• Anonym (Gaaah!)

Släkten är värst!(lång)

Sen ett halv år tillbaka så blev det ett stort drama på min blivande mans sida. Vi fick reda på att hans ena syster  hade haft ihop det med sin bästa vänninas man och gått och blivit gravid. Helt sjuk och alla runtomkring blev helt förstöda! Vänninan är till oss en bekant. ( Hon är idag inte ihop med mannen längre och hon har gjort abort).
    Detta var helt ofattbart och något man bara hade ser på tv. Detta är inte första gången utan har sedan innan tagit en annan upptagen kille i bekantskapen. Vi fick såklart nog och alla tog avstånd från henne. Veckorna gick och systern (som har varit lite ostabil sedan innan) försökte ta sitt liv pågrund av att alla vände henne ryggen. Vissa tog denna självmordsförsöket på allvar, och andra inte. Vissa trodde att detta var bara någon slags grej för att få uppmärksamhet.
    Nu idag mår hon väll ok men håller sig undan. Det är väldigt få som har kontakt med henne idag. En annan syster vill absolut inte veta av henne och säger att det kommer ta lååång tid innan hon kan förlåta henne. Min blivande man är inte lika så hård men han har inte glömt vad hon gjorde.

Nu så var det bestämt att vi skulle gifta oss i sommaren 2012 men min blivande man är så trött på detta och vet inte hur vi ska göra med inbjudan till systern. Han tycker vi ska ställa in allting och skjuta upp allt 1 år. Jag förstår honom men tycker att vi måste kunna gifta oss trots detta.

Är det taskigt att inte bjuda systern? Ska man glömma det gamla trots det sjuka hon gjorde och bjuda ändå? Eller är hon inte värd att få komma? Det är många säkert på bröllopet som inte vill träffa henne och vi känner att det kommer bli en konstig stämning. Jag kan leva med att vi inte bjuder henne, var ändå inte så nära henne innan denna händelsen hände. Min man säger att han inte vet.

Om det är något ni inte förstår eller vill fråga så säg till

• Svar på tråden Släkten är värst!(lång)
  • Strawberry

Visst det är illa att ha ihop det med en upptagen man, speciellt om man är vän med hans fru MEN alla kan göra idiotiska saker. Det jag inte förstår är varför ni är så pass sura på henne att ni tar avstånd, det är väl inte ni som blivit bedragna? Även om det är en bekant till er så har hon ju inte handlat för att skada sin familj. Jag tycker ni ska släppa det som skett och bjuda systern. Hon är familj och personligen anser jag att man ställer upp för familjen. Ni borde snarare vara oroliga för att hon verkar må väldigt dåligt och fundera på hur ni bäst ska stötta och hjälpa henne!

• Daludd

Hmm om det inte har hänt något mer än att kvinnan mår dåligt och söker bekräftelse genom att vara viktigare för män än deras familjer/flickvänner/sambos (vilket jag tolkar det som att hon håller på med eftersom hon tvunget måste träffa redan upptagna män) så förstår jag inte alls varför hela hennes familj ska vända henne ryggen? Om hon mått så dåligt att hon till och med velat ta livet av sig liksom... är det ingen som bryr sig om henne?

Om det finns massa annat självdestruktivt beteende med i bilden som gör det omöjligt att umgås med henne, missbruk eller annat så kan jag förstå mer.. men annars tycker jag nog att familjen borde ta sig en titt i spegeln och fundera på om de verkligen ska sitta på sina höga hästar och tycka att de är så bra när de bara skiter i en människa som mår så dåligt. Det tycker jag är långt värre än att hålla på med sexuellt självdestruktivt beteende. (Hon verkar ju varai nivå med en fjortonåring som mår dåligt)

Jag hade bjudit systern och jag hade framförallt tagit upp kontakten med henne långt innan bröllopet och ställt allt till rätta först. Och folk är väl vuxna människor som ska kunna bete sig civiliserat en kväll även om hon är där. Gör dom inte det är det ju inte systern det är fel på.

Oavsett - klart ni kan gifta er, det är ingen anledning att skjuta upp bröllopet. Vad säger att det magiskt blir bättre om ett år? 

• Anonym (Gaaah!)

Avståndet är också för att hon har snackat skit om många (grova saker) också som har kommit fram.

Tack för din syn, man är så låst i sina egna tankar. Det är svårt att ta in en utomstående i ett bråk men ibland kan de vara bra. För de kan se saker som en annan har svårt för

• Anonym (Gaaah!)
    Daludd skrev 2011-11-28 12:11:40 följande:
    Hmm om det inte har hänt något mer än att kvinnan mår dåligt och söker bekräftelse genom att vara viktigare för män än deras familjer/flickvänner/sambos (vilket jag tolkar det som att hon håller på med eftersom hon tvunget måste träffa redan upptagna män) så förstår jag inte alls varför hela hennes familj ska vända henne ryggen? Om hon mått så dåligt att hon till och med velat ta livet av sig liksom... är det ingen som bryr sig om henne?

Om det finns massa annat självdestruktivt beteende med i bilden som gör det omöjligt att umgås med henne, missbruk eller annat så kan jag förstå mer.. men annars tycker jag nog att familjen borde ta sig en titt i spegeln och fundera på om de verkligen ska sitta på sina höga hästar och tycka att de är så bra när de bara skiter i en människa som mår så dåligt. Det tycker jag är långt värre än att hålla på med sexuellt självdestruktivt beteende. (Hon verkar ju varai nivå med en fjortonåring som mår dåligt)

Jag hade bjudit systern och jag hade framförallt tagit upp kontakten med henne långt innan bröllopet och ställt allt till rätta först. Och folk är väl vuxna människor som ska kunna bete sig civiliserat en kväll även om hon är där. Gör dom inte det är det ju inte systern det är fel på.

Oavsett - klart ni kan gifta er, det är ingen anledning att skjuta upp bröllopet. Vad säger att det magiskt blir bättre om ett år? 
    Jag tog också upp med mannen att om vi ska bjuda henne att måste vi såklart måste träffa henne innan och ha ett snack. Vi säger hur vi känner och tänker så får hon göra det med.
  • Marylojs
    Daludd skrev 2011-11-28 12:11:40 följande:

Håller helt med här! För mig är det obegripligt att man inte bryr sig mer om sin familj. 
  • BettyBoop

Du skriver att hon har "tagit" en redan upptagen man en gång tidigare och jag läser det hela som att det är hennes kärleksrelationer som gör att familjen tar avstånd? Men.. man kan inte "ta" eller "stjäla" en människa som inte vill bli stulen... Den aktuella mannen har väl också skuld i vad som har hänt?!  Ännu större skulle jag vilja säga. Det är han som har svikit sin fru, vilket i mina ögon är ett långt värre svek än att svika en bekant som hon har gjort.

Men.. jag förstår inte vad det här, har med familjen att göra? Det är väl inte familjen hon har svikit? Hon är uppenbart olycklig. Att familjen vänder en ryggen för att man gjort dåliga val i kärlekslivet är hemskt. Jag skulle gissa att det är nu om någonsin som hon behöver stöd och kärlek från sin familj. Blod är tjockare än vatten brukar det heta, och det borde vara viktigare med en syster som mår så dåligt att hon försökter ta livet av sig, än vad bekanta tycker och tänker...

• Anonym

Helt ärligt, jag blir förfärad över att så många har vänt henne ryggen när hon försökt ta sitt liv!!! För min del är det helt klart värre att vända någon som mår så pass dåligt, att man försöker ta sitt liv, ryggen, än att ha en affär med en upptagen man eller kvinna. Det är inte bara hennes ansvar att de blev någon affär, halva ansvaret bär den andre deltagaren i "affären"! 

Kan det vara så att denna kvinna har blivit utsedd till släktens eller famljens svarta får? Med det menar jag att många familjer eller släkter kan var dysfunktionella, men att de hellre utser en syndabock som de ger skulden för hur det är, än att se på sitt egna ansvar i det hela. Något är väldigt fel, om man tror att det är vettigt att vända någon som verkligen behöver en och är som allra mest sårbar. Usch, jag blir jätteledsen av den här tråden, eftersom jag själv har mått tillräckligt dåligt för att försöka ta mitt liv.  Tro mig, om man vill ha "uppmärksamhet" tar man till andra metoder...det är sällan heller ett rop på hjälp! Det är den allra sista, yttersta utvägen! Många skulle slippa ta till den, om deras familj lyssnade och fanns tillhands innan. För det är då man ber om hjälp, det är då man försöker göra vad man kan för att hitta anledningar till att vilja fortsätta att leva. 

• Anonym (Mamma Rosa)

Den enda som har rätt att döma och ta avstånd i detta fallet är den otrogna mannens fru "väninnan". Alla andra och särskilt familjen ska stötta sina egna först och främst. Det lönar sig dessutom alltid i längden att vara snäll och att fria än att fälla. Om inte annat så känns det bäst inom en själv att förlåta andras tillkortakommanden än att döma och svika, särskilt en i sin egen familj. En dag är det du som behöver deras stöd så var frikostig med kärlek och omtanke. Var rädda om varandra istället! Kram!

• Anonym

Alltså det här är ju inte riktigt klokt!!! Kärlek är inget man styr över och det är väl ändå mannen i fråga som mest ska skämmas!! GRRRRRRRRR!

• Anonym (Gaaah!)

Kan hålla med er om många saker!!! Ska ta mig och få alla andra att ta sig en rejäl tankeställare!

• Dejli
    Anonym (Gaaah!) skrev 2011-11-29 12:59:18 följande:
    Kan hålla med er om många saker!!! Ska ta mig och få alla andra att ta sig en rejäl tankeställare!
    Det tycker jag låter klokt! Det är så lätt att förfäras över andras beteende att man glömmer vad som kan ligga bakom, och ni är ju inte personligen inblandade i hela storyn.

Det är trots allt ganska lång tid till sommaren om ni planerat att gifta er då, och det kanske också kan ge en bra "deadline" för er att prata ut om det här (inte så mkt att hon "tagit" någons man som orsaken till det) och se till att hon kan få hjälp med sitt destruktiva beteende. Det låter ju, som flera sagt, som att denna kvinna mår väldigt dåligt och söker uppmärksamhet och bekräftelse ("om en gift man vill ha mig så måste jag ju vara bättre än _någon_  iaf")
  • Dejli
    Anonym skrev 2011-11-29 09:22:18 följande:
    Alltså det här är ju inte riktigt klokt!!! Kärlek är inget man styr över och det är väl ändå mannen i fråga som mest ska skämmas!! GRRRRRRRRR!

Fast om det är ett destruktivt beteende så är det ju inte säkert att det har med kärlek att göra, utan att det är ett bekräftelsebehov man ger uttryck för. Däremot så är det ju mannen som får stå till svars inför sin fru, som du säger.
  • Anonym

vill bara berätta att jag åtminstone delvis kan förstå er situation, vi har det precis likadant fast en morbror som varit otrogen och nu har hela hans familj (alltså kusinerna och deras mamma, och dessutom mormor och morfar) vänt honom ryggen och vägrar att ens se honom. Det är morbrodern som släkt från början, och vi vill egentligen ha honom på bröllopet men då kommer resten av den familjen sätta sig på tvären eller vägra att komma. De tycker att vi borde utesluta morbrodern från bröllopet men trots att han svikit sin familj så är han ändå en del av vår släkt och inte gjort någonting DIREKT mot oss.
    Vi vill inte blanda oss i deras problem, så antingen kommer vi att bjuda allihop eller ingen, men vi har faktiskt inte bestämt oss än. Enklast känns att inte bjuda någon av dom för att slippa problemet men det känns inte som bästa lösningen heller...

• Anonym (Gaaah!)
    Anonym skrev 2011-11-29 14:09:51 följande:
    vill bara berätta att jag åtminstone delvis kan förstå er situation, vi har det precis likadant fast en morbror som varit otrogen och nu har hela hans familj (alltså kusinerna och deras mamma, och dessutom mormor och morfar) vänt honom ryggen och vägrar att ens se honom. Det är morbrodern som släkt från början, och vi vill egentligen ha honom på bröllopet men då kommer resten av den familjen sätta sig på tvären eller vägra att komma. De tycker att vi borde utesluta morbrodern från bröllopet men trots att han svikit sin familj så är han ändå en del av vår släkt och inte gjort någonting DIREKT mot oss.
    Vi vill inte blanda oss i deras problem, så antingen kommer vi att bjuda allihop eller ingen, men vi har faktiskt inte bestämt oss än. Enklast känns att inte bjuda någon av dom för att slippa problemet men det känns inte som bästa lösningen heller...
    Låter nästan precis samma som vi. Jag ska nog ändå fösöka få min blivande man att det bästa och rätta är att bjuda systern. De andra får tycka vad de vill. Passar det inte att systern kommer, så behöver de inte dyka upp på bröllopet om det nu skulle vara så hemskt. Egentligen är det den andra systern som riktigt avskyr sin syster och är den som började snacka att nu måste vi vända henne ryggen. Vi andra har varit lite mesiga och svaga och har tyckt att hålla avstånd är det vettigaste just nu. Så att den som egentligen kommer gå i väggen att vi har bjudit henne är den andra systern. Fast en person kan inte få bestäma vem som ska komma eller inte, det gör ju faktiskt vi... är hon förståndig så måste hon bita ihop..
  • Daludd

Tycker du verkar vara en vettig person TS, så det ska nog ordna sig :)

Svar på tråden Släkten är värst!(lång)