• Fröken Emma

Måste hitta en bra festlokal ca 1½ timme från stockholm

Vad har vi förotur igentligen?

först hade vi en lokal ute på en skärgårdsö klar, allt som saknade var att skriva på papper och dom sista detaljerna. MEN så fick dom kalla fötter, då detta var deras första STORA bröllop, och vågade inte gå hela vägen. Dom ville att vi skulle återkomma innan sommaren 2012. Vi ska gifta oss aug 2012 så det har vi inte is i magen o vänta på..

Nåja, så hittade vi det perfekta huset. Storkök, matsal för 90 gäster OCH övernattning till 63 gäster. Allti isamma hus!! Allt var klart och vi fick kontraktet mailat för påskrift. Dumt av mig kanske att inte kolla upp det innan, men i kontraktet framkom det att dom ville ha 16,500 kr NU ( 10 månader i förväg) och lika mycket tre månader innan bröllopet. Skulle vi av nån anledning inte kunna gifta oss eller så behåller dom den första summan om vi avbokar innan tre månader innan. Senare så behåller dom hela summan.
    Så vi drog oss ur. Totalsumman är väl okej, något i överkant med tanke på att vi gör ALLT själva.
    Kan tilllägga att detta är ett "ganska nedgånget" hus. En fd kolla eller liknande. Men det gör oss inget för huvudsaken är att det finns sovplatser och ett kök och en matsal som tar 70 sittande.

Så nu letar vi vidare. I samma anda, inget slott eller golfklubb. Vi vill göra vår egen mat då vi jagar och ska bjuda på helgrillad gris och egenplockad svmap mm.l

Västerås, eskilstuna, norrköping osv osv osv

Har du några tips att ge?!!
    Snälla!!

• Svar på tråden Måste hitta en bra festlokal ca 1½ timme från stockholm
  • Krissem

När i augusti har ni tänkt er? Om det är precis i början, dvs innan terminsstart, så kan jag tipsa om vår festlokal, Uppsala teknolog och naturvetarkårs kårhus, "Uthgård".
    www.utn.se/sv/om/uthgard
    Det är visserligen mest studenter och föredetta medlemmar som bokar huset till bröllop/disputationsfester och liknande, men själva huset är ett himla bra hus. Vi kommer själva ha vårt bröllop där i slutet av juni.

Det tråkiga är att de inte kommer vilja ta emot definitiva bokningar förrän efter årsskiftet, då en ny person som har ansvar för uthyrningarna börjar, så det är nog tyvärr lite is i magen som gäller där oxå.

Det roliga är att det är en trevlig lokal som rymmer 100 pers, om man sitter lite trångt (vi kommer ha ca 70), ett bra storkök och en snygg bar. Lokalhyran är bara 3000, plus 60 kr/kuvert i slitageavgift. Sen kan man boka personal för ca 100 kr/timme om man vill. Dock har de utskänkningstillstånd, så ingen egen alkohol.

Utöver det kan jag tipsa om att Uppsala har rätt mycket stora lokaler med olika studentanknytningar. Jag har inte grävt så djupt i detta, men kan tänka mig att det finns andra bra lokaler med kök att hitta, så det är ett spår du kan kolla vidare på.

• Fröken Emma

hej

Tack för era "anorlunda" förslag. Mycket värt att kolla upp ordentligt.

Tack

Fler?...

• Marylojs

Jag har bara koll på Enköping... 
    Främjarstugan i Enköping ligger fint vid vattnet, tar dock bara 80 personer sittande vad jag förstår. Fördelen är att det finns ett vandrarhem bara några hundra meter därifrån. Det finns också en camping bredvid där ännu fler kan bo o stugor.  
    http://bredsand.com/bredsand-vandrarhem-i-enkoping/
    http://www.friluftsframjandet.se/enkoping/hyra_framjarstugan;jsessionid=B16668411495DDBB4D6820763212ACC7 

• Marylojs

En stor lokal som vi ska ha till vårt bröllop är Mälbygården, också Enköping. Där ryms 150 personer och man får sköta mat och dryck precis som man vill.

http://www.malbygarden.se/web/ 

Där finns inga boendemöjligheter men Enköping är inte stort så taxi till olika boenden blir inte så farligt. 

• Ulizo

Jag och min sambo ska gifta oss och ha festen i Rosenhanska magasinet utanför Nyköping i juni 2012! Det kan jag rekommendera! www.rosenhanska.se Det är ett gammalt magasin som gjorts om till festlokal. Ute på landet, det är jättefint, och dom har också boendeförslag i närheten.
    Man kan välja "eget arrangemang", då fixar man allt själv om man vill, men dom har typ ändå krav på att använda deras serveringspersonal.

Kostar 25 000 för eget arrangemang, då betalar man 10 000 när man bokar och resten i samband med bröllopet.
  • Helena brud 20 aug

Tipsar om gålö skärgårdskrog, egen mat och dryck, finns några övernattningsstugor och så plats för husvagn el båt el tält. Finns även hotell ca tio femton minuter bort.. Måste det finnas övernattningsmöjlighet? Har en hel del bra lokaler mer lokalt i Stockholm, men då utan övernattning... Hojta om du vill ha mer tips...

• Fröken Emma
    Ulizo skrev 2011-10-18 23:06:55 följande:

Jag och min sambo ska gifta oss och ha festen i Rosenhanska magasinet utanför Nyköping i juni 2012! Det kan jag rekommendera! www.rosenhanska.se Det är ett gammalt magasin som gjorts om till festlokal. Ute på landet, det är jättefint, och dom har också boendeförslag i närheten.
    Man kan välja "eget arrangemang", då fixar man allt själv om man vill, men dom har typ ändå krav på att använda deras serveringspersonal.

Kostar 25 000 för eget arrangemang, då betalar man 10 000 när man bokar och resten i samband med bröllopet.

Nu har du satt griller i mitt huvud!!!!!!
    And I love it!!!!

nu ska jag bara kolla lediga datum och om det finns boende ledigt i närheten.
    O just möjligheten att ordna med egen mat o egen dricka är guld värt!!

Igen

I love it!!

• kajsahn
    Kan tyvärr säga att Julita är helt fullt hela juni,juli, aug. Det går fort...
  • Fröken Emma

Ibland kollar man längre än vad näsan räcker.
    Igår föll det ner rakt i knät påmig,,,,eller iaf nästan. 15 KM för att vara exakt. Vi ska dit o titta i morgon så håll tummarna.

• Fröken Emma

Ang ladan....Vi var där, den var bra o mysig....MEN jag föll inte pladask :(
    Fint kök! Fin lokal med cen o sparat rum med fin bar med tappkranar för öl och öppen spis.
    Nackdel...dålig plats för barnen då dom andra husen ligger 150 meter därifrån..inget avskilt rum där dom kan titta på film o så.
    Sen så ligger den ganska "nära" där alla gäster bor. Så frågan är hur många som stannar kvar över natten?! Jag skulle bli så besviken om folk skulle börja gå hem kl 22 eller så.

Kollade julita, men där var det fullt ehla nästa sesong...
    Så tråkigt!! faan att man ska ha så förbannat höga krav som tydligen inte är lätta att uppfylla

1 lokalen ska rymma 70 personer
    2 stort kök så vi kan göra vår egen mat
    3 plats för barnen med deras aktiviteter
    4 övernattning i samma byggnad helst, så man kan gå o lägga barnen o sedan återvända till festen.
    ( alla behöver inte sova i samma byggnad dock, ungdomar och gamlingar kan sova nån annan stans ;)
    5 bilavstånd från stockholm...ca 2 timmar....tänk på att folk ska orka köra hem på söndag eftermiddag ;)

Ska det vara så förbannat svårt?!!!!

• Fröken Emma
    Bobby skrev 2011-10-30 16:27:50 följande:
    www.borghamn.com/
    Utanför Ödeshög, även där bra förbindlese med E4:an.
    Mysigt vid vätterns strand. Stort vandrarhem.

Lycka till!
    Tack, det var nått i vår stil!!!!
    Ser vad vi får för respons där! :)
Svar på tråden Måste hitta en bra festlokal ca 1½ timme från stockholm