• Egalia
    Äldre 18 Nov 10:57
    2604 visningar
    7 svar
    7
    2604

    Fler som vill hålla formen under jul?

    Hej hopp!

    Här startar jag en liten tråd i hopp om att jag denna jul ska slippa de traditionsenliga kilona som tenderar att smyga sig på mig varje år kring den här tiden.

    Kanske är du som jag en lussebulleälskare som går igång på glögg och gärna tar sig en pepparkaka för mycket? Eller både förtjusas och förfäras av alla härliga julbord du är inbjuden till? Då kan vi stötta varrandra!

    Eller känner du att det skulle vara skönt att slippa ångesten kring att gå tillbaks till gymmet den 2 januari efter ca två månaders uppehåll och vill ha lite extra stöttning att komma iväg trots julshopping och annat som ska hinnas med?  Då kanske vi kan ge varrandra lite pepp och tips! (det är ju oftast lättare att coacha andra än sig själv)

    Är du en stjärna på att laga mat och baka? Då kanske du har bra tips på recept som gör julklassikerna lite mer hälsosamma.

    Eller är du rent av en av de som lyckas hålla sig i form även under jul? Då kanske du har goda råd eller inspirerande berättelser att dela med dig av!

    Var och en är välkommen och önskvärd!

    Väl mött Glad

  • Svar på tråden Fler som vill hålla formen under jul?
  • gbg201­2
    Äldre 18 Nov 11:16
    #1

    Jag brukar hålla formen under jul, detta beror på att jag äter finskt julbord och ingen kött. Vi har kött på julbordet men jag äter bara skaldjur. Stor del av det som är på vårt julbord är mkt nyttigare än det som är på svenskt eftersom det svenska är mycket onyttigt kött. Vi har mycket mat som är gjord i ugn. Till exempel morotslåda, kålrotslåda, potatislåda och flera sallader på julbordet. Jag brukar hålla mig i vikt eller till och med gå ned lite när jag ätit denna mat i flera dagar. =)

  • Jane
    Äldre 18 Nov 11:25
    #2

    Det låter jättebra, men hur ska man stå emot prinskorvar med rödbetssallad och julskinka med senap? För att inte tala om ris a la malta (eller hur det nu skrivs:P)?


    Jag ska ha bröllop i sommar och hade tänkt gå ner några kilon, vilket hittills inte har hänt. Jultiden och nyårsdagarna gör det inte lättare för en gottegris som jag.


    Ja jag skulle gärna ta emot lite tips om hur man kan gå ner (och helst äta gott) :)


  • Egalia
    Äldre 18 Nov 11:36
    #3

    I år ska jag faktiskt äta ett finskt julbord och det ska bli spännande! Har du gbg2012 något bra recept du vill dela med dig av?

    Det svåraste tycker är att äta med måtta. Jag äter inte heller kött men ändå tycks magen stå i fyra hörn när jag är klar med min tredje runda vid julbordet. Om någon har ett tips på hur man undviker att äta sig proppfull på julbordet vore det super!

    Och precis som dig Jane, ska jag gifta mig fram emot sommaren. Låt oss gottegrisar tillsammans kämpa för att hålla formen julen 2011! Glad

  • Jane
    Äldre 18 Nov 11:40
    #4

    Kanske ett trick kan vara att man har en regel för sig själv vid julbordet? "Ta bara en slev/sked av varje sak, inte 15 köttbullar :)


  • Egalia
    Äldre 18 Nov 12:34
    #5
    Jane skrev 2011-11-18 11:40:36 följande:
    Kanske ett trick kan vara att man har en regel för sig själv vid julbordet? "Ta bara en slev/sked av varje sak, inte 15 köttbullar :)
    Ja det är nog en god ide. Jag har hört att man vid buffeer ska bestämma sig förväg hur mycket man ska äta eftersom man i regel äter 50 % mer. Varför kan man inte ha jultallrikar istället för julbord? Det skulle underlätta för många! Sedan funderar jag på om man kanske ska göra tvärtom emot vad man (åtminstone jag) brukar göra nämligen inte sätta sig vid julbordet vrålhungrig. Vad tror du om det?

    Mitt mål för denna jul är att jag ska inte ska äta mer onyttigt än i vanliga fall. Dvs att jag bara ska äta onyttigt högst ett par tillfällen per vecka. Men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas nära alla runtomkring proppar i sig av hjärtans lust.

    En annan sak som är svår att motstå är det där man proppar i sig av bara farten för att det är lite småtrevligt och står framme. Nötter, knäck, godis osv. Helst skulle jag vilja ha en helt sockerfri jul. Men det känns omöjligt! 

    Är det någon som har haft det?
  • LindaT­M
    Äldre 20 Dec 17:37
    #6

    Jag håller min vikt med Slanka, går även ner när jag vill det.:)

  • tweety
    Äldre 20 Dec 20:25
    #7

    Hejsan!

    jag har som många svårt att hålla igen under julen, men inte avdet svenska julbordet, utan av det franska gourmet borden med ostar, vin och dessert, kakor, croissant  och mk mera.

    Har en Blivande svärmor som inte kan ta ett nej tack det är bra för mig med BARA en portion, och bara ETT glas vin får man insistera många gånger. Förstår att man vill skämma bort barnen när de kommer hem till Frankrike över storhelger, men an har ju en klänning man vill komma i och inte behöva träna och banta i 2 månader efteråt och då är det snart påsk igen hihihi.

    Ska försöka att bestämt säga nej tack och hålla fast med detta EN portion för mig räcker.

    Håll tummarna för att vi kan stå emot alla godsaer under julen 

Svar på tråden Fler som vill hålla formen under jul?