Om det är sant stryper jag nog henne!
För mig och min sambo drar det ihop sig, är nu inne på slutspurten inför bröllopet i början av Januari. Jag har valt att inte bjuda mina syskon på grund av en massa saker, och utåt har alla accepterat detta. Dock vet inte mina syskon om att vi skall gifta sig.
Men idag fick jag ett samtal från min systerdotter, som förklarade att hennes mamma igår kväll hade fått ett samtal (min syster vägrade säga från vem), och nu börjar mina syskon planera att träffas just den lördagen jag gifter sig. Varför just den lördagen? Och varför bestämma det först nu? Alla ska ju träffas i februari ändå! Till saken hör att hälften av mina syskon bor utomlands. Min systerdotter har vetat om bröllopet ett par dagar, och hon svär att hon inte sagt något. Jag tror henne, men jag börjar misstänka min svärmor. Redan igår började hon bete sig konstigt, och idag när jag träffade henne (jag har skift ledigt just nu) betedde hon sig väldigt nervöst.
Varken jag eller min sambo vill ha mina syskon med på bröllopet, då de inte kommer att kunna föra sig. Det kommer garanterat bli bråk om det nu är så att de dyker upp. Inte bara för att de inte är bjudna utan allt som ligger till grund för vårt beslut att inte bjuda dem. Dessutom är risken stor att även min biologiska mamma (som jag inte har haft kontakt med på tio år) också dyker upp.
Om detta nu är sant, att min svärmor har ringt dem. Vet jag inte vad jag gör, och jag kan inte heller svara för vad min sambo kommer göra. han står sina föräldrar väldigt nära, så jag vill inte gå in med falska anklagelser. Anledningen till att jag misstänker henne överhuvudtaget är det att hon har haft så svårt att acceptera att min familj inte är en svenssonfamilj (gifta föräldrar, alla syskon håller sams och alla fräffas varje gång det är födelsedage eller annat att fira, som t ex bröllop). Mina föräldrar är skilda sedan jag var liten, och mina syskon och jag är helt enkelt för olika för att fungera tillsammans. Men hon har trykt både på mig och min sambo att vi måste bjuda min familj, men vi har stått på oss.
Min systerdotter lovade att höra av sig om hon hötr något mer åt ena eller andra hållet!
Hur hade ni gjort? Ställt henne mot väggen? Med risk att det blir jätteliv, eller hade ni väntat till själva dagen och bara hoppas att min familj har så pass dignitet att de inte dyker upp?