• Lissie84

    Bör man ordna transport från kyrkan till lokalen för gästerna?

    Hej!

    Jag har alltid tänkte på det som självklart att brudparet ordnar med en transport för gästerna från kyrkan till lokalen om lokalen är längre bort än gångavstånd.  Min fästman håller inte med och tycket att det kan vara upp till gästerna att ta sig till lokalen själva, de har ju tagit sig till kyrkan. 

    Situationen ser ut på följande:

    Kyrkan ligger ute på landsbygden (stockholmlän) finns sl buss. Lokalen ligger ca 1mil bort, går ingen direkt buss till lokalen från kyrkan utan man måste byta och gå. Lokalen ligger väldigt avsides och det finns ingen buss i nära avslutning. Problemet som jag ser det är att ifall alla tar sig till kyrkan med bil, så kommer flera inte kunna dricka eftersom de måste köra. Alternativet är att många tar taxi och blir tvugna att lägga ut en hel del pengar.

    Det enda logiska är väl att vi fixar en buss för gästerna från kyrkan va? Skulle ju vara skönt att spara de pengarna om man inte fixar buss men vad tycker ni?

     

  • Svar på tråden Bör man ordna transport från kyrkan till lokalen för gästerna?
  • Fröken Söt

    Vi hade gäster som bor både 7 och 15 mil från kyrka och festplats, och ingen av gästerna kunde ta sig hem med kollektivtrafiken. Men de åkte allihopa hem på kvällen, nästan alla drack vin under middagen men jag garanterar att inte en enda körde onykter.
    Vad jag menar är att gästerna löser det, antingen genom taxi, köra själva (samåkning) eller be en vän vara chaufför.

    Alternativet kan vara att erbjuda er att fixa en buss till självkostnadspris, om intresse finns. Då kan den gå både till kyrka, festlokal och tillbaka igen.


  • alexandra01

    Vi harbokat buss till våra gäster både till lokalen och hem på natten, när gästerna svarar på osa så får dom ge svar på om de vill åka med bussen ilr ej ochvill de ha plats så får dom betala in 90 kr på ett konto, på så sättfår de ordnad transport och vi blir i te stående med massa utgifter! Tycker att likaväl som att lägga massa pengar på taxi så kan gästerna betala liten summa för bussen,

  • förlovadflicka

    Vi hade helt alkoholfritt hela dagen och folk var otroligt glada, roliga och trivdes jättebra ändå. Kan man inte ha roligt utan alkohol så är man tyvärr en småalkis...


  • linis

    Det beror ju på avstånd från vigsel till festlokal, samt hur stort behovet är av skjuts..

    Vi ska gifta oss i en kyrka ute på landet,  ca 20 min m bil från festlokalen i stan. 
    Jag tycker det blir lite stressfaktor för gästerna att själva ta sig från kyrka till festlokal, och det ska köras rätt väg, hittas parkering, man ska räkna in alla mm.
    I vårt fall tycker jag att det känns lite "snålt" om vi inte står för den transporten. 

    Om man får in i inbjudan lite snyggt att "från kyrkan färdas vi tillsammans till festlokalen" så kanske gästerna förstår att det här är en dag där de ska lämna bilen hemma och ordna skjuts/ta taxi till vigseln samt hem från festen. 
     

  • LindaochJohn

    Det här är något vi funderar mycket på oxå då hela min släkt o flera av våra vänner bor mer än 30 mil bort.
    De kommer ju behöva bo på hotell/vandrarhem. De känner ju ingen runtomkring här som inte är på bröllopet så ingen kan ju köra på dem.

    Då kanske det är snällt att hjälpa till med skjuts av något slag?

  • Chicita

    Vi ordnade en buss mellan hotellet och kyrka / festplats eftersom festplatsen var ca 2 minuters promenad från kyrkan.
    Den största anledningen att vi fixade buss var för att vi ville kunna markera att "nu är festen slut" genom att bussen kom en viss tid och hämtade de som skulle åka med den.

    Detta pga att vi var tvugna att städa lokalen på natten eftersom den var uthyrd från kl 9 på morgonen dagen efter.

    Annars tycker jag nog att gästerna brukar kunna ordna sådant själva. Dels kan dom samåka med varandra, vissa ber någon annan att skjutsa / hämta osv. Så det löser sig för det mesta.

    Jag har annars varit på bröllop där brudparet har ordnat transport från kyrkan till festplatsen. Men det ställer ju ändå till problem.
    Även om man får buss tillbaka till kyrkan så kan man ju inte köra därifrån. Och om bussen kör gästerna till respektive hotell eller till centrum så måste man ju ta en taxi för att hämta bilen dagen efter. Så om tanken är att gästerna ska kunna dricka så måste man se till att dom kan ställa bilen helt den dagen.  

  • Aniara4

    För oss var avståndet mellan kyrkan och festlokalen lite förargligt, det var precis för långt för att gå (i normala fall hade man kunnat göra det, men inte med festkläder och klackskor). Vi kollade upp vad det skulle kosta att hyra en buss, och kom fram till att det blev billigare att beställa taxi till 50 personer! Tyvärr kom vi på för sent att man behövde registrera nåt slags konto för att kunna få faktura på körningen, så vi fick istället lösa det genom att en snäll släkting stod vid lokalen och betalade bilarna allteftersom de dök upp, och så skickade vi pengar i efterhand. Vi hade kunnat låta dem som delade taxi lösa kostnaden bäst de ville också, det var ju ingen lång sträcka så det var inte dyrt, men det kändes schysstast att stå för taxin när vi hade bokat. Det var inte heller någon stor kostnad i förhållande till resten av budgeten, tror det blev runt 1500 totalt.

    Fast jag har ingen aning om hur det egentligen funkade eftersom vi själva åkte runt i Rolls Roycen och kom till lokalen när alla redan var där!

  • Vi2alltid

    Att folk skulle ordna transport från kyrkan och lokalen har jag aldrig varit med om, däremot kanske från festen och hem sen, om lokalen ligger långt utanför stan.


    Vi ordnade rabatt på taxi, i övrigt så tog sig våra gäster hem själva. Och de flesta tog egen bil, så de som inte hade tagit egen bil fick plats i andras från kyrkan till lokalen.

  • Aniara4

    F.ö. kanske jag skulle ha sagt att jag inte heller har varit med om att brudparet har ordnat transport. Det har varit lite pyssligt ibland att ordna samåkningen, men å andra sidan är folk i regel välvilliga och hjälpsamt inställda när det är bröllop.

    Även om vi ordnade transport mellan kyrkan och festlokalen för dem som ville ha (tror att några åkte i egna bilar) så fick de ta sig hem bäst de ville efter festen. Men det var hyfsat centralt i Stockholm, och inte långt från tunnelbanan. Ändå visade det sig att en av gästerna från en annan stad inte riktigt hade tänkt på hur hon skulle ta sig ut till hottahejti där hon skulle sova, och dessutom blev hon väldigt mycket för full. Så min snälla brorsa och hans sambo tog med henne i taxin hem och lät henne sova på deras soffa, för de såg att hon inte riktigt var i stånd att ta hand om sig själv.

    Det är sånt jag menar med att folk i regel är hyggliga och hjälpsamma och går lite utöver vad de måste även när det gäller folk de inte känner så väl, när de är gäster  på samma bröllop. Och i det ingår även att den som har en bil erbjuder sig att ta med så många som får plats, t.ex.

  • Lebendig

    Vi är lite i valet och kvalet hur vi ska göra. Halva gästskaran kommer från Stockholm (bröllopet ska vara i en liten by utanför Umeå). Närmast hotell är i Umeå, 10 mil från festplatsen och kyrkan. Så vi lutar nog nu mot att hyra en buss. Sedan kommer vi i inbjudan att skriva något i stil med "för våra långväga gäster kommer vi att erbjuda en buss till en kostnad av 50 kronor person, övriga gäster får åka med i mån av plats. Boka plats samtidigt som svar på inbjudan". Eftersom så många kommer åka långt, och mest troligt flyga känns det konstigt att inte ordna skjuts till dem när vi valt att lägga vigsel och fest så långt borta.

  • LindaochJohn
    Lebendig skrev 2011-11-10 22:49:19 följande:
    Vi är lite i valet och kvalet hur vi ska göra. Halva gästskaran kommer från Stockholm (bröllopet ska vara i en liten by utanför Umeå). Närmast hotell är i Umeå, 10 mil från festplatsen och kyrkan. Så vi lutar nog nu mot att hyra en buss. Sedan kommer vi i inbjudan att skriva något i stil med "för våra långväga gäster kommer vi att erbjuda en buss till en kostnad av 50 kronor person, övriga gäster får åka med i mån av plats. Boka plats samtidigt som svar på inbjudan". Eftersom så många kommer åka långt, och mest troligt flyga känns det konstigt att inte ordna skjuts till dem när vi valt att lägga vigsel och fest så långt borta.
    Så kan man ju göra, ta en liten peng för det hela. Bra tänkt där Skrattande.
    Ska nog kolla upp vad det kostar o hyra buss jag med!
Svar på tråden Bör man ordna transport från kyrkan till lokalen för gästerna?