• Jäntan

    Hemligt och hemligt

    Vi har tänkt ha hemligt bröllop i kyrkan samtidigt som vi ska döpa vår son i slutet av januari. Finns det fler där ute som ska göra så eller som har varit på sådan vigsel? Tänkte att vi skulle gå in till bröllopsmarsch och ev att faddrarna går bakom med sonen eller att de sitter längst fram med sonen. Men det kanske finns andra varianter.??? Hur gör ni???


     

  • Svar på tråden Hemligt och hemligt
  • Lommila1

    Hej,
    jag har inte gift mig så och tänker inte heller göra det men jag har varit med på två sådanan vigslar och de var ganska olika:
    1) de tågade in som vanligt vid vigsel, de hade bjudit in till bröllop och dop och höll en kaffebjudnign efteråt. Hon hade en enklare brudklänning ( altså en vit satinklänning köpt i brudbutik men inget extra blingbling , slöja kroan ect) och bukett och han mörk kostym. Vigseln förrättades som vanligt (kyrklig vigsel altså) och sen fortsatte de med dopet då man normalt tågar ut. Barnet höll brudens mor under vigseln i bänken och sen steg hon upp med barnet överlämnade det till ena faddern som kom fram till altaret då prästen sa att nu fortsätter vi med ett dop.

    2) här bjöd man in till dop av NN i kyrkan och överraskade precis alla med att tåga in till brudmarch (föräldrarna då altså som höll den lille i famnen) De var inte "brudklädda" utan han hade kostym med färgad skjorta osv och hon hade en tunika, visserligen vit och knälång men inte alls "brud" och mörka byxor till. ingen brudbukett ect. Innan "vigseln" minglade de som vanligt med gästerna inna de gick till sakristian för att byta om till dopkolt på den lille. så ingen anade ngt. innan meindelson körde igång. sen hölls en vigsel, modell kort, föräldrarna stod framme vid altaret med barnet och sedan kallade prästen upp faddarna då vigseln var över. det var tänkt att faddrarna skulle kallas upp efter en stund i det som dom trodde var dop akten så för deras del blev det ingen ändring trots en hemlig vigsel. de höll ingen fest efteråt inget dopkaffe heller då för den delen utan de bjöd till fest ett halvår senare.

    Såg du had e en anna tråd gällande klänning och jag tycker definitvt du skall ha brudklänning om du vill ha en. Kankse ngt i stil med nr 1 ovan? en riktig princess klänning med släp lång slöja  osv kanske är lite väl pampigt!?

Svar på tråden Hemligt och hemligt