• LillaEllan

Kan man bara bjuda en?

Jag har inbjudnings problem!

Jag har en STOR släkt och vi ha tyvärr inte en lika stor budget för vårt bröllop, så därför måste tyvärr gästlistan skäras ner på och dessutom vill jag bara bjuda dom jag verkligen tycker om!

Jag har en farbror och två fastrar med familjer som bor en bit bort.
    Min farbror umgås vi mycket med och han står oss mycket nära! Han är självklar, kan inte ha bröllop utan han och hans familj.

Den ena fastern tycker jag också mycket om men vi träffast mycket sällan och senaste 10 åren har vi setts ca 3 ggr,dock varav en gång när vi var bjudna på deras bröllop för 2 år sen.

Den andra fastern tycker jag också om men vill verkligen inte ha med hennes familj, de har jag aldrig träffat.

jag kan inte bjuda bara ena fastern och farbrorn för det känns elakt men jag vill gärna bjuda faster 1 särskill eftersom jvi var bjudna på deras bröllop.

dilemma två är mina andra faster, henne träffar jag heller inte så ofta och hon har två barn som bor varanan vecka (mina kusiner då, de är vuxna). Dom betyder verkligen ingetting för mig och vill inte att de ska komma på mitt bröllop då jag i princip inte känner dom. men kan jag då bjuda deras mamma? Själv? utan hennes sambo?hur 17 formulerar man det på inbjudan?
    måste jag strunta i hela familjen? 

• Svar på tråden Kan man bara bjuda en?
  • Chicita

Kan och kan, du kan göra precis vad du vill egentligen.
    Men då får du också räkna med att få det varmt om öronen när det blir klagomål.

Generellt så bjuder man alltid etablerade par.
    Däremot behöver du inte bjuda vuxna barn.

• Dejli

Jag tycker inte du ska dela på par, särskilt inte om du bjuder respektive till dina andra släktingar. Och man måste inte bjuda alla fastrar om man inte vill. Men om du vill ha med din faster så tycker jag absolut du kan bjuda henne utan barn, men med man (hade jag tyckt).

Det beror ju på hur dina släktingar är, hur man ska formulera sig. Egentligen ska det ju räcka att adressera inbjudan till de personer det berör, men det är ju inte alla som fattar det... kanske kan du skicka en "budbärare" att förtydliga det hela lite diskret? Din pappa kanske?

• LillaEllan

behöver man inte fast de bor hemma?

men den ena fastern som jag gärna väljer bort är inte ett etablerat  (tycker jag )par/familj inte hennes barn och de har inte träffats längre ön ett par månader fast än det har gått fram där. jag kan gärna strunta i henne och hennes familj men det är svårare att förklara att hon inte är välkommen medn faster 1 och farbror är.

• Dejli

Barn behöver man inte bjuda alls om man inte vill (ammande barn är enda undantaget där man "måste", tycker jag).

Hur ser din fasters förhållande ut? Har de inte varit ihop så länge och inte bor ihop så kan du kanske utesluta honom. Du kanske kan rådfråga din andra faster eller farbror som du har bra kontakt med vad de tycker?

• Chicita

Nej, vuxna barn ska ha en egen inbjudan eller tydligt inkluderas i en "familje-inbjudan".
    Så du behöver inte bjuda dom. Men det är ett bra tips att verkligen förtydliga det för dom, dels genom att skriva ut den/de namn på inbjudan som verkligen är inbjudna.
    Och dels att låta någon annan förmedla budskapet också. Kanske ett samtal från din pappa, typ: "hej, har du fått inbjudan. Vad kul att träffa dig och XX (maken/sambon) igen. Ska barnen vara hemma själva? Eller åker dom till XX? ".

Om du inte vill ha med henne alls så bjuder du inte henne, och blir det frågor så kan du ju referera till platsbrist och att ni fick lov att dra gränsen vid de ni träffat inom de senaste x åren...

Som sagt, du kan göra hur du vill egentligen. Men tänk igenom alla alternativ först, så att du är beredd när frågor kommer. För frågor kommer att komma. Kanske inte till er, men till andra i er omgivning

• LillaEllan

puhhh detta är skit jobbigt, för enkelhetens skulle skule det vara lättast att bjuda alla med det går ju inte.

jag får nog fråga runt lite vad andra tycker. 

• Chicita

Det är jättesvårt...
    Vi började med en lista på alla man "borde" bjuda + dom man vill bjuda. Och sen fick svärmor vara med och tycka.
    Hon kapade vår lista med 25-30 pers direkt.
    "har du träffat dom här ens?- nehepp inte det. Då ska dom inte komma"
    "Han är så gammal att han inte går utanför dörren, så honom är det ingen idé att ens bjuda"
    osv...

När det var klart så hade vi en lista som var längre än vi önskat.
    Vi delade då in denna i "ska absolut bjudas" och "reservlistan".

Vi skickade ut inbjudningar till alla på första listan. Och så bad vi våra föräldrar sprida ut att de som visste att dom inte kunde komma, skulle svara tillbaka så snabbt som möjligt så vi kunde skicka ut inbjudningar till reservplatserna.
    Och det funkade bra Glad

Svar på tråden Kan man bara bjuda en?