• Anonym (orolig student)

Hoppa av skolan för att kunna gifta sig?

Hej allihopa, jag har ett problem som börjat orsak stress, förtvivlan och ångest mitt i allt det underbara bröllopsplanerandet och skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få.

Nu vet jag att jag måste ta ett beslut på egen hand, men dela gärna med er av liknande erfarenheter och berätta vad ni skulle gjort i min situation.

Såhär är det:

Jag går min första termin på universitetet men har inte klarat av en enda delkurs hittills så jag kommer förmodligen att få gå om nästa termin. Det innebär att jag inte kommer att få något studiemedel.
    Nu har jag börjat jobba för en firma där jag får jobba hemifrån och så ofta som jag kan och vill.
    Min lösning är att satsa på jobbet så att jag har pengar till att förverkliga bröllopet och alltså hoppa av skolan. Jag gifter mig i början av maj så jag skulle i sånt fall börja plugga igen hösten 2012. 

Försöker nu se om min lösning i längden kommer att löna sig. Vad tror ni ?

Tacksam för svar,

ängslig..

• Svar på tråden Hoppa av skolan för att kunna gifta sig?

Jag önskar mig inte värsta stora bröllopet och jag har inte tänkt lägga så mkt på det hela heller men det känns ändå jobbigt nu när jag inte vet om jag kommer att klara denna kurs och skulle då helst satsa på att jobba o planera bröllopet och sen ta igen terminen till höst. men då är det ju det också. om jag inte tar igen det jag missar nu i vår kommer jag att börja höstterminen med att ta igen  oavklarade kurser. men helt ärligt är jag väldigt skoltrött och har inte alls samma ambitioner som jag hade när jag gick på gymnasiet. det kan ju vara bra att komma bort från skolan ett tag och fokusera på annat en kort tid för att samla krafter och börja sen igen med skolan. eller ä dt en dålig idé ?

• knyttan
    Anonym (orolig student) skrev 2011-12-13 19:47:04 följande:
    Jag önskar mig inte värsta stora bröllopet och jag har inte tänkt lägga så mkt på det hela heller men det känns ändå jobbigt nu när jag inte vet om jag kommer att klara denna kurs och skulle då helst satsa på att jobba o planera bröllopet och sen ta igen terminen till höst. men då är det ju det också. om jag inte tar igen det jag missar nu i vår kommer jag att börja höstterminen med att ta igen  oavklarade kurser. men helt ärligt är jag väldigt skoltrött och har inte alls samma ambitioner som jag hade när jag gick på gymnasiet. det kan ju vara bra att komma bort från skolan ett tag och fokusera på annat en kort tid för att samla krafter och börja sen igen med skolan. eller ä dt en dålig idé ?
    Jag började på universitetet direkt efter gymnasiet och var nog rätt skoltrött fast jag fattade inte det själv. Började plugga mest bara för att man "skulle". Vilket innebar att jag inte hadde någon klar inriktnig och pressade mig igenom en massa kurser - har väldigt hög arbetsmoral och dessutom en ganska stor dos av prestationsångest - och klarade allt, men det skedde till priset av min egen hälsa. Jag fick ta ett långt studieuppehåll när mina kompisar började bli färdiga med sina utbildningar, och när jag väl var redo till att börja plugga igen så ville jag helt byta inriktning vilket var lättare sagt än gjort med det mesta av csn förbrukat på en halvfärdig utbildning som jag inte ville fortsätta...
       Mitt råd är att man inte ska börja plugga på universitetet förrän man vet vart man ska och är motiverad. Skulle inte rekomendera någon att hoppa av studierna för att fixa ett bröllop, men nu verkar det ju inte riktigt vara där skon klämmer, eller? Kanske är bröllopet bara den ursäkt du behöver?
    knyttan skrev 2011-12-13 21:00:57 följande:
    Jag började på universitetet direkt efter gymnasiet och var nog rätt skoltrött fast jag fattade inte det själv. Började plugga mest bara för att man "skulle". Vilket innebar att jag inte hadde någon klar inriktnig och pressade mig igenom en massa kurser - har väldigt hög arbetsmoral och dessutom en ganska stor dos av prestationsångest - och klarade allt, men det skedde till priset av min egen hälsa. Jag fick ta ett långt studieuppehåll när mina kompisar började bli färdiga med sina utbildningar, och när jag väl var redo till att börja plugga igen så ville jag helt byta inriktning vilket var lättare sagt än gjort med det mesta av csn förbrukat på en halvfärdig utbildning som jag inte ville fortsätta...
       Mitt råd är att man inte ska börja plugga på universitetet förrän man vet vart man ska och är motiverad. Skulle inte rekomendera någon att hoppa av studierna för att fixa ett bröllop, men nu verkar det ju inte riktigt vara där skon klämmer, eller? Kanske är bröllopet bara den ursäkt du behöver?
    jag känner att om jag gifter mig så kommer allt att falla på plats. men det kanske bara är en fantasi. men jag tror det och i o m att jag planerar bröllop o är så ivrig att klara av det steget i mitt liv kanske det bästa är att lyckas med ett steg för att sen ta tag i nästa, som då skulle vara mina studier. 

tack för ditt råd, egentligen vet jag vad jag vill plugga till men just nu har jag ingen studiemotivation och kanske är det just för att jag är så inne på planerandet av bröllopet. många skrev här att de tyckte att studier absolut gick före bröllop och visst har de rätt men om jag behöver klara av ett steg för att ta mig till nästa så gifter jag mig nog först.
  • Emelie 87
    Anonym (orolig student) skrev 2011-12-13 21:26:49 följande:
    tack för ditt råd, egentligen vet jag vad jag vill plugga till men just nu har jag ingen studiemotivation och kanske är det just för att jag är så inne på planerandet av bröllopet. många skrev här att de tyckte att studier absolut gick före bröllop och visst har de rätt men om jag behöver klara av ett steg för att ta mig till nästa så gifter jag mig nog först.
    Ja, om du känner att du saknar motivation så ta en paus, det är ingen dum idé alls. Jag var själv ganska omotiverad och precis som knyttan pressade jag mig igenom en hel rad kurser, vilket inte gav några bra betyg eller något. Jag kände att... fan liksom. 
    Sedan blev jag gravid och planerade att vara mammaledig den termin jag skulle föda. Jag kan bara säga att det var det bästa jag någonsin kunnat göra. För när jag kom tillbaka till universitetet kände jag mig otroligt mycket mer studiemotiverad.

Dessutom blev det ett barn till, samt bröllop, på samma gång som jag studerade. Så att hitta motivationen kan ibland kräva lite tid på annat håll än kunskapens korridorer. :)
    En man, två barn, oändligt med kärlek
    Emelie 87 skrev 2011-12-13 23:37:25 följande:
    Ja, om du känner att du saknar motivation så ta en paus, det är ingen dum idé alls. Jag var själv ganska omotiverad och precis som knyttan pressade jag mig igenom en hel rad kurser, vilket inte gav några bra betyg eller något. Jag kände att... fan liksom. 
    Sedan blev jag gravid och planerade att vara mammaledig den termin jag skulle föda. Jag kan bara säga att det var det bästa jag någonsin kunnat göra. För när jag kom tillbaka till universitetet kände jag mig otroligt mycket mer studiemotiverad.

Dessutom blev det ett barn till, samt bröllop, på samma gång som jag studerade. Så att hitta motivationen kan ibland kräva lite tid på annat håll än kunskapens korridorer. :)
    åh tack tack tack! tusen tack. då är jag kanske inte så knäpp ändå :P

nu är problemet min familj, som håller hårt vid att man ska satsa allt på sina studier och ett avhopp (eller bara en paus) är en dödssynd.. tror nog inte jag ska berätta för dem, samtidigt som man inte vill gå runt o verka dölja något heller lixom. suck...  
  • Anneli256

har inte läst alla inlägg..
    Men jag undrar vad är det som orsakat att du inte har fullgjort någon kurs alls? Är det rätt utbildning? Är det rätt nivå..eller kanske för svårt? Behöver du förkunskaper? Vad händer annars i ditt  liv..

Det är många år sedan men jag hoppade av gymnasiet.. inte alls samma som högskolan..med motiveringen att jag var gravid och fick ont i ryggen.. hahaha lr hur.. då var det bara nattagammalt och kunde definitivt inte orsaka några ryggproblem... Hade kunnat fullfölja mina studier om jag velat trots graviditet.. Den egentliga orsaken till att jag inte ville läsa.. var dels att d var fel linjeval.. dels att jag låg efter i många ämnen.. lättare att ge upp egentligen. Några år efteråt läste jag in gymnasiet på komvux o fortsatte med högskolestudier.. o idag arbetar jag med något helt annat än vad jag valde från början.

Det är inte alls säkert att det är så i ditt fall... men jag funderar över orsaken till ditt bristande studieresultat för det kan väll inte relateras till ditt stundande bröllop?

Om du ska lägga ner pengar på en utbildning så är det viktigt att det känns rätt.. som du själv sa.. bara du som har svaret och du som fattar beslut. Men mitt råd är att du verkligen rannsakar dig själv.. och finner den egentliga orsaken till att du funderar på att hoppa av.. Kanske d är att du vill prioritera bröllopet.. eller kanske d känns tufft med allt som måste tas igen...eller så är det något annat. Och om d är bröllopet.. finns det då andra sätt att lösa den ekonomiska biten? Ska ni skjuta på bröllopet? eller dra in på något kostsamt??

Lycka till

• Emelie 87
    Anonym (orolig student) skrev 2011-12-14 09:49:14 följande:
    åh tack tack tack! tusen tack. då är jag kanske inte så knäpp ändå :P

nu är problemet min familj, som håller hårt vid att man ska satsa allt på sina studier och ett avhopp (eller bara en paus) är en dödssynd.. tror nog inte jag ska berätta för dem, samtidigt som man inte vill gå runt o verka dölja något heller lixom. suck...  
    Det viktiga är hur du känner inför det hela. Du ska ju så klart göra det som känns bäst för dig. 
  • anne på grönkulla

Att inte plugga för ett bröllop verkar helt vansinnigt i min värld. Men att inte plugga för att man saknar motivation eller har hamnat på fel inriktning verkar vara ett klokt beslut. Varför låta bröllopet avgöra? Är det inte hur du känner för studierna som ska vägleda beslutet om att fortsätta utbildningen eller inte?

• SaraJoakim

Jag går också på uni men hoppas bli färdig innan vi gifter oss. Kuggade just min första tenta och det känndes hur knäckande som helst och att hitta ny energi är jättesvårt!! Jag har omtentan nu på fredag.. hemska tanke. Ge inte upp utan kämpa på!! De flesta går igenom ups n downs på universitetet! 

Outch... bröllop i maj är tight när man pluggar alltså... sluttenta brukar ligga i maj/juni och du vill ju inte stressa med det i samband med er stora dag. En tanke bara, i övrigt tycker jag bara att det är upp till dig, men tänk på det när du ska bestämma dig; är du tjejjen som hinner med allt i maj/juni? 

Känn inte att du ska göra eller prioritera det ena före de andra! De viktigaste är att du gör det i den ordning som känns rätt för dig och Er. ta en paus och glömma tenta stressen - okej. Planera bröllop - okej. göra lite av varje - okej. Allt är okej för oss, men det ska kännas Rätt för Dig! :) Lycka till tjejjen!

• Daludd

Jag skulle satsa på att klara av skolan, lära mig bra studieteknik och hitta "lunken" i det. Du kan klara universitetsstudier, det kan de allra flesta. Men det kan vara lite överväldigande ibland, särskilt med disciplinen.

Man kan absolut ta studieuppehåll - men du beskriver det inte ens så, utan säger "hoppa av". Hur du använder orden där tror jag säger en del om hur det kanske kommer att gå. Många börjar inte igen.

Satsa på utbildning före bröllop. Det säger sig självt vad som gör dig lyckligast i längden. Bröllopet är en dag. Utbildningen påverkar varenda dag av ditt liv, resten av ditt liv. 

• Daludd

Kan inte det faktum att du ska gifta dig vara en motivation för övrigt? Typ - jag vill vara utbildad och ha ett jobb jag tycker om och därmed vara en lyckligare människa att vara gift med. Tjäna mer pengar. Kunna göra det vi vill... osv?

Hoppas du hittar motivationen igen och satsar på utbildning så att du inte behöver knega så förfärligt senare i livet! Lycka till :) 

• MalinLarsson

Om du nu har fått ett jobb, som du trivs med, så kanske du ska satsa på det ett tag istället. Du verkar ju ändå rätt skoltrött. Att jobba är ju också en erfarenhet du tar med sig senare i livet. Jag tycker att det hade varit värre om du skrivit att du pluggade, men för att ha råd med bröllopet måste hoppa av skolan och jobba.

tack alla för era fina svar.

nu har jag bestämt mig för att ta paus nästa termin för att jobba och ta körkortet och såklart planera bröllop.

skrev till min studieadrministratör på Stockholms Universitet följande:

"Jag skulle vilja frysa mina studier till HT 2012. Går det? Hur gör man?"

Och fick detta som svar:

"Om du inte har något särskilt skäl så är svaret nej. Jag hänvisar till HSVFS 1999:1 HF 7 kap. 33 §. Du kan göra avbrott på programmet, men då måste du söka till det igen när du vill återuppta dina studier."

Kan någon förklara detta för mig. Förstår inte riktigt..

• Sara 120707

http://www.hu.liu.se/ledning_kansli/studentenheten/dokumentarkiv-valbara-kurser/1.68825/studieuppehall_forlangt_2.pdf

De menar att de inte kan garantera dig en plats till hösten utan du måste söka till våren som alla andra.

Enda gången dom garanterar dig plats tills du kommer tillbaka är om du har ett särskilt skäl tex värnplikt.

Iom att du inte tagit några kurser så är det ju inget jätteproblem det är bara att börja om från början.

Glöm bara inte att söka senast den 15 april.

OBS! Läs mina tidigare inlägg för du måste tänka över hur du ska göra med csn, det finns ett par olika alternativ som jag skrivit om tidigare.

• Dejli
    Sara 120707 skrev 2011-12-20 15:31:22 följande:

www.hu.liu.se/ledning_kansli/studentenheten/d...

De menar att de inte kan garantera dig en plats till hösten utan du måste söka till våren som alla andra.

Enda gången dom garanterar dig plats tills du kommer tillbaka är om du har ett särskilt skäl tex värnplikt.

Iom att du inte tagit några kurser så är det ju inget jätteproblem det är bara att börja om från början.

Fast det är inte säkert att det är så... jag tror nämligen inte att man kan läsa om samma kurs med samma kurskod en gång till. Så har det varit när jag läst distanskurser som jag inte slutfört, om man inte gör klart dem inom den tid man har på sig (tror det var 3 år på de jag läst) så fryser den inne och man kan inte söka den igen. Däremot så kan man ju tenta av dem i efterhand, men man bör inte kunna få studiemedel etc för att läsa om kursen en gång till.
  • Sara 120707

När det gäller program brukar man få lov att läsa om kurser som man inte klarat.

Hon kan inte få något studiemedel för det första halvåret men det står i de inläggen jag hänvisar till.

Svar på tråden Hoppa av skolan för att kunna gifta sig?