:51
    #3

    Jag har gått ner 5kg genom att byta ut luncherna mot proteinpulver/modifast. Varierade men modifast är mer mättande! Och goda :) Ja tyckte de va väldigt smidigt att ha det på lunchen då man slipper allt med en matlåda. Hade fått tips från en bekant att göra så, hon hade också tappat kilo så. Ja körde mån- fre i 3-4 mån. ps. Modifast chokladpudding med en skivad banan på är görgott! En lyxig lunch :) ds. Lycka till! De är mycket billigare att köpa på nätet än på ex Apoteket.

  • Lebend­ig
    Äldre 9 Jan 22:06
    #4

    Alltså, beroende på vad du äter resten av dagen så är det viktigt att du ser till att hålla ditt kaloriintag över 1500 kcal, annars går kroppen in i svältfas och lagrar fett istället för att göra sig av med det. Så antingen under 500 kcal eller över 1500 kcal. Jag tycker att det gör sisådär skillnad att bara byta bort lunchen och inte ändra på något annat i sin livsstil. Pulvren fungerar inte rikigt som en måltidsersättning för mig för jag blir allt för hungrig. Däremot tappade jag 22 kg på 6 veckor med att köra Xtravaganzas pulverdiet rakt av. Tyvärr fick jag en massa problem med mage och galla efter det och kan nu knappt äta någon mat alls...

  • august­esen
    Äldre 9 Jan 22:31
    #5

    Jag kör just nu en pulverdiet, äter Cambridge men har beställt Slanka också. Kör inte ren kur utan har ätit litegranna, gick ner 4,2 kg förra veckan :)
    Ska fortsätta pulvra i två veckor till men kommer äta middag lite då och då, efter det kommer jag att köra Viktväktarna men fortsätta att ta en shake till lunch.

    Min pappa och hans fru körde shake till frukost och lunch i 3 månader tror jag och vet att pappa gick ner massa och "bonusmamman" gick en 12kg har jag för mig. Dom gick på promenad några dagar i veckan också.
    Så visst funkar det, men träningen är ju också viktig såklart.

    Lycka till, säg till om du undrar något. Körde pulver i våras också och gick ner 17 kg, gick upp ca 3 av dom igen när jag började äta :)

  • Äldre 10 Jan 08:26
    #6

    Tack för era svar! Låter ändå som att det kan vara värt att göra så en period. Man får väl testa sig fram för att se vilken sort som passar bäst. Ska köra havregrynsgröt till frukost varje dag, och sen äter jag vanlig middag med familjen. Vi är inga "snålare", utan i vårt hus äter vi normalt. Dvs inga lightprodukter, men ändå mycket grönsaker och grovt bröd osv. Jag är ju en sån som verkligen vill tugga till varje mål, så jag kanske kör en sån shake och sen en halv avocado eller några gurk/morotsstavar. Kanske tillåter mig en FinnCrisp om jag vill lyxa till det Glad

    Tack för era svar!!

  • helsin­gebrud
    Äldre 11 Jan 10:43
    #7

    Jag gjorde invägning igår. -5.3kg Från 77.6 till 71,9 denna vecka

  • Guffi
    Äldre 11 Jan 10:54
    #8

    Det kluriga är att hitta en bra kalorinivå när man byter ut lunchen. Som någon ovan skrivit så är det viktigt att du inte hamnar i nån svältfas - då tappar du inget fett utan muskler istället. De vill man ju ha kvar ;)

    Så antingen kör du ersättningar rakt av eller så är det bättre att byta ut frukosten eller mellanmålen mot ersättning.

    Viktigast av allt är dock hur du gör när du gått ner det du vill. Går du tillbaka till dina gamla (o)vanor så kommer du gå upp i vikt igen.. Så ta en allvarlig funderare på hur du vill ha det resten av livet, vilka nya vanor behöver du lägga till med för att hålla vikten?

    Jojo-bantningen är farligare än att vara överviktig...

    Lycka till!

Svar på tråden Effekt av shakes?