• Anonym (Ledsen)

Ska det vara såhär?

Jag är 21 och ska gifta mig i sommar. Mina vänner är i samma ålder som mig och vi är ett gäng på 5 tjejjer. Jag har hittills känt att det ska bli otroligt kul att få ha dem nära på min stora dag. Nu märker jag en viss distans som de håller till mig och jag ser ingen som helst entusiasm när jag föreslår att vi ska hitta på något. Någon  skyller på jobb och andra på att julen är till för att fira med familjen.. Till saken hör också att vi tidigare umgåtts i ur och skur och nästan varje dag och nu är det tydligen svårt att "hitta tid" att umgås ens en gång under julen.  Är det normalt att det blir såhär när man blir äldre? Eller är det något annat som ligger bakom?
    Jag känner att jag helt mist mina vänner och det är SÅ jobbigt!!

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Ska det vara såhär?
  • Anonym (Jennifer)

Jag är 23 år och för mig har majoriteten av de vänskapsrelationer jag har förändrats mycket de senaste åren. Tidigare umgicks jag mer än gärna med de närmsta kompisarna dagligen, jag festade gärna med hela gänget under helgerna osv, nu ses vi klart mer sällan. Vår vänskap är nog starkare nu än den var då, men annorlunda. Vi vet att vi finns där för varanra även om vi inte behöver träffas lika ofta för att få det bekräftat. Jobb, universitet, familjen, träning och att bara få vardagen att gå ihop med matlagning, tvätt, disk, relationen och allt annat tar mer tid nu är förr, speciellt när jag bodde hemma och bara gick på gymnasiet. Nu är jag vuxen och likaså är vännerna som har minst lika mycket som jag att fixa med. Sen värdesätter jag nog tiden med min blivande mer nu är jag gjorde för några år sedan, att bara vara hemma vi två.. men jag älskar fortfarande vännerna och tiden vi ses är värd otroligt mycket!!

Har kompisarna exakt samma liv nu som de hade tidigare, samma partners, boende, jobb/skola eller har deras liv förändrats något de senaste åren? Kanske har de helt enkelt mycket just nu och det behöver inte alls vara personligt riktat mot dig..

• förlovadflicka

Tror det är väldigt vanligt när man blir lite äldre, och särskilt när man gifter sig, man kan ju inte hänga med tjejlompisarna varje dag när man har ett äktenskap att vårda :) livet tar tid och bara för att ni inte träffas lika ofta betyder inte att ni int fortfarande är vänner :)

Svar på tråden Ska det vara såhär?