• Jag han

Mina ringar är för stora :(

Gifte mig för två månader sen bara. Märker nu att jag tagit för stora ringar. Varma dagar är de ok, men nu när det är lite kyligt åker de bara av! Har hållt på att tappa dom flera gånger...

Vet någon vad de kostar att förminska ringar? Jag har ju två stycken.. Har ingen lust att betala en massa. Funderar på att köpa en billig fejkring att ha längst ut sålänge annars. Så de inte åker av.

• Svar på tråden Mina ringar är för stora :(
  • marimekko86

Några hundralappar får du räkna med. Omöjligt att säga exakt pris men jag skulle nog tippa på runt 500 kronor för två ringar. Kan ju vara värt,vore hemskt om du tappade dem

• Jag han

ja men det var ju inte så farligt! Trodde det handlade om tusenlappar :) Tack snälla för ditt svar. Nä, vill ju verkligen inte tappa bort dom.. :(

marimekko86 skrev 2011-10-11 18:33:42 följande:
    Några hundralappar får du räkna med. Omöjligt att säga exakt pris men jag skulle nog tippa på runt 500 kronor för två ringar. Kan ju vara värt,vore hemskt om du tappade dem
  • marimekko86

Näää tusenlappar tror jag verkligen inte. vet att min farmor förminskade en rint i guld år mig som jag skulle få av henne och det var inte dyrt,men kom som sagt inte håg vad det kostade. Men det är ju ett enklare slags jobb och kan tänka mig att det kostar ungefär samma som det gjorde för mig att göra om ytan på min förlovningsring, slipa till den osv, och det gick på 200-300spänn.

Bara fråga en guldsmed,de vet ju,jag bara antar

• PimPim83

Jag förminskade en ring för någon månad sedan. Fick betala 500 kr inklusive putsning.

• Jag han

tack snälla ni för era svar! Nu blev jag glad igen!! :)

• raring

mycket billigare att förminska än att förstora. sedan kan det vara betydligt krångligare att ändra storlek om du har stenar i ringarna, men om de är helt släta och utan mönster osv så är det snabbt och lätt. med en bra guldsmed som har egen smedja brukar man kunna fixa det på en timme typ

• Ekorren

Där vi handlade våra ringar ingick en förminskning, just för att det är vanligt att ringarna sitter lite lösare efter ett tag. Hör med butiken!

• norma77

Jag insåg ganska snart att jag köpt för stor storlek på min förlovningsring, så när det var dags för giftermål så beställde jag mindre storlek på vigselringen. Den har jag ytterst.

Vet inte om det fungerar med den typ av ring du har, men du kan ju minska bara den yttre ringen. Då hålls båda på plats.

• yorkstacy

Min blivande man köpte förlovningsringen till mig och allt var en överraskning (visste inte ens att han planerade att fria). Tyvärr är ringen alldeles för stor och det går inte att förminska den. Jag har varit hos 4 olika guldsmedjer (både kända kedjor och privata små ateljer) och de svarar samma sak. Vid en förminskning skulle man riskera att stenen lossnar och kanterna blir för sköra och spricker (beror såklart på designen av ringen). Himla trist. 

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det går att fixa din ring och om det går så brukar ju kostnaden ligga på ca 600 kr, men som sagt innan man vet modell och hur ringen är konstruerad kan det vara svårt att skrika ut att det inte är några problem. 

All lycka till!

• Chicita

Tänk på att om ringarna sitter bra när det är lite varmt, så kan dom istället bli för små under sommaren om du förminskar dom.
    Jag fick tipset att sätta en tejpbit på insidan av ringen (typ frystejp eller nåt alltså) i en för stor ring förut, så jag fick känna om jag verkligen ville ha det så innan jag bestämde mig för att ändra den ringen.
    Och jag ångrade mig eftersom det gjorde ont att ta av och på den då istället eftersom det blev trångt över knogen.

Om dom är mycket stora så är det ju givetvis ett problem som du behöver reglera. Men det kanske inte behöver korrigeras så mycket 

• aniara

Lånar tråden lite om det är ok. Går det att førstora en ring som sitter før tajt? Och vad kan det kosta? Det är en vanlig slät guldring. Den ska bara førstoras litegrann (från 15,75 till ca 16).

• soffia
    aniara skrev 2011-10-12 16:01:42 följande:
    Lånar tråden lite om det är ok. Går det att førstora en ring som sitter før tajt? Och vad kan det kosta? Det är en vanlig slät guldring. Den ska bara førstoras litegrann (från 15,75 till ca 16).
    Svar Ja det kan man, förmodligen går det att enbart pressa ut den och det kostar mellan 250-350:- behöver man lägga i en guldbit så blir det kanske uppåt en 550:-
Svar på tråden Mina ringar är för stora :(