• Anonym (undrar)

två äl, endast ett befruktat?

Hej!

Har en liten fråga om Ägglossningar och mens.
    Ursäktar över att jag skriver som anonym men jag och min man håller bebisverkstaden hemlig och vill inte att någon ska lista ut att det är jag!

Jo, det kändes som att jag hade två äl denna månaden, en av dom var positivt med äl test och det andra gjorde jag inget test med. Känner av min äl ganska kraftigt och inom två dagar kändes det likadant, fast på varsen sida av magen, alltså äl från båda äggstockarna isåfall.

Nu till den stora frågan!

Om jag blev befruktad i ett av äggen bara, vad händer då med det andra? Blir det en mens för det obefruktade ägget som vanligt då eller?

Bara något jag började fundera över när jag tänkte lite närmare på det och jag hittar inga svar på internet.

Någon här på BT som vet? Tacksam för svar isåfall!! Skrattande

• Svar på tråden två äl, endast ett befruktat?
  • Aniara4

Mensen är väl inte "för ägget" utan för att livmoderslemhinnan ska stötas ut om du inte är gravid. Är du gravid ska ju slemhinnan vara kvar.

• Anonym (undrar)
    Aniara4 skrev 2011-10-24 12:22:59 följande:
    Mensen är väl inte "för ägget" utan för att livmoderslemhinnan ska stötas ut om du inte är gravid. Är du gravid ska ju slemhinnan vara kvar.
    Hmm okej.. Detta hade jag ingen aning om. Kanske stämmer utmärkt.
    Men vad jag har hört så brukar det ju sägas att om ägget inte blir befruktat så stöts det ut i mensen.
    Även om det du skriver är rätt så kommer ju ägget ut i mensen. Får man då ingen så bara försvinner det i livmodern då eller?

Kroppens funktioner är aningen förvirrande ibland.Kyss
  • Tufvalisa

Aniara4 har rätt! Om jag minns rätt så absorberar livmoderslemhinnan det obefruktade ägget. Det blir garanterat ingen mens om du är gravid. Har du tur så kanske båda äggen är befruktade och då kan du se fram emot tvåäggstvillingar. =)
    Visst, ett obefruktat ägg stöts normalt ut tillsammans med livmoderslemhinnan vid mens, men själva ägget är ju pyttefjuttelitet. Om bara ägget skulle ut så skulle du förmodligen inte ens se en flytning. 

Svar på tråden två äl, endast ett befruktat?