• goann

    Tog ni bara porträttalbum eller köpte ni ut alla bilderna från fotograferingen?

    vi har bokat en fotograf som tar en viss summa för album med 16 bilder och sedan flera tusen om vi vill ha bilderna på skiva, alla bilderna...

    Hur gjorde ni? Kanske är det en onödig utgift om man ska köpa alla bilderna?
    Fotografen tar 450 kr per bild... eller 4300 för alla tror jag, så det är ju lite pengar.

  • Svar på tråden Tog ni bara porträttalbum eller köpte ni ut alla bilderna från fotograferingen?
  • Margaux

    Vi köpte rättigheterna till fotona, vi fick 20 bilder plus album och allt på cd.
    Sen fick jag eftersänt några bilder på mail så det slutade nog med 25 bilder....

  • lilly7

    För 7000 kr får vi album, CD och 6 stora bröllopskort. Då är även 2 fotografer med oss från förberdelserna börjar till och med brudvalsen.

  • Krazzzy

    Vi fick välja ut 50 st utav ca 400, hon hade delat upp det lite, porträtt, vigsel och detaljer. De 50 vi valde ut fixade hon i ordning och några fick vi både i färg och svart/vit. Sen fick vi dem på en skiva. Vi fick även va 30 st bilder på våra gäster efter vigseln "kramkalaset" Men de fick vi gratis.

    Vi skall nu välja ut några utav våra bilder och göra ett album.

  • goann

    det var billigt lilly, får ni alla bilder som de tar då?
    vem fotar er ? :)

  • Dejli
    goann skrev 2011-10-06 09:16:24 följande:

    det var billigt lilly, får ni alla bilder som de tar då?
    vem fotar er ? :)


    Det finns i princip ingen seriös fotograf som lovar bort alla bilder. Även en riktigt skicklig fotograf tar massor med bilder för att fånga det perfekta ögonblicket på ett enda av dem. Även om många dåliga bilder inte beror på fotografen (konstiga miner, nån som plötsligt reser sig etc) så är det inga bilder man vill ska representera ens arbete, och därför får kunden ofta bara se ett urval, som kanske bara är 1/10 av alla bilder (och då är det ganska många ändå).
  • ClaraH

    Vi fick "alla" bilder, men jag tror att hon har på något sätt redigerat dem och att rena misslyckanden är borta. Sen var det en hel del där inte alla är bra på fotot men som tekniskt är OK ändå, men de beställde vi inte några hög- eller lågupplösta bilder på. Totalt var det över 400 bilder att börja välja på vilket var rätt svårt, men en hel del var förutom på oss också på gäster (minglet och under vigseln). Totalt har vi strax över 100 bilder som vi har som hög- eller lågupplösta. Jag tror att vi hamnade på drygt 10.000 och då ingick också reseersättning mellan Linköping och Stockholm. Fotografen har ett företag men som deltidssyssla. Hon var väldigt trevlig att ha att göra med och mycket engagerad.


Svar på tråden Tog ni bara porträttalbum eller köpte ni ut alla bilderna från fotograferingen?