• Sanna J
    Äldre 8 Oct 14:49
    48600 visningar
    21 svar
    21
    48600

    Nu blir jag riktigt orolig!? :(

    Hej! Jag har skrivit i andra trådar, men nu dök de upp nått nytt som gjorde mig orolig.
    Jag vet för tillfället inte om jag är gravid (minimal chans) eller vad det kan vara!?

    ca 1,5 veckor tillbaka:

    * började med molande värk vid livmodern
    * ryggvärk (korsryggen)
    * minskad aptit, kan äta vissa saker, men mår illa efter andra saker, inte sugen på det "vanliga!
    * Illamående lite då och då, spydde en utav dagarna
    * trött, lite blekare
    * humörsvängningar
    * mer kissenödig
    * känner på senare dagar att det händer något i livmodern, det gör inte ont, men jag känner milt av att ngt sker

    Och idag: fick ont vid samlag. Känsligt och när han kom in lite mer var det väldigt obehagligt. Aldrig ngnsin fått ont vid samlag innan.

    Chansen till att jag är gravid är minimal pga att jag äter minipiller - cerazette, jag missade visserligen 1 piller för ca 4 veckor sedan. Men har oregelbunden mens, så vet inte ens om jag hade ÄL då, lr spontan ägglossning. Har gjort gravtest i ons, neg, men skulle göra en till om några dagar om det var för tidigt test. Har haft upphåll från pillrena 1 vecka nu, ingen mens har kommit än.

    VAD kan detta bero på!? Det är inte klamydia, min sambo och jag är "rena". Någon vänlig själ som kanske kan ge råd?? Börjar bli riktigt orolig nu!! Aldrig haft dessa besvär innan, fattar ingenting :(

  • Svar på tråden Nu blir jag riktigt orolig!? :(
  • Sanna J
    Äldre 8 Oct 23:30
    #11
    Marys skrev 2011-10-08 17:31:47 följande:
    Ta en sväng till apoteket GravidFlört
    Haha, fin bild :) Jag har faktiskt ett test jag tänk använda imorgon morron. Förmodligen blir väl det negativt det med, så jag får göra ett nytt på ons enl BM´s rek! Sen får vi se...
  • Sanna J
    Äldre 8 Oct 23:36
    #12
    Nudax skrev 2011-10-08 18:16:04 följande:
    Det kan ju vara allt eller inget. Jag kan berätta en sak som jag varit om, som skulle kunna vara det, men inte alls behöver vara det. Jag känner inte igen alla dina sympyom men en hel del. Tillslut gick jag och kollade upp detta via en gynundersökning och det visade sig att jag hade en vätskefylld cysta (helt ofarlig alltså) på ena äggstocken. Tydligen är det så att det bildas små sådana hos alla kvinnor varje månad men att det normala är att de ska spricka av sig själv. För en del har de lite svårare att spricka, som för mig och den hade växt sig så stor som 10cm i diameter. Detta gjorde då att jag fick ont vid samlag då han kom in en bit eftersom han då slog emot den, samma sak att jag hade ont då jag skulle sätta mig, i ryggsida och i magen eftersom allt ju låg för trångt därinne. Tänker att det säkert kan påverka mående och så med. Det de sen alltså gör är bara att hjälpa till att spricka hål på dem, helt ofarligt alltså men obehagligt!
    Absolute! jag önskar bara svar så jag slipper gå runt o må sähär UTAN att veta vad som pågår.. :(

    Cysta är det som står på "topp av listan" om man säger så, det jag misstänker mest med, sen graviditet.

    Men får jag fråga: gjorde det ont på äggstockarna? Jätteont? Jag har inte ont i äggstockarna, det är mer i mitten om man säger så. Det kan kännas ngn sekund kanske på en äggstock, men inget ont alls där. För tillfället har jag mest ont i ryggen. Om jag inte minns helt fel har jag haft ofarliga cystor för många många år sen, som upptäcktes av en slump vid gynkontroll, de märkte jag inte alls av, tror jag iallafall. Men det är ju olika från gång till gång. Har ju tappat apiten och lite annat som kanske inte är vanligt för cysta, men som du säger, det ena kan ju påverka det andra, så det känns i hela kroppen.

    Men om mensen inte kommit till på ons, värken är kvar och grav test visar neg, skall jag absolute boka tid för gynkontroll! Tack för svar :)

     
  • Nudax
    Äldre 9 Oct 09:26
    #13

    Hej igen!
    Nej, det gjorde inte ont på själva äggstockarna, jag hade inte en tanke på att det var en cysta den gången. För mig gjorde det mest ont i nedre ryggen lite åt sidan och sen motsvarande punkt rakt genom magen på framsidan.,.. om du förstår. Så jag kände mest av det då jag skulle ha sex, så som du beskrev då han kom in en bit och mot slutet såfort jag skulle sätta mig ned, oavsett om det var på toa eller en stol, just sättandet var obekvämt där i ryggslutet och frampå magen. Mest kändes det i ryggen från början. Om du haft sådana förut kan det troligt vara det. Det där är lite genetiskt, tydligen - har jag  fått veta nu i efterhand - har min mamma och mina systrar också haft det problemet att de växer sig för stora och inte spricker av sig själv. Och som sagt, det är ju inget farligt så lika bra kolla upp. Din plan låter bra =)

  • Fröken Emma
    Äldre 9 Oct 19:33
    #14

    Jag skulle oxå säga cysta!!
    Jag har det titt som tätt.Och ja, det gör ont i äggstockarna och kan, beroende på storlek, göra ont vis damlag. Och jag brukar få ont i nedre delen av ryggen ocg höger ben.

    Och ibland hugger det till en kort stund, och det är då ägget passerar och en eller flera cystor spricker. Kvar blir bara en molande värk.

    (jag hadeont i magen för ett par år sedan, trodde det var magsår men visde sig vara en inflamerad blindtarm. Så så fel kan man ha ibland ;) )

    Så gör ett nytt test o sedan ett vul så ser dom om du har cystor eller vätska, som kan komma från cystor eller inflamerad blindtarm.

    Ta två alvedon så du kan koppla bort värken ett tag. Man kan bli ganska utmattad avv att könna konstant värk o man inte vet vad det beror på. Då kanske matlusten kommer tillbaka en stund så du kan äta ordentligt. (jag kunde inte äta när jag hade mensvärk förr, så två alvedon innan middagen gick det bra)

  • Sanna J
    Äldre 11 Oct 09:57
    #15
    Nudax skrev 2011-10-09 09:26:59 följande:
    Hej igen!
    Nej, det gjorde inte ont på själva äggstockarna, jag hade inte en tanke på att det var en cysta den gången. För mig gjorde det mest ont i nedre ryggen lite åt sidan och sen motsvarande punkt rakt genom magen på framsidan.,.. om du förstår. Så jag kände mest av det då jag skulle ha sex, så som du beskrev då han kom in en bit och mot slutet såfort jag skulle sätta mig ned, oavsett om det var på toa eller en stol, just sättandet var obekvämt där i ryggslutet och frampå magen. Mest kändes det i ryggen från början. Om du haft sådana förut kan det troligt vara det. Det där är lite genetiskt, tydligen - har jag  fått veta nu i efterhand - har min mamma och mina systrar också haft det problemet att de växer sig för stora och inte spricker av sig själv. Och som sagt, det är ju inget farligt så lika bra kolla upp. Din plan låter bra =)
    :)

    Jag var på ultraljud med full undersökning. Det var ingen cysta, ingen graviditet, ingen infektion, ja ingenting. haha. Hon kunde heller inte riktigt förklara varför jag hade så ont helt plötsligt, innan jag tog uppehåll av pillrena. Hon såg iallafall ägglossning som var på väg, och eftersom vi hade oskyddat sex efter att jag slutade med pillrena.. (nu kommer jag låta helt dum, men jag är helt kass på det där med ägglossninge, då jag ätit cerazette sålänge.) Men jag tänkte mens först, ägglossning sen. Men nej, så var det ju inte.. Så är jag inte gravid nu, så kan jag bli det nu vid ägglossningen sa hon..

    Så om mensen inte kommit om 3 veckor, skall jag göra nytt gravtest.. suck, haha, detta tar aldrig slut.. Men det är ju mitt egna fel detta sista så. :) Men glad att det inte var nått "farligt" iallafall.

    Är du lite bättre på mig på det med ägglossning kanske?? Har en fråga..
  • Sanna J
    Äldre 11 Oct 09:58
    #16
    Fröken Emma skrev 2011-10-09 19:33:45 följande:
    Jag skulle oxå säga cysta!!
    Jag har det titt som tätt.Och ja, det gör ont i äggstockarna och kan, beroende på storlek, göra ont vis damlag. Och jag brukar få ont i nedre delen av ryggen ocg höger ben.

    Och ibland hugger det till en kort stund, och det är då ägget passerar och en eller flera cystor spricker. Kvar blir bara en molande värk.

    (jag hadeont i magen för ett par år sedan, trodde det var magsår men visde sig vara en inflamerad blindtarm. Så så fel kan man ha ibland ;) )

    Så gör ett nytt test o sedan ett vul så ser dom om du har cystor eller vätska, som kan komma från cystor eller inflamerad blindtarm.

    Ta två alvedon så du kan koppla bort värken ett tag. Man kan bli ganska utmattad avv att könna konstant värk o man inte vet vad det beror på. Då kanske matlusten kommer tillbaka en stund så du kan äta ordentligt. (jag kunde inte äta när jag hade mensvärk förr, så två alvedon innan middagen gick det bra)
    Tack för ditt svar, vad snällt!! :)

    Se mer svar på ovan inlägg..
  • Nudax
    Äldre 11 Oct 20:58
    #17
    Sanna J skrev 2011-10-11 09:57:27 följande:
    :)

    Jag var på ultraljud med full undersökning. Det var ingen cysta, ingen graviditet, ingen infektion, ja ingenting. haha. Hon kunde heller inte riktigt förklara varför jag hade så ont helt plötsligt, innan jag tog uppehåll av pillrena. Hon såg iallafall ägglossning som var på väg, och eftersom vi hade oskyddat sex efter att jag slutade med pillrena.. (nu kommer jag låta helt dum, men jag är helt kass på det där med ägglossninge, då jag ätit cerazette sålänge.) Men jag tänkte mens först, ägglossning sen. Men nej, så var det ju inte.. Så är jag inte gravid nu, så kan jag bli det nu vid ägglossningen sa hon..

    Så om mensen inte kommit om 3 veckor, skall jag göra nytt gravtest.. suck, haha, detta tar aldrig slut.. Men det är ju mitt egna fel detta sista så. :) Men glad att det inte var nått "farligt" iallafall.

    Är du lite bättre på mig på det med ägglossning kanske?? Har en fråga..
    Hmm okej, men det onda fick du inte veta vad det berodde på? Har du fortfarande ont?
    Är nog tyvärr inte rätt person att fråga om det där med ägglossning dock =P Har själv p-stav och har haft det i över 6 år så har ingen koll på nått sånt där =P
  • Sanna J
    Äldre 16 Oct 11:44
    #18
    Nudax skrev 2011-10-11 20:58:59 följande:
    Hmm okej, men det onda fick du inte veta vad det berodde på? Har du fortfarande ont?
    Är nog tyvärr inte rätt person att fråga om det där med ägglossning dock =P Har själv p-stav och har haft det i över 6 år så har ingen koll på nått sånt där =P
    Tack för dina svar!

    Nej, precis.. jag fick aldrig reda på varför jag hade så ont från ingenstans innan jag slutade med pillrena.

    Idag har jag ingen molande värk riktigt, ngn enstaka gång, dock har jag haft väldigt ont i korsryggen till och från.
    Mina bröst har vart ömma o gjort förjäkligt ont i flera dagar nu (ÄL i början av förra vecka).

    Så länge sen jag vart utan piller så allt känns så nytt för mig. Förmodligen mår jag som jag mår pga ägglossningen som vart. Om 2 veckor bör jag veta om jag blev gravid denna gång. *tålamod*...suck...
  • Sanna J
    Äldre 16 Oct 11:45
    #19

    Ps. det var ingen klamydia heller. Vi var "rena" som jag misstänkte.. ;)

  • Äldre 16 Oct 12:07
    #20

    Smärtan kan bero på att livmodertappen har fått lite stryk. Den är ganska känslig för sånt och då kan det göra ont när man har sex, sätter sig ner och liknande.


    Jag har varit med om det några gånger och det går över av sig själv efter ett tag. Brukar försöka undvika sex tills det känns bättre.


     

  • Sanna J
    Äldre 16 Oct 12:31
    #21
    Sara 120707 skrev 2011-10-16 12:07:20 följande:

    Smärtan kan bero på att livmodertappen har fått lite stryk. Den är ganska känslig för sånt och då kan det göra ont när man har sex, sätter sig ner och liknande.


    Jag har varit med om det några gånger och det går över av sig själv efter ett tag. Brukar försöka undvika sex tills det känns bättre.


     


    Det var bara obehagligt den gången, gick jättebra någon dag efter.. Men jag hade ju molande värk o ryggvärk den dagen också till och från, så var väl extra känsligt..

    Tack för svar! :)
Svar på tråden Nu blir jag riktigt orolig!? :(