• Brudiframtiden

Måste tärnorna ha klänningar som följer färgtemat?

Hade inte alls tänkt att det var tvunget..men nu ser det ut som att allas tärnor följer färgtemat...Vill varken betala deras klänningar eller kräva att de bär en färg som de inte trivs i...

• Svar på tråden Måste tärnorna ha klänningar som följer färgtemat?
  • Jane

Jag menade på att ljus, bordslöpare, stolsöverdrag, rosetter, ballonger, kransar, servetter, blommor osv osv som man brukar ha i färger efter tema man väljer, visst blir som inredning, jag personligen tycker det är fult om tärnor då har samma färger som den inredningen, men andra får ju självklart tycka det är fint. men jag själv hade aldrig valt att ha det så om jag skulle ha tärnor.

Men jag gillar idén du har om att tärnorna kan ha sammaf ärg i olika nyanser.

• Chicita
    Jeni skrev 2011-10-22 18:47:45 följande:
    Jag menade på att ljus, bordslöpare, stolsöverdrag, rosetter, ballonger, kransar, servetter, blommor osv osv som man brukar ha i färger efter tema man väljer, visst blir som inredning, jag personligen tycker det är fult om tärnor då har samma färger som den inredningen, men andra får ju självklart tycka det är fint. men jag själv hade aldrig valt att ha det så om jag skulle ha tärnor.

Du menar alltså dekorationerna, inte inredningen. Inredning är möbler, gardiner, mattor och annat som är mer eller mindre permanent. Dekorationer är ljus, bordslöpare, stolsöverdrag, rosetter, ballonger osv... Sånt som man använder för att dekorera med.
    Det är lättare om man använder korrekta termer på vad saker och ting heter.

Jag vill bara klargöra vad du menar eftersom det blev lite förvirrande när jag trodde att du menade att dom skulle matcha möblerna i lokalen. Flört
  • Jane
    Chicita skrev 2011-10-22 19:22:56 följande:
    Du menar alltså dekorationerna, inte inredningen. Inredning är möbler, gardiner, mattor och annat som är mer eller mindre permanent. Dekorationer är ljus, bordslöpare, stolsöverdrag, rosetter, ballonger osv... Sånt som man använder för att dekorera med.
    Det är lättare om man använder korrekta termer på vad saker och ting heter.

Jag vill bara klargöra vad du menar eftersom det blev lite förvirrande när jag trodde att du menade att dom skulle matcha möblerna i lokalen
    ehh, okej? Förlåt då om jag skrev fel ord och du missuppfatta, men inredning/dekorationer whatever, dekorationer är ju en del av inredningen, men skitsamma.
  • TheD
    Jeni skrev 2011-10-22 10:15:14 följande:
    Nej det ska dom inte göra!! Det blir för mycket och det är nog inte kul att matcha inredningen. Jag själv tycker det där är så som brudarna i USA gör, köper de fulaste gula tärnklänningarna som kompisarna måste ha på sig. Jag menar har man blått tema och ber dem ha blåa klänningar, smälter dom ju in och kommer inte synas. taskigt gjort mot kompisar? Och vad är meningen med att ha tärnor då? Men det finns väl folk som inte vill att tärnorna ska överglänsa bruden, men vilken tärna kan göra det lixom?

Har man bestämt sig för att ha tärnor, kan man låta dem ha vilken klänning de vill, eller köpa dem en fin helt annan färg än inredningen.
    Ehhh va? Du verkar leva i filmens värld "som brudarna i USA gör, köper de fulaste gula tärnklänningarna......" Oftast är tanken att tärnklänningen/-klänningarna ska matcha på något sätt så det visar en helhet av bröllopet men det där med att bruden pekar ut de fulaste klänningarna är liiiiite överdrivet.

Vad har inredning med saken att göra???
    Jeni skrev 2011-10-22 18:47:45 följande:

Och vem säger att färgtemat endast har EN färg? Jag kan inte tänka mig att någon sitter och tänker :"men usch, se du Greta, tärnan har samma färg på klänningen som servetterna, bordslöpare, rosetter, stolsöverdrag..." ;) med tanke på att stolsöverdrag oftast är vita..... så vet jag inte hur lyckat det är att tärnans klänning är vit...

Vi hade lila & vitt på bröllopet. Tärnan hade en lila klänning men i en helt annan nyans! Dekorationen var vit och lila (olika nyanser).
  • TheD
    Brudiframtiden skrev 2011-10-13 20:21:17 följande:
    Hade inte alls tänkt att det var tvunget..men nu ser det ut som att allas tärnor följer färgtemat...Vill varken betala deras klänningar eller kräva att de bär en färg som de inte trivs i...
    Ska svara dig också :)

Prata med tärnona och hör vad de säger. Om alla enas om en blå klänning så kör med blått med vad ärlig från början med att ni inte kommer stå för klänningarna.
  • Chicita
    Jeni skrev 2011-10-23 09:54:03 följande:
    ehh, okej? Förlåt då om jag skrev fel ord och du missuppfatta, men inredning/dekorationer whatever, dekorationer är ju en del av inredningen, men skitsamma.

Om jag säger så här då... 
    Jag har inte sett några trådar om hur man ska inreda lokalen.
    Det pratas bara om hur man ska dekorera.
    Och det är för att det är ju det man faktiskt gör... man dekorerar sin lokal med servetter, ljus och annat.
    Vi behöver inte älta det i evigheter... Men om man använder fel termer på saker och ting så är det svårt för andra att förstå vad man menar...  
    Du behöver inte bli arg och du får väl kalla det för vad du vill...
    Men då får du räkna med att inte alla förstår vad du menar.

Det känns ju liksom lite mycket om tärnan ska ha en småblommig klänning för att tapeten är småblommig. Eller om nån misstar en vilande tärna för en schäslong eftersom det stod en med samma tyg i rummet bredvid 

Vissa saker kan bli rätt roliga när man skriver fel. Ibland är det en felstavning. Som min kollega på jobbet med dyslexi som kan skriva fraktura, istället för faktura ibland på en offert 
    Eller när brorsan (som också är dyslektiker) skrev "Grattis Syran" när jag fyllde 18. Ähm sååå frän är jag väl inte 
    Eller min klasskompis på Bilmek som glömde bort vad tändkablar hette och försökte förklara dom med "Dom där bjöparna som ligger över bjåpen och sitter fast i en bjonk" 

• TheD
    Chicita skrev 2011-10-23 12:42:18 följande:

Om jag säger så här då... 
    Jag har inte sett några trådar om hur man ska inreda lokalen.
    Det pratas bara om hur man ska dekorera.
    Och det är för att det är ju det man faktiskt gör... man dekorerar sin lokal med servetter, ljus och annat.
    Vi behöver inte älta det i evigheter... Men om man använder fel termer på saker och ting så är det svårt för andra att förstå vad man menar...  
    Du behöver inte bli arg och du får väl kalla det för vad du vill...
    Men då får du räkna med att inte alla förstår vad du menar.

Det känns ju liksom lite mycket om tärnan ska ha en småblommig klänning för att tapeten är småblommig. Eller om nån misstar en vilande tärna för en schäslong eftersom det stod en med samma tyg i rummet bredvid 

Vissa saker kan bli rätt roliga när man skriver fel. Ibland är det en felstavning. Som min kollega på jobbet med dyslexi som kan skriva fraktura, istället för faktura ibland på en offert 
    Eller när brorsan (som också är dyslektiker) skrev "Grattis Syran" när jag fyllde 18. Ähm sååå frän är jag väl inte 
    Eller min klasskompis på Bilmek som glömde bort vad tändkablar hette och försökte förklara dom med "Dom där bjöparna som ligger över bjåpen och sitter fast i en bjonk" 

• Jane

Chicita och TheD: För det första, förlåt så innerligt för att jag sa fel ord och att ni på så sätt uppfattade det fel, men min huvudtanke kom ju fram ändå att jag personligen inte tycker det är fint när tärnorna har samma färg på sig som DEKORATIONERNA Glad TheD: Jag sa inte heller att ett bröllop bara brukar ha en färg heller och det där om USA är en egen uppfattning jag har bildat, när jag sett bröllop därifrån, självklart finns avvikelser, det finns det ju överallt.

Det blir fel ord ibland, särskrivning, eller någon extra bokstav hoppar in, men det händer vem som helst ibland. Tror jag läste att nån skrev att jag är arg, nej det är jag inte hoppas ni inte heller blev det, men grejen är ju den att det är lite fel att diskutera det här här eftersom TS ställer en helt annan fråga, så vi kan väl sätta punkt för detta nu så kan TS få sina svar, det är lite taskigt mot henne och de andra som verkligen intresserar sig för ämnet och inte kan läsa och skriva ifred. Förlåt ännu en gång. {#emotions_dlg.flower}

• Chicita
    Jeni skrev 2011-10-23 15:53:01 följande:
    Chicita och TheD: För det första, förlåt så innerligt för att jag sa fel ord och att ni på så sätt uppfattade det fel, men min huvudtanke kom ju fram ändå att jag personligen inte tycker det är fint när tärnorna har samma färg på sig som DEKORATIONERNA Glad TheD: Jag sa inte heller att ett bröllop bara brukar ha en färg heller och det där om USA är en egen uppfattning jag har bildat, när jag sett bröllop därifrån, självklart finns avvikelser, det finns det ju överallt.

Det blir fel ord ibland, särskrivning, eller någon extra bokstav hoppar in, men det händer vem som helst ibland. Tror jag läste att nån skrev att jag är arg, nej det är jag inte hoppas ni inte heller blev det, men grejen är ju den att det är lite fel att diskutera det här här eftersom TS ställer en helt annan fråga, så vi kan väl sätta punkt för detta nu så kan TS få sina svar, det är lite taskigt mot henne och de andra som verkligen intresserar sig för ämnet och inte kan läsa och skriva ifred. Förlåt ännu en gång. {#emotions_dlg.flower}
    Trådarna får ofta ett eget liv ibland Flört
    Du behöver inte be om ursäkt för något. Det enda jag ville var att få fram tydligt vad du menade och det har vi ju fastställt Glad
    Och det har ju faktiskt med ämnet att göra... Vissa kanske tror att det är inredningen man ska matcha Flört

Men något som nästan alla trådar med liknande ämnen kommer fram till verkar vara att om man vill att tärnorna ska ha likadana klänningar i en viss färg så får man nog öppna plånboken och betala för det själv.
    Men om man kan låta dom välja själva så kan dom eventuellt betala själva (om dom inte har väldigt dåligt ställt och inte råd att köpa en ny klänning, då kanske man kan dela kostnaden).
    Och om man har önskemål om färg så kanske man får lägga en slant i alla fall även om man inte betalar hela kostnaden.

Om det är viktigt att få in en viss färg - men man inte är villig att betala för klänningar. Så kan man köpa in schalar, bälten eller något annat i den färgen och säga till tärnorna att dom måste använda dessa accessoarer, men annars får dom ha vilken klänning dom vill Glad
  • aniara

Jeni, jag förstod i alla fall precis vad du menade och jag håller med dig till stor del. Jag tycker inte heller det är snyggt med "övermatchat" så som det ofta verkar vara på amerikanska bröllop. Jag tycker inte heller det är viktigt att alla kan se hela kvällen vem som är tärna. Men man gör ju precis som man vill och alla har olika smak (kan inte påpekas nog ofta här på BT). Mina tärnor kommer  i alla fall få välja (och köpa) sina klänningar helt utan att jag lägger mig i. Jag tror att det blir bäst så

• Jane
    aniara skrev 2011-10-23 16:36:20 följande:
    Jeni, jag förstod i alla fall precis vad du menade och jag håller med dig till stor del. Jag tycker inte heller det är snyggt med "övermatchat" så som det ofta verkar vara på amerikanska bröllop. Jag tycker inte heller det är viktigt att alla kan se hela kvällen vem som är tärna. Men man gör ju precis som man vill och alla har olika smak (kan inte påpekas nog ofta här på BT). Mina tärnor kommer  i alla fall få välja (och köpa) sina klänningar helt utan att jag lägger mig i. Jag tror att det blir bäst så
    Ja exakt, kommer de få välja vilken färg de vill och får tärnorna ha helt olika klänningar?
  • aniara

Ja nu har vi ju inte någon temafärg (ännu) men om vi lyckas enas om en så kommer jag fortfarande inte tvinga tärnorna att bära den. Mina tilltänkta tärnor har helt olika kroppar och olika klädstilar så att tvinga på dem likadana klänningar tänker jag verkligen inte gøra (och hade inte gjort ens om de varit enäggstvillingar før den delen).

• pulmonate

Men om tärnorna själva valt klänningarna och de råkat ha "rätt" färg så är det väl bara trevligt. Du ska inte känna att du måste betala deras klänningar. Själv tycker jag det är snyggt när de går i samma färg men är olika klänningar. Typ som denna bild:

Jag har sagt till mina tärnor att de får välja precis vilken klänning de vill så länge det går i en av de 2 färgerna vi har till bröllopet: Champagne och blå-grå.  Nu ser det ut som att 2/3 har varit och tittat på exakt samma klänning. Tänk så kommer dom nu med exakt likadan klänning! Vore lite ironiskt men ändå lite kul.

Kram och lycka till 
  • GeneralElectric

Vi/jag hade tre tärnor. De fick välja och betala sina klänningar själva, och vi var tydliga med att:
    – dessa var tvungna att passa klädkoden ”högtidsdräkt” och ett pampigt kyrkbröllop, alltså långa
    – dessa fick inte vara djupt ringade eller lämna mycket hud bar (katolsk vigsel...)
    – tärnorna borde välja plagg som de gärna skulle kunna använda igen

Min idé/mitt förslag (ej krav) var att de skulle välja klänningar i varsin färg från stenarna i min brudkrona: safirblått, smaragdgrönt respektive rubinrött, eller att alla tre skulle bära mörkrött.
    Två av tärnorna – de mest klädintresserade och de som engagerade sig mest i bröllopsförberedelserna – tyckte att detta var jättebra idéer och ville väldigt gärna följa någon av dem. En av dem provade ut en mörkröd klänning som hon älskade. Men den tredje tärnan hade redan en mörkrosa, lång balklänning som hon ville använda, och ville inte ens diskutera att skaffa någon annan (pengar är i och för sig inget problem för just henne).
    Det hela utvecklades tyvärr till en rätt infekterad grej. De två tärnorna tyckte det var jobbigt att den tredje inte ens ville diskutera det hela, utan bara meddelade dem sitt beslut, punkt slut – och de visste inte om de nu skulle försöka hitta egna plagg som passade till mörkrosa, eller hur de skulle tänka för att det skulle se ut

Jag ville inte tvinga dem eller medla, utan och jag min man försökte förklara att färgen inte var det viktigaste trots allt och att de fick försöka komma överens själva och välja något de tyckte om. Vi valde dock att köpa tre stycken guldfärgade sjalar som present till dem, så att de inte skulle behöva känna att de hade ansvar för att se enhetliga ut med klänningarna. Vi betonade också att vi valt dem som tre individer, inte som grupp (jag känner dem på olika vis) och att de fick bortse från bilder de kanske sett på amerikanska bröllop med genom-färgmatchade tärnor. Samtidigt var det rörande med de två tärnornas engagemang...

Nu blev det – förutom fuchsiarosa – en grågrön och en klarblå klänning, som en slags variant på ”stenfärgstemat”, och så guldsjalarna till det. När jag kollar på det stora brudföljet – där tärnorna trots allt bara var en del – på våra fotografier är det komiskt att tänka att det alls kunde bli en konflikt kring klänningsfärgerna. De ser alla mycket vackra ut i sina klänningar, och det spelar ingen roll att färgerna inte blev supermatchade!

• Joanna Marie
    Om du inte bryr dig vilken klänning de har så spelar de inte roll. Om de frågar efter nånting så kan du säga färgtemat eller säga att det inte spelar någon roll. Om du inte vill betala får du inte tvinga men många brukar köpa nya klänningar till bröllop ändå.

Jag har en "Maid of honor" som är mycket engagerad. Hon är min officiella tärna som ska gå upp för gången i kyrkan. Till henne sa jag "Köp en grön klänning som du tycker är snygg och kan tänka dig använda igen som går till knäna." Den fick ha vilken nyans hon ville. Jag sa dock att hon måste ha något som täcker axlarna, antingen att klänningen gör det eller att hon har en sjal som gör det, då vi har en kyrklig vigsel.

Sen har jag flera inofficiella tärnor som hjälper mig med bakgrundsarbetet. Jag sa att de fick ha precis vad de ville men om de frågade efter en färg så sa jag "nånting grönt" om det så är detalj eller klänningens färg. Men när det kommer till mitt färgtema så blandar jag alla nyanser med grönt. I enbart mina skor finns det 5 nyanser av grönt!
Svar på tråden Måste tärnorna ha klänningar som följer färgtemat?