• Anonym (förvirrad...)

Har min m2b alkohol problem?

Hej,

Jag har varit lite orolig ett tag før min m2b. Vi jobbar begge skift, jag jobbar natt och han jobbar kvællar i vældigt krævande miljø och det ær otroligt viktigt att kunna komma hem och slappna av efter jobb. Som sækert många kænner.
    Det jag har børjat lægga mærket till ær att min m2b inte verkar kunna slappna av efter jobb utan att ta en øl eller ett glas vin. Det ær liksom, om vi har øl eller vin hemma så klarar han inte hålla tassarna borta.
    Han blir ju aldrig full, men det ær liksom ett -två glas lite oftare æn då och då.

Jag børjade bli orolig efter att vi fått en flaska vin i present av en slækting som sa att detta var en present till oss att njuta av tillsammans. Så stog den i kylen i væntan på att vi skulle ha en mysig kvæll tillsammans. Eftersom vi jobbar skift så e det inte alltid så lætt att få det ihop.
    Nær jag så kom hem en morgon efter jobb (kanske var 2-3veckor efter vi fått vinet) så står den halvdrucken på køksbordet. Jag blev verkligen jætte ledsen och arg och tog det upp med han på kvællen.

Varfør har du druckit vinet som var till oss båda att ha en mysig kvæll?
    Då fick jag bara svaret att han ville ha ett glas før att slappna av nær han kommit hem från jobb kvællen føre och varfør jag var så arg, det var ju bara ett matreillt sak och om vinet betydde så mycket kunde han gå och køpa en ny flaska.

Då sa jag till han att ifall han inte klarar av att slappna av utan att ta ett glas vin så har han ett alkoholproblem.
    Behøver jag sæga att han blev otroligt førnærmad av detta?
    Så klart var jag ju mest arg då att han øppnat en flaska som vi skulle ha tillsammans, tagit 2 glas, låtit den stå ute och bli dålig utan att bry sig.

Men så efteråt har jag lagt mer och mer mærke till att problemet kanske egentligen ær større...

Jag dricker sjælv vældigt sællan alkohol, och tænkte "testa han" med att føreslå en vit månad vilket jag e sæker på han kommer rata...

Jag vet inte alls vad jag ska gøra.... kænner mig så otroligt liten och førvirrad.

• Svar på tråden Har min m2b alkohol problem?
  • Anonym

Kan man inte slappna av utan alkohol så är man beroende, så är det bara, det är inte frågan du behöver ställa dig. Frågan är vad man kan göra åt det och svaret är nog att det är svårt att göra någonting innan han själv inser det...

• Juni 2012

Ja, kan man inte slappna av utan alkohol, då är det ju något fel!

Föreslå en vit månad, blir han arg för det så är det ju bara en ytterligare bekräftelse...

• Anonym

Han verkar ha ett osunt förhållande till alkohol. Förmodligen förminskar han eller förnekar problemet (kanske eftersom han inte tycker det är ett problem?). Det man kan säga är att när det börjar inverka negativt på livet genom att han sårar sig själv eller andra, då är det ett problem.
    Allt är ju inte svart eller vitt, man behöver ju inte vara råalkis eller nykterist, finns ju gråskalor.
    Prata med någon som har erfarenhet av sånt här om du är riktigt orolig. Såg att det finns mycket info på aa.se. Även ett telefonnr där man kan prata med en nykter alkoholist. Kanske låter lite drastiskt. Men du får nog bäst råd från dem.
    Lycka till!

• Daludd

När han insett problemet är det dags att byta ovanan till en bra vana - typ avslappning = vad? Bad? Träning? En hobby? Pyssel? TV-serie? Någonting annat liksom. Alla har ju sin rutin där, alkohol ska nog helst inte vara den. Inte när det är varje dag. Varje helg 1-2 glas för att det är helgkväll hade nog inte oroat mig, men VARJE dag är inte bra.

Svar på tråden Har min m2b alkohol problem?