• Anemone

Kopparspiral?

Hej!

Jag har gått på allt ifrån minipiller, till "vanliga" p-piller till p-ring och ingenting fungerar. Hormonerna sätter mig ur balans och jag blir väldigt lättstött/deppad.

Nu står jag i valet och kvalet om att börja använda Yasmin p-piller (något barnmorskan rekommenderade som sista alternativ när det gäller hormonpreparat) eller kopparspiral.

Själv har jag blivit mer och mer negativt inställd till piller och börjar vänja mig vid tanken på att prova spiralen. Det är dock alla otäcka biverkningar som skrämmer mig. Ont att sätta in, mer mens, mer mensvärk, svamp etc.

Någon som provat och kan berätta om sina erfarenheter?

• Svar på tråden Kopparspiral?
  • sofi 88

Yes, jag har gått ungefär samma väg som dig. Tror jag haft 5 olika p-piller, ett minipiller och p-ring. Mer eller mindre biverkningar av allt. Då fick jag rådet med kopparspiral, gick till gyn som satte in den och det var för mig ingen trevlig upplevelse.

Jag har inte fött barn, har man gjort det ska det väl vara smidigt men på mig fick man fixa och trixa och knipa om tappen med tång, otroligt smärtsamt. Sen när den väl satt där skulle det ju vara bra, och biverkningarna från p-piller var ju borta men istället fick jag mer mens. Det blev maxiplusplus tampong och binda de värsta nätterna, störtflod helt enkelt. Och ibland huggande mensverk på ett sätt jag inte haft innan, tillslut tog jag ut den eftersom den hade följt med till viss del när jag skulle byta tampong. Det kändes dock inte när man tog ut den, så det var ju bra. 

Fördelarna är ju inga hormoner och man slipper tänka på något varje dag. Jag skulle nog tänka en gång extra innan jag satte in kopparspiralen... Men får man kraftiga biverkningar av allt, jag då kanske man ska överväga, annars kan ju faktiskt kondom vara ett bra alternativ, eller typ pessar, finns ju andra metoder. Nu är jag inne på mitt 6e p-piller märke och visst, får biverkningar men det är bättre än med spiralen. Så spiral är inte bara guld och gröna skogar, det kan bli väldigt dumt om det inte funkar.  

• Sara 120707

Har du funderat på någon typ av pessar?

Det finns ju de som är ganska små och omärkliga.

Har själv haft problem med p-piller och har nu beställt en femcap.se

Kan inte fatta att jag inte hört talas o det innan.

Kika på femcap.se

• BlomAnna

För mig fukade inte sprial nåt bra. jag fick tre livmoderinfektioner inom 1½ år. De tror visserligen inte att de beror på det men att det sprialen liskomgjorde att urinvägsinfektioner vandrade upp och att den låg och störde.

Jag mådde dock bra när jag slapp hormoner och hag blödde inte s'rskilt mycket mer än innan och mensen var regelbunden.

Har flera vänner som tycker att kopparspiral funkar jätte bra.

• Anonym

Jag provade Yasmine för några år sedan när jag hade problem med mellan blödningar när jag använde mina vanliga ppiller. Har tagit Cilest 28 och novoletta/ Allernova. Har sedan jag var 10 "lidigt" av stämpeln Depprision/ångest/nedstämdhet och nåde cilest och novoletta & allernova har fungerat jätte bra på mig. Men Yasmine wow då var jag hemsk. är vanligtvis en ganska snäll tjej. Men då blev jag en otrolig Bitch. Efter att jag bytt tillbaka blev jag snäll igen. Tog dessvärre några månader innan jag insåg vad som gjorde mig så grinig annars hade jag bytt tillbaka tidigare. Då tar jag gärna mellanblödningar när de vill komma om jag får fortsätta vara snäll.. 

• Trivia

För mig har spiralen funkar toppen! Fick inga biverkningar öht förutom lite mer mensvärk. Knipa tag i livmodertappen med en tång gör de även på oss som fött barn och nej, det är ingen trevlig upplevelse. Men sen sitter den ju där och kan göra i flera år om det inte blir några problem.

• sofi 88
    Trivia skrev 2011-12-13 22:18:12 följande:
    För mig har spiralen funkar toppen! Fick inga biverkningar öht förutom lite mer mensvärk. Knipa tag i livmodertappen med en tång gör de även på oss som fött barn och nej, det är ingen trevlig upplevelse. Men sen sitter den ju där och kan göra i flera år om det inte blir några problem.
    Oftast ska det inte krävas att man kniper med tång, inte om det är en skicklig gynekolog/BM som gör det, det är i alla fall vad jag har hört. Däremot om det är trångt eller krokigt eller vad man ska kalla det kan det ibland krävas. Men oftast ska det som sagt inte behövas. Har hört och läst på nätet om flera som fött barn som knappt känt något vid insättningen men nästan alla som inte fött barn har beklagat sig att det gjort ont. Men det är ju bara den infon jag sökte innan jag själv satte in, ingen särskilt grundlig undersökning.
  • Margaux

Jag märkte inget när den sattes in och jag har heller inga biverkningar. Eventuellt lite rikare mens dag ett och två... Sen känner jag av ägglossningen mera nu med en halvdag typ med mensvärk. Verkligen inte något man inte kan leva med! Hur bekvämt som helst!! (jag har fött barn)

• Macy

Jag har kopparspiral och är supernöjd!!!

Visst kändes det lite att sätta in, men de 20 sekunderna överväger lätt allt strul som jag haft med p-piller och minipiller. Själv mådde jag faktiskt värst av yasmine, kändes som att jag konstant gick med ett grått moln över huvudet.

Ang mens har jag absolut inte märkt av varken mer blödning eller att jag får mer mensvärk. När jag satte in spirlalen hade jag lite molande värk, som typ mensverk i två dagar sen gick det över.

Jag skulle snarare vilja höja spiralen till skyarna, bättre humör och följden av det blir mer mys med m2b och ingen vidrig viktökning och ångest som av yasmine.

PS. Jag har inte fött barn innan, vilket jag även tycker är en klar fördel med spiralen då det går fortare att komma igång när vi väl har bestämt oss för att jobba på bebbe eftersom man inte rubbar menscykeln som med andra prepparat. DS.

• Aniara4

Har du funderat på hormonspiral? Det är visserligen också hormoner, men den lägsta dos man kan tänka sig eftersom det framför allt verkar lokalt. Jag har också svårt med hormoner, blir fullständigt bindgalen av både p-piller och minipiller, men hormonspiralen funkar bra.

Men för mig var det iofs aldrig ett alternativ med kopparspiral eftersom jag redan hade väldigt plågsamma och rikliga menstruationer, så att öka på det ännu mer var det sista jag behövde. Hormonspiralen har ju motsatt effekt, och jag slapp mensen helt de första åren.

• Trivia

Sofie 88: Ja jag är väl kanske lite trång och krokig då ;) Satte in min första spiral innan jag varit gravid och ja, det gjorde asont. Dock var den bm väldigt okänslig. Hon som satte in den jag hade efter att min dotter föddes var betydligt bättre. Hon försökte visserligen sätta in den utan att använda tången men det gick inte. Däremot fick jag använda en TENS-apparat under isättandet så då var problemet med smärtan löst. :)

• Pernillaaa

Jag har testat hormonspiralen som fungerade bra till en början. Men efter ca 1-1½år började den strula och jag fick jättemycket problem med den.

Testade att gå över till p-piller men blev gravid utan slarv. Så efter att ha försökt mig på det flera gånger med "dåliga" resultat sa jag att jag provar kopparspiralen.

Det var verkligen det bästa jag gjort!
    Tyckte inte det gjorde överdrivet ont att sätta dit den, man kom snabbt över det liksom.

När jag väl fick mens igen blev jag chockad, på ett positivt sätt.
    Alla pratar om att man får rikligare mens och mer ont men för mig har det snarare varit tvärtom. Jag har mindre blödningar och INGEN mensvärk. Hade problem med svamp tidigare men nu har jag inte haft några problem med det alls. Enda som "är" är väl att jag känner av min ägglossning tydligt.
    Så för mig har det verkligen fungerat toppen!

• Naive

Jag har också en kopparspiral (sedan i våras) och har inte fött barn. 

Jag måste säga att det nog är det bästa som hänt mig på p-medels fronten! Jag hade lite mer mensvärk och blödningar de första 2 gångerna, men efter det har det "jämnat" ut sig och det är i princip som innan nu. 

Klart att det kändes ordentligt när den blev insatt, men som någon annan sa, så är det ett litet pris för friheten man får utan hormonpreparat (eller kondom!)!

Jag kan bara rekomendera det!  

• Anonym (Hormonspiral)

Jag har haft kopparspiral förut, just för att jag inte ville ha hormoner. Det  var som ett slakthus varje månad och det kändes som att jag jämt hade mens. För sex år sedan bytte jag till en hormonspiral och det är helt underbart! jag skulle rekommendera det till alla! Visst känns det när dom sätter in den, men det tar typ två sekunder, och så himla ont gör det inte. Sen sitter den ju där och man behöver aldrig bry sig om den.

Som någon skrev tidigare här så verkar ju en hormonspiral bara lokalt i livmodern, min barnmorska sa att dosen är mycket lägre än minipiller. Min mens försvann nästan helt rätt så snabbt efter insättandet, och nu är den helt borta. Så är det för i stort sett alla som har hormonspiral eftersom livmoderslemhinnan inte tjocknar, det är ju det som är mensen.

Om jag vore du skulle jag fråga barnmorskan om hormonspiral, det är ett jättebra alternativ.

Lycka till!

• durrasflikka

Jag hade inte fött barn när jag satte in min kopparspiral och jag tyckte inte att det gjorde ont, fick inga biverkningar av den. Men efter ca 6 månader så blev jag dock gravid, inte för att det gjorde något för oss.
    Jag hade kopparspiral för att jag haft blodproppar i mina lungor efter att jag ätit p-piller i 6 år. Min son är född med ks och jag har nu en hormonspiral som funkar utmärkt. Jag hade satsat på att prata med min bm om hormonspiral om jag var dig. Vet dock att vissa inte vill sätta in det på tjejer/kvinnor som inte har fött barn.

• Januaribrud

Jag har kopparspiral och är jättenöjd. Åt, innan jag fick min dotter P-piller, och fick vänta ett år på att få en normal menscykel efter att jag slutade med dem vilket är drygt när man planerar att skaffa barn. Aldrig mer hormoner för min del! Mådde också otroligt mycket bättre utan hormoner och upptäckte att P-piller hade påverkat mig mer än jag trott.

Jag fick lite ont efter att jag satte in spiralen, typ mensvärk, som gick över nästa dag. Jag hade något ökade blödningar de två första gångerna och sedan som vanligt. För mig har kopparspiral varit toppen inget man behöver tänka på och inga hormoner som påverkar kroppen.

• tweety

hejsan!

rekomenderar varmt kopparspiral, har som många andra provat alla märken av p-piller på marknaden som finns typ, och ingen som fungerat av olika anledeningar.

Sedan bytte jag gyn mottagning och bm sa varför har du inte slutat med hormonerna för om de inte fungerar. Så hon rekomenderade kopparspiral.

Jag har inte fött barn och visst kändes det när den sattes in och ca 5 dagar efteråt hade jag lite blödning och som en vanlig mensvärk.

De första 6 mån hade jag rikligare och längre mens och lite mera värk, men sedan har detta avtagit och nu har jag som innan, men känner som de andra har skrivit när jag har ägglossning och kommer på mig själv varje månad att tänka  -men jag ska ju inte ha mens ännu, och kommer på att visst ja det är ju ägglossning på gång.

Lycka till 

• kaffeälskaren

Jag är oxå en tjej som har kopparspiral, för mig har det varit absolut det bästa alternativet. Jag skojjar inte om jag säger att jag har provat 5-10 olika p- piller/ minipiller. Anledningen till att min bm rek. det till mig är att jag klarar inte några hormoner. Jag får våldsamma migränattacker samt att jag blir djävulen personifierad. Så spiralen sattes in när jag var 19 och jag hade inte fått några barn då. Innan den sattes in berättade bm hur det hela gick till och jag skulle ta två Alvedon innan just för att det kunde kännas. Då jag satte in den första gången tyckte jag att det var mer en nypande känsla ( antar att det var tången). Hade sedan som lite mensvärk men mer än så. Blödde lite mer än vanligt i ca. 6 månader. Efter det har det inte varit några som helst problem. Som andra sagt att plocka ut det den känns inget. När jag satte in en ny efter första barnet kändes det inte alls. Så känner man att man inte klarar av hormonerna så tycker jag att kopparspiralen är ett bra alternativ. Visst kondom är ju toppen i många avseenden, men är det bara jag som tycker att det känns som att äta kola med papper på??

Svar på tråden Kopparspiral?