• Sanna J
    Äldre 4 Oct 08:39
    18472 visningar
    5 svar
    5
    18472

    Ni som äter/har ätit Cerazette, hjälp!

    Jag äter cerazette, jag brukar tyvärr ha fiskminne så slarvar o ta dom exakt i tid, brukar diffa med kanske 2-5 timmar. Brukar ta dom på kvällen när jag kommer ihåg.


    Iallafall, jag missade en tablett för ca 3 veckor sedan, och jag vet att jag hade sex både några dagar/efter. Åt ett piller dagen efter. Nu i förra veckan, började jag få värk, kändes som mensvärk fast ändå inte riktigt. Molnande värk mer. Tänkte att det var mensen på väg. Men icke. Hade värk i 6 dagar. I fredags eftermiddag gjorde jag test och även lördag morgon, det var negativt. Under helgen la sig värken för det mesta. I lördags tog jag inget piller, inte i söndags och igår heller, för att se om mensen kommer igång. Men icke. Igår fick jag lite värre värk samt illamående, som försvann efter 2 timmar ca. Imorse mådde jag smått illa, men nu lite bättre. Har bara aldrig sådana värkar innan och aldrig ngnsin så länge. Jag brukar få mensen dagen efter jag glömmer om jag inte får i mig ett till piller.


    Hur som, chanserna att jag skall vara gravid känns minimalt, vad tror ni? sen undrar jag för er som äter cerazette. Får ni mens rätt så direkt om ni glömmer ett piller? Blir bara förvånad att min mens inte kmr igång nu när jag inte ätit på 3 dagar.


    Tänkte ta ett nytt test på fredag, bara så jag vet hundra att jag inte är gravid.

  • Svar på tråden Ni som äter/har ätit Cerazette, hjälp!
  • Jacobs­Anna
    Äldre 4 Oct 19:49
    #1

    Hej!
    Jag äter cerazette och de få gånger då jag glömt/haft uppehåll så är det inte ovanligt att det dröjer en vecka eller mer innan mensen kommer, det är alltså inget att oroa sig för...Däremot verkar det ju jobbigt med värkarna, men det finns ju mycket annat än graviditet som kan orsaka värk. sannolikheten att du är gravid är minimal, men om värkarna återkommer eller om du inte får mens på ett tag, så kansek du får testa igen! Hoppas det ordnar sig, kram!

  • Sanna J
    Äldre 5 Oct 19:15
    #2
    JacobsAnna skrev 2011-10-04 19:49:19 följande:
    Hej!
    Jag äter cerazette och de få gånger då jag glömt/haft uppehåll så är det inte ovanligt att det dröjer en vecka eller mer innan mensen kommer, det är alltså inget att oroa sig för...Däremot verkar det ju jobbigt med värkarna, men det finns ju mycket annat än graviditet som kan orsaka värk. sannolikheten att du är gravid är minimal, men om värkarna återkommer eller om du inte får mens på ett tag, så kansek du får testa igen! Hoppas det ordnar sig, kram!
    Hej o tack för svar!

    Grejen är att min mens brukar komma max 2 dagar efter om jag missar en tablett. Och att värkarna kom 3 veckor efter missad tablett fick mig att oroa mig mest. Och ingen mens vid uppehåll från lördagen heller. Vet inte vad värkarna beror på, men givetvis kan mensen vara sen bara så..

    Vart hos barnmorska idag, neg gravtest, men hon sa att jag skall testa igen om 1-2 veckor för att vara hundra. Och om mens ej kommit o värk är kvar, får jag gå på djupare undersökning.. Hoppas jag får svar snart iaf oavsett!! :)
  • Kicka
    Äldre 5 Oct 23:57
    #3

    Hej. Hur länge har du ätit cerazette?

    Jag åt det i ca 5 år och då försvann mensen nästan helt. Jag blev informerad att det är tydligen väldigt vanligt med oregelbunden mens eller ingen alls. Hade kanske bara mens 1 gång var 3e månad lr så.

    Fast det sista året jag åt dem mådde jag inge vidare och blödde hela tiden istället, kramper och illamående. Bestämde mig då för att sluta med hormoner (även om det nu inte är mycket i just cerazette) och testade spiral istället. Sens dess har det funkat som det ska .

    Här står det om cerazette www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5
     men antar att din barnmorska redan informerat dig. Fast vänta i 1-2 veckor låter jobbigt om man är orolig. Hoppas det löser sig! Kram

  • Olofss­onMart­ina
    Äldre 6 Oct 05:53
    #4

    Jag åt cerazette i säkert 6år, och hade mens max en gång per år! Nu har jag däremot slutar med dem (hormoner) då jag var blev väldigt nere och fick hemska humörsvängningar pga hormonerna! 
    Har nu en spiral istället! 

  • Troll
    Äldre 1 Nov 20:46
    #5

    Jag har ätit dem i 2 år och jag har ont i magen någon gång i månaden typ som jag har mensvärk+pms men sedan ingen mens. Jag har allmänt konstiga symtom som återkommer och vet inte om de har med pillrena att göra men jag äter inte något annat, men har ganska ofta ont i magen som inte är mensvärk och illamående. Jag har bara missat mina piller med kanske några timmar då jag brukar vakna mitt i natten och komma på det så kan tyvärr inte hjälpa med det.

    Ett tips för att minnas pillret är att ställa klockan i mobilen på en viss tid varje dag. Jag har också ett mobilfodral eller vad man ska kalla det för med en ficka med dragkedja där jag har mina piller så då kan jag bara ta ett piller när mobilen ringer.

Svar på tråden Ni som äter/har ätit Cerazette, hjälp!