• sagoprinsessa

    Hur går man in?

    Kanske en konstig fråga men har bara varit på två bröllop i hela mitt liv och var barn under båda så tänkte nog inte så mycket på just ingången. Hur går man in i kyrkan? Och framförallt, hur var när går tärnorna in om man inte har marsalker. Kan bruden gå in med tärnorna eller ser det konstigt ut?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur går man in?
  • Januaribrud
    Red skrev 2011-10-04 15:08:29 följande:
    Haha, strunta i den frågan! Nu ser jag på bilderna att de männen går till vänster.
    Bruden skall gå på vänster sida och brudgummen på höger sida av kyrkan så på vägen in har du din man på din högra sida och på väg ut går han på din vänstra sida
  • Tessin

    Vår präst sa att tjejerna skulle gå på vänster sida och killarna på höger, så det gjorde vi. Men om det är rätt vet jag inte =)

  • Aleta
    Januaribrud skrev 2011-10-04 15:17:30 följande:
    Bruden skall gå på vänster sida och brudgummen på höger sida av kyrkan så på vägen in har du din man på din högra sida och på väg ut går han på din vänstra sida
    Precis, det blir olika på väg in eller på väg ut.

    Brudens släkt och vänner sitter på "hennes" sida i kyrkan och brudgummens på "hans" sida. 
  • 120530

    Gifter oss inte i kyrkan och kommer inte ha gästerna på två sidor utan de sitter tillsammans som en familj, vår familj. Så vi får ju välja hur vi vill, men för mig känns det nog naturligast att jag går på höger sida och mannen på vänster. Som på bilderna ovan!

  • FahmBlank

    Vi kommer göra på väldigt amerikanskt sätt, då min m2b och prästen redan kommer stå framme vid altaret, min m2b kommer stå till höger sida. först går brudnäbbarna in på var sin sida av min ena brudtärna och efter dom så kommer våran best man och brudtärna in han går då på höger sida och hon på vänster och tillsist går jag in tillsammans med min pappa. 

  • Jeram
    FahmBlank skrev 2011-10-06 11:52:17 följande:
    Vi kommer göra på väldigt amerikanskt sätt, då min m2b och prästen redan kommer stå framme vid altaret, min m2b kommer stå till höger sida. först går brudnäbbarna in på var sin sida av min ena brudtärna och efter dom så kommer våran best man och brudtärna in han går då på höger sida och hon på vänster och tillsist går jag in tillsammans med min pappa. 
    Och det sättet att gå in är ju en symbol för kvinnans omyndighet. Att pappan till bruden, som innan giftemålet haft ansvar för henne, lämnar över detta ansvar/förmyndarskap till mannen hon gifter sig med. Av denna anledning skulle jag själv aldrig vilja gå in på detta sätt. Men det är ju olika hur stor vikt man lägger i handlingars symbolik.
  • marimekko86

    Jag vill att våra tärnor + marsalkar, vi har två av varje, går in först och när de står framme går vi in, kommer hålla handen eller gå armkrok,sådär högtidligt är verkligen inte vår stil

  • Laconian

    Vi har en brudtärna och två marsalker så dom tre går in tillsammans med tärnan i mitten och ställer sig med vigselförrättaren, sedan kommer jag och min sambo gå in (hållandes handen) och en brudnäbb som hjälper mig med släpet. Brudnäbben är från min sida så han står brevid min brudtärna där framme sen =)

  • FahmBlank
    Jeram skrev 2011-10-06 13:55:41 följande:
    Och det sättet att gå in är ju en symbol för kvinnans omyndighet. Att pappan till bruden, som innan giftemålet haft ansvar för henne, lämnar över detta ansvar/förmyndarskap till mannen hon gifter sig med. Av denna anledning skulle jag själv aldrig vilja gå in på detta sätt. Men det är ju olika hur stor vikt man lägger i handlingars symbolik.
    Ja men min pappa har alltid varit den viktigaste mannen i mitt liv fram tills nu då jag ska gifta mig med min m2b som kommer vara den viktigaste mannen i mitt liv, därför vill jag att min pappa lämnar över mig till min m2b.
  • Jeram
    FahmBlank skrev 2011-10-06 16:06:14 följande:
    Ja men min pappa har alltid varit den viktigaste mannen i mitt liv fram tills nu då jag ska gifta mig med min m2b som kommer vara den viktigaste mannen i mitt liv, därför vill jag att min pappa lämnar över mig till min m2b.
    Ja, absolut. Jag respekterar att alla tänker och ser saker på olika sätt. Jag beskrev bara varför det inte är ett alternativ för mig och jag tycker att det är viktigt att TS får en chans att fundera på om denna symbolik eventuellt betyder något för henne när hon bestämmer sig för hon och hennes blivande ska gå in.
  • FahmBlank
    Jeram skrev 2011-10-06 20:24:04 följande:
    Ja, absolut. Jag respekterar att alla tänker och ser saker på olika sätt. Jag beskrev bara varför det inte är ett alternativ för mig och jag tycker att det är viktigt att TS får en chans att fundera på om denna symbolik eventuellt betyder något för henne när hon bestämmer sig för hon och hennes blivande ska gå in.
    Ja det förstår jag. Jag ville bara förklara hur jag tänker kring det. 
  • Cicci90

    Tänkte bara flika in att det kan vara idé att prata med prästen, om man nu har en sådan vigsel, om hur han/hon ska gå.
    Det är väldigt olika. Ibland står de där framme, ibland går de efter och ibland går de före.
    På min blivande svägerskas bröllop gick prästen precis före paret och hade en uppsyn som sa "titta på mig, titta på mig!" Flera av gästerna observerade detta och det kändes helt fel.
    Även om bruden och brudgummen som tur var inte märkte detta!

    Jag har iaf bestämt att prästen INTE ska gå före oss för då kommer jag bara titta på honom för att försäkra mig om att han inte ser ut så ;)

  • malin martin
    FahmBlank skrev 2011-10-06 11:52:17 följande:
    Vi kommer göra på väldigt amerikanskt sätt, då min m2b och prästen redan kommer stå framme vid altaret, min m2b kommer stå till höger sida. först går brudnäbbarna in på var sin sida av min ena brudtärna och efter dom så kommer våran best man och brudtärna in han går då på höger sida och hon på vänster och tillsist går jag in tillsammans med min pappa. 
    Vi kommer också ha enlgt amerikanskt vis men med en personlig tvist. För mig har min morfar alltid betytt massor för mig, tyvär har han lämnat jordelivet och kan inte närvara vid min vigsel. Därför har jag haft svårt att lista ut hur jag ska göra och har kommit fram till att min mamma ska få överlämna mig till min M2b pga. hon helt ensamt uppfostrat mig det har alltid varit hon och jag genom livet. Jag vill symboliskt visa hur viktig min mamma har varit på min stora dag.
    hur vida min tärna ska gå före eller efter oss in har jag inte listat ut ännu. Vad tycks?
  • FahmBlank
    malin martin skrev 2011-10-06 20:56:53 följande:
    Vi kommer också ha enlgt amerikanskt vis men med en personlig tvist. För mig har min morfar alltid betytt massor för mig, tyvär har han lämnat jordelivet och kan inte närvara vid min vigsel. Därför har jag haft svårt att lista ut hur jag ska göra och har kommit fram till att min mamma ska få överlämna mig till min M2b pga. hon helt ensamt uppfostrat mig det har alltid varit hon och jag genom livet. Jag vill symboliskt visa hur viktig min mamma har varit på min stora dag.
    hur vida min tärna ska gå före eller efter oss in har jag inte listat ut ännu. Vad tycks?
    Låter fantastiskt att låta din mamma överlämna dig då hon betytt så mycket för dig... Tråkigt att din morfar inte kan vara med på plats i livet men han är ju med ändå tror jag :) 

    Jag tycker det personligen är finast när tärnorna går in först eftersom du är själva "huvudpersonen" på bröllopet och man sparar ju alltid det bästa till sist  så att säga  Flört
  • Aleta

    Nu blev det massor med egna varianter, men jag tror att TS ville veta vad som är tradition här i Sverige på ett kyrkbröllop.

    Är det inte kyrkligt kan man ju hjula in, åka motorcykel eller vad som helst. 
    Det finns alltid folk som kommer att tycka illa om eller älska de "egna" varianterna. Det kan vara en ganska farlig fråga om man inte är beredd på alla känslor som vissa ingångar rör upp. Tål man kritik och kan förstå att någon tycker illa om t ex fenomenet brudöverlämning, men inte för den skull tycker illa om den som har valt det - ja då kan man fråga vad folk tycker.
    (Bara så att de som inte är vana vid högljudda diskussioner är beredda. )

  • Jeram

    Angående brudöverlämning finns det dessutom präster som inte vill ställa upp på det eftersom svenska kyrkan har en syn på kvinnor och män som jämställda. Så om man vill göra så bör man kolla att prästen är ok med det.

Svar på tråden Hur går man in?