• LillaMy666

    Pris på blommor?

    Försöker få till en budgetpost på brudbuketten men vet inte vad jag vill ha och inte vad det kan tänkas kosta. Blommorna är inte jätteviktiga för mig så jag vill bara ha något enkelt. Vad tror ni det kan gå på som minst? Vill ha något som passar i temat vitt-ljusblått-silver. Något rätt billigt då! Tips?

    Gifter mig 4/2 så alternativet att gå ut och plocka egna sommarblommor finns inte riktigt. Så ni vet! ;) 

  • Svar på tråden Pris på blommor?
  • MyWeddingday

    Det läggs inte till en siffra bara för att man säger brudbukett, floristen beställer oftast hem extra blommor för att det ska finnas om någon blomma är ful osv.  Sen är man oftast mer noga vilket tar mycket längre tid =)

  • Chicita

    Det är stor skillnad på en brudbukett och exempelvis en fars-dags-bukett som köps på impuls.
    Och alltså är prisskillnaden därefter också.
    Man stiftar inte vanliga buketter, men brudbuketten som kanske ska hålla en hel dag utan vatten kan behöva stiftas. Dom binds annorlunda och ofta ställs högre krav på en sådan bukett.

    Vill man ha "5 röda rosor" och ingen speciell bindning, stiftning eller annat, så betalar man för "5 röda rosor".
    Om man vill ha en brudbukett med 5 röda rosor i så blir priset ett annat, för då läggs det i mer grönt, dom binds samman på ett annat sätt, dom stiftas eller förbereds för att klara en längre stund utan vatten osv.
    Arbetstid kostar, material kostar. Man får det man betalar för...
    Och som MyWeddingday säger så tar ofta floristerna hem extra blommor ifall att någon skulle skadas. För vilken brud vill väl riskera att få en bukett med brutna blommor eller någon ros där hälften av kronbladen saknas...

  • Cosy

    Det var dit jag ville komma. Jag tror man får exakt vad man betallar för. samma gäller håruppsättningar och smink och mycket annat
    Det är skillnad på en fest sminkning och en brudsminkning, vanligbuket och en brudbukett 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Chicita
    Cosy skrev 2011-11-27 13:03:00 följande:
    Det var dit jag ville komma. Jag tror man får exakt vad man betallar för. samma gäller håruppsättningar och smink och mycket annat
    Det är skillnad på en fest sminkning och en brudsminkning, vanligbuket och en brudbukett 
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Precis Glad
  • sweet

    Oj vilken respons Skrattande
    Jo det är klart att det är skillnad på en vanlig bukett eller en brudbukett.
    Jag vet inte om jag ska ha en riktig bukett eller inte. Har inte så mycket pengar att jag kan välja och vraka heller. Men göra en egen är kanske ingen idé iaf. Funderar på att köpa en från etsy med silk blommor.
    Någon som har köpt någon sådan?
    Är så svårt att veta om man kommer att bli nöjd, bilderna är så klart jätte fina men det kan vara stor skillnad på bild och verklighet.

  • Chicita

    Jag minns att en brud pratade mycket om sin silkesbukett från etsy, men jag minns inte vem det var. Tror inte jag sett henne på ett tag här.
    Men om jag kommer ihåg rätt så var hon väldigt nöjd.

    Om jag vore som du så skulle jag gå till en florist och säga att "jag ska gifta mig, jag vill ha en enkel bukett för max xxx kronor, ju billigare destå bättre. Har du några förslag?" 

  • pulmonate

    sweet skrev 2011-11-27 14:56:54 följande:


    Jag vet inte om jag ska ha en riktig bukett eller inte. Har inte så mycket pengar att jag kan välja och vraka heller. Men göra en egen är kanske ingen idé iaf. Funderar på att köpa en från etsy med silk blommor. 
    Det var lite det jag anade i och med du snackade om budget bukett och just därför jag föreslog om att man kunde köpa vanliga blommor och sätta ihop en bukett själv..(bland flera andra förslag) men det var visst inte poppis att säga. Ja ja. 
    Jag tycker att silkesblommor är jätte fint! Tygblommor, pappblommor, mm. Man kan hitta många DIY guider online och göra själv. En sån här boll du ser nedanför gjorde jag igår. En gjordes av silkespapper och en annan av en veckotidning. Lite olika resultat. Det är tänkt att jag ska göra sånna sen till bröllopet och ha som på fotot. På senaste bröllopsmässan jag var på hade många det som brudbukett. 


     
  • CiaLia

    vilken stad gifter du dig i ?
    Om du gifter dig i Stockholm rekomenderar jag mer än gärna denna underbara florist som gjorde våra blommor och buketter i somras.

    Hon är otroligt prisvärd men minst lika proffsig som andra dyra florister.
    Tjejen heter Jenny Whyte och om du kollar hennes hemsida har hon bara massa bra referenser och bilder på hennes buketter.
    Lycka till!

    här va sidan,
    www.thewhytehouse.se 

  • Chicita
    pulmonate skrev 2011-11-27 22:14:03 följande:
    Det var lite det jag anade i och med du snackade om budget bukett och just därför jag föreslog om att man kunde köpa vanliga blommor och sätta ihop en bukett själv..(bland flera andra förslag) men det var visst inte poppis att säga. Ja ja. 
    Jag tycker att silkesblommor är jätte fint! Tygblommor, pappblommor, mm. Man kan hitta många DIY guider online och göra själv. En sån här boll du ser nedanför gjorde jag igår. En gjordes av silkespapper och en annan av en veckotidning. Lite olika resultat. Det är tänkt att jag ska göra sånna sen till bröllopet och ha som på fotot. På senaste bröllopsmässan jag var på hade många det som brudbukett. 
    Nu tror jag du tolkar in lite mycket i det som skrevs... Flört
    Alla gör givetvis som dom vill. Men att göra en egen bukett behöver inte bli så mycket billigare om man ändå måste köpa blommorna hos en florist...
    ICA's rosor exempelvis, håller inte lika bra som dom lite större rosorna man köper hos floristen. Så då riskerar man att ha en slokande bukett redan innan man kommer in i kyrkan liksom. Och så är det ju det där med tiden. Det finns ju annat att lägga tid på precis innan bröllopet Flört 
    Så om det var en "poppis" kommentar eller inte kan du nog glömma. Alla råd är bra, men sen måste man få ha åsikter som går emot också. Alla kan ju inte hålla med varandra jämt... 
    Att vända sig till en fackman behöver inte bli dyrare. Vissa saker kan till och med kosta mer att göra själv eftersom man inte kan köpa in till grossistpriser eller i stopack. Men man kan ha andra orsaker än priset när det gäller att göra saker själv.
    Det är ju bara om man gör det själv som man kan få det exakt som man vill ha det Solig 
  • Cosy

    Pappersblommor är väldigt fina tycker jag här är några sidor som innehåller guider hur man gör och lite insperation.

    Guide jättestor blomma
    http://www.creativejewishmom.com/2011/06/giant-paper-flower-bouquet-centerpiece.html

     Guide silver blomboll
    http://collegelifediy.com/2011/04/10/diy-foil-rose-topiary/#.TtMwzrKz9_k 
    sätt bara i ett snöre så kan du hålla bollen i ett handtag

    Guide liten boll
    http://findinspirations.com/2009/07/handmade/

    Guide ros
    http://www.totalartsoul.com/members-blog/gift-ideas-for-poor-creative-souls-6.html 

    Inspiration pappersbukett
    http://knucklesalad.com/six-paper-flowers/ 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Goabullen
    pulmonate skrev 2011-11-27 22:14:03 följande:
    Det var lite det jag anade i och med du snackade om budget bukett och just därför jag föreslog om att man kunde köpa vanliga blommor och sätta ihop en bukett själv..(bland flera andra förslag) men det var visst inte poppis att säga. Ja ja. 
    Jag tycker att silkesblommor är jätte fint! Tygblommor, pappblommor, mm. Man kan hitta många DIY guider online och göra själv. En sån här boll du ser nedanför gjorde jag igår. En gjordes av silkespapper och en annan av en veckotidning. Lite olika resultat. Det är tänkt att jag ska göra sånna sen till bröllopet och ha som på fotot. På senaste bröllopsmässan jag var på hade många det som brudbukett. 


    Den buketten i mitten var ju himla fin! Menar du att det är silkesblommor? Har du tagit den från någon sida?
  • pulmonate
    Chicita skrev 2011-11-27 22:53:02 följande:
    Nu tror jag du tolkar in lite mycket i det som skrevs... Flört
    Alla gör givetvis som dom vill. Men att göra en egen bukett behöver inte bli så mycket billigare om man ändå måste köpa blommorna hos en florist...
    ICA's rosor exempelvis, håller inte lika bra som dom lite större rosorna man köper hos floristen. Så då riskerar man att ha en slokande bukett redan innan man kommer in i kyrkan liksom. Och så är det ju det där med tiden. Det finns ju annat att lägga tid på precis innan bröllopet Flört 
    Så om det var en "poppis" kommentar eller inte kan du nog glömma. Alla råd är bra, men sen måste man få ha åsikter som går emot också. Alla kan ju inte hålla med varandra jämt... 
    Att vända sig till en fackman behöver inte bli dyrare. Vissa saker kan till och med kosta mer att göra själv eftersom man inte kan köpa in till grossistpriser eller i stopack. Men man kan ha andra orsaker än priset när det gäller att göra saker själv.
    Det är ju bara om man gör det själv som man kan få det exakt som man vill ha det Solig 
    Yes du har rätt. Tycker bara det är kul att man kommer med olika förslag osv. Tyckte bara det var konstigt att det var det ända som folk tog ut av alla de förslag jag gav. Men det gör inget Har hamnat lite i stormväder här på BT i andra forum så jag är väl lite känslig nu But all's good! 
    Ja det där med att pyssla själv vet jag ibland inte alltid betyder billigare. Jag älskar att pyssla och kommer att göra det en del till bröllopet. Frusterande när man går för att köpa material och undrar: men HUR kan det kosta så mycket. Men ja, jag tycker det är kul att göra saker själv. I fjor gjorde jag tröjor till alla barnen i min familj (7st) och tänkte sen...men all tid man lagt ner, och så kostade det mer än att köpa dem...haha. Men de blev säkert uppskattade  

    Yes, Goabollen, bilden där i mitten är silkes (eller kanske inte bara är silkes, men olika tyger) blommor. Denna bilden hittade jag nog på Etsy, men man kan hitta dem lite överallt. Jag tycker personligen att Etsy ibland har lite höga priser. Speciellt till dom enkla sakerna. Men dessa är ju verkligen fina och man ser att de lagt ner mycket tid. Positivt med tygblommor är ju att de inte förstörs, ser perfekta ut och du kan antingen behålla dem eller sälja dem och kanske få tillbaka en del av vad de kostade! Det finns många DIY guider online för olika blommor. Så kan man göra i exakt de färger och former man själv vill ha!
     
  • pulmonate

    Här kommer lite bilder på tyg buketter! Om du söker på "fabric flower bouquets" får du upp en hel del fina bilder! Hoppas det inspirerar! {#emotions_dlg.flower}






  • Chicita
    pulmonate skrev 2011-11-28 20:31:58 följande:
    Yes du har rätt. Tycker bara det är kul att man kommer med olika förslag osv. Tyckte bara det var konstigt att det var det ända som folk tog ut av alla de förslag jag gav. Men det gör inget Har hamnat lite i stormväder här på BT i andra forum så jag är väl lite känslig nu But all's good! 
    Ja det där med att pyssla själv vet jag ibland inte alltid betyder billigare. Jag älskar att pyssla och kommer att göra det en del till bröllopet. Frusterande när man går för att köpa material och undrar: men HUR kan det kosta så mycket. Men ja, jag tycker det är kul att göra saker själv. I fjor gjorde jag tröjor till alla barnen i min familj (7st) och tänkte sen...men all tid man lagt ner, och så kostade det mer än att köpa dem...haha. Men de blev säkert uppskattade  

    Yes, Goabollen, bilden där i mitten är silkes (eller kanske inte bara är silkes, men olika tyger) blommor. Denna bilden hittade jag nog på Etsy, men man kan hitta dem lite överallt. Jag tycker personligen att Etsy ibland har lite höga priser. Speciellt till dom enkla sakerna. Men dessa är ju verkligen fina och man ser att de lagt ner mycket tid. Positivt med tygblommor är ju att de inte förstörs, ser perfekta ut och du kan antingen behålla dem eller sälja dem och kanske få tillbaka en del av vad de kostade! Det finns många DIY guider online för olika blommor. Så kan man göra i exakt de färger och former man själv vill ha!
     
    Jo jag vet, man kan ta med sig den där känslan ibland när man byter forum. Men generellt så tycker jag att de flesta här på BT i alla fall verkar ha goda avsikter med det dom skriver.
    Att jag själv bara svarade på det där med egenbunden blombukett beror på att jag inte är insatt i det andra och själv inte skulle välja en bukett av annat än äkta blommor. Och då avstod jag från att kommentera den biten Flört

    Ja jag avstod från att köpa en yllemantel förut för 1000:- för jag tänkte att "det där kan jag göra billigare själv".
    Men när jag kollar tygpriser så ligger yllet på ca 350:- metern och jag behöver minst 5 meter eftersom den ska vara hellång och vid + huva... Sen behöver jag något spänne. Eventuellt ett kantband eller pälskant eller något sådant. Och så tar det ju en bra stund att sy den också... Så tja jag skulle nog köpt manteln när jag tänker efter
    *hihi*
Svar på tråden Pris på blommor?