• Drömmaren

    Hur gör man ett bildspel som matchar musik?

    Jag vill göra en film liknande denna -
    ">

    .

    Som jag förstått det har de ställt in sin kamera på automatisk fotografering med 6 sekunders intervaller. Men hur gör man sedan bildspelet? Och hur vet man att det blir lagom långt/många bilder i förhållande till musiken?

    Snälla hjälp. Är tacksam för alla konkreta tips ni har!

  • Svar på tråden Hur gör man ett bildspel som matchar musik?
  • Ekorren

    Vilken söt film! Min fästman håller på en del med filmredigering och det finns program för detta som gör att du kan se hur lång låt du har och sedan lägga in bilder så att det stämmer. Om du tex skulle ta en bild var 6:e sekund så kan du ju antingen spola de snabbare eller långsammare beroende på hur lång låt du har. Det är kanske också bra att ta lite fler bilder än du tror att du behöver, för att sedan kunna välja bort bitar om det skulle bli för mycket. Jobbigare om det blir tvärt om! Hoppas det hjälper lite iaf, jag har bara tjuvkikat över axeln! ;)

  • Drömmaren

    Tack så jätte mycket.... ja det är ju så, man får lägga in lite extra lull i början och när man sitter på en sten eller nåt på slutet. (utfyllnad helt enkelt).

    Vet du vad dessa programmen heter?

  • Ekorren

    Ok, nu har jag förhört honom lite ;) Det finns såklart en uppsjö utav redigeringsprogram, han använder cyberlink powerdirector, men det är bara att söka på google och se vad som verkar intressant, programmen kostar dock en del om man inte laddar ner olagliga piratkopior.

  • Drömmaren
    Ekorren skrev 2011-10-11 20:12:44 följande:
    Ok, nu har jag förhört honom lite ;) Det finns såklart en uppsjö utav redigeringsprogram, han använder cyberlink powerdirector, men det är bara att söka på google och se vad som verkar intressant, programmen kostar dock en del om man inte laddar ner olagliga piratkopior.
    Tack snälla... det finns inga gratisprogram man kan använda?
  • Ekorren

    Googla och se vad du hittar. Han säger att det säkert finns gratisprogram men att de då kanske är demos eller liknade och att alla funktioner kanske inte finns. Men jag tycker ju att även demos borde klara av att fixa ett bildspel med musik! Lycka till och kul att jag kunde vara till lite hjälp :)

  • Drömmaren

    Tack så jättemycket! Hälsa din fästman och tacka också.

Svar på tråden Hur gör man ett bildspel som matchar musik?