• lisagiraff

Kan man "få" honom att fria?

Har kollat runt lite ett tag här på BT och tycker det verkar som "alla andra" gifter sig rätt tidigt. Jag och min sambo har nu varit tillsammans i 14½ år, vi har hus, två barn och hela baletten. MEN det verkar inte bli något frieri..... Jag friade själv på skottdagen för 7½ år sedan, precis innan vår äldste son skulle födas. Efter mycket tvekan och skruvande på sig sa han: -men jag vill fria själv.....

Ok, tänkte jag men sen har inget hänt.... Det värsta är när våra kompisar säger till honom: När ska du fria då?? Det känns som han skjuter på det varje gång någon säger så.... Vet inte vad jag ska göra, vi har det ju bra och så men jag vill vara gift, först och främst för att jag älskar honom men det är ju en viss ekonomisk trygghet också. Någon som har något tips??

• Svar på tråden Kan man "få" honom att fria?
  • Daludd

Ni får väl prata om varför han inte vill gifta sig och varför du vill det.
    Herregud, vad finns det han kan vara rädd för efter alla de där åren och hus och barn etc?

Det låter som att ni nästan borde gifta er för den juridiska tryggheten, ni vill väl ärva varandra liksom? Om han inte vill gifta sig borde ni skriva testamenten. 

• Anonym

Han kanske har någon psykologisk spärr som hindrar honom från att ta steget? Att han är för nervös, eller inte vet riktigt hur han ska genomföra ett frieri. För han har ju sagt att han vill fria, så om han inte har ändrat sig på den punkten måste det helt enkelt vara något annat som hindrar honom. Kanske kan du försöka prata med honom om er framtid och hur han skulle vilja ha det angående äktenskap och så, om det fortfarande är något han vill. Ifall han inte vill gifta sig (av någon anledning!) så kan du ju förklara hur du känner, och informera om de juridiska fördelarna. När ni kommit överens om att ni båda vill gifta er, kanske han törs erkänna att han är lite orolig för det där med frieriet. Jag gissar att han har skjutit på det antingen av lathet eller för att han behöver lite hjälp!

• brideo

Prata med honom förutsättningslöst och kolla varför, utan att skuldtrippa. Det kanske faktiskt bara inte har blivit av eller så kan han vara blyg för att stå i centrum. Eller så är han bekväm av sig och inser inte att du verkligen vill. Visa honom det isåfall! Bra att du friade själv förut också! Jag kan tröttna på tjejer som bara sitter och väntar. Go girl! 

Lycka till och pepp pepp!

PS. Tala gärna om hur det går om du väljer att prata med honom. 

Svar på tråden Kan man "få" honom att fria?