• Anonym (dålig kompis?)

Bjuda gäst med alkoholproblem?

Mitt dåliga samvete gnager mig.

Jag har en gammal vän som jag har kännt  i mer än halva mitt liv. Han är en väldigt fin och omtänksam människa. Men han har mycket problem med alkohol och han är dessutom en ganska udda person (både vad gäller utseende och åsikter) och min familj är liksom alla lite fina i kanten. Han är medveten om att han har problem men han tror sig inte kunna komma ur det. I hans umgängeskretsar är det helt legitimt att supa till.

Vi ska gifta oss om några månader och vi bjuder både vänner och familj (50-70 personer). 

Jag känner att jag borde bjuda honom eftersom vi har varit vänner så länge och jag vet att han alltid skulle ställa upp för mig. Men jag är orolig att han skulle ställa till en scen och dessutom lite orolig att andra gäster ska känna sig obevkäma i hans närvaro. Jag funderar på att bjuda honom och hoppas att han säger nej (han bor ganska långt bort och jag tänker mig att han är en person som inte skulle gilla att gå på bröllop) men samtidigt finns ju risken att han kommer. En annan variant är helt enkelt att låtsas som ingenting och hoppas att han inte ska bli ledsen över att jag inte bjöd honom (det är min fegislinje som jag går på just nu).

Jag känner mig som världens tönt som oroar mig för scener (kanske helt i onödan) men samtidigt kan jag inte låta bli. Man vill ju liksom inte ägna hela sin bröllopsdag åt att gå omkring med en klump i magen.

Vad är bäst att göra? Är det någon som har haft en liknande situation?

• Svar på tråden Bjuda gäst med alkoholproblem?
  • Chicita

Jag stod i valet och kvalet att bjuda en (eventuellt två) vänner som jag haft jättebra kontakt med förut, men där dom har blivit osams med mig + en annan kompis.
    (för att förtydliga, jag och den andra kompisen anser inte att vi är osams med dessa två, men dom anser att dom är osams med oss Flört)
    Jag funderade länge på om jag skulle bjuda i alla fall den ena av dom. Den andra har jag haft lite problem med av och till. Hon är nämligen väldigt ojämn i humöret och kan gå från att vara superbästis till att hata en på 3 sekunder.
    Nu kom jag fram till att jag inte skulle bjuda någon av dom trots allt.
    Och nu när jag och ena tjejen har börjat prata lite igen så känns det lite konstigt att hon inte var med på bröllopet.
    Hon har inte sagt att hon tagit illa upp för att hon inte blev bjuden. Men jag har det lite på känn att det kanske kommer upp om hon blir sur på mig nån annan gång.

Med andra ord så bör du ju vara medveten om att ifall du inte bjuder honom så kan du riskera er vänskap längre fram.
    Men jag förstår varför du tvekar...
    Skulle du kunna bjuda honom till kyrkan (tillsammans med någon/ några andra vänner) och säga att ni jättegärna skulle haft dom med på middagen men det går inte pga platsbrist, så ni har bara bjudit etablerade vänner (alltså vänner som är i fasta förhållanden) eller vänner som har bjudit er på något liknande.. eller.. Tja du vet ju säkert bättre vilken ursäkt som passar Tungan ute

Jag uppmuntrar dig inte till att ljuga. Men om du tror att han kan ta illa upp, och du ändå inte vill ha honom på festen så kan en vit lögn och en inbjudan till kyrkan / vigselplatsen vara bättre än ett blankt nej...

• Anonym (dålig kompis?)
    Chicita skrev 2011-12-27 13:14:20 följande:
    Jag funderade länge på om jag skulle bjuda i alla fall den ena av dom. Den andra har jag haft lite problem med av och till. Hon är nämligen väldigt ojämn i humöret och kan gå från att vara superbästis till att hata en på 3 sekunder.
    Nu kom jag fram till att jag inte skulle bjuda någon av dom trots allt.
    Och nu när jag och ena tjejen har börjat prata lite igen så känns det lite konstigt att hon inte var med på bröllopet.
    Hon har inte sagt att hon tagit illa upp för att hon inte blev bjuden. Men jag har det lite på känn att det kanske kommer upp om hon blir sur på mig nån annan gång.

Med andra ord så bör du ju vara medveten om att ifall du inte bjuder honom så kan du riskera er vänskap längre fram.
    Usch jag har också en tjejkompis som är så där ojämn i humöret. Jag har velat jättemycket också kring henne och jo, visst är det väl så att det blir ett slags "statement" om man inte bjuder en kompis som har stått en nära när man bjuder en del andra vänner. Jag tycker i alla fall att det sänder ut en signal om att man inte är lika bra kompisar längre. (Vilket känns skittråkigt men samtidigt är det ju också jobbigt att vara vän med någon som man inte vet var man har)

Med den här killkompisen tror jag dock inte att det blir riktigt fullt så illa eftersom han nog ogillar bröllop och dylikt och av princip (var för det tyvärr nog skulle kännas ännu mer konstigt att bara bjuda honom till själva vigseln). Men men det känns ändå trist att bara låtsas som om det regnar. Kanske får jag försöka bita i det sura äpplet och ringa honom och försöka säga som det är...
  • Chicita
    Anonym (dålig kompis?) skrev 2011-12-27 14:59:32 följande:
    Usch jag har också en tjejkompis som är så där ojämn i humöret. Jag har velat jättemycket också kring henne och jo, visst är det väl så att det blir ett slags "statement" om man inte bjuder en kompis som har stått en nära när man bjuder en del andra vänner. Jag tycker i alla fall att det sänder ut en signal om att man inte är lika bra kompisar längre. (Vilket känns skittråkigt men samtidigt är det ju också jobbigt att vara vän med någon som man inte vet var man har)

Med den här killkompisen tror jag dock inte att det blir riktigt fullt så illa eftersom han nog ogillar bröllop och dylikt och av princip (var för det tyvärr nog skulle kännas ännu mer konstigt att bara bjuda honom till själva vigseln). Men men det känns ändå trist att bara låtsas som om det regnar. Kanske får jag försöka bita i det sura äpplet och ringa honom och försöka säga som det är...
    Att säga som det är - är nog det bästa Solig

Vita lögner i all ära. Men det ska ju vara för att skona någon, inte för att täcka över sina egna känslor och tankar...
Svar på tråden Bjuda gäst med alkoholproblem?