• Anonym (Misstänksam!)

Om det är sant stryper jag nog henne!

För mig och min sambo drar det ihop sig, är nu inne på slutspurten inför bröllopet i början av Januari. Jag har valt att inte bjuda mina syskon på grund av en massa saker, och utåt har alla accepterat detta. Dock vet inte mina syskon om att vi skall gifta sig.

Men idag fick jag ett samtal från min systerdotter, som förklarade att hennes mamma igår kväll hade fått ett samtal (min syster vägrade säga från vem), och nu börjar mina syskon planera att träffas just den lördagen jag gifter sig. Varför just den lördagen? Och varför bestämma det först nu? Alla ska ju träffas i februari ändå! Till saken hör att hälften av mina syskon bor utomlands. Min systerdotter har vetat om bröllopet ett par dagar, och hon svär att hon inte sagt något. Jag tror henne, men jag börjar misstänka min svärmor. Redan igår började hon bete sig konstigt, och idag när jag träffade henne (jag har skift ledigt just nu) betedde hon sig väldigt nervöst.

Varken jag eller min sambo vill ha mina syskon med på bröllopet, då de inte kommer att kunna föra sig. Det kommer garanterat bli bråk om det nu är så att de dyker upp. Inte bara för att de inte är bjudna utan allt som ligger till grund för vårt beslut att inte bjuda dem. Dessutom är risken stor att även min biologiska mamma (som jag inte har haft kontakt med på tio år) också dyker upp.

Om detta nu är sant, att min svärmor har ringt dem. Vet jag inte vad jag gör, och jag kan inte heller svara för vad min sambo kommer göra. han står sina föräldrar väldigt nära, så jag vill inte gå in med falska anklagelser. Anledningen till att jag misstänker henne överhuvudtaget är det att hon har haft så svårt att acceptera att min familj inte är en svenssonfamilj (gifta föräldrar, alla syskon håller sams och alla fräffas varje gång det är födelsedage eller annat att fira, som t ex bröllop). Mina föräldrar är skilda sedan jag var liten, och mina syskon och jag är helt enkelt för olika för att fungera tillsammans. Men hon har trykt både på mig och min sambo att vi måste bjuda min familj, men vi har stått på oss.

Min systerdotter lovade att höra av sig om hon hötr något mer åt ena eller andra hållet!

Hur hade ni gjort? Ställt henne mot väggen? Med risk att det blir jätteliv, eller hade ni väntat till själva dagen och bara hoppas att min familj har så pass dignitet att de inte dyker upp?

• Svar på tråden Om det är sant stryper jag nog henne!
  • Sebastiána

Hoppas allting löser sig på bästa sätt! Det var ju tur i oturen att ni kan byta festlokal.

Jag är verkligen tacksam för att jag inte har den här typen av problem. Jag har ärligt talat svårt att förstå hur syskon kan vara så besvärliga och kan inte riktigt föreställa mig vad de kan ställa till med, men själv har jag bara ett syskon - en underbar syster som är min bästa vän (förutom maken såklart).

• SaraJoakim

Vilken röra! Men måste erkänna att jag inte kan vänta till nästa uppdatering! Jag tycker du hanterade det hela jättebra och hoppas att du får en helt underbar dag! Skönt att alla runt dig är så förstående! Stor kram!!

• Anonym

Jag hoppas du får ett härligt bröllop trots alla de här problemen. Har verkligen svårt att förstå hur dina syskon kan vara så besvärliga att du väljer att inte bjuda dem. Där igen har jag också svårt att förstå att de tänker ignorera din önskan och komma oinbjudna till ditt bröllop. Börjar på så vis kanske förstå varför du anser att de är människor som du inte vill ha i ditt liv. Jag hoppas verkligen allt ordnar sig trots den här soppan. Lycka till! =)

• Anonym (Misstänksam!)

Nu är vi riktigt inne på slutspurten, på lördag smäller det!

Vi har fått reda på den nya lokalen och den är jättefin (turen i oturen), men nackdelen är att de har andra bord än den andra lokalen, så vi har suttit och gjort om bordsplaceringen. Innan skulle vi ha ett E format bord, men den nya lokalen har runda bord. Men tack vare min systerdotter är här och kan hjälpa mig så har vi snart fixat klart programmen (de var färdiga på datorn, men inte utskrivna, så det räckte med att ändra i datorn innan vi skrev ut). Min ena syster ringde mig och ville veta vad jag höll på med, hon menade att min svärmor inte hade gjort något ont i detta, utan allt var mitt fel. Dessutom tycker hon att hennes dotter skulle ha sagt något, jag svarade bara med att vi har bjudit dem vi vill ha med och de som inte kan acceptera det får acceptera att de flyttas från vår inre krets.

Anledningen till att det hela har gått så snett mellan mig och mina syskon är en lång och komplicerad historia, men kort är det så här. När jag var i 16 års åldern valde jag att flytta hemmifrån på grund av mångårig psykisk misshandel av mina föräldrar, plus att min far gjorde ett försök till att våldta mig.Till en början valde mina syskon att ta mitt parti, inte för att jag har bett dem välja. Men efter många om och men upptäckte jag att de vidarbifogade all information om mig och mitt liv till mina föräldrar som på så sätt kunde fortsätta att hålla skenet uppe mot andra. Efter ett par åt träffade jag en underbar man som jag efterhand skaffade familj med, kanske är det en del avensjuka från deras sida då jag lever det liv de vill. Jag har fem syskon, tre systrar och två bröder, jag är den enda av oss som (snart) är gift. Förutom det så har jag lyckats hålla ihop min familj (mina två äldsta syskon är båda skilda flera gånger och har barn med flera olika fäder (inget fel i det, bara man inser att man själv har en del av skulden)). Men toppen på berget kom förra året, i maj råkade jag och min dotter ut för en otäck olycka, där vi båda var nära att mista livet. Min m2b ringde mina syskon i utlandet för att tala om det, och fick svaret "du menar att du ringer för att tala om detta? Di kunde ju skrivit det på facebook.Fattar du hur mycket det kostar mig att prata med dig." Jag kan bara tänka mig vad han gav för svar, och det är inga vackra ord. Min m2b är ganska lugn av sig, men reta upp honom....... Då vill inte jag vara den som håller i den andra telefonluren.

Jag låg nästan fyra månader på sjukhus och min dotter kunde åka hem efter två månader. Under denna tid var mina syskon från utlandet här i sverige, men var bara förbi en snabbis (de var i sverige i fyra veckor). Mina syskon som bor i sverige krävde att det var jag som skulle höra av mig till dem och underrätta dem hur det gick för oss. Vilket jag inte orkade, och då fick jag skit för det. De gångerna som jag skrev något på facebook fick jag ofta knasiga eller runt ut sagt elaka kommentarer. Min läkare hade givit mig order om ryggläge och när jag skrev det fick jag svar från min ena syster att hon hade givit sig själv soffläge då hon eventuellt hade stukat foten och behövde vila för att kunna jobba dagen efter.

Jag skulle kunna fortsätta i all evighet, men detta är en väldigt kort presentation om vad som hänt mellan mig och mina syskon. Kan också tillägga att de ljög sig blåa i ansiktet när socialen gjorde en utredning angående mina hemförhållanden.

Nä nu är det dax att återvända till pysslet inför bröllopet, jag tittar in efter helgen och skriver hur det hela gick.

• Aniara4

Jisses.
    Jag hoppas verkligen ni får en fin och kärleksfull dag med era nära och kära som ni vill ha med. Lycka till!

• Holymama

Men vad jävla förbannad jag blir när jag läser allt! Din familj, din närhet, ALLA ska acceptera dina val om hur du vill ha saker, och är de inte bjudna på bröllopet så är det så! Punkt. Det är din dag och dina beslut. Det är den dagen du ska vara omgiven av dem du älskar och håller av. Jag hoppas er dag blir kanonbra!! Stor kram

• MalinLarsson

Jösses vilken soppa! Men tur i oturen att du var där när din syster ringde till din svärmor.
    Stort lycka till på lördag och hoppas att alla håller sig i skinnet. Vi vill gärna ha en uppdatering på hur allt gick sen!

Kram!

• gbg2012

Förstår verkligen varför du känner så då! Hoppas bröllopet blir bra nu på lördag! kram till dig!

• Ayla

Hjälp så mycket krångel du haft, p.g.a oförstående människor. Man upphör aldrig att förvånas. Hoppas ni får en riktigt bra dag imorgon (och att allt löper relativt smärtfritt)!

• SannaV

Jag hoppas att ni får en alldeles underbar dag! Det förtjänar ni verkligen! :)

• jojanna

Lycka till imorogon {#emotions_dlg.flower} Må ni få en fin dag

• Anonym (Misstänksam!)

En kort liten uppdatering....

Det gick relativt smärtfritt, dock fick jag onda blickar från svärmor när hon i lokalen inser att vi inte har något traditionellt honörsbord, utan jag och min man (underbart att kunna skriva det) satt tillsammans med tärna och maskalk vid ett bord och resten av alla gärsterna var utblandade runt de runda borden.

Jag och min man fick en och annan fråga från släktingar om varför min svärmor verkade så konstig, men vi gav bara undvikande svar. Jag tyckte det inte var lämpligt att ta upp vad som hade hänt på festen. Dessutom är det inte min sak att förklara vad hon gjort, det är hennes.

Tack alla för de uppmuntrade kommentarerna jag har fått, allt som allt har det gått jättebra, och jag och mannen är mer än nöjda.

• Aleta

Stort grattis!
    Vad skönt att det gick bra till slut. 

• Ayla

Grattis! Härligt att höra att ni slapp större problem. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Om det är sant stryper jag nog henne!