Bjuda gäst med alkoholproblem?
Mitt dåliga samvete gnager mig.
Jag har en gammal vän som jag har kännt i mer än halva mitt liv. Han är en väldigt fin och omtänksam människa. Men han har mycket problem med alkohol och han är dessutom en ganska udda person (både vad gäller utseende och åsikter) och min familj är liksom alla lite fina i kanten. Han är medveten om att han har problem men han tror sig inte kunna komma ur det. I hans umgängeskretsar är det helt legitimt att supa till.
Vi ska gifta oss om några månader och vi bjuder både vänner och familj (50-70 personer).
Jag känner att jag borde bjuda honom eftersom vi har varit vänner så länge och jag vet att han alltid skulle ställa upp för mig. Men jag är orolig att han skulle ställa till en scen och dessutom lite orolig att andra gäster ska känna sig obevkäma i hans närvaro. Jag funderar på att bjuda honom och hoppas att han säger nej (han bor ganska långt bort och jag tänker mig att han är en person som inte skulle gilla att gå på bröllop) men samtidigt finns ju risken att han kommer. En annan variant är helt enkelt att låtsas som ingenting och hoppas att han inte ska bli ledsen över att jag inte bjöd honom (det är min fegislinje som jag går på just nu).
Jag känner mig som världens tönt som oroar mig för scener (kanske helt i onödan) men samtidigt kan jag inte låta bli. Man vill ju liksom inte ägna hela sin bröllopsdag åt att gå omkring med en klump i magen.
Vad är bäst att göra? Är det någon som har haft en liknande situation?