• fasit

    Dahlior

    Hej! Är det någon som har haft en brudbukett med dahlior? Nöjda? Är det svårt att få tag på dem i mitten av aug? Kan man köpa dem i vanliga blomsteraffärer? Tack för svar!

  • Svar på tråden Dahlior
  • LindaochJohn

    I augusti borde det inte vara några som helst problem att få tag på dahlior, om inte sommaren har regnat bort dem förståss...

    Jag funderar med på just dahlior och på att odla upp dem själv...?

  • passionsblomman

    Dahlior är en underbar blomma till brudbinderier. Den finns i augusti (jag brukar rekommenderar den som alternativ till Pioner för dem som gifter sig efter piontid) och du beställer dem enkelt hos din florist.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ankis88

    Jag ville jättegärna ha dahlior i min bukett, men floristen sa att blommorna skulle bli fula efter ett par timmar utan vatten...
    Så att det blev något annat istället, som var också jättefint.

    Men den här bilden är det som fick mig att älska tanken med dahlior:

    trendinozze.blogspot.com/2011/02/cuore-aperto.html

  • passionsblomman
    Ankis88 skrev 2011-12-21 15:11:22 följande:
    Jag ville jättegärna ha dahlior i min bukett, men floristen sa att blommorna skulle bli fula efter ett par timmar utan vatten...
    Så att det blev något annat istället, som var också jättefint.

    Men den här bilden är det som fick mig att älska tanken med dahlior:

    trendinozze.blogspot.com/2011/02/cuore-aperto...
    Jaså sa hon? Vad konstigt. Jag har själv gjort brudbinderier med dahlior och de har varit hur fina som helst. Vad förvånad jag blir att du fått det svaret!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    fasit skrev 2011-12-21 16:25:18 följande:
    Tack för svaren! Jag funderarpå dahlior i vitt och orange och kanske ngt grönt ochngt annat iblandat. Både till bukett och dekoration. Någon som har en hum om priser?

    Det beror alldeles på


    vilken kvalité du väljer, vart i landet du bor och  vem du handlar av.

    Du kan beställa hela buntar av floristen och då är det billigare än att köpa styckevis-förutsatt att du själv gör varuvården, alltså rensar och snittar om blommorna.
    Förutom det jag sa ovan, så spelar tillgången vid tillfället roll. Men allmänt sett, så är Dahlia inte en av de dyrare blommorna, utan bör finnas i prisspannet 15-25 kr/st, beroende på vad jag räknade upp.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • augustesen
    Ankis88 skrev 2011-12-21 15:11:22 följande:
    Jag ville jättegärna ha dahlior i min bukett, men floristen sa att blommorna skulle bli fula efter ett par timmar utan vatten...
    Så att det blev något annat istället, som var också jättefint.

    Men den här bilden är det som fick mig att älska tanken med dahlior:

    trendinozze.blogspot.com/2011/02/cuore-aperto...
    Wow vilken vacker bukett! Den bilden sparade jag i mitt bröllopsgalleri!
    passionsblomman skrev 2011-12-21 14:52:41 följande:
    Dahlior är en underbar blomma till brudbinderier. Den finns i augusti (jag brukar rekommenderar den som alternativ till Pioner för dem som gifter sig efter piontid) och du beställer dem enkelt hos din florist.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nej va bra! Jag ville gärna ha pioner men är för sent, men dahlior är vackra också så bra att veta att dom också fungerar!
Svar på tråden Dahlior