Problemet är min fästmans mamma
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men jag ska försöka att hålla mig kort. (Ursäkta avsaknaden av radbrytningar, ipad:ens fel). Hon är väldigt manipulativ och försöker hela tiden att få sin vilja fram genom att ge andra i hennes närhet dåligt samvete. Tex nu till jul är det jättesynd om henne eftersom jag och min fästman ska fira med min familj, en annan av hennes barn ska fira med sin frus släkt och det blir bara tre personer som firar med henne då. Hon är van att få ha alla hennes barn hos sig eftersom de inte har någon direkt släkt i sverige som de har behövt kompromissa med vid jul och andra högtider. Själv kommer jag från en rätt så "vanlig" familj med släktingar lite utspridda i sverige och enda sen vi var små så har det varit olika konstellationer beroende på vilka som kunnat komma, och man har försökt att pussla så att man ska träffa så många som möjligt tex har vi ofta haft "storjul" vartannat år och vartannat år har man varit på olika håll. Hon förstår inte att vi inte kan vara med henne jämt! Jag kan förstå att det är jobbigt för henne, men det blir inte bättre av att hon ska ge en dåligt samvete. Jag vill ha en bra relation med henne och jag vill att det ska vara kul att träffa dem men det blir så svårt när vi "måste" träffa dem för hennes skull och inte för att vi faktiskt vill det. Hon har haft en brokig uppväxt med både misshandel och skilsmässor. Hon är också jätterädd att "förlora" sina barn, men att hon beter sig som hon gör ökar bara risken för det! Ena stunden kan hon vara hur gullig som helst, säga att hon älskar mig och att hon tycker om att jag är en stark tjej med egna åsikter. Några dagar senare (oftast när hon druckit alkohol) får man höra kommentarer om att jag minsann ska sköta mig och inte lägga mig i saker och ting. Vi kan ha en bra relation i flera månader, sen säger hon sådana saker och allt är förstört igen. För mig tar det många veckor att komma över att hon säger sådana saker. Kan tillägga att förra julen var ett rent h-vete, (stora familjegrälet 2.0) och jag hade faktiskt en bra känsla inför denna jul som vi jobbat på att fixa ihop igen hela året egentligen MEN SÅ FÖRSTÖR HON IGEN! Vad tusan ska jag ta mig till?! Jag vill att allt ska bli bra och att alla ska vara glada osv. men det känns omöjligt att få någon slags stabilitet. Hon har gått hos psykolog förut, min fästman säger att det inte gjorde någon skillnad... Hoppas ni orkat läsa, var tvungen att skriva av mig lite. Kramar till er alla!