• Juni 2012

Behöver peppning innan vi skickar inbjudan

Vi kommer att skicka ut våra inbjudningar i februari och vet redan nu att det kommer bli gnäll/missnöje/mutter om hur vi valt att lägga upp vårt bröllop. Så nu behövs det lite peppning från en er andra, så vi får tips på hur vi ska bemöta detta! Det är främst hans sida kommer ha åsikter, men även min.

Det som det kommer att muttras över:
    1. Gästerna ska inte vara med på vigseln. Alls. Det är vi 2, prästen och två vittnen. Prästen är en vän till oss och vittnena lika så. De är inte medbjudna till bjudningen.

2. Bjudningen är 2 dagar efter och består av hembakt tårta och fika i vår (pyttelilla) lägenhet. Ja, det blir bara fika, inte mat. Vi funderade tidigare på att ha smörgåstårta också, men då måste vi göra rätt mkt smörgåstårta då vi är ca 20 st (fast alla bjudna kommer nog inte) och hur 17 ska den få plats i kylen samtidigt som den vanliga tårtan? Dessutom är smörgåstårta i mina ögon trist och inte särskillt kul/festligt, men min m2b gillar det.
    Några i hans familj får åka typ 6-7 mil enkel väg, men vet de att det bara blir fika (det står på inbjudningskortet) så kan de väl planera sitt ätande innan så de inte kommer fram vrålhungriga?

Vi kommer gissningsvis få gliringar om att bröllopet är billigt. Japp, det är det. Ingen brudklänning/smink/hårfix/blommor, ingen fest i tradionell bemärkelse,  ingen hyrd lokal, ingen mat och inte en droppe alkohol. Men vi är nöjda. Hur ska vi få gästerna att också bli det?

Jag hör redan nu familjen/släktens :Men vaaarför har ni inte sagt något? (Ehh... Vi har inte sagt nåt till nån innan vi skickade ut inbjudningskort..) Men huuuur ska vi få plats i eran pyttelilla lägenhet? (Tja... Vi bor som vi bor, sorry.) Bara fika?? Ingen alkolhol?? (Japp, så är det.) 

Peppning hitåt!  Tungan ute

• Svar på tråden Behöver peppning innan vi skickar inbjudan
  • Juni 2012
    Jossen skrev 2012-01-03 20:28:25 följande:
    Jag menade inte att klampa in och kliva dig på tårna, så du inte missuppfattar det:)

Jag tycker din idé är mycket bra. Då får man ju även lite mer än socker! Det tror jag verkligen är uppskattat:) Det tar ju ingen större plats i kyl och går att förvara i små matlådor typ:)
    Ingen fara! Idén är bra. Och att göra ett gäng snittar, kanske skära upp en vattenmelon i plockvänliga bitar (inte Långben på julafton....), det är ju inte jobbigt. Jordgubbar är ju gott och lyxigt, men de svenska har inte kommit då... Hm.
  • Jossen

Vad bra:)

Ja melon, kiwi, annanas eller vad ni nu gillar. Druvor är ju bra och plockigt utan att kladda. Körsbärstomater är med bra.

• Anneli256

Låter som ni har en bra plan.. precis hur ni vill ha det. Själv hade jag mycket väl kunnat "vara nöjd" med ett litet bröllop med bara dom närmsta, men min m2b som också varit gift tidigare ( då borgerligt) Nu vill han ha ett mer "traditionellt" bröllop med lång klänning, frack och kyrka. 

Om det ni planerar är vad ni vill ha så tycker jag du/ ni ska känna er nöjda med vad ni har valt. Det viktiga är att det är er dag. Jag har flera bekanta som haft lite enklare bröllop, dom har varit precis lika fina som  vilket stort påkostat bröllop som helst.

Ni har valt en liten intim ceremoni (borgerlig eller?) Finns det möjlighet att någon filmar eller tar massa bilder så att ni kanske kan visa ett bildspel på mottagningen??? (ganska lätt fixat om man är lite händig med datorn)  För mig så hade det känts mer som att man firar ett bröllop, Er kärlek, om man som gäst hade på något sett få ta del av ceremonin, även om man inte var på plats rent fysiskt. Annars kan det vara lätt att det känns som ett vanligt kalas. 

Jag vet att om någon av mina söner valt att gifta sig utan att jag hade fått vara med så hade jag inte blivit arg men däremot ledsen och besviken. Det är en stor dag som jag givetvis hade velat dela med dom. Men eftersom ni inte har någon annan än just dom två vittnena närvarande så är det ju egentligen "ingen annan heller" som får vara med... jag tror att jag blivit "tröstad" som förälder då med tex bildspel eller film med lite romantisk musik.. kanske bildspel ända från barndomen..blandat med en del roliga och tokiga anekdoter..fram till er stora dag.  

Vet inte hur ni har tänkt er att formulera inbjudan.. för det är ju egentligen inte en "vanlig" inbjudan till bröllop. Men ni kan säkert få in det fint i en text hur ni tänkt kring denna dag. tex.. Som ett tecken på vår kärlek till varandra så har vi valt att ingå äktenskap. Det kommer att ske med en mycket enkel ceremoni i endast vittnens närvaro. Därefter skulle vi bli oerhört glada om ni skulle vilja dela denna glädje med oss genom att närvara  .... kanske lite högtravande men jag tror du förstår vad jag menar. 

Om ni gör klart i inbjudan hur ni tänkt så hoppas jag att "gnället" minimeras. Som sagt var det är er dag och jag förstår ert val till fullo... det finns många som väljer denna typ av alternativ även om ekonomi och annat hade tillåtit ett mycket större bröllop. Men just detta passar dom. Känn dig stark i att det är så här ni önskar er dag..det är er dag ingen annans. Hade varit kul att få höra efteråt hur det gick.

Lycka till.. 

• Juni 2012
    Anneli256 skrev 2012-01-04 09:10:57 följande:
    Låter som ni har en bra plan.. precis hur ni vill ha det. Själv hade jag mycket väl kunnat "vara nöjd" med ett litet bröllop med bara dom närmsta, men min m2b som också varit gift tidigare ( då borgerligt) Nu vill han ha ett mer "traditionellt" bröllop med lång klänning, frack och kyrka. 

Om det ni planerar är vad ni vill ha så tycker jag du/ ni ska känna er nöjda med vad ni har valt. Det viktiga är att det är er dag. Jag har flera bekanta som haft lite enklare bröllop, dom har varit precis lika fina som  vilket stort påkostat bröllop som helst.

Ni har valt en liten intim ceremoni (borgerlig eller?) Finns det möjlighet att någon filmar eller tar massa bilder så att ni kanske kan visa ett bildspel på mottagningen??? (ganska lätt fixat om man är lite händig med datorn)  För mig så hade det känts mer som att man firar ett bröllop, Er kärlek, om man som gäst hade på något sett få ta del av ceremonin, även om man inte var på plats rent fysiskt. Annars kan det vara lätt att det känns som ett vanligt kalas. 

Jag vet att om någon av mina söner valt att gifta sig utan att jag hade fått vara med så hade jag inte blivit arg men däremot ledsen och besviken. Det är en stor dag som jag givetvis hade velat dela med dom. Men eftersom ni inte har någon annan än just dom två vittnena närvarande så är det ju egentligen "ingen annan heller" som får vara med... jag tror att jag blivit "tröstad" som förälder då med tex bildspel eller film med lite romantisk musik.. kanske bildspel ända från barndomen..blandat med en del roliga och tokiga anekdoter..fram till er stora dag.  

Vet inte hur ni har tänkt er att formulera inbjudan.. för det är ju egentligen inte en "vanlig" inbjudan till bröllop. Men ni kan säkert få in det fint i en text hur ni tänkt kring denna dag. tex.. Som ett tecken på vår kärlek till varandra så har vi valt att ingå äktenskap. Det kommer att ske med en mycket enkel ceremoni i endast vittnens närvaro. Därefter skulle vi bli oerhört glada om ni skulle vilja dela denna glädje med oss genom att närvara  .... kanske lite högtravande men jag tror du förstår vad jag menar. 

Om ni gör klart i inbjudan hur ni tänkt så hoppas jag att "gnället" minimeras. Som sagt var det är er dag och jag förstår ert val till fullo... det finns många som väljer denna typ av alternativ även om ekonomi och annat hade tillåtit ett mycket större bröllop. Men just detta passar dom. Känn dig stark i att det är så här ni önskar er dag..det är er dag ingen annans. Hade varit kul att få höra efteråt hur det gick.

Lycka till.. 
    Nix, vi är i en kyrka, jag skrev ju att vi ska vigas av en vän som är präst?

Nej, jag avskyr att fotas, så en av fördelarna med att inte ha gäster där är slippa fotas! Skrattande Fick tyvärr min studentdag förstörd på det viset, mina familj respekterade inte min önskan om att inte fota/filma. Löste det genom att ställa mig allra längst bakom min klass så gick det inte att fota mig. Så kunde de stå där med lång näsa...!
    Jag hoppas att ingen av gästerna rotar fram gamla barndomsanekdoter, uuuurk så pinsamt! Gråter Finns det något sätt att minimera det?
  • car1021

När jag läser det du skriver så känns det som att du vill gifta dig men inte är så intresserad av "bröllop"
    Ingen brudklänning, blommor och smink mm
    Du vill inte ha några gäster vid vigseln
    Du vill inte ha några kort på ceremonin att visa/spara
    Varför ska ni ha en bjudning?
    Är det inte risk att gästerna lyckas luska ut vart ni gifter er och kommer dit ändå?

• Juni 2012
    car1021 skrev 2012-01-04 16:20:08 följande:
    När jag läser det du skriver så känns det som att du vill gifta dig men inte är så intresserad av "bröllop"
    Ingen brudklänning, blommor och smink mm
    Du vill inte ha några gäster vid vigseln
    Du vill inte ha några kort på ceremonin att visa/spara
    Varför ska ni ha en bjudning?
    Är det inte risk att gästerna lyckas luska ut vart ni gifter er och kommer dit ändå?
    Vi gör vad vi har råd med. Jag har inte råd med en brudklänning, sminkning och blommor.

Jag avskyr att fotas + att det kostar mycket.

Varför vi ska ha en bjudning? Tja, för att vi vill det, det är mysigare än att ha middag. Billigare också.
    Vi vill lägga våra pengar på vårt hus istället Glad

Nix, vi gifter oss två dagar innan, de vet inte vilken tid (mkt udda tid), och det finns ju drööösvis med kyrkor, kapell, fina platser, m.m. i en så stor kommun som våran? De vet ju inte ens om det är kyrkligt eller borgligt. Så jag vet inte hur de ska kunna lura ut det?

Intresserad av bröllop, jag vet inte. Jag vet bara vad jag har råd och lust med. Ursäkta mig i så fall....
  • car1021

Du får ha ditt bröllop precis som du vill ....jag frågade bara....
    Jag undrade varför ni skulle ha en bjudning överhuvudtaget eftersom allt annat är så hemligt och att du redan nu tydligen vet att dina gäster kommer att klaga och inte bli nöjda. Jag hade inte tyckt att det hade varit så roligt att anordna en fest när man redan innan vet att folk blir missnöjda.
    Du skrev att ni gifter er två dagar innan så det fattade jag, men jag vet ju inte vad du bor.  Det kunde ju lika gärna vara på ett litet ställe där det inte är så svårt att lista ut det.

• Anneli256

Missade att det var en präst som skulle viga er. Men även om man har präst så behöver det inte vara i kyrkan. Givetvis så gör ni precis som ni önskar. Men ska ni inte alls ha några foto från vigseln? inte ens till er själv??? Själv hatar jag också att ta kort.. Det blev dock bättre när en vän som är fotograf fotade mig. Jag överraskade min sambo förra julen med ett album med bilder där jag var lättkläddSkäms Dom blev jättefina. En fotograf vet hur dom ska göra med ljussättning och så vilket också medförde att bilderna blev jättebra. Hon kom hem till oss tog bilderna i en miljö där jag kände mig lugn och trygg o vi pratade skrattade och hade jättekul. Ett tips om du har möjlighet, kanske känner någon som du kan känna dig trygg med. 

Jag vet inte varför du tycker det är jobbigt med bilder.. om det är något du har komplex för.. en dubbelhaka.. en mage.. ja you name it. Men det finns även folk som är kunniga vad man ska tänka på.. tex så får jag alltid dubbelhaka för att jag drar in hakan o det ser ut som om jag hade huvudet direkt på axlarnaSkrattande små tips jag har fått är då att sträcka på mig istället..visst d blir fortfarande många bilder som jag raderar.. eller kasserar på något sätt men även en del jag blir nöjd med.

NI har ju era skäl att göra dom valen ni har gjort vilket jag respekterar till fullo.. men tror du inte att du och din man och eventuella barn i framtiden kommer att vilja ha några kort från dagen?? bilder kan göras så speciella.. fokusera på era händer.. kanske ringarna. Kanske när ni omfamnar varnandra..ditt ansikte behöver inte synas helt...kyrkan...er två på avstånd.. kan göras hur fint som helst..och man behöver inte tvunget en bröllopsfotograf  (som är svindyra) det finns många fotointresserade som är duktiga.. (vet inte vart ni bor annars har jag en del förslag) som sagt var ett tips är att verkligen överväga om ni inte ska ha något litet.. jag tror att ni kommer att ångra er annars. 

Javisst kan barndomsanekdoter vara pinsamma..och man reagerar olika på det... Tyvärr så tror jag att det kan bli svårt att undgå såna om någon får för sig att dom ändå vill hålla ett tal eller liknande. Själv kommer jag den dagen mina söner gifter sig.. att dra upp en massa sådana Flört

Blir nyfiken på hur ni har tänkt er att få denna mottagning att vara annorlunda och mer speciell än ett vanligt kalas... eller ni kanske bara vill ha det så?? som en del skriver så undrar jag också över syftet med mottagningen.. Inget du behöver be om ursäkt för.. vi blir bara nyfikna på hur du/ ni tänker. Vi ska ha ett mer traditionellt bröllop men har en begränsad budgett.. vi har fått fixa och dona för att lösa saker och ting så dom blir bra. Det finns tex många som ber en vän eller bekant fixa håret o sminka.. När du beskriver det så låte det som att du i princip ska gå till kyrkan i dina vardagskläder... ska du inte ha en speciell  klänning? eller annat? som du känner dig fin i.. o brudbukett kan vara dyrt men jag vet folk som bara gått in och köpt en vanlig blombukett för ett par hundra eller ännu mindre och kanske virat ett sidenband runt... finns många sätt att göra dagen speciell utan att det kostar massa pengar. För oavsett hur man väljer och vilka förutsättningar det finns så är en bröllopsdag speciell... det är enligt min uppfattning verkligen ett bevis på kärleken till varandra. 

Ursäkta mig men när jag läser dina svar på inläggen.. så känns det som att du är ganska uppgiven.. jag kan ha fel men det känns så...blir nyfiken på hur du tänker...Som sagt var det finns många sätt att få dessa dagar att bli väldigt fina och minnesvärda trots begränsad budget..bara fantasin som sätter gränser. Lycka till.

• Chicita

Jag hatar att vara med på bild... Alltså verkligen hatar det.
    Jag kan jaga folk med kameror på fester som tar kort på mig fast jag säger att jag inte vill vara med.
    Men till bröllopet viste vi att vi inte skulle komma undan om vi inte skulle göra oss osams med familjen för all framtid. Både hans och min släkt ville ju ha bilder liksom.
    Så för oss var det en bra lösning att bjuda in två duktiga amatörfotografer (varav den ene gick en utbildning i foto och grafik och har planer på att bli bröllopsfotograf längre fram).
    Dom var med oss från ca 1,5 timme innan bröllopet och till vi avrundade kvällen.
    Över 500 bilder totalt blev det.
    Nu är ju kanske bara 75-100 på oss, resten är på bröllopsföljet, gästerna och eldshowen osv...

Att få så många bilder gör ju att vi kan välja och vraka. Om det är något jag inte gillar på en bild så kan jag ta en annan istället...

Men döm om min förvåning när jag såg många bilder jag gillade...
    Dels gjorde ju kläderna, håruppsättningen och sminket en hel del. Men även att man sträcker på sig lite extra och man strålar av glädje - i samband med fotografernas skicklighet i att hitta vinklar som är fördelaktiga för en själv...
    Det var en riktig egoboost.
    Och ännu mer blir det när jag har vågat mig på att lägga upp bilder här och fått positiv respons Skrattande

• Juni 2012

Uppgiven? Nä, jag är nog bara inte så romantiskt lagd som en kvinna förväntas vara här innte på BT Tungan ute
    Bjudningen blir nog annorlunda än andra kalas, dels kommer (förhoppningsvis) mitt syskon som aldrig har varit hemma hos oss tidigare och som bara har träffat min m2b nån enstaka gång tidigare. Dels så ska vi ju skåla i bubbel och det brukar vi inte inte göra på andra kalas Glad

Vardagskläder, jag tänkte inte komma i jeans och gympadojjor direkt Tungan ute Men så års finns det säkert massor av fina studentklänningar/sommarklänningar i butikerna så jag hittar säkert nåt. Men den får ju inte var för bröllopig (haha, vilket ord...) för då blir det ju så svårt att använda den igen på andra sommarkalas/midsommar.  

Blommor känns otroligt onödigt att köpa, cermonin tar kanske en kvart och jag tror jag kommer behöva något stadigt att hålla i av ren nervositet, så jag satsar på att hålla i min m2b´s stora händer Flört

Fotas, nej tack. Har inte kroppskomplex, jag är nöjd med min kropp. Kort och...tja, bra.

• YouandMe

Jag tycker detta låter som ett otroligt bra upplägg då ni båda vill ha det så här!

Och vad gäller oinbjudna gäster så tror jag också det är omöjligt att klura ut sådant, även om det skulle råka vara på en liten plats (som det inte är i detta fallet). Dessutom, skulle det råka vara några oinbjudna gäster som kommer är det OERHÖRT respektlöst av dom då ni har en anledning till varför det endast ska vara 5 stycken på er vigsel.

Vad gäller fest så förstår jag att man vill fira en sån stor händelse som faktiskt bröllop är. Bröllop är en kärlekshandling och det är klart man vill dela den med människor som man älskar och som man vet älskar en tillbaka. Om festen så är på ett stort hejdundrande bröllop med 150 personer på själva bröllopsdagen eller om det är för 5 eller 20 personer i en trång lägenhet eller på en bakgård dagar eller veckor efteråt, vart och hur spelar ingen roll. Ni har valt att dela denna högtid på ert sätt, med folk ni älskar och som ni vill fira detta med!

Detta är ett bra upplägg: personligt och genomtänkt (då ni faktiskt vill lägga pengarna på annat, och hus är en väldigt bra anledning att prioritera). Finns det någon som skulle muttra och lägga negativa kommentarer så är det väl mer för att de är så insnöade på ett traditionellt bröllop och kan inte se situationen från er sida, utan bara från sina egna egoistiska ögon! 

Lycka till!   Skrattande

• Juni 2012
    YouandMe skrev 2012-01-05 12:55:07 följande:
    Jag tycker detta låter som ett otroligt bra upplägg då ni båda vill ha det så här!

Och vad gäller oinbjudna gäster så tror jag också det är omöjligt att klura ut sådant, även om det skulle råka vara på en liten plats (som det inte är i detta fallet). Dessutom, skulle det råka vara några oinbjudna gäster som kommer är det OERHÖRT respektlöst av dom då ni har en anledning till varför det endast ska vara 5 stycken på er vigsel.

Vad gäller fest så förstår jag att man vill fira en sån stor händelse som faktiskt bröllop är. Bröllop är en kärlekshandling och det är klart man vill dela den med människor som man älskar och som man vet älskar en tillbaka. Om festen så är på ett stort hejdundrande bröllop med 150 personer på själva bröllopsdagen eller om det är för 5 eller 20 personer i en trång lägenhet eller på en bakgård dagar eller veckor efteråt, vart och hur spelar ingen roll. Ni har valt att dela denna högtid på ert sätt, med folk ni älskar och som ni vill fira detta med!

Detta är ett bra upplägg: personligt och genomtänkt (då ni faktiskt vill lägga pengarna på annat, och hus är en väldigt bra anledning att prioritera). Finns det någon som skulle muttra och lägga negativa kommentarer så är det väl mer för att de är så insnöade på ett traditionellt bröllop och kan inte se situationen från er sida, utan bara från sina egna egoistiska ögon! 

Lycka till!   Skrattande
    Tack!!!
  • Juni 2012

Inbjudningarna är utskickade!

Och reaktionen blev.... ingen. M2Bs familj hörde inte ens av sig och sa något, förrän dagen efter de fått inbjudan.

Mina föräldrar ringde på en gång och var så glada!

Svar på tråden Behöver peppning innan vi skickar inbjudan