MrsSilfverblad2b skrev 2011-12-21 11:20:39 följande:
Hej!
Det är ju väldigt svårt att råda er till något. Vill inte stressa din sambo samtidigt som ni inte vet hur lång tid det tar för er att bli gravida. (om det ens blir, vilket det säkert gör men det kan ju ta lång tid)
Förstår att din sambo vill ha heltidsjobb eftersom det ger en ekonomisk trygghet men det går ju att lösa ändå. Ex, att du får ta ut fler mammadagar. Vet inte vad du har för jobb, men du kanske skulle kunna gå in och jobba 1 dag i veckan, alt några timmar i veckan uppdelat på dagar?
Glöm inte heller bort att du ska vara gravid 9 månader innan bebis. Börjar ni nu så kanske ni får bebis om 1 år (bara ett exempel!!) och på 1 år kanske han hinner skaffa sig ett heltidsjobb?
Som du skrev så verkar det aldrig som att det är rätt tid att skaffa barn. Jag blev gravid utan heltidsjobb och med en rundresa i Afrika inbokad. Det tog säkert halva graviditeten innan jag kände mig glad och lycklig över vad som skulle komma. Nu är vår dotter snart två och jag kan inte tänka mig ett liv utan henne, hon är det bästa som hänt oss och jag är så otroligt lycklig över henne. (sen är det klart att jag skulle vilja gömma mig under täcket ibland också, alla dagar är inte perfekta).
Prata med honom och hör om det "bara" är jobbet som är i vägen? I så fall löser ni det! Försök inte pressa honom bara, det kan ju ge motsatt effekt. Tror dock att de flesta är lite skraja för att fatta det beslutet. Inte så konstigt, livet blir ju totalt förändrat!
Stort lycka till!
Precis,finns ju inget som lovar att vi blir gravid på en gång, det kan ju ta hur lång tis somhelst eller hur kort tid somhelst det kan vi aldrig veta. Och jag har ett sådant jobb att jag kan komma in och jobba 1-2 dagar i veckan eller bara jobba dagtid till en början så min man har sin chans att få vara pappa ledig så länge han vill.
Det ska jag göra, han är ju så sugen på att bli pappa men allting löser sig i längden. Har en underbar mamma som kommer ställa upp för oss och hon har sagt att hon kan gå in och vabba om barnet blir dåligt osv. Jag får hoppas och längta en stund till och rådfråga min man :")