• Forumvärd

    Det stora JULRACET! Vinn fina priser i Bröllopstorgets jultävling! 5/12

    Då är det dags att öppna lucka nummer två i Bröllopstorgets stora Julrace! Tomte
    Håll i hatten för nu närmar vi oss julen med stormsteg!
    Det är SÅ mycket som ska göras och SÅ många klappar som ska köpas, slås in och gömmas undan.

    Visst brukar det kunna bli lite väl mycket stress så där av och till?
    Man är helt färdigt..Tyst

    Därför vill vi ta del av era bästa avslappningstips!
    Vad gör ni när julstressen blir för påtaglig?
    Avslappning?
    Yoga?
    Skogsprommis?
    Spadag?
    Eller kanske gör ni som mig- rensar chokladasken

    Dela med dig av ditt bästa "gör-dig-av-med-julstress-tips" och vinn en läcker oljelampa från Gardenhome
    www.gardenhome.se



    Passa på att dela med er av era tips och vinnaren meddelas i tråden torsdagen 8/12
    Lycka till!
  • Svar på tråden Det stora JULRACET! Vinn fina priser i Bröllopstorgets jultävling! 5/12
  • jennypenny82

    Vi firar inte julen hemma så jag har inga julsaker hemma alls. Det kändes lite onödigt och vi har inga barn, för då skulle det vara annorlunda. Men just nu är det är väldigt avslappnande att komma hem till ett julfritt hem, särskilt efter att ha varit ute i julhandeln... Dessutom slipper jag julstöket med att ta fram alla grejer ur kartonger och lägga tillbaka allt. Mycket stressfritt!

  • jaggillarrosa

    Mitt bästa avslappningstips är: ANSIKTSMASK!
    Köp såna där portionsförpackade ansiktsmasker som finns. Sedan lägger du på den innan du ska duscha. Det tar bara tio minter längre tid än en vanlig dusch, men man får värsta spa-känslan. Jag har en burk med olika masker i och det är så lyxigt att ta fram och bläddra vilken man ska ha.
    Kör en i veckan hela december vetja.

  • pärlan01

    Det är att ta ett varmt skumbad med massa ljus runt om sen lite låg lugn musik o bara njuta
    det är min bästa avslappning efter en lång o stressig dag om man har varit ute i julhandeln Hjärta

  • Pufflan

    Mitt bästa avslappningstips i jul är detta:
    Skit i julkappar! Vi köper bara en grej var och sedan har vi tävling där man får ett slumpmässigt paket. Det är sån himla hets med att alla ska köpa massa grejer. Skit i det!

  • Oniq

    Skratta.
    Det har man alltid tid och råd med :)

    Även om det kan vara svårt att komma ihåg ibland så bor vi i ett fantastiskt I-land där allt [ALLT] som har med julen bara är lyx, mys och överflöd Cool

    Jag är själv sämst på att 'slappna av' inför jul som egenutnämnd overkill-människa, men jag kan ändå stanna upp titt som tätt och skratta, vara tacksam över vilka möjligheter vi faktiskt har!

    Lukten av nybakta lussebullar,
    pepparkakor,
    hemvändarvännen under julhelgen,
    en varm kopp glögg med glöggtillbehör (inte gott egentligen, men uj så mysigt att värma händerna på den varma muggen).
    Att någon (om man får julklapp) har tagit sig tid för att slå in ett paket åt en,
    tindrande barn,
    det faktum att jag vid flertalet tillfällen fått höra taktikprat om 'hur man äter julbord på bäst sätt',
    julbelysningen på stan,
    någon okänd människa på stan som ser så där glad och förväntansfull ut över att de hittat julklappen han/hon vill ge,
    hemlighetsmakeriet
    & varm choklad med limpsmörgås.

    Allt sånt är bara en bråkdel av det som får mig att bara le.

    Hets, stress och hysteri blir vad man gör den till. Jag har inte råd med massage, knappt tid att få bada själv när man har småbarn - men att stanna upp och le över att våra 'bekymmer' i stor del handlar om att hinna med så mycket extralull som möjligt kan jag göra flera gånger varje dag.


    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Sarkastisk ljubicica

    När jag har en stressig period brukar jag ringa min lillasyster. Vi brukar då ses hemma hos henne eller mig, bara vi två och ha en tjejkväll med massor av tjejsnack, film, musik och pampering för kropp och själ. Vi brukar se gamla klassiska älskningsfilmer, lyssna på härlig 90-tals musik, dansa och hoppa runt, göra manikyr på varandra, lägga ansiktsmasker, göra frisyrer på varandra och allt annat vi kan komma på. Man känner sig som en tonåring igen och glömmer alla bekymmer man har! Efteråt känner man sig lungare, snyggare och fräschare!

  • AndroSid

    När jag känner mig för stressad så brukar jag bylta på mig tonvis med kläder och åka ut till stallet. Ute på landet är det tyst, kallt och vitt vid den här tiden - och när jag har kravlat mig upp barbacka på min hästs varma runda rygg och ridit in i den stillsamma skogen så känner jag mig efter en kort stund lugn och sugen på vinter och jul igen.

  • Tessin

    Mitt bästa avslappningstips är att krypa ner i soffan med en gosig filt, ha något gott att tugga på och sätta på Julkalendern Sunes Jul =) Man kommer både i julstämning, blir glad och avslappnad =)

  • 2 0 1 2

    Jag planerar in julstöket med vänner eller familj. På så sätt blir det inte ett måste, utan en rolig aktivitet med glatt sällskap. Nästa helg till exempel, kommer en väninna med sin dotter och då ska vi göra julgodis (kanske luktar vi lite på glöggen också!).

    Det jag inte orkar baka eller laga, det köper jag utan att skämmas. Gris som gris, oavsett jag kokt den i egen svett och tårar eller fuskat och köpt den på Coop. Och ärligt talat - pepparkakor är både snyggare och godare om de skonats från min hantering! Sådant gör vi för att det är roligt, och för att sonen tycker det är mysigt att pyssla, inte för att vi måste.

    Det som lättar upp stämningen är juldofterna; apelsin, nejlikor, kanel, äpple! Att omge mig med de dofter som gör mig glad och får mig i julstämningen tar bort den lilla stress jag känner.  Skulle jag bli stressad över att julen snart är här (den kommer ju obönhörligen!) sätter jag mig och äter en clementin och väntar på att stressen ska gå över.

    Jag behöver inte vara stressad över jul - jag är ingen gris som hamnar på julbordet!

  • Forumvärd

    Tack tack för alla bra avslappningstips!! Solig

    Vinnare blev:


    Chicita skrev 2011-12-05 10:44:05 följande:

    Det som stressar av mig mest är att sätta sig i soffan och klappa hunden som alltid tar tillfället i akt att lägga sig i knäet.
    Men om jag inte har den möjligheten så använder jag mig av en teknik jag lärde mig på Ju-Jutsun. Det är en sorts lättmeditation som kallas Moksu. Väldigt avslappnande Glad

    Men sen släpper jag alla "måsten".
    Jag måste inget alls. Det jag gör, gör jag för att jag vill. Och då blir allt så mycket lättare


    Bästa tipsen för att undvika stress.
    FUSKA
    -Byt inte gardiner om du inte behöver för att dom är lortiga, piffa upp dom med röda band, rosetter, snöflingor eller liknande så blir dom juliga och det går mycket snabbare att sätta dit och ta bort.
    -Köp färdig inlagd sill, sätt en egengjord ettikett på burken och klä locket med en bit tyg och ett fint band
    -Mycket av julmaten går faktiskt att köpa färdig. Fuska med allt som inte är jätteviktigt att det är hemgjort.
    -Lite skit i hörnen skadar ingen. Hellre en avslappnad och lugn jul med någon dammtuss i hörnen, än en kliniskt ren jul med en sönderstressad mamma och pappa (eller man och hustru / sambo... vad det nu kan vara).
    -Låt affärsbiträdena slå in julklapparna så blir det en bit mindre att stressa upp sig över. Och man hittar ju ändå aldrig papper som funkar när man ska slå in större paket.


    En soffa, en hund och lite fusk på det!
    En avslappning som tilltalade juryn! Tomte

    Grattis!!
    Inboxa din adress till mig!
Svar på tråden Det stora JULRACET! Vinn fina priser i Bröllopstorgets jultävling! 5/12