• Anonym (fattig)

    Inte råd med present

    Usch, jag har en stor klump i magen. Vi är bjudna på två bröllop nästa år, till nära vänner till min sambo. Vill jätte, jättegärna gå men vi kommer med största sannolikhet inte ha råd med någon present överhuvudtaget.


    Vi har det väldigt hårt ekonomisk, sambon blev arbetslös i början av året, fick ingen a-kassa osv (lång historia). Det tömde våra besparingar nästan helt och hållet. Nu pluggar han och jag tar ut minimalt av min föräldraledighet för att kunna vara hemma med vår minsting tills han får dagisplats i augusti. Trots det kommer mina dagar antagligen inte att räcka helt och min sambo, som slutar plugga i juni, står kanske utan inkomst under sommaren om han inte lyckas hitta jobb direk (vilket vi hoppas på, men inte kan räkna med)...


    Det innebär att vi måste vända på varenda krona bara för att gå runt varje månad, och dessutom skulle vi helst behöva spara undan inför sommaren om det vill sig illa och ingen av oss har någon inkomst då. Vi har två barn att tänka på också, med jul och födelsedagar osv... Känner inte att det finns någon utrymme för present _överhuvudtaget_ egentligen (bröllopen är under vår/sommar också). Tak över huvudet och mat på bordet är liksom prio ett.


    Mår så dåligt över det här. Känns som ett tvång att man måste ge present, fast det ju inte är så egentligen. Det känns så ångestladdat att jag ibland inte ens vill gå dit...

  • Svar på tråden Inte råd med present
  • Aniara4

    När vi gifte oss fick vi en hemmagjord present av en kompis med skraltig ekonomi, och vi blev ärligt JÄTTEGLADA för den! Den var gjord med kärlek och hade kostat henne lite materialkostnad och en rejäl bit tid.

  • Cosy

    om du har kan teckna rit så bra att folk ser vad det föreställer kan du göra en bok med söta illustrationer och kloka ord... papper är nästan gratis.

    en kokbok för stressade dagar

    Hur man blir sams

    hur man städar glamoröst

    saker som alla undrar men ingen svarar på

    det finns tutorials på nätet hur maan gör jättefinna roser av papper tejp en bit ståltråd och svart tusch

    ni kan göra ett spex för brudparet

    det finns så många presenter man kan ge som inte kostar något utan är barar av ren kärlek till brudparet

    ge dom ett kinderägg med komentarern att en bra kväll alltid slutar med choklad en överaskning och en leksak^^ Flört

  • förlovadflicka

    Vi fick glasunderlägg i form av Pärlplattor med pacman-motiv som en gäst gjort hemma (hon har inte så mycket att röra sig med heller) och vi blev jätteglada för det, så gulligt att hon ville ge något ändå! Om ni inte tycker att det är pinsamt kan ni faktiskt säga att ni inte har råd att köpa något. Men något hemmagjort kan ju funka om ni vill ge något, eller så kanske ni kan fråga om ni kan hjälpa till med något speciellt på bröllopen och ge det som present :)


  • Silketuss
    pulmonate skrev 2011-11-12 16:57:05 följande:
    Haha! Ett fint blockljus? Ärlig talat hade jag inte blivit såå glad om jag bara fått ett blockljus när middagen kostar mig ca 1200kr för 2 personer! 
    Däremot något personligt är i så fall accepterat. Om det kommer från hjärtat lixom! Men det måste vara egenomtänkt o inte bara vara något ni hittar för en 50kr och som syns desutom! 

    Personligen har jag låtit bli att gå på flera bröllop om jag inte haft råd med en present, men då har det inte varit människor jag stått så nära (typ arbetskompisar till min sambo). Om det skulle vara en nära vän hade jag gjort allt för att få till något personligt iaf! 
    Har man inte pengar o lägga ner måste det synas att man lagt ner tid!
    "egentligen" är den gyllene reglen att man lägger ner lika mycket i presenten som middagen kostat..men det kanske bara är här i Italien. ? 
    Vet du, det gör mig ledsen att du skrattar åt förslaget om ett blockljus! Det är alldeles säkert så att det är olika hur man gör, beroende på vilken kultur eller vilka kretsar man rör sig i. Men att hånskratta är väl ändå onödigt?
  • anne på grönkulla
    pulmonate skrev 2011-11-12 16:57:05 följande:
    Haha! Ett fint blockljus? Ärlig talat hade jag inte blivit såå glad om jag bara fått ett blockljus när middagen kostar mig ca 1200kr för 2 personer! 
    Däremot något personligt är i så fall accepterat. Om det kommer från hjärtat lixom! Men det måste vara egenomtänkt o inte bara vara något ni hittar för en 50kr och som syns desutom! 
    Att jämföra vad man som inbjudare har råd att lägga på mat och annat till sina gäster med vad gäster har med sig present till för värde är inte kutym i Sverige. Det finns länder där presenterna (då oftast pengar) är "betalning" för att man får gå på bröllop, men den traditionen har faktiskt inte vi. Man behöver inte känna att man ska matcha middagens värde med sin gåva alltså. Värdet på menyn och vad man bjuds på i övrigt har man ju dessutom ingen möjlighet att vare sig känna till eller påverka, så det vore ju en omöjlig ekvation.
  • Nikkita
    pulmonate skrev 2011-11-12 16:57:05 följande:
    "egentligen" är den gyllene reglen att man lägger ner lika mycket i presenten som middagen kostat..men det kanske bara är här i Italien. ? 
    Så är det ju verkligen inte i vanliga fall... Jag vet ingen som förväntar sig att få tillbaka summan det kostat att bjuda till bröllop i presenter!!! Vi förväntar oss inte ens presenter & vi vet att olika personer har olika ekonomi. Vi kommer att bli glada över att de villfira vår dag med oss & bryr oss verkligen inte om vad vi skulle få i presenter av folk! 
    Man ger efter sin egen förmåga & efter hur bra man känner brudparet tycker jag Skrattande Om det blir mkt tid eller pengar är obetydligt bara de ser att ni tänkt på dem!

    Att förvänta sig att presenterna ska kosta samma som middagen är lite att ta i enligt mig, man har ju inte ett bröllop för att gå + - 0, eller? Hur ska gästerna kunna veta hur mkt vi lagt ner på middagen liksom?
  • Chicita

    Apropå blockljus...

    Nu fick min väninna en jäkla massa saker av mig, jag sydde klänningen åt henne + tärnklänningen åt mig (betalade materialet för min också). Jag gjorde hennes håruppsättning, jag gjorde alla bordsarrangemang (blomarrangemang alltså) jag dukade och möblerade lokalen, jag agerade halvt om halvt toastmaster, jag plockade undan och städade under kvällen medans hon roade sig och pratade med gästerna, bara för att hon skulle slippa en avgift på 500:- (!)...
    Vi höll oss nyktra under kvällen så vi kunde köra dom till sviten som jag betalade för (på "mitt hotell" i och för sig, så jag betalade inte så mycket, men värdet var ju destå större).

    Men det hon blev mest glad över var ett sett med ljus, både blockljus och vanliga ljus som jag dekorerat med ljusmassa och textat små kärlekscitat och deras namn + datum mm på. Som stod på sviten när dom kom...

    Så man behöver inte fnysa åt småsaker faktiskt Tungan ute 

  • Just Me

    På ett bröllop gav vi bort just en myskorg! Vi fyllde korgen med chips, godis, dricka, nötter, ngn film,kex, lite värmeljus, en CD m mysig musik osv.

    Det var jätte uppskattat!! Tänk efter all bröllopsstress så har man en ursäkt o bara slappa: "Vi måste ju få användning för den presenten!"

    Lägg till en billig fleece filt, spana efter chips etc billigt på erbjudanden, filmer brukar finnas billigt kring jul osv.

  • bridetobe2013

    När jag gifter mig så struntar jag helt ärligt i om jag får ngn present. Vi gifter oss för våran skull.... Och är jätte glada om dom vi vill ska vara med vill vara med och dela våran dag.


    Även om det hör till att ge en present så förväntar jag mig inget. Vid dop och konfirmation så förväntar man sig det. Men jag gör inte det vid bröllop.


    Om ngn har gjort ngt av kärlek till oss så skulle jag bli jätte rörd. Eller om ngn planerar en picknick el dyl. Mysigt... Om dom är era nära vänner så borde dom ha förståelse...


     

  • Just Me
    pulmonate skrev 2011-11-12 16:57:05 följande:
    Haha! Ett fint blockljus? Ärlig talat hade jag inte blivit såå glad om jag bara fått ett blockljus när middagen kostar mig ca 1200kr för 2 personer! 
    Däremot något personligt är i så fall accepterat. Om det kommer från hjärtat lixom! Men det måste vara egenomtänkt o inte bara vara något ni hittar för en 50kr och som syns desutom! 
    Du kan väl hålla dig till en vuxen nivå, din kommentar är alldeles onödig! 
  • pulmonate

    Ok, jag ska börja med att be om ursäkt! Det var inte alls meningen att göra någon upprörd! Det menar jag verkligen!
    Jag försökte ge min åsikt men jag var tydligen ganska klantig i hur jag la fram det. Jag vill även påpeka att jag sa att jag tycker det är viktigt att presenten är påtänkt! Att det måste komma ifrån hjärtat!  
    Det var verkligen inte min mening att göra er ledsna eller arga och förmodligen har jag inte gjort det bättre nu, men jag hoppas att ni kan förlåta mig Skäms 

  • Chicita
    Gladpulmonate skrev 2011-11-12 21:41:57 följande:
    Ok, jag ska börja med att be om ursäkt! Det var inte alls meningen att göra någon upprörd! Det menar jag verkligen!
    Jag försökte ge min åsikt men jag var tydligen ganska klantig i hur jag la fram det. Jag vill även påpeka att jag sa att jag tycker det är viktigt att presenten är påtänkt! Att det måste komma ifrån hjärtat!  
    Det var verkligen inte min mening att göra er ledsna eller arga och förmodligen har jag inte gjort det bättre nu, men jag hoppas att ni kan förlåta mig Skäms 
    Det är ingen fara för min del... Det är faktiskt bara bra att det kommer upp till debatt så att man kommer någonstans. Glad Om alla bara håller med varandra och tycker lika så blir det ju inga diskussioner och då kan man inte heller komma fram till lösningar Flört. Det var nog bara sättet du sa det på som var lite ogenomtänkt. Men jag tolkade det inte som elakt i alla fall...
    I princip kan jag hålla med dig. "ett blockljus- punkt slut" hade nog inte jag blivit så glad över heller, jag hade inte blivit arg eller ledsen i och för sig, men kanske full i skratt.
    Däremot om det kom med en fin ljusbricka till blockljuset eller kanske fina ljusdekorationer eller att någon hade tagit sig tid att göra något med ljuset (som jag gjorde till min väninna exempelvis) så hade jag blivit glad även om jag visste att det kanske bara hade kostat 50:-
  • Anonym

    Klart ni ska gå!


     


    Som någon skrev, om de känner er bra så vet de ju eran situation just nu.


     


    På våran fest kom ett par som vi umgicks med _jättemycket_ för några år sedan.. men inte så jätteofta nuförtiden..


    Nu vet jag ju iofs inte anledningen, men de gav ingen present och det var inte ens någon vi reflekterade över ens. Vi träffade dom nån dag efteråt då de sa att deras present inte hade hunnit komma ännu.. och nu 4mån efteråt så har de ännu inte kommit med den.. men jag bryr mig inte ens.


    Vi ville att våra vänner skulle komma och dela vår dag.. inte komma och MÅSTA ge en present.

  • Dannedo
    pulmonate skrev 2011-11-12 16:57:05 följande:
    Haha! Ett fint blockljus? Ärlig talat hade jag inte blivit såå glad om jag bara fått ett blockljus när middagen kostar mig ca 1200kr för 2 personer! 
    Däremot något personligt är i så fall accepterat. Om det kommer från hjärtat lixom! Men det måste vara egenomtänkt o inte bara vara något ni hittar för en 50kr och som syns desutom! 

    Jag ser att du redan bett om ursäkt för att du formulerade dig klantigt, och ursäkten är accepterad. MEN jag vill iallafall ytterligare understryka att det här med att presenten ska motsvara priset för middagen bara är en missuppfattning (iallafall i Sverige): Tänk efter själv, hur ska gästen på förhand veta vad för mat som bjuds och vad den kostat? Jag förstår tanken men det håller inte riktigt i längen... 
    Vår middag kommer gå på 1200 kr för EN person, och för mig är en del av glädjen den att vi får chansen att bjuda alla våra vänner på en riktigt fin middag, speciellt dom som just nu har småbarn och inte har råd att unna sig så mycket lyx. Om jag skulle tycka att det sved att lägga så mycket pengar på maten skulle jag nog välja en annan restaurang eller göra maten själv.
    Jag älskar vackra, stora ljus men det är alldeles för sällan jag unnar mig den "vardagslyxen". Så jag skulle bli väldigt glad över ett fint ljus och ett välformulerat kort, hellre det än en dyr och ful vas som man inte har plats med (vilket min släkt alltid tycker är den bästa gåvan, vid alla tillfällen :-P ... ) 
  • L U

    Till "fattig":
    gå på bröllopen! Oavsett om era vänner känner till er situation eller ej, så förstår de ju att alla har olika ekonomiska förutsättningar. Ni behöver inte ursäkta er för att ni inte har er present. Med all sannolikhet så kommer de vara glada för er närvaro, och det är huvudsaken.

    Kanske har ni något hemma ni kan ge bort? Något ni känner att ni skulle kunna avvara, typ en skål, en bok, en ljusstake?
    Eller så kan ni hitta något fint men billigt på loppis/antikhandel?

    Är det omöjligt att hitta en present, så gå ändå. Jag förstår den där känslan, men tror som sagt att brudparet blir allra gladast över er närvaro.

  • Pluppe

    Jag tycker att ni självklart ska gå på bröllopet iaf och många här inne har givit många bra förslag på lite billigare saker man kan göra själv eller ge.
    Och som någon mer skrev här innan! För min egen del är inte presenterna det viktiga, det är ju giftemålet i sig som är viktigt, att man bara deltar och är en stor del av denna underbara dag! Det är ju en stor present i sig tycker jag! Glad

  • Cattis77

    På loppisar kan man hitta jättefina glasflaskor med förslutning, och fina glasburkar. Koka lite olika marmelader, och gör lite hemmagjord saft. Köp någon trevlig gammal trälåda på loppis och lägg i lite tyll el. liknnande och placera sedan dina hemmagjorda safter/marmelader/sylter där i. Med små söta etiketter och tygbeklädda lock är det ju bara såå fantastiskt sött, och det är ju så lätt att ordna med lite fantasi och en bra receptbok :)
    Klart att du ska gå på bröllop!! :D



     
  • Anonym
    enelram skrev 2011-11-03 09:07:23 följande:
    Försök göra er av med lite gammalt.... kläder som barnen vuxit ur,saker som inte används,eller så ta med era vänner ut iskogen på ett äventyr med mat,musik,vandring vad som helst  mat kan man ju bjuda på å kan bli hur billigt som helst.
    JAg vet några som tog med sig brudparet ut på tältning,fiske ,vandring  å bara hade en helt underbart mysig dag å natt.
    Klart ni ska försöka gå.......
    De måste ju fatta eran situation annars kanske de inte e så goda vänner???
    Kram å lycka till
    Jag vet också några som gjorde på liknande sätt, inte som bröllopspresent utan födelsedagspresent iofs. Presenten var en mysig höstdag i skogen med matsäck och matsäcken bestod av en mustig varm soppa, soppa kan man göra väldigt väldigt billigt och det är gott en kall höstdag!
  • Sebastiána
    Cattis77 skrev 2011-11-17 16:34:01 följande:
    På loppisar kan man hitta jättefina glasflaskor med förslutning, och fina glasburkar. Koka lite olika marmelader, och gör lite hemmagjord saft. Köp någon trevlig gammal trälåda på loppis och lägg i lite tyll el. liknnande och placera sedan dina hemmagjorda safter/marmelader/sylter där i. Med små söta etiketter och tygbeklädda lock är det ju bara såå fantastiskt sött, och det är ju så lätt att ordna med lite fantasi och en bra receptbok :)
    Klart att du ska gå på bröllop!! :D


    ...och så kallar man saften för "kärleksdryck" eller liknande
  • Yarrow

    Tycker du har fått jättemånga bra svar på personliga gåvor som man kan göra själv. Både jag och min man hade blivit jätteglada för något sådant.
    Fick inget sånt själv på vårt bröllop däremot hade några av våra vänner som inte har så mycket pengar gått ihop och köpt teaterbiljetter till oss. Det var väldigt uppskattat! :)

    Är det personer som ni står väldigt nära? I sånt fall kan ni kanske fråga om det finns något ni kan hjälpa till med innan bröllopet i stället? Det är mycket pyssel och saker innan bröllopet och all hjälp man kan få är uppskattad.
    Vi hade en vän som gjorde designen till våra inbjudningar t.e.x, en sak mindre att tänka på. :)

Svar på tråden Inte råd med present