• Anonym

    Hur mycket spara?

    Hur mycket sparar ni/månad för att ha råd till bröllopet? Jag menar inte ni som har en massa pengar sparade utan ni andra som får spara separat till detta ändamål. Vi sparar from nu ca 3-4000/månad och ska gifta oss om 1.5 år. och vi har en budget på ca 40000 för själva bröllopet och ca 20000 för en resa till Grekland för hela familjen. Är bara rädd att vi inte ska ha råd till en massa annat under tiden..Hur gör ni andra? Vi räknar inte med ekonomisk hjälp från föräldrar.

  • Svar på tråden Hur mycket spara?
  • izredam

    Vi sparar mellan 2000 och 4000/månad. Vi är båda studenter så vi har studielån båda två (8500kr var) men nu de senaste två månaderna har vi lyckats spara ihop typ 12000kr, vilket är nästan 50% av bröllopsbudgeten (budgeten ligger på 30 000), men vi behöver lite pengar till annat också så vi kör på.

    Vi försöker att inte låta bli att göra saker vi verkligen vill göra, men vissa saker kanske man väljer bort ändå för att det inte är så viktigt. Men vi vet inte riktigt hur illa det är med ekonomin än, han har fått sommarjobbslön båda de månaderna vi har sparat nu och jag fyllde år för en månad sen och fick pengar då.

    Men det löser sig, det är så vi motiverar det, han har pengar undanstoppat på andra ställen som vi kan ta om läget skulle bli akut liksom. Men nej, vi väljer ändå inte bort något, trots att vi försöker låta ungefär 25% av våra totala pengar gå till bröllopskassan, vi prioriterar möjligvis lite annorlunda. Vi gifter oss i september nästa år...

  • Rosi

    VI spara 2000-4000 i månaden.. så vi har räknat att vi kommer ligga på runt 30-40,... beror på hur mycket man kan lägga undan...

  • polkapinne

    Vi bestämde oss för en budget på 70 000 för bröllopet (har tur och får smekmånaden av mina föräldrar).


    Så just nu sparar vi 8000 i månaden tillsammans i ca 1 år för att ha råd. Det blir ju lite mer pengar men så har vi lite extra om vi behöver och sen så blir det fortsatt sparande till hus.

  • 120530

    Vår budget är på ca 135 000 kr och vårt mål är att spara 10 000 kr i månaden tillsammans. Alltså skulle det ta drygt ett år. Vi började spara i januari och vi har lyckats spara lite mer varje månad så nu ligger vi "före" budgeten. Vi har pengar sparade sedan innan men vi bestämde oss för att inte röra dem utan spara "nya" just för bröllopet. När vi har sparat ihop alla pengarna kommer vi antagligen fortsätta spara så mycket som möjligt för att lägga på renoveringar på huset efter bröllopet.   

    Vi har inte valt bort något särskilt utan lever som vanligt. Däremot försöker vi hålla ner på onödiga utgifter och har inte åkt på någon längre semster i år. I budgeten ingår en resa till Thailand så vi har ju den att se fram emot!

  • steg2

    Vi ska gifta oss om 9 månader och sparar 10500 varje månad och budgeten ligger på 105 000. skulle kunna spara mer, men vill ha lite att göra omdagarna åxå =)

  • gbg2012

    Vi sparar 4000 kr i månaden och snålar inte. Min sambo jobbar och jag söker jobb. Skulle jag få jobb kan vi lägga undan 8 000 kr i månaden.  Men 4000 kr i månaden kommer räcka till vårt bröllop som har en budget på 120 000kr.  Vi kommer ha sparat i mer än två år och har inte snålat in på något, mer än att vi inte reser någonstans i vinter. Men vi ska åka på bröllopsresa sen. =)

  • MissySophie

    Jag och min fästman kommer ha vår vigsel i oktober nästa år och sparar cirka 1.000-1.500:-/månad eftersom vi kommer ha en borgerlig vigsel så kommer det mesta vara ganska "billigt" men vi kommer spara mer till det stora bröllopet längre in i framtiden men än så länge är vi inte multimiljonärer så vi får spara så mycket vi kan helt enkelt Hjärta

    Man köper inte kärlek för pengar Solig

  • sagoprinsessa

    Vet inte om jag hamnar i denna kateogori då min blivande har pengar på banken om man uttrycker det så. Men jag sparar mellan 2000-4000 per månad, eller lägger den summan på bröllopsrelaterade saker. Studerar och arbetar extra så det är vad jag känner att jag har råd med.
    Har dock ingen budget för bröllopet, det får kosta vad det kostar, men känner heller inte att jag lever "sämre" nu än innan jag började spara, lever bara lite mindre onödigt. Mindre fikor och luncher ute och sånt mest. 

  • steg2
    MissySophie skrev 2011-12-18 20:42:20 följande:
    Jag och min fästman kommer ha vår vigsel i oktober nästa år och sparar cirka 1.000-1.500:-/månad eftersom vi kommer ha en borgerlig vigsel så kommer det mesta vara ganska "billigt" men vi kommer spara mer till det stora bröllopet längre in i framtiden men än så länge är vi inte multimiljonärer så vi får spara så mycket vi kan helt enkelt Hjärta

    Man köper inte kärlek för pengar Solig
    Varför gita sig två gånger? inte bättre att spara ihop till ett? det blir inte billigare  för att man inte gifter sig i kyrkan, eller tänkte du på att du inte ska ha nå¨gon fest  efteråt?
  • gbg2012

    Nu har jag börjat jobba så sparandet de närmsta veckorna blir 4000 kr mer i månaden och det kommer gå till bröllopsresan! =)

  • Jalle

    Vi sparar tillsammans ca 3000 i månaden till bröllopet. Sedan köper vi bröllopsrelaterade saker för ca 1000 kronor i månaden, så ca 4000 då. Vi hade dessutom 10 000 sparat innan vi började prata bröllop. Vi gifter oss i augusti och har en budget på 40 000 för 80 gäster. Förmodligen så kommer vi ha lite pengar över eftersom vi i stort sett har fått ihop till budgeten redan. Då använder vi dom till bröllopsresan (om inte kylskåpet hinner gå sönder innan ). Ett tips är att börja spara tidigt och att köpa på sig saker efterhand. Vi har redan handlar för drygt 6000 och det har knappt märkts av i ekonomin.

  • 1700tal

    Vi sparar 10-15 000 kr/mån fram till bröllopet i aug. Det är främst själva festen som kostar och som vi sparar till, det mesta andra är redan inhandlat.


     


    Vi behöver inte snåla så mkt för det men gör inga onödiga inköp osv, precis som de andra skriver. Sedan vi flyttade har vi extremt låg boendekostnad, tack vare det kan vi både spara och unna oss lite restaurangbesök och andra nöjen då och då.

  • Anonym

    Vi sparar ca: 2500 kr/ mån. När vi köper grejer till bröllopet (typ material till inbjudningskort, festprogram osv)betalar vi det av andra pengar.  De vi sparat ihop  kommer att gå till de stora utgifterna såsom kläder, blommor,  mat, dricka osv.  Vi får 10 000:- av min blivande föräldrar och 20 000:- av mina.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-30 08:37:40 följande:
    Vi sparar ca: 2500 kr/ mån. När vi köper grejer till bröllopet (typ material till inbjudningskort, festprogram osv)betalar vi det av andra pengar.  De vi sparat ihop  kommer att gå till de stora utgifterna såsom kläder, blommor,  mat, dricka osv.  Vi får 10 000:- av min blivande föräldrar och 20 000:- av mina.
    Vi har planerat bröllopet lite över 1 år innan så därför har vi haft tid att titta runt, jämföra priser och köpt mycket på rea. Det har vi säkert tjänat många tusenlappar på. Jag har sytt upp min klänning i KIna, det kommer vi göra med tärn och brudnäbbsklänning oxå. Min blivande reser i arbetet så han kommer köpa sin efterlängtade Hugo Boss kostym i USA i vår, betydligt billigare än hemma Glad 
  • Anonym

    Vi ska gifta oss om 6 månader och vi sparar ungefär 7000-10000 i månaden. Tror bröllopet kommer kosta ungefär 50 000.

Svar på tråden Hur mycket spara?