• Möhippa

Behöver en klänning för långa tjejer!

Jag ska vara med på min bästa kompis bröllop, men det är helt hopplöst att hitta en klänning. Jag är inte bara kräsen, jag är lång också (175 cm) och klänningar är något som jag ALDRIG använder för det är så missprydande på mig. Jag har kollat runt både på stan och på nätet, men hittar ingenting. De jag har provat har i princip alla varit 10-15 cm för korta. Jag vill alltså ha en kort klänning, men den ska vara till knäna, jag vill ju inte att den ska sluta på halva låret. Sen kan jag väl erkänna att jag har lite kärlekshandtag också. Normalt har jag storlek 44 eller 46.

Jag vill helst inte ha någon "avskärning" vid midjan eller under bysten. Den sömmen som är avsedd att hamna i midjan hamnar uppe på revbenen på mig typ, så jag ser helt enkelt förjävlig ut i det. Jag vill ha en "jämn" yta utan synliga sömmar. Jag har dessutom liten byst.

Det jag skulle vilja ha är en tajt, fodralklänning i satin, gärna rynkad/draperad, gärna mjölkchokladbrun (eller annan varm färg) och så ska den räcka till knäna.  Här är några exempel:

http://www.newyorkersapparel.com/products/Cachet-Ruched-Satin-Dress-with-Flower-Applique-Detail.html det syns inte så bra här (jag har sett den på andra ställen också), men tyget skimrar för mycket så det blir för metallaktigt. Men i övrigt är färgen bra. 

http://www.halens.se/mode-kvinna-%C3%B6verdelar-kl%C3%A4nningar-70/kl%C3%A4nning-070769/base-color%24230%2c240/sorting%24score%2cDescending/paging%241%2c25?variantId=601427&oc=036 (inte bra över bysten. Som sagt, jag vill inte ha någon "avskärning" under bysten. Dessutom finns inte den här i min storlek.

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280798263083&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en#ht_2287wt_905 Snygg modell, men fel material, fel färg och fel storlek.

http://www.ebay.com/itm/Tadashi-Shoji-Beaded-Shoulder-Jersey-Sheath-Dress-/320818920308?pt=US_CSA_WC_Dresses&hash=item4ab24c3b74#ht_500wt_1413 Den här vore perfekt om det inte vore för den skarpa färgen (måste vara varmare) och bjäfset på axlarna.

http://www.ebay.com/itm/New-Years-Cachet-Ruched-Dusty-Pink-Satin-Beaded-Cocktail-Dress-14-188-Free-Ship-/120833751923?pt=US_CSA_WC_Dresses&hash=item1c2240bb73#ht_4965wt_1163 Troligtvis för liten. Och kanske för mycket "påskägg"?

http://www.tidebuy.com/product/Sexy-Beaded-Sequins-Pleats-Sheath-Column-V-Neck-Knee-Length-Mother-Of-The-Bride-Dresses-1798665.html Utan glittret vore den perfekt. Dock för modligen för kort.

Är det någon som har några idéer??? Jag behöver hjälp!

• Svar på tråden Behöver en klänning för långa tjejer!
  • Cosy

Det låter som om du har ungefär samma kroppsform som mig och och du är cirka en centimeter längre en mig så så lång är du inte. du redan har hittat många fina klänningar min favorit var den här.
    http://www.halens.se/mode-kvinna-%C3%B6verdelar-kl%C3%A4nningar-70/kl%C3%A4nning-070769/base-color$230,240/sorting$score,Descending/paging$1,25?variantId=601427&oc=036 men 

Själv är jag 174cm lång och drar 38/40/42 på överkroppen och 42/44 på byxor. Det som brukar framhäva mina former bäst är en figurskurenkläning med a-linje kjol. även om det inte är vad du är ute efter så kan du pröva det.

Ta med dig din bästis och gå runt och kolla klänningar och försök att pröva något som du egentligen inte har tänkt dig så kanske du hittar något som passar. 

Angående längden tycker jag det är snyggast när klänningen slutar ovanförknäsålen detta gör att man upplevs slankare/längre.

JAg kan tänka mig att det inte hjälper dig jättemycket. Det låter som du letat jättelänge och är nästan desperat och hela ditt inlägg låter agressiv och negativt inställ till klänning...

annars kan du gå till en sömmerska eller sy klänningen du vill ha själv om du är sykunnig 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • N blir B

gojane.com hittade jag en tärnklänning när jag var tärna.  Jag är 178 och har samma storlek som du & XL passade perfa!!
    Hoppas du hittar något!!! 

• Möhippa
    Cosy skrev 2012-01-03 00:35:45 följande:
    Det låter som du letat jättelänge och är nästan desperat och hela ditt inlägg låter agressiv och negativt inställ till klänning...
    Stämmer precis! Skrattande Jag är jättenegativt inställd till klänning, jag har inte haft det på mig sen studenten för 22 år sen! Jag passar verkligen inte i klänning. Jag har mailat säljaren av den bruna klänningen med glitter och frågat om man kan få den utan glitter, samt sydd efter mina mått. Går jag efter deras storlekstabell så varierar jag från 38 - 46. Kul liksom. Det blir definitivt att banta innan kompisens bröllop!
  • Cosy

måste du ha klänning
    kan du inte bära byxor och en snygg skjorta? Jag förstår inte varför du ska ha det om du hatar det 

• annelie1981

Jag är precis som du lång 176cm och har stl 44/46. Jag var tärna på min kompis bröllop förra våren. Då hade jag en tvådelad dress, slät a-linje kjol och en draperad tub-topp. Många av de klänningarna som du har länkat till var väldigt fina, men skulle inte sitta fint på min kropp då jag har för stor rumpa och "bebis-mage" kvar

Möhippa skrev 2012-01-02 23:32:28 följande:
    Jag ska vara med på min bästa kompis bröllop, men det är helt hopplöst att hitta en klänning. Jag är inte bara kräsen, jag är lång också (175 cm) och klänningar är något som jag ALDRIG använder för det är så missprydande på mig. Jag har kollat runt både på stan och på nätet, men hittar ingenting. De jag har provat har i princip alla varit 10-15 cm för korta. Jag vill alltså ha en kort klänning, men den ska vara till knäna, jag vill ju inte att den ska sluta på halva låret. Sen kan jag väl erkänna att jag har lite kärlekshandtag också. Normalt har jag storlek 44 eller 46.

Jag vill helst inte ha någon "avskärning" vid midjan eller under bysten. Den sömmen som är avsedd att hamna i midjan hamnar uppe på revbenen på mig typ, så jag ser helt enkelt förjävlig ut i det. Jag vill ha en "jämn" yta utan synliga sömmar. Jag har dessutom liten byst.

Det jag skulle vilja ha är en tajt, fodralklänning i satin, gärna rynkad/draperad, gärna mjölkchokladbrun (eller annan varm färg) och så ska den räcka till knäna. Här är några exempel:

www.newyorkersapparel.com/products/Cachet-Ruc... det syns inte så bra här (jag har sett den på andra ställen också), men tyget skimrar för mycket så det blir för metallaktigt. Men i övrigt är färgen bra.

www.halens.se/mode-kvinna-%C3%B6verdelar-kl%C... (inte bra över bysten. Som sagt, jag vill inte ha någon "avskärning" under bysten. Dessutom finns inte den här i min storlek.

www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&it...:watchlink:top:en#ht_2287wt_905 Snygg modell, men fel material, fel färg och fel storlek.

www.ebay.com/itm/Tadashi-Shoji-Beaded-Shoulde...#ht_500wt_1413 Den här vore perfekt om det inte vore för den skarpa färgen (måste vara varmare) och bjäfset på axlarna.

www.ebay.com/itm/New-Years-Cachet-Ruched-Dust...#ht_4965wt_1163 Troligtvis för liten. Och kanske för mycket "påskägg"?

www.tidebuy.com/product/Sexy-Beaded-Sequins-P... Utan glittret vore den perfekt. Dock för modligen för kort.

Är det någon som har några idéer??? Jag behöver hjälp!
  • Möhippa
    Cosy skrev 2012-01-03 19:20:06 följande:
    måste du ha klänning
    kan du inte bära byxor och en snygg skjorta? Jag förstår inte varför du ska ha det om du hatar det 
    Jo, jag vill ha det för hennes skull. 

A-linje passar jag definitivt inte i. Jag kan inte ha bootcut-jeans heller, allt som är utsvängt sitter väldigt illa på mig.
  • Cosy

då är mitt tips att ta med idg henna och hon får välja din klänning. jag är helt säker på att jon kommer välja någon som hon tycker du är fin i och då har du ju lyckats med uppdraget

• Möhippa
    Cosy skrev 2012-01-04 15:51:09 följande:
    då är mitt tips att ta med idg henna och hon får välja din klänning. jag är helt säker på att jon kommer välja någon som hon tycker du är fin i och då har du ju lyckats med uppdraget
    Problemet är att de inte passar storleksmässigt. De klänningarna jag provat slutar på halva låret och bysten är för stor för mig.
  • Cosy

Hm detta kan bli svårt men är inte omöjligt...

Eftersom du ogillar klänningar på dig själv så får vi utgå från att alla klänningar du prövar kommer vara obekväa och kännas fel. Det bästa vi kan göra är att hitta en klänning som passar din kropps typ och oavsett om du tycker om den eller inte bära just den klänningen efter som den kommer framhäva dina former bäst..

1. Vilken form har du?
    Päron låter som det skulle kunna vara du 

PÄRON
    UNDVIK
    Klänningar som har krimskrams runt höfterna gör dig större.
    Oversize (pösig klänning) får din smala midja att försvinna.
    Hellånga klänningar smickrar inte denna kroppstyp.
    VÄLJ I STÄLLET
    Lätt utställda alternativt raka klänningar förvillar breda höfter och rumpa.
    Gärna markerad midja i form av resår eller bälte.
    Ovanför knät är en bra längd. 

Kurvig
    Satsa på: Har du en stor byst med lika breda höfter har du en så kallat kurvig kroppsform.  Med den här kroppsformen gäller det att framhäva midjan samtidigt som du förlänger figuren. Det gör du genom att låta klänningen sitta åt i midjan och med ett svepande fall över höfterna. Framhäv bysten med en V-ringad överdel. Fördelen med en V-ringad överdel är att bysten får ett bra stöd samtidigt som du får en vacker urringning. Ytterligare ett sätt att framhålla urringningen är att komplettera med ett vackert halsband.
    Undvik: Om du tillhör gruppen kurviga kvinnor ska du undvika axelbandslösa brudklänningar som kan ge intrycket av att ”falla av”. Undvik även raka klänningar i tunna tyger.

1. 
    klänning för en päronformade genom att jämna ut dina övre och nedre halvor. Detta innebär att din undre halvan ser mindre och din övre halvan större. För att göra detta, för att arbeta med färg skapa en illusion av en större byst och att de-betoning höfterna. 
    2. 
    Använd mörka byxor eller kjolar med en lättare topp för att skapa bättre balans . En svart kjol med en färgglada toppen kommer att dra uppmärksamhet till din övre halvan samtidigt som din nedre halvan ser mindre. Använd skjortor och klänningar som är ljusa på toppen, eller som har mycket broderier eller andra detaljer i närheten av kragen. 
    3. 
    Välj kläder som skummar över midjan och höfterna utan fast vid dem. Ett imperium midjan klänning eller skjorta kommer skumma över höfterna och att betona din byst istället. Detta är en av de mest smickrande söker ett päron form. 

Strax ovan för knäna är en bra längd på klänningar.

Du skulle kunna bära kjol istället för kläningar eftersom du då kan använda de olika delarna vid andra tillfälen. JAg har en känsla av att du har långa ben och lite kortare överkropp. vilket jag tror de kommer vara lättare för dig att hitta passande linne och kjol istället 

• Möhippa

Min kroppstyp är inte lätt att beskriva eftersom jag är väldigt oproportionerlig. Långa ben OCH lång rygg (hela jag är ju lång så att säga), men benen är oproportionerligt långa i förhållande till ryggen. Extremt breda höfter, men ändå ganska platt häck. Liten byst. Breda axlar. Det jag passar bäst i är smala jeans och antingen figursydda skjortor som går ner en bit eller tröjor med ett brett band nedtill, typ såhär: http://www.ebay.com/itm/Sexy-On-One-Shoulder-Ruched-Diamante-O-ring-Collar-Top-/270740925789?pt=US_CSA_WC_Shirts_Tops&var=&hash=item84b7c6e546#ht_4215wt_1396
    Det är typ min bästa tröja, den döljer magen, förstorar bysten och förlänger kroppen i förhållande till benen. Jag t o m mailade dem och frågade om de inte kunde sy upp en sån till mig fast som klänning då, där det breda bandet förlängs 3-4 gånger. De skulle överväga det till framtiden, men det hjälper ju tyvärr inte mig, jag behöver ju en klänning nu inom ett par månader.

• Cosy

Så egentligen har du hittat den klänningen som du vill ha och känner dig bekväm i.
    Du kan gå till en sömerska där du bor, den modellen är inte jätta svårt att konstruera och be henne att göra den till dig. Det kanske blir dyrare än vad du tänkt dig men du kommer få en klänning som du känner dig bekväm och fin i.

PRöva det 

• Möhippa

Jag funderar på att leta tyg och testa att sy den själv först. Inte för att jag är något proffs, men man kan ju alltid försöka. 

• Möhippa

Min stil absolut! Dock bara som tröja eftersom den är så kort (lär sluta på halva häcken). I bästa fall kan man väl sprätta bort glittergrejen på magen.

• Hvidbrud

Kan du inte kontakta ett av kinaföretagen som syr upp efter mått och bild och få en priside på presis den klänningen du beskriver i ts? Länkar finns i kinaklänningar och gaffel där imellan tråden. Det tar upp till 3 månader att få sin klänning. Det finns fabriker son syr upp efter upp till 21 måttpunktet, där det tas hänsyn till både längd, skulderbredd, avstånd mellan midja/höft, ryggens längd ect ect. Bara ett förslag...

Svar på tråden Behöver en klänning för långa tjejer!