• AlwaysAndForever2012

    Någon som KAN blommor och kan ge mig tips om bordsdekoartion

    Hej,
    jag försöker få in lite liv från blommor i bordsdekorationen.
    i mitten av bordet har vi en en sådan där skifferfat eller vad det heter med fyra ljus. sen blir det plats kvar på var sida av bordet.
    Jag känner inte för att lägga mycket pengar på blommor. de är så dyra.men vore ändå kul med nåt.
    det blir ju ca 12 bord. alltså ca 24 buketter/blomma/arrangemang.. därför behöver vi hitta nåt smidigare.
    Såg små söta arrangemang av bara typ en ros och lite grönt. är det nån som vet hur man gör det och hur det klarar sig utan vatten? så kanske jag kan fixa det själv genom köpa 10pack rosor i matbutik :) spara lite pengar iaf..

  • Svar på tråden Någon som KAN blommor och kan ge mig tips om bordsdekoartion
  • passionsblomman

    Om du håller dig till riktigt små arrangemang, så är det vara sig dyrt eller svårt att göra dem i oasis. Du kan köpa ett block hos din florist och där kan du även beställa tex rosor i hel bunt, vilket garanterat ger större rosor til vettigt pris, men av bra och hållbar kvalité, än om du köper de småpytterosorna på ICA.

    Tänk krukor så små som tex ljuslyktor. Du skär till oasis så det passar i varje. Ett block går att få att räcka till allihop. Oasisen blöter du innan du sätter den i krukorna. Det är viktigt att lägg den i tex diskhon och sedan låta den sjunka själv, utan tryck uppifrån. Detta för att den ska bli vår rakt igenom.

    Sedan skär du bladen blommorna allteftersom du sticker dem i oasismassan. Korta skaft, sneda skarpa snitt med vass ren kniv, och bara ett stick-inte dra upp och sticka om och om igen.

    Vill du slippa oasis, kan du köpa Chrystal pearls, ett palstmaterial som är små små kulor, som när de läggs i vatten sväller många gånger sin storlek. De ger dig också något att sätta blommorna i, men du behöver vatten i botten

    Allra enklast tycker jag nog ändå är, att strunta i krukor, oasis och hela arrangemang. Du kaan mycket väl helt enkelt kapa av blommor så du har enbart blomhuvudena kvar, och sedan helt sonika lägga ut dem i små grupper där du vill ha dem. Mest effekt och mest levande, är att placera dem i ojämna antal och gärna låta någon enstaka blomma smita iväg till annan plats på bordet-upp på ett skifferfat tex.

    Blommor som är hållbara och lätta att använda på det sättet, är exempelvis Gerbera och Germini, Rosor, Nejlikor, Krysanthemum i alla former-det finns massor, från stora bollar till små små på kvist, Dahlior, Solrosor osv. 

    Glöm heller inte alla andra material du kan använda-som kottar, stenar, grenar, torkade apelsinskivor, kanelstänger, fjädrar, frukter av olika slag som minipumpor, chilipeppar, limefrukter osv. allt utifrån vilken stämning du vill få fram och vilken årstid du gifter dig.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • AlwaysAndForever2012

    Hej, jag tror du har tipsat mig tidigare om själva brudbuketten
    Jag ska ha limegrönt,svart och vitt i temat. Bordsduken är limegrön typ (vilket finns i olikalimegrön ju men), skifferfatet i mitten och på där är limegröna ljus och svarta ljus.
    Brudbuketten ska vara med vita och limegröna rosor med lite sådan blommor jag tror du visat mig förut som jag fastnat för. Åh, kollade bilder på de namnen du skrev nu och det var ju exakt de blommor jag ska ha i buketten typ men inslag av lite gröna blad av nåt slag och sätta i några svarta pärlor och spraya nåt strå svart.

    JAg ville gärna få in dessa i bordsarrangemanget. det som är i buketten så att säga. Va perfekt att de går skära av. klarar de att ligga utan vatten alltså?
    MEN är inte de sådana där dyra, som nästan kostar 15/20kr st?
    Jag fundera på om man tex kan ta ikeas små shotglas och sätta i nån blomma och nåt grönt till?

    Vi gifter oss 4feb. och ska som sagt ha svart,limegrönt och vit i tema. mest grönt då jag älskar grönt. stämningen ska vara varm och mysig inne eftersom det är vinter ute.
    så hur ska jag göra det på bordet tro?

  • LaKatiiX

    Vad blir det för ca pris tror du för oasis+rosor hos florist? :)

  • marimekko86


    För att hålla nere priset så använder jag mig av limefrukter och sedan kommer vi ta in en del grenar och kvistar till annat Kommer torka limeskivor som sedan kommer finnas i blomsterarrangemangen som består av nejlikor = billiga och tåliga

    Lycka till.!
  • AlwaysAndForever2012
    passionsblomman skrev 2011-10-12 21:49:49 följande:
    Vilket av blomnamnen jag nämnde är det du tänker på? Krysanthemum?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Gerbera och Germini, Rosor, Nejlikor, Krysanthemum.. någon av dom Såg nån fin bild där det var en blomma i å nåt låångt grönt strå som låg vidare på bordet från blomman..såg väldigt livligt ut
  • AlwaysAndForever2012
    marimekko86 skrev 2011-10-13 00:30:25 följande:


    För att hålla nere priset så använder jag mig av limefrukter och sedan kommer vi ta in en del grenar och kvistar till annat Kommer torka limeskivor som sedan kommer finnas i blomsterarrangemangen som består av nejlikor = billiga och tåliga

    Lycka till.!
    Läckert. Det va ju också ett sätt att du skurit isär limen. det hade jag inte sett innan. bara halva :)
  • Minuz

    När gifter du dig? Precis som passionsblomma skrev, använd dig av vad du hittar i naturen. Vintertid har du ju kottar, mossa, ljus, höst - pumpor, löv, rönnbär, kvistar. Vår - Allt som kommer fram under snön, sommar - stenar, sand, snäckor, trädkvistar mm

    Köp tex billiga ljuslyktor på Ikea, fyll med vatten och lägg endast en ros i. Man kan ju även knyta ett band runt....



  • Doris

    Vilka blommor finns att plocka i naturen i slutet av augusti? Känns som att mycket är överblommat då.....

  • Minuz
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-18 15:43:06 följande:
    Fräckt att rista in i träd så.. men hur får jag tag i sådant tro..går la inte ut i skogen precis hehe
    Haha....... vill man inte ut i skogen så brukar det ju finnas folk som säljer ved tom mackar har ju björkved i säckar.......
Svar på tråden Någon som KAN blommor och kan ge mig tips om bordsdekoartion